Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 755617

Topicstarter
ik heb een eigen bedrijf. zzp.
omzet 2015 was €52.000,-
nu begrijp ik dat er dan natuurlijk dat er dan nog van alles af gaat.
maar nu vraag ik het ib60 formulier aan en daar staat op verzamelinkomen €19.531,-

is dit nu werkelijk het bedrag wat overblijft na een jaar keihard werken......een omzet van €52.000,-

dan gaat er dus zo'n dik €30.000,- vanaf.

en dan krijg je ook nog een aanslag over 2015 inkomstenbelasting.

nu zijn wij bezig met een huurwoning via een makelaar.
vrije sector woning.
nu vraagt de makelaar de jaarcijfers.
dan stuur ik hem de jaarcijfers van de boekhouder.

nu vraagt de makelaar ook nog het ib60 formulier.
tja en daar zie je niks van de hoge omzet.
daar staat alleen maar...: verzamelinkomen €19.531,-

tja zo krijg ik de woning niet denk ik.
de €19.531,- is toch de winst? toch niet het inkomen?

dan kan ik dus net zo goed stoppen met mijn bedrijf als ik dik €32.000,- kwijt ben na een jaar keihard werken.

voor een baas zou ik ook 1600 euro per maand kunnen verdienen.
daar komt dit dan dus ook op neer. maar dan werk ik veel minder en heb minder gedoe.
nu werk ik me een slag in de ronte voor 52.000 euro en staat er op je ib60 nog maar 19.531.....

hopelijk kan iemand mij dit uitleggen.

alvast heel erg bedankt voor de moeite.

vriendelijke groeten tina

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 755617 op 12-11-2016 03:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je geen financieel adviseur als ZZP-er zijnde? Dat lijkt me wel handig in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verzamelinkomen is sowieso het totaal aan inkomsten, dat kan meer zijn dan alleen dit bedrijf.

Verder zegt omzet en winst niets als je het niet over je kosten hebt. Je verteld nergens waar de kosten inzitten en waar het uit opgebouwd is. Er zijn ook bedrijven die 1 miljoen verdienen op een omzet van 80 miljoen. Je geeft nu niet voldoende info om je een goed antwoord te geven. Je winst kan namelijk slecht zijn, maar misschien is het ook juist wel goed, ook al vind je het weinig.

Zonder meer info te geven kunnen wij je geen antwoord geven op je vraag :)

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 11-11-2016 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 14:44
19 is niet de winst maar je belastbaar inkomen.

omzet
- kosten, reserveringen en afschrijvingen
= winst (WUO)

- ondernemersaftrek
- mkb winstvrijstelling
= belastbaar inkomen

Ik vermoed dat je winst tegen de 30k zit. Geef je jaarcijfers aan de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank jullie wel.
ik begrijp nu inddd dat het dus alle kanten op kan.
ik ga maar met de boekhouder om tafel.
en met alle papieren erbij zal hij het me vast wel goed kunnen uitleggen.

thnx voor jullie reactie.
aan beide heb ik wel wat. al blijft het ingewikkeld. hihi

groetjes van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja dacht dat boekhouder dat wel zou zijn.
maar ik moet hem misschien meer vragen en erbij betrekken.
want voor mij is het echt erg onduidelijk.
thnx voor tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 755617 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:29:
[...]
Mooi dat het nu wat duidelijker is, maar over dit stukje nog even. Stel je zit in de straaljager business en stel je koopt twee straaljagers voor €500.000 per stuk. Vervolgens verkoop je ze met moeite voor €501.000 per stuk door. €2000 'winst' dus. Dan ga je van de makelaar geen dikke penthouse krijgen, ook al heb je een omzet van meer dan een miljoen ;)

offtopic:
Ik ga er maar van uit dat je in je zakelijke correspondentie iets netter schrijft :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

voor een baas verdien ik ook 1600 euro per maand.
Als je bij een werkgever zo'n € 1.600 netto per maand verdient, dan is dat € 23.872 bruto en lijkt het erop dat je over de inkomsten die je als ZZP'er verdient helemaal geen belasting afdraagt.

Weet je zeker dat je boekhouder ook je inkomsten opgeeft aan de belastingdienst? Of doet hij alleen je BTW-aangiftes?

Enkel als je € 1.600 BRUTO verdient bij je werkgever, kan het IB60 formulier énigszins kloppen: € 1.600 bruto per maand, + 8% vakantiegeld maakt samen een bruto-jaarsalaris van € 20.736. Maar ook in dat geval draag je over je inkomsten die je als ZZP'er verdiend € 0,00 belasting af - en dat gaat je gigantische problemen opleveren als dat zo is.

