QoS - Hoe stel ik dit in binnen mijn netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-05 22:15
Beste Tweakers,

De afgelopen paar maanden heb ik een beetje last van mijn broertje. Hij is steeds grote games aan het updaten/downloaden waarbij hij telkens de volledige bandbreedte van onze internetverbinding verbruikt. Het resultaat: ik kan niet eens fatsoenlijk een video op Youtube kijken op 480p.

Ik heb hem er al een aantal keer op aangesproken en hij vind het zelf ook vervelend. Als ik er last van had zou ik het maar even moeten komen zeggen en dan zou hij de download wel even pauzeren. Dit is echter voor beide partijen helemaal niet fijn. Ik moet telkens naar beneden lopen om te vragen of hij zijn download wil pauzeren en hij doet langer over zijn download omdat hij moet wachten toch ik van de PC af ben.

In dit geval is een goede QoS configuratie natuurlijk de oplossing. Het probleem is alleen dat ons netwerk een beetje vaag is opgebouwd waardoor dat wat beperkingen opleverd.

Dit is onze netwerk structuur:
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/seYQk/2f9d2cb3ba.png

Er zijn 3 Draadloze netwerken:
- Netwerk 1, dit netwerk word maar door een apparaat gebruikt. De enige reden dat dit netwerk bestaat is omdat dat ene apparaat op een onverklaarbare wijze altijd een slechte verbinding met het andere netwerk heeft.
- Netwerk 2, Het netwerk dat door alle tablets, telefoons en laptops gebruikt wordt.
- KPN Fon: Het openbare netwerk van KPN fon.

De Experiabox doet de DHCP en het portforwarden. De TP-Link en Sitecom router staan allebij in access point modus.

Apparaten:
KPN Experiabox (ZTE H369A)
Sitecom WLR-2000 v2 300N
TP-LINK WR1043ND

Ik ben niet opzoek naar een geavanceerd QoS setup waarbij ik verschillende toepassingen voorang wil geven of iets dergelijks. Ik wil gewoon instellen dat ik, ongeacht wat mijn broetje aan het doen is altijd minstens 30% van de verbinding kan gebruiken.

We hebben overigens beide een statisch IP.

De Sitecom Router heeft een ingebouwde QoS, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat in zou moeten stellen. Ik heb al op internet gezocht maar nergens vinden hoe het zou moeten.

Screenshots QoS Interface (Sitecom Router):
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/seZPS/f65cf6c28f.png
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/seZSI/ec438c24ed.png

Bandwidth: Keuze tussen Upload/Download, X kbps en Keuze tussen Max/Guarantee
Traffic Type: Keuze uit None/SMTP/HTTP/POP3/FTP
Protocol: Keuze uit TPC/UDP

De rulename en de Bandbreedte snap ik wel.
Bij local IP ga ik er van uit dat ik 2x hetzelf IP opgeef, namelijk dat van mezelf en dan vervolgens stel ik de regel zo in zodat ik mezelf X aantal kpbs garandeer.
Remote IP Address: Geen idee wat ik hier in moet vullen, Ik kan best 2x mijn WAN IP invullen, maar waarom moet de QoS config dat IP weten?
Bij Local Port Range, Remote Port Range, Traffic Type en Protocol zou ik helemaal niet weten wat ik daar in moet vullen.

Ik heb zelf ook gekeken naar DD-WRT software voor de Router, maar helaas is die niet beschikbaar voor de Sitecom Router. Het is wel beschikbaar voor de TP-LINK router, maar daar heb ik niets aan, want de PC van mij en van mijn broertje verbinden niet met die Router. Het mooiste zou natuurlijk zijn als die DD-WRT software op de Experiabox kon draaien, maar dat is volgensmij niet mogelijk aangezien de telefoon en televisie ook via de Experiabox gaan.

Als iemand mij zou kunnen helpen met het Configureren van de QoS op de Sitecom Router of een goed alternatief weet zou ik dat erg op prijs stellen.