Ergens ben ik bang dat er gewoon gigantisch iets mis gaat hier... En dat je een mega-naheffing gaat krijgen van de belastingdienst. En wellicht een boete wegens verkeerde aangifte.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 12-11-2016 00:52 ]

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Die zal bij 30k winst maar een paar duizend euro zijn.
Bekijk het liever van de positieve kant, er zijn genoeg mensen die meer dan 10% belasting moeten betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
btw doen we zelf elk kwartaal.
maar de boekhouder doet de inkomstenbelasting 1 x per jaar.
en hij doet ook de aangifte.

en ik schreef het misschien wat onduidelijk maar ik werk er niet nog bij voor een baas voor 1600 euro.
maar dat was een voorbeeld.

nu werk ik me uit de naad en heb omzet van 52.000 euro.

daar gaat natuurlijk nog van alles vanaf omdat het bruto is.
en je hebt nog verschillende afschrijvingen.

maar als je dan onderaan de streep 19.000 euro overblijft....tja dan lijkt het me onzinnig om me zo keihard in te zetten als zzper.
dan kan ik net zo goed terug naar mijn vorige werkgever......voor 1600 per maand.
had ik het veel minder druk. minder rompslomp.

en ik krijg een aanslag van zo'n 3000 euro over 2015.
dus dat klopt wel.

maar toch lijkt het me sterk dat als ik 52.000 omzet heb. er op een ib60 formulier 19.531 euro verzamelinkomen komt te staan.

ik moet maar eens met de boekhouder om tafel en dan moet hij het mij maar uitleggen aan de hand van de papieren.

toch bedankt voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
Naja dat kan dus als je pak 'm beet 20k aan zakelijke kosten hebt gemaakt. Denk aan auto, kantoor, apparatuur etc etc etc.. Aan de ene kant super chill een laag belastbaar inkomen, immers minder belasting. En dankzij diverse voordelen meer besteedbaar inkomen dan de 20k. Dankzij winstvrijstelling en ondernemersaftrek.

Maar inderdaad, op papier verdien je minder dan je daadwerkelijk doet en dat maakt financiële verplichtingen zoals hypotheek e.d. lastiger. Mijn ervaring is dat als je ook een net jaarverslag kan overhandigen er deuren open gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dus je begint voor jezelf te werken en komt er na een jaar kei hard werken achter dat je geen enkel idee hebt wat je nou eigenlijk verdiend hebt en over houdt? Dat zijn toch dingen die je als ondernemer gewoon moet weten? Je kan toch niet achteraf verrast worden met de vraag of je eigen bedrijf wel rendabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Wat was de reden om voor jezelf te beginnen? Je hebt geen sociaal vangnet als ondernemer en verdiensten zijn 'wispelturig'. Wellicht is Het ondernemerschap dus niet wat je zoekt? Op zich vind ik het eerste jaar ondernemen en dan een leefbaar inkomen zeker niet slecht trouwens.... Maar dan is mijn vraag wel: heb je je risico's afgedekt?

Denk ook nog aan de starters aftrek ;). Misschien is je ondernemingsplan en daarbij horende financiële projecties iets wat meer vertrouwen aan je makelaar geeft. Daarmee Kan je verdedigen dat je misschien zelfs beter draait dan gedacht.

[ Voor 25% gewijzigd door Scorpei op 12-11-2016 08:30 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervdmeer
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-02-2021
doe alsjeblieft aangifte via bokkz.nl - kost je €70 maar zij snappen precies wat je wel en niet moet betalen. Volgens mij heb je echt een slechte boekhouder. Ook is het niet heel handig dat je dit allemaal niet zelf weet. Hoe kun je ooit een jaar werken en 'er dan achterkomen' dat je zo weinig verdient? Waar is je bijsturing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat kan, is dat je een zeer goede boekhouder hebt: die probeert je netto winst (die gelijk is aan je bruto inkomen) zo laag mogelijk te krijgen: dan betaal je zo min mogelijk belasting namelijk.

Nadeel daarvan is dus dat je bruto inkomen dus laag is, maar als jij leuk werk doet, én voldoende verdient om te leven zoals je wilt, mag je in je handjes knijpen.

Wat je m.b.t. de verhuurder kan doen, is hem niet je IB60 geven, maar een uitdraai van je boeken: als daaruit blijkt dat je "inkomsten" hoger zijn én je er sprake is van een gezond, groeiend bedrijf, is er vaak meer mogelijk.

Overigens, als je bruto-inkomen (op papier) zo laag is als nu, heb je wel recht op huurtoeslag en zorgtoeslag :)

Verder ben ik het wel eens met een opmerking hier: als je geen idee hebt van je financien, waarom ben je dan ZZP'er geworden? Dat is eigenlijk vragen om problemen...

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 15-05 15:20
"Wat kan, is dat je een zeer goede boekhouder hebt: die probeert je netto winst (die gelijk is aan je bruto inkomen) zo laag mogelijk te krijgen: dan betaal je zo min mogelijk belasting namelijk"

Dit dus. Ik zou met je boekhouder overleggen, en inderdaad je eens beter verdiepen in je financiele situatie, hoe kun je zo ooit beslissingen maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Voor subsidies btw, let dan ook goed op je vermogen (en schulden)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 15-05 14:44
Je moet het verschil tussen belastbaar inkomen en winst maken. Het eerste zegt alleen maar over hoeveel je wordt aangeslagen voor de inkomstenbelasting, niet hoeveel je verdient.

Dat er een zelfstandigenaftrek van 7000 euro wordt toegepast, betekent niet dat je onderneming die 7000 afdraagt aan de belastingdienst. Dat lijkt de verwarring van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:45
IB60 formulier + jaarverslag . Maar let wel op als je ZZPer ben vragen ze vaak van de laatste 3 jaar. Of een flink voorschot. Tenzij je samen de huur betaald dan wordt er vaak wel wat coulanter mee omgegaan.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 11-05 14:06
Voor mij als ZZPer was het makkelijker een huis te kopen dan te huren. Keer op keer werd ik geweigerd voor huurhuizen i.v.m. onzekerheid van mijn inkomen, maar een hypotheek kon er bij de bank wel vanaf. Heb daarom maar een huis gekocht omdat huren onmogelijk bleek te zijn.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Meteen een stukje speculeren / belegging. En je hypotheek dus een schuld om tegen je vermogen in te zetten in box 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
XeNeRgY schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:00:
Dus je begint voor jezelf te werken en komt er na een jaar kei hard werken achter dat je geen enkel idee hebt wat je nou eigenlijk verdiend hebt en over houdt? Dat zijn toch dingen die je als ondernemer gewoon moet weten? Je kan toch niet achteraf verrast worden met de vraag of je eigen bedrijf wel rendabel is?
Dit, en blijkbaar eigenlijk pas na 2 jaar pas want het gaat hier om 2015...

Ik denk dat het voor de TS goed is om uit te zoeken wat naar eigen idee omzet en winst is. Winst zal je belastbaar inkomen zijn en daar betaal je belasting over. Als ZZP-er kun je (mits je genoeg uur werkt uiteraard maar begrijp dat het voor de TS geen probleem moet zijn) wel nog korting krijgen daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb mijn bedrijf al vanaf begin 2010.
maar vertrouw altijd op de boekhouder.

ik wil gewoon weten wat mijn inkomen nu is na een jaar.

is het verzamelinkomen de winst? of het belastbaar inkomen?

en waarom is het zo laag op het ib60 formulier?
terwijl ik een omzet heb van 52.000 euro.

ik word er gewoon niet wijs uit.
ik ga maar eens op zoek naar iemand die met mij om tafel wil en alle gegevens in kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 11:30
hoentjes, vraag het je boekhouder! Daar betaal je die vent voor.

Grofweg :
Bruto inkomsten (omzet) : 52.000
- BTW (die mag je doodleuk afdragen)
- x kosten

Dan heb je je winst-cijfers.
Nu komt de jaaraangifte. Even vanuit gaand dat je genoeg uren draait :
- zelfstandige aftrek
- Investerings aftrek?
- Algemene heffingskorting (ook een paar 1000!)

Indien eigen huis : - HRA

Resterend, je belastbaar inkomen, waar je uiteindelijk belasting over betaald
Als je alleen zelfstandige aftrek hebt was het inkomen ongeveer 31.000 euro, maar die boekhouder heeft ongetwijfelt nog andere aftrekposten gevonden om je belastbaar inkomen te drukken.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 12-11-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank je wel.
ik mag u zeker niet de jaarcijfers mailen zodat u er even naar kunt kijken.
niet heel intensief maar even een kijkje voor mijn duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 11:30
Anoniem: 755617 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:56:
dank je wel.
ik mag u zeker niet de jaarcijfers mailen zodat u er even naar kunt kijken.
niet heel intensief maar even een kijkje voor mijn duidelijkheid?
Ik ben maar een mede-ondernemer ;) Ik ben geen boekhouder en zeker geen expert op dit gebied
In ieder geval zal een boekhouder je belastbaar inkomen zo veel mogelijk proberen te drukken zodat je minder belasting betaald.

Je winst-cijfers zijn belangrijker dan je belastbaar inkomen.
Maar als je dit al zuur vind : Wat denk je van het gros van je winst kwijt te zijn aan een rechtzaak ? (mijn geval)

Ik herhaal even mezelf : vraag het je boekhouder.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 12-11-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 755617 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:24:
en waarom is het zo laag op het ib60 formulier?
terwijl ik een omzet heb van 52.000 euro.
Bijzonder dat je de basis van ondernemen al niet helemaal lijkt te snappen. Omzet zegt bijzonder weinig en je kan er vrij weinig mee.

Ik mag hopen dat je, zoals een ander al aangeeft, dat je weet wat je kosten zijn en hoeveel uur/werk je dient te verzetten om bedrag X over te houden en dat het geen hocus pocus aan het einde van het jaar is.

Daarnaast kan je de 1600 bruto bij een werkgever niet vergelijken met de winst die je overhoudt uit je eigen onderneming. Ik mag hopen dat je ook een buffer opbouwt in het geval van langdurige werkeloosheid, je mogelijk verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid en je een pensioen opbouwt.

Dit soort vragen geeft mij geen bijzonder gevoel over de gemiddelde ZZP'er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik pas even de titel aan naar iets dat de lading wat beter dekt dan "help....wie kan me dit uitleggen?" :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Je kan ook op sites als berkenhet.nl even een vlugge berekening maken.

Er vanuitgaand dat je genoeg uren maakt, nog niet zo lang geleden begonnen bent (recht hebt op startersaftrek), en nog niets aan je pensioen doet (geen FOR), zal die er bij jou ongeveer zo uit zien:

https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=k8DZDYNNOc

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/9u2f9c4z9/belasting2.png

32k winst, maar dankzij een leuke aftrekpost die je niet had gehad als je geen ondernemer was geweest telt daarvan maar 19k mee voor de belasting.