Alvast bedankt!
~Joël

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Al eens gedacht aan het limiteren van de downloadsnelheid bij de client? Alle grote platformen ondersteunen throttling van de snelheid.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
D4NG3R schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:32:
Al eens gedacht aan het limiteren van de downloadsnelheid bij de client? Alle grote platformen ondersteunen throttling van de snelheid.
Ja dat heb ik hem ook laten doen, maar niet al zijn game clients hebben die functie. Ik weet niet uit me hoofd bij welke dat wel en niet kon, want ik ben zelf niet echt zo'n gamer.

Overigens vind ik het zelf ook leuk en handig om te weten hoe die QoS werkt, want dat kan ik het later misschien niet eens gebruiken of er een keer mee gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Niet gehinderd door specifieke kennis van zaken mbt tot sitecom routers:
De rulename en de Bandbreedte snap ik wel.
Bij local IP ga ik er van uit dat ik 2x hetzelf IP opgeef, namelijk dat van mezelf en dan vervolgens stel ik de regel zo in zodat ik mezelf X aantal kpbs garandeer.
Ik zou maar 1 keer het ip opgeven; het tweede veld is bedoeld voor als je een ip-range opgeeft
Remote IP Address: Geen idee wat ik hier in moet vullen, Ik kan best 2x mijn WAN IP invullen, maar waarom moet de QoS config dat IP weten?
QoS config moet het weten als jij wilt dat-ie het toepast. Je kunt dus een rule instellen om alles naar 152.106.94.0 tot 152.113.250.254 met minstens x kb/s te laten verlopen. Jij wilt overal naartoe, dus moet je * invullen. Of misschien een ander teken; dat kun je opzoeken in de manual van het apparaat.
Bij Local Port Range, Remote Port Range, Traffic Type en Protocol zou ik helemaal niet weten wat ik daar in moet vullen.
Mutatis mutandis geldt hiervoor hetzelfde.

Bij Traffic Type zou ik HTTP invullen. Misschien betekent "none" alle protocollen, maar dat zul je proefondervindelijk moet uitvissen. Of misschien staat dat ook wel in de manual

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Moet je het niet instellen op de Experia box (als dat kan)?
Weet niet in welke modus de routers staan, maar als het in switch mode is dan zijn deze enkel een doorgeef luik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:21
Installeer netlimiter op de pc van je broertje.

Werkt vele malen beter dan QoS van die consumenten routers en hoeft je ook niet te gaan uitzoeken voor welke protocollen je Qos moet instellen.

Ik kan je namelijk verzekeren dat als hij bijvoorbeeld torrent downloads gebruikt, geen enkele Qos instelling op je router gaat werken.

Ps Heb jij een routertik?
Waarom drie router in een thuisnetwerk waar een enkele router volstaat?

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 12-11-2016 09:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
QoS config moet het weten als jij wilt dat-ie het toepast. Je kunt dus een rule instellen om alles naar 152.106.94.0 tot 152.113.250.254 met minstens x kb/s te laten verlopen. Jij wilt overal naartoe, dus moet je * invullen. Of misschien een ander teken; dat kun je opzoeken in de manual van het apparaat.
Maar ik heb toch maar een remote IP? Het IP dat ik van mijn ISP krijg. De locale IP adressen lopen bij ons van 192.168.2.5 - 192.168.2.254, maar die hoef ik volgesmij niet in te vullen bij het remote IP.
Bij Traffic Type zou ik HTTP invullen. Misschien betekent "none" alle protocollen, maar dat zul je proefondervindelijk moet uitvissen. Of misschien staat dat ook wel in de manual
De manual daar heb je niet veel aan. Heb een link gevonden naar de Engelse versie en er staat helemaal niets over de QoS configuratie.
https://www.gebruikershandleiding.com/includes/handleiding.asp?id=276334&c=-23,5786825055718&t=12-11-2016%2012:30:28 (pagina 50 + 51)
HollowGamer schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 07:58:
Moet je het niet instellen op de Experia box (als dat kan)?
Weet niet in welke modus de routers staan, maar als het in switch mode is dan zijn deze enkel een doorgeef luik.
Ja als dat mogelijk was zou ik dat zeker doen, de experia box heeft die optie helaas niet. Ik ging er van uit dat ook al staan beide routers in Access Point mode, ik op die routers nog steeds QoS zou kunnen instellen. De volledige 100% van de bandbreedte (of iets minder als iemand anders binnen het netwerk iets aan het doen is) komt toch bij die router binnen en dan kan ik met behulp van QoS nog steeds bepalen welk percentage van de beschikbare bandbreedte naar welk apparaat gaat? Of werkt dat niet zo?
Ben(V) schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:56:
Installeer netlimiter op de pc van je broertje.