Je betaalt ook bijna geen belasting (minder dan 10%) en per maand heb je 2372 EUR netto te besteden. Geklaag en een vergelijking met een werknemer die maar 1600 EUR binnenharkt zijn dan niet echt op zijn plaats. :P

[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 12-11-2016 13:15 . Reden: 2016 -> 2015 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik klaag daar ook niet over. maar als ik 52.000 euro verdien en er maar 19.531 overblijft dan kan ik net zo goed voor een baas gaan werken.
dat bedoel ik.

dan verdien ik ook 1600 euro.
door veel minder hard te werken dan ik nu doe.
zonder gedoe van belastingen enz.
dat is wat ik ermee bedoel.

ik betaal over 2015... 3000 euro omzetbelasting.

maar ik heb inmiddels begrepen dat de 19.531 niet de werkelijke omzet is.
maar dat dat zo'n 32.000 is.
dus dan is het wel leuker dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedrijf bestaat al 6 jaar.

bedankt voor de website ivm het berekenen.
heb ik wel wat aan. dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maar ben je dan al 6 jaar aan het werk zonder dat je weet wat je nu verdient? Ik begrijp het niet helemaal.

Daarnaast is het hier gebruikelijk dat je je vorige bericht wijzigt als je iets wil toevoegen en je de laatste post hebt gedaan (daar krijg je ook melding van als je dit wil doen).

[ Voor 46% gewijzigd door Cartman! op 12-11-2016 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Anoniem: 755617 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:29:
De werkelijke winst is 32k als je in 2015 voor startersaftrek in aanmerking kwam.
Anders zal die rond de 30k zijn, maar dat is nog steeds een prima inkomen voor een zzp'er.

Omzet is 52k, maar dat is niet zo belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Je verdient geen 52k, dat is het totaal wat je klanten aan je betaald hebben. Zoals maxnl aangeeft: je winst is 32k en daarvan is er door allerlei aftrekposten nog 19k over waarover belasting betaald moet worden.

Overweeg eens een cursusje boekhouden o.i.d., als ondernemer moet je weten wat de cijfers betekenen en welke conclusies je eruit kunt trekken. Dat je het daadwerkelijke boekhouden uitbesteedt is dan nog steeds prima.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ik klaag daar ook niet over. maar als ik 52.000 euro verdien en er maar 19.531 overblijft dan kan ik net zo goed voor een baas gaan werken.
dat bedoel ik.

voor iemand die zo op het geld zit snap je er wel bar weinig van.
besteedbaar inkomen van 2300e vergelijken met een baan waar je 1600e verdiend. :?
je bent toch eigen baas, je lijkt wel erg negatief. Graag zou ik een leuk lopend eigen bedrijf hebben en boven de 2k per maand verdien zou helemaal prima zijn. lekker goedkoop rondrijden, pctje op bedrijfsnaam enz enz.

[ Voor 18% gewijzigd door Powrskin op 12-11-2016 13:46 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik zit niet op mijn geld hoor.
dat lees je nergens.

ik heb het al die jaren aan de boekhouder overgelaten.

maar nu de makelaar moeilijk doet over weinig inkomen op ib60 formulier.....tja dan ga je toch even schrikken of niet dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hackerhater schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:29:
hoentjes, vraag het je boekhouder! Daar betaal je die vent voor.

Grofweg :
Bruto inkomsten (omzet) : 52.000
- BTW (die mag je doodleuk afdragen)
- x kosten
He, wat? Omzet is altijd ex btw. Als je een factuur inboekt zal je altijd de omzet en de btw apart boeken, de omzet gaat naar je winst en verlies, de btw naar kortlopende schulden op je balans.

Bij een omzet van 52k is er dus 52k + 11k = 63k gefactureerd.

Anders zou de omzet 52k / 1,21 * 1 een kleine 43k zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 12-11-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

Ben zelf geen boekhouder (wel ooit MEAO gedaan), maar 't klopt inderdaad wat PolarBear zegt. Zie ook Wikipedia: Omzet

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
powrskin.....

je moet goed lezen.
ik ging ervan uit dat mijn inkomen is wat op het ib60 formulier staat. 19.531

dat betekend zo'n 1600 euro per maand.

dan begrijp je mijn reactie toch wel dat ik dan bij die gedachte net zo goed voor een baas kan werken.
veel en veel minder uren draai en zelfde inkomen heb.

maar ik ben er nu op dit forum toch achter gekomen dat het ib60 niet het werkelijke inkomen is.

dus nu is het duidelijk en ben ik wel blij met mijn inkomsten vanuit mijn zzp.

ik ben deze topic toch begonnen omdat ik het niet wist?!
dus niks op mijn geld zitten.....en ook niks klagen over besteedbaar inkomen van 2300.

dat wist ik namelijk niet.vandaar deze topic toch.

ik zit niet op mijn geld. weet niet waar je dat leest.
maar ik wou gewoon wat duidelijkheid over het verschil van echt jaarinkomen en het bedrag op het ib60 formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ben inmiddels geholpen door iemand hier die ik mijn gegevens kon sturen.
en nu nog door iemand met een eigen berekening website.

bedankt voor al uw reacties.
weet niet hoe ik deze topic moet sluiten maar ik ben inmiddels geholpen.
thnx iedereen. 👍👍👍☺😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:40

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik denk dat het tijd is voor een andere boekhoeder en een andere houding tov. je financiën. Zeker in het begin kan het allemaal best overweldigend zijn maar je moet een financieel adviseur hebben die het je zo duidelijk uit kan leggen tot je het begrijpt. Als je na zes jaar bedrijfsvoering nog niet begrijpt hoe je inkomen geregeld is dan loop je een enorm risico.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

Jazzy schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:59:
Ik denk dat het tijd is voor een andere boekhoeder en een andere houding tov. je financiën. Zeker in het begin kan het allemaal best overweldigend zijn maar je moet een financieel adviseur hebben die het je zo duidelijk uit kan leggen tot je het begrijpt. Als je na zes jaar bedrijfsvoering nog niet begrijpt hoe je inkomen geregeld is dan loop je een enorm risico.
Om deze reden zei ik dus dat het goed is om een cursus te doen. Ook zou je in slechte tijden het werk dan zelf kunnen doen. Maar ook als het niet slecht gaat met het bedrijf, dan is het goed om strategische conclusies te kunnen trekken.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is sowieso handig om meer te weten over je inkomen. Misschien zijn je kosten te hoog of misschien reken je gewoon te weinig. Er aan het einde achterkomen dat je weinig verdient hebt is niet handig. Dit zou je toch veel eerder moeten zien aankomen. Het is aan te raden om er meer over te leren zodat je zelf kan zien wat er nou precies gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Anoniem: 755617 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:46:
maar nu de makelaar moeilijk doet over weinig inkomen op ib60 formulier.....tja dan ga je toch even schrikken of niet dan.
http://www.belastingdiens...omensverklaring_aanvragen
Kopie van uw aanslag ipv inkomensverklaring

U kunt in plaats van een inkomensverklaring ook een kopie sturen van de meest recente aanslag inkomstenbelasting van het betreffende belastingjaar. Dat kan een voorlopige of een definitieve aanslag zijn.

Bent u ondernemer? Dan is het vaak beter om een kopie te sturen van de meest recente aanslag inkomstenbelasting. Daarop staan alle gegevens die u nodig hebt voor de organisatie die om uw gegevens vraagt.
Dan ziet de makelaar ook de winst voordat de aftrekpostjes eraf zijn, en schrikt ook die minder :)

Verder is het in de vrije sector nog altijd aan de verhuurder of die je wel of niet als klant wilt hebben, en zijn "inkomenseisen" dus onderhandelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182478

Ha, ik ben altijd super blij als mijn boekhouder mijn belastbaar inkomen zo laag mogelijk heeft gekregen t.o.v. mijn omzet. Dat betekent immers dat ik minder inkomstenbelasting hoef te betalen. ;-)

Als kleine zelfstandige betaal je dankzij de MKB-winstvrijstelling overigens over hetzelfde inkomen minder belasting dan iemand in loondienst. Dat onder andere om te compenseren voor het feit dat je veel meer risico neemt. Je doet immers zelf acquisitie. Ziekte wordt niet doorbetaald. Je hebt geen vrije dagen, alleen dagen zonder omzet. Je moet je pensioen zelf regelen. Etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:53
maxnl schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:09:
Je kan ook op sites als berkenhet.nl even een vlugge berekening maken.

Er vanuitgaand dat je genoeg uren maakt, nog niet zo lang geleden begonnen bent (recht hebt op startersaftrek), en nog niets aan je pensioen doet (geen FOR), zal die er bij jou ongeveer zo uit zien:

https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=k8DZDYNNOc

[afbeelding]

32k winst, maar dankzij een leuke aftrekpost die je niet had gehad als je geen ondernemer was geweest telt daarvan maar 19k mee voor de belasting.

Je betaalt ook bijna geen belasting (minder dan 10%) en per maand heb je 2372 EUR netto te besteden. Geklaag en een vergelijking met een werknemer die maar 1600 EUR binnenharkt zijn dan niet echt op zijn plaats. :P
Leuke website! Echter de zelfstandigen aftrek is alleen voor de eerste 2 jaar, ts gaf aan dat het bedrijf al 6 jaar bestaat. Er gaat dan circa 750 euro per maand af van dat besteedbare inkomen. Dan kom je rond de 1550 euro wat dicht bij de genoemde 1600 euro ligt. Dus wellicht had de ts ergens een beetje een punt (behalve dat die 1600 euro meestal bruto is en daar bergen af gaan en je allerlei andere voordelen kwijt raakt :+ ).

edit: Zoals hieronder correct verbetert verhoogt die startersaftrek de vrijstelling van 7k naar 9k dus het effect is veel minder dramatisch dan ik eerst meldde.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 12-11-2016 20:10 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 16:27

Trackerfire

BTC HODLER

sdk1985 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:56:
[...]

Leuke website! Echter de zelfstandigen aftrek is alleen voor de eerste 2 jaar, ts gaf aan dat het bedrijf al 6 jaar bestaat. Er gaat dan circa 750 euro per maand af van dat besteedbare inkomen. Dan kom je rond de 1550 euro wat dicht bij de genoemde 1600 euro ligt. Dus wellicht had de ts ergens een beetje een punt (behalve dat die 1600 euro meestal bruto is en daar bergen af gaan en je allerlei andere voordelen kwijt raakt :+ ).
Correctie: De zelfstandigenaftrek heb je altijd, mits je aan het urencriterium blijft voldoen. De startersaftrek (wordt soms gezien als onderdeel zelfstandigenaftrek) verdwijnt inderdaad na 3 jaar. Verder blijft ook de MKB winstvrijstelling altijd van toepassing (14% belastbare winst) ongeacht het urencriterium.