Werkt vele malen beter dan QoS van die consumenten routers en hoeft je ook niet te gaan uitzoeken voor welke protocollen je Qos moet instellen.

Ik kan je namelijk verzekeren dat als hij bijvoorbeeld torrent downloads gebruikt, geen enkele Qos instelling op je router gaat werken.

Ps Heb jij een routertik?
Waarom drie router in een thuisnetwerk waar een enkele router volstaat?
Dat netlimiter ziet er interresant uit, maar ik ben wel bang dat dat programma er geen rekening mee houd dat bijvoorbeeld als mijn PC uit staat er meer bandbreedte gebruikt kan worden dan wanneer die aan staat. Ik ga zo even uitzoeken wat ik met dat programma allemaal kan bereiken. Het is in iedergeval een goed alternatief.

Hij download geen torrents, maar hoezo zou dat uitmaken? Als je één regel instelt die al het verkeer beperkt, dan beperk je toch ook dat van torrent downloads?

De Reden dat wij 2 extra routers hebben is dat de Experia box een heel slecht draadloos bereik heeft en heel veel apparaten continu automatisch disconnecten. Daarom hebben we toen een 2e Router gekocht en die in de woonkamer gezet (verbonden met kabel) en toen hadden we dat probleem niet meer. De 3e router staat op mijn kamer, want ik slaap op zolder en de router in de woonkamer haalt dat net, maar de verbinding is dan zo traag dat ik niet eens normaal een filmpje kan kijken zonder 5 minuten bufferen, dus vandaar de extra router op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een router is er om te routeren en als je beter wif bereik wilt hebben moet je accesspoint gebruiken.

Met drie router heb je drie afgescheiden netwerken gemaakt.
Als je dan bijvoorbeeld ergens een netwerk printer of een NAS hebt staan kun je die niet vanuit de andere netwerken bereiken. Of als je iets van de ene PC naar de andere wilt kopieren gaat dat ook niet.

Netlimiter beperkt gewoon de bandbreedte van de pc waar hij op draait.
Daar zet je dan een cap mee aan zodat die pc niet de hele internet capaciteit opgebruikt, maar maximaal die cap.
De rest blijft altijd over voor de andere gebruikers.

Met Qos kun je alleen bepaalde protocollen in bandbreedte beperken, dat lukt dus met bittorrent verkeer niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Gebruik een losse router. De Experiabox is te beperkt in dit geval.

Als je geen telefonie gebruikt kun je EB vervangen door een eigen router en daarmee alles regelen.

Met een beetje router kun je dan ook dingen als queues maken en daarmee limiteren. Met een simpele Mikrotik kun je alles wat je wilt. De RB750gr3 kost iets van 60 eur en is al voldoende. Dan kun je je broertje bijvoorbeeld limiteren op 30Mbit, maar ook op vele andere mogelijkheden (bv je broertje 30Mbit geven + de rest wat er vrij is.. gaat iemand anders downloaden dan 'klapt' je broertje terug naar de 30Mbit.
Maar ook menig andere wat uitgebreidere router zal dat kunnen. Je moet alleen wel iets meer handigheid hebben dan een sitecommetje instellen.

QoS in je Sitecom zoeken zal denk ik niet werken (99% zeker). Dat zal bedoeld zijn als de sitecom router speelt, dus NAT tussen LAN en WAN. In AP mode is het een 'domme' switch met AP.
Dan zou je de sitecom ook moeten laten NATten maar dat wil je niet (dubbel nat)

Andere optie zou zijn om een switch te plaatsen en op die manier je broertje te knijpen op zijn poort.