Ik ben zelf accountant en vindt het leuk om hier te lezen over het spanningsveld waar we bijna dagelijks mee te maken hebben. De ondernemer wil altijd zo min mogelijk belasting betalen c.q. een zo laag mogelijk verzamelinkomen hebben, maar heeft vervolgens weer een veel hoger inkomen nodig om bijvoorbeeld een hypotheek te kunnen krijgen omdat het toch allemaal zo goed gaat met 't bedrijf! Helaas gaat dit niet altijd samen en zodoende heb ik regelmatig deze gesprekken :)

Voorbeeld:

+ 50.000 omzet
- 15.000 kosten
35.000 winst voor belasting
- 7.280 zelfstandigenaftrek (mits voldaan urencriterium)
27.720
- 3.881 MKB winstvrijstelling (14% van winst voor belasting - zelfstandigenaftrek)
23.839 belastbaar inkomen (hierover wordt de belasting geheven)

[ Voor 31% gewijzigd door Trackerfire op 12-11-2016 15:28 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
sdk1985 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:56:
Leuke website! Echter de zelfstandigen aftrek is alleen voor de eerste 2 jaar, ts gaf aan dat het bedrijf al 6 jaar bestaat.
Zelfstandigenaftrek krijg je altijd zolang je genoeg uren met je bedrijf bezig bent.
Hij is echter in de startperiode een paar duizend euro hoger door extra startersaftrek.

En ook als het bedrijf inmiddels 6 jaar bestaat kan het zijn dat de TS nog net wel recht had op startersaftrek in 2015.
Bijvoorbeeld als deze het bedrijf in de eerdere jaren part-time naast een studie deed, en er destijds wegens te weinig uren geen gebruik van kon maken.

Exacte voorwaarden zijn namenlijk:
U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • U kon in het aangiftejaar de zelfstandigenaftrek krijgen.
  • U was in de voorafgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.
  • Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.
Daarnaast krijg je als IB ondernemer altijd MKB winstvrijstelling, ongeacht of je weinig of veel uren maakt.

[ Voor 33% gewijzigd door maxnl op 12-11-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 755617 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:53:
powrskin.....

je moet goed lezen.
ik ging ervan uit dat mijn inkomen is wat op het ib60 formulier staat. 19.531

dat betekend zo'n 1600 euro per maand.

dan begrijp je mijn reactie toch wel dat ik dan bij die gedachte net zo goed voor een baas kan werken.
veel en veel minder uren draai en zelfde inkomen heb.
Heb je dan werkelijk waar geen idee hoeveel geld er binnen komt? Wellicht is het echt verstandig om een paar cursussen te gaan volgen en wat aan budget beheer te doen. Wat iedere ondernemer moet op z'n minst weten hoeveel hij verdiend. Als je dat niet weet vind ik het heel knap dat je bedrijf nog bestaat en daadwerkelijk winstgevend is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 15-05 15:20
Bovendien kan ik me voorstellen dat een groot aandeel van de "bedrijfskosten" ook opgaan aan privé zaken zoals auto-bezit en gebruik. Apparatuur zoals PC's, telefoons, internet en ga maar even door.

Bovendien heb je de kans om te groeien als bedrijf, en daarmee een bepaalde waarde opbouwen. iets wat je als werknemer niet kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:53
Trackerfire schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:05:
[...]

Correctie: De zelfstandigenaftrek heb je altijd, mits je aan het urencriterium blijft voldoen. De startersaftrek (wordt soms gezien als onderdeel zelfstandigenaftrek) verdwijnt inderdaad na 3 jaar. Verder blijft ook de MKB winstvrijstelling altijd van toepassing (14% belastbare winst) ongeacht het urencriterium.

Ik ben zelf accountant en vindt het leuk om hier te lezen over het spanningsveld waar we bijna dagelijks mee te maken hebben. De ondernemer wil altijd zo min mogelijk belasting betalen c.q. een zo laag mogelijk verzamelinkomen hebben, maar heeft vervolgens weer een veel hoger inkomen nodig om bijvoorbeeld een hypotheek te kunnen krijgen omdat het toch allemaal zo goed gaat met 't bedrijf! Helaas gaat dit niet altijd samen en zodoende heb ik regelmatig deze gesprekken :)

Voorbeeld:

+ 50.000 omzet
- 15.000 kosten
27.720
- 3.881 MKB winstvrijstelling (14% van winst voor belasting - zelfstandigenaftrek)
O je hebt helemaal gelijk hij gaat van 9k naar 7k, ik zat niet op te letten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wat ik mij als eerste afvraag is of je überhaupt weet wat een onderneming inhoud.

Bij een dergelijke winst uit onderneming EN werk bij een werkgever, kom je met je WUO automatisch in een hogere belastingschijf, waardoor je aanslag IH hoger uitvalt dan wanneer je slechts vanuit onderneming werkt.

Wij verwachten van onze cliënten een basiskennis van hun onderneming alsmede wat werken als zelfstandige inhouden. Hebben wij het idee dat de kennis onvoldoende is, dan wordt alles betreffende de financiële situatie uitbundig besproken zodat de ondernemer de gegevens begrijpt.

We merken vaak dat ZZP-ers deze voorkennis niet bevatten en vaak een "goedkope" boekhouder of accountant uitzoeken om geld te besparen. Dit is in heel veel gevallen een verkeerde keuze die pas naar voren komt zodra er in de financiën iets veranderd, bijvoorbeeld de aankoop van een woning of inschrijving huurwoning.

Zorg dat je op de hoogte bent van je eigen positie en dat je vaak vragen stelt aan je financieel adviseur indien dit nodig is.

De berekeningen zoals voorgaand zijn geplaatst zijn allemaal in orde, maar kunnen wel afwijken van jou persoonlijke situatie. Stap dus altijd naar een adviseur die je volledig op de hoogte hebt gebracht van je situatie. Daarnaast, zodra je jaarcijfers gereed zijn en je IH ingevuld is door de boekhouder, maak een afspraak en bespreek deze gegevens. Dit hoeft helemaal niet lang te duren, maar je bent dan wel meteen op de hoogte van je financiële situatie.

Wil je verder (vrijblijvend) advies of een korte controle op je gegevens, dan mag je mij altijd een PB sturen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
ik heb een eigen bedrijf. zzp.
omzet 2015 was €52.000,-
nu begrijp ik dat er dan natuurlijk dat er dan nog van alles af gaat.
maar nu vraag ik het ib60 formulier aan en daar staat op verzamelinkomen €19.531,-

is dit nu werkelijk het bedrag wat overblijft na een jaar keihard werken......een omzet van €52.000,-

dan gaat er dus zo'n dik €30.000,- vanaf.

nu zijn wij bezig met een huurwoning via een makelaar.
vrije sector woning.
nu vraagt de makelaar de jaarcijfers.
dan stuur ik hem de jaarcijfers van de boekhouder.

nu vraagt de makelaar ook nog het ib60 formulier.
daar staat alleen maar...: verzamelinkomen €19.531,-

tja zo krijg ik de woning niet denk ik.
de €19.531,- is toch de winst? toch niet het inkomen?

dan kan ik dus net zo goed stoppen met mijn bedrijf als ik dik €32.000,- kwijt ben na een jaar keihard werken.

voor een baas zou ik ook 1600 euro per maand kunnen verdienen.
daar komt dit dan dus ook op neer. maar dan werk ik veel minder en heb minder gedoe.
nu werk ik me een slag in de ronte voor 52.000 euro en staat er op je ib60 nog maar 19.531.....

hopelijk kan iemand mij dit uitleggen.

alvast heel erg bedankt voor de moeite.

vriendelijke groeten tina
Toch even kort hierop ingaan, al hebben genoeg mensen dit al gedaan. Maar ik neem aan dat je het zelf doorhebt, dat je kosten maakt. Niet dat je nu pas tot de conclusie komt dat je dik 32.000 kwijt was aan kosten. 52.000 is een mooie omzet lijkt mij. Waar je aan kunt denken is of je kunt besparen op de kosten?

Kort gezegd kun je denk ik het volgende zeggen. Je winst was bijvoorbeeld 24.000... dus dat heb je bij wijze van spreken op de bank. Toen kwam de belastingaangifte (voor je inkomsten), en betaal je belasting over 19.000. Bijvoorbeeld 6.000. Dus uiteindelijk heb je dan 24.000 - 6.000 = 18.000 netto om vrij te kunnen besteden.

Wel is het zo, dat je bepaalde kosten voor de onderneming kan maken, maar je anders privé zou hebben. Denk aan telefonie, internet, aanschaf computer, printer, etc. Omdat de kosten van de winst afgaan (en je BTW terug ontvangt), levert dit je financieel (belasting)voordeel op privé.

PS. je zou een makelaar kunnen vertellen dat je een onderneming hebt, en ondernemingsaftrek hebt. Zonder deze aftrek zou je IB60 hoger uitvallen. Als je starter bent (het is handig uit te zoeken of dit zo is), dan heb je ook recht op startersaftrek, maar ik neem aan dat de boekhouder dit weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 12-11-2016 23:58 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Luxicon schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:56:
[...]

Toch even kort hierop ingaan, al hebben genoeg mensen dit al gedaan. Maar ik neem aan dat je het zelf doorhebt, dat je kosten maakt. Niet dat je nu pas tot de conclusie komt dat je dik 32.000 kwijt was aan kosten. 52.000 is een mooie omzet lijkt mij. Waar je aan kunt denken is of je kunt besparen op de kosten?

Kort gezegd kun je denk ik het volgende zeggen. Je winst was bijvoorbeeld 24.000... dus dat heb je bij wijze van spreken op de bank. Toen kwam de belastingaangifte (voor je inkomsten), en betaal je belasting over 19.000. Bijvoorbeeld 6.000. Dus uiteindelijk heb je dan 24.000 - 6.000 = 18.000 netto om vrij te kunnen besteden.

Wel is het zo, dat je bepaalde kosten voor de onderneming kan maken, maar je anders privé zou hebben. Denk aan telefonie, internet, aanschaf computer, printer, etc. Omdat de kosten van de winst afgaan (en je BTW terug ontvangt), levert dit je financieel (belasting)voordeel op privé.

PS. je zou een makelaar kunnen vertellen dat je een onderneming hebt, en ondernemingsaftrek hebt. Zonder deze aftrek zou je IB60 hoger uitvallen. Als je starter bent (het is handig uit te zoeken of dit zo is), dan heb je ook recht op startersaftrek, maar ik neem aan dat de boekhouder dit weet.
thnx voor je uitleg.
tuurlijk wist ik dat er nog van alles af gaat.
maar nu ik voor het eerst voor de makelaar de cijfers moest geven staat er een heel ander bedrag op het ib60 formulier.
en ik bergijp nu dus ook dat dat het belastbaar inkomen is.
en dat het werkelijke inkomen rond de 30.000 ligt.
dus dan is dat al positiever.
alleen hoop dat de makelaar niet alleen naar ib60 kijkt hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ah zo, de makelaar kijkt vast verder dan puur dat cijfer op het formulier en heel lief kijkt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Trackerfire schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:05:
[...]