Mooiste zou zijn om eea helemaal op de schop te gooien: Fatsoenlijke router, verderop een paar switches, en een paar goede dualband accesspoints (Mikrotik, Ubiquiti). Dan is je wifi ook meteen goed geregeld.
(Al hoor ik nu niet dat de wifi instabiel is, maar dat zou me niets verbazen gezien de oudere 2.4Ghz only apparatuur)
Ben(V) schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:12:
Een router is er om te routeren en als je beter wif bereik wilt hebben moet je accesspoint gebruiken.

Met drie router heb je drie afgescheiden netwerken gemaakt.
Als je dan bijvoorbeeld ergens een netwerk printer of een NAS hebt staan kun je die niet vanuit de andere netwerken bereiken. Of als je iets van de ene PC naar de andere wilt kopieren gaat dat ook niet.
TS geeft aan
De TP-Link en Sitecom router staan allebij in access point modus.
Dat klinkt iig goed, en dan lijkt het erop dat de WAN ongebruikt is (en het dus gelukkig geen dubbel NAT is). Dat deel heeft ie goed gedaan.
Nadeeltje is dat dan dus zn QoS in 1 van die devices niet werkt, want die verwacht internet-op-de-wan.

[ Voor 51% gewijzigd door DJSmiley op 13-11-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:38
Het probleem is niet met welke snelheid je broertje download maar met welke snelheid hij upload. Zorg ervoor dat op ieder gegeven moment de uploadcapaciteit van iedereen op je netwerk niet groter is dan 70% van de upload capaciteit van je verbinding.

Als er twee mensen zijn die een deel van de tijd via peer to peer downloaden en daarmee dus ook uploaden begrens dan beiden op 35%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
DJSmiley schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:52:
Gebruik een losse router. De Experiabox is te beperkt in dit geval.

Als je geen telefonie gebruikt kun je EB vervangen door een eigen router en daarmee alles regelen.

---

Dat klinkt iig goed, en dan lijkt het erop dat de WAN ongebruikt is (en het dus gelukkig geen dubbel NAT is). Dat deel heeft ie goed gedaan.
Nadeeltje is dat dan dus zn QoS in 1 van die devices niet werkt, want die verwacht internet-op-de-wan.
Telefonie en televisie gebruiken we allebij gewoon dus ik kan niet de Experiabox vervangen door een router.

En thanks, want ik snap nu ook waarom die QoS op de sitecom niet gaat werken.

Ik heb netlimitter geïnstalleerd op zijn PC en daarmee is het probleem in principe opgelost.
EricJH schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:31:
Het probleem is niet met welke snelheid je broertje download maar met welke snelheid hij upload. Zorg ervoor dat op ieder gegeven moment de uploadcapaciteit van iedereen op je netwerk niet groter is dan 70% van de upload capaciteit van je verbinding.

Als er twee mensen zijn die een deel van de tijd via peer to peer downloaden en daarmee dus ook uploaden begrens dan beiden op 35%.
Wat heeft de upload speed met download speed te maken? Hij is games aan het downloaden niet aan het uploaden. En ook al mocht hij dingen aan het uploaden zijn dan heb ik daar toch geen last van sinds ik zelf niets (behalve een paar kbps) hoef te uploaden?

In iedergeval bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
oko2708 schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:54:

[...]

Wat heeft de upload speed met download speed te maken? Hij is games aan het downloaden niet aan het uploaden. En ook al mocht hij dingen aan het uploaden zijn dan heb ik daar toch geen last van sinds ik zelf niets (behalve een paar kbps) hoef te uploaden?
Ik ben geen gamer maar meen me te herinneren dat Steam peer to peer distributie gebruikt voor haar download. Als dat het geval is dan geldt mijn vuistregel. Deze werkt in een studentenhuis; QoS door sociale afstemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je tegen de maximale upload capaciteit van je verbinding zit kan ook niemand meer iets downloaden.
Voor een download moet er ook wat upload capaciteit zijn.

Elk pakketje aan data dat binnen komt, moet er ook iets terugsturen om de andere kant te vertellen dat het aangekomen is.
Als dat niet tijdig gebeurt zal de andere kant het pakketje opnieuw gaan verzenden en dat blijft dan zo gaan en heb je effectief geen download meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dank je Ben(V). Dat was ik vergeten hoewel ik het in de planning had.
Pagina: 1