Voorbeeld:

+ 50.000 omzet
- 15.000 kosten
27.720
Een goede hypotheekadviseur levert daarom in het geval van een zelfstandig ondernemer niet alleen de belastingaangifte aan bij de bank, maar ook de jaarrekening en prognose van het lopende jaar :) Op die manier kreeg ik in ieder geval na 2,5 jaar zzp-schap akkoord voor een hypotheek, met complimenten voor de dossiervorming bij de aanvraag.

Ik vind de financiële en fiscale administratie interessant en doe alles met betrekking tot mijn eenmanszaak zelf. Niet om op accountantkosten te besparen maar omdat ik het leuk vind. Wel laat ik elk jaar de belastingaangifte controleren voordat ik die verstuur, maar eigenlijk is dat niet meer nodig. Ook niet voor de wat complexere zaken als m'n leaseauto.

Natuurlijk besef ik dat ik daarmee een uitzondering ben, toch vind ik het schrijnend om te lezen dat sommige zzp'ers werkelijk geen idee hebben van het fiscale aspect van ondernemerschap. Zzp'ers voor wie het bedrag aan belasting en sociale premies op de aanslag een complete verrassing is, die dan ook nog verkeerd geïnterpreteerd wordt. Dat had voorkomen kunnen worden met een goede adviseur.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Om het ff in perspectief te zetten.

Mijn omzet van 2015 was +/- €90.000
Mijn verzamelinkomen was. €39.000

En dat is goed.
Want hierover betaal ik belasting maar de werkelijke te besteden inkomsten liggen veel hoger. Maar daar gaan nog een hoop dingen van af. Zoals m'n auto, telefoon onkosten enz.

Dus kijk meer naar je daadwerkelijk te besteden inkomen. En ik zou een account nemen voor je kwartaal afdracht. Die kan toch beter zien waar nog wat te halen is. En omdat je deze al door hem laat doen in je eindopgaaf ook goedkoper omdat hij alle data al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:39

Jrz

––––––––––––

dat bedoel ik.

Als je 3000 omzetbelasting betaalt over een jaar, dan zal je omzet-kosten 14000 zijn

Ik raad je aan om je boekhouding zelf door te nemen en een korte cursus te doen, want volgens mij haal je een heleboel zaken doorelkaar

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 16:27

Trackerfire

BTC HODLER

Canaria schreef op zondag 13 november 2016 @ 02:36:
[...]

Een goede hypotheekadviseur levert daarom in het geval van een zelfstandig ondernemer niet alleen de belastingaangifte aan bij de bank, maar ook de jaarrekening en prognose van het lopende jaar :) Op die manier kreeg ik in ieder geval na 2,5 jaar zzp-schap akkoord voor een hypotheek, met complimenten voor de dossiervorming bij de aanvraag.

Ik vind de financiële en fiscale administratie interessant en doe alles met betrekking tot mijn eenmanszaak zelf. Niet om op accountantkosten te besparen maar omdat ik het leuk vind. Wel laat ik elk jaar de belastingaangifte controleren voordat ik die verstuur, maar eigenlijk is dat niet meer nodig. Ook niet voor de wat complexere zaken als m'n leaseauto.

Natuurlijk besef ik dat ik daarmee een uitzondering ben, toch vind ik het schrijnend om te lezen dat sommige zzp'ers werkelijk geen idee hebben van het fiscale aspect van ondernemerschap. Zzp'ers voor wie het bedrag aan belasting en sociale premies op de aanslag een complete verrassing is, die dan ook nog verkeerd geïnterpreteerd wordt. Dat had voorkomen kunnen worden met een goede adviseur.
Inderdaad. Vaak is het ook de bank die nog hier om vraagt, dus daar zal de topicstarter in het verdere stadium ongetwijfeld nog informatie voor moeten aanleveren. Bank vraagt meestal om (een enkele daargelaten) laatste 3 jaarrekeningen, laatste 3 aangiften IB en een prognose voor het komende jaar. Vervolgens gaan er bij de bank allemaal ingewikkelde formules overheen waar een verzamelinkomen uit komt waar ze vervolgens mee gaan rekenen.

De meeste banken hanteren daarin de volgende vuistregel. Als bijvoorbeeld inkomen is 40.000, 75.000 en 40.000 pakken ze grofweg het gemiddelde hiervan, maar dat mag dan weer nooit hoger zijn dan 't laatste jaarinkomen mits goed onderbouwd met een gedegen prognose.

Dat heb je goed voor elkaar! Complimenten! En eens dat mensen toch vaak als eerste besparing een boekhouder of accountant zien, terwijl dit zich zeker in het begin vaak dubbel en dwars terugbetaald. Meestal krijg je voldoende bagage mee voor de toekomst en kun je al snel veel dingen zelf interpreteren en snappen :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Trackerfire schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:02:
Inderdaad. Vaak is het ook de bank die nog hier om vraagt, dus daar zal de topicstarter in het verdere stadium ongetwijfeld nog informatie voor moeten aanleveren.
TS wilt huren, niet kopen...
Pagina: 1