HDD SSD lange termijn Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Hallo Tweakers-vrienden :w ,

http://www.mediamarkt.nl/...h-90fn008fny-1482729.html

http://www.mediamarkt.nl/...h-90fb001lny-1459222.html

Ik twijfel over een SSD. Ik weet dat die sneller is, maar er zijn redenen waarom ik twijfel.

Het maakt mij echt niet uit of Windows in 45 of 25 seconden opstart, zo geduldig ben ik wel. Ik ga geen 200 euro meer betalen voor 20 seconden. Daarnaast is het ookniet zo dat ik gigantisch grote programma's open. Ik internet, ik gebruik word, ik download wat en ik kijk wat (hd-)filmpjes op Youtube.

Waarom twijfel ik dan toch om een ssd te nemen?

Mijn oude computer (met hdd) ging na enige tijd echt heel langzaam opstarten, het duurde een eeuwigheid tot Windows xp opgestart was. (het is een computer van 10 jaaroud, dus ook de processor en ram zijn verouderd.)

Wat is de reden dat de computer zo traag werd? Ligt het toch aan de hdd? Was alles zo 'verspreid' geraakt dat t een eeuwigheid duurde dat alles geopend werd?

1) Zal een hdd op een gegeven moment zo gefragmenteerd raken dat de 45 seconden kan veranderen in 1minuut en 45 seconden? Of zal het 45 seconden blijven?

2) Is een hd intel 530 beter of een NVIDIA GeForce GTX 750 (2 GB)?

Groetjes,

Negena :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je kunt wel af met een goedkopere pc, die snel genoeg is (met jouw taken zal je het verschil niet merken) en alleen een SSD heeft.

Voor de taken die je uitvoert heb je geen videokaart nodig. Zelfs voor oude spellen kan je prima de Intel videochips gebruiken van de CPU. Een SSD van 250 GB kan je al voor zo'n 70 euro krijgen. Een gtx750 is een oudere kaart en een echte instapper (geen zware games, wel een stukje beter dan de Intel hd puur qua games)

Hier onder een mini pc die je achter je scherm zou kunnen hangen (vesa mount nodig) die lekker snel is. Een SSD zorgt niet alleen dat Windows snel opstart, alle software werkt sneller met starten, de pc is 3x zo responsief. En een SSD ratelt/kraakt bovendien niet en kan tegen een stootje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock DeskMini 110€ 146,45€ 146,45
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 34,95€ 34,95
1Crucial CT2K4G4SFS8213€ 51,55€ 51,55
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,99€ 73,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,89

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 11-11-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
ToFast schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:47:
Je kunt wel af met een goedkopere pc, die sneller is en alleen een SSD heeft.

Voor de taken die je uitvoert heb je geen videokaart nodig. Zelfs voor oude spellen kan je prima de Intel videochips gebruiken van de CPU. Een SSD van 250 GB kan je al voor zo'n 70 euro krijgen.

Hier onder een mini pc die je achter je scherm zou kunnen hangen (vesa mount nodig) die lekker snel is. Een SSD zorgt niet alleen dat Windows snel opstart, alle software werkt sneller met starten, de pc is 3x zo responsief. En een SSD ratelt/kraakt niet en kan tegen een stootje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock DeskMini 110€ 146,45€ 146,45
1Crucial CT2K4G4SFS8213€ 51,55€ 51,55
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,99€ 73,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,94
Ja, volgens mij heb ik vr wat ik doe niet eens 8gb ram nodig :)

Wat betreft de snelheid, ik hoef echt geen ssd als de computer alleen maar wat sneller is. 20 sec extra wachten op Windows of 5 sec extra voor Word maakt me niet uit.

Vraag me alleen af of de opstarttijd nog hoger gaat worden met eem hdd na enige tijd, dus nog meer kraken en nog meer wachten.

20 sec extra wachten kan maar ik wil niet over 5 jaar opeens 1 minuut extra wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
negena schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:53:
[...]

Ja, volgens mij heb ik vr wat ik doe niet eens 8gb ram nodig :)

Wat betreft de snelheid, ik hoef echt geen ssd als de computer alleen maar wat sneller is. 20 sec extra wachten op Windows of 5 sec extra voor Word maakt me niet uit.

Vraag me alleen af of de opstarttijd nog hoger gaat worden met eem hdd na enige tijd, dus nog meer kraken en nog meer wachten.

20 sec extra wachten kan maar ik wil niet over 5 jaar opeens 1 minuut extra wachten.
Ja dat klopt, 4GB ram is ook echt voldoende in jouw geval. Nee, neem nou maar het advies om direct een SSD te gebruiken. Ja een HDD wordt na verloop van tijd wat trager als er meer software meestart etc en door Windows updates etc. Niet omdat die volraakt door downloads/films etc. Met een SSD merk je dit nauwelijks, omdat die bloedsnel zijn en 10 seconden zal 12 worden bij wijze van.

Echt, neem een SSD, dát maakt juist de taken die jij doet zo ontiegelijk snel, jij zal geen eens het verschil merken als je een Intel celeron g3900 in plaats van een pentium G4400 of i3/i5 neemt verwacht ik. Die j of n-celerons wel mijden, dat zijn hele zuinige (en merkbaar) langzamere chips. De celeron g en Intel pentium g reeks zijn echt fantastisch snelle en goedkope cpu's voor jouw soort taken. Een HDD of SSD wel, big time!

Neem een kennis of familielid in de arm die bovenstaande lijstje voor je in elkaar wil zetten of laat dit voor wat extra bij de webwinkel doen of computershop waar je het besteld. Scheelt je veel geld, je kunt ook een grotere kast nemen met een dvd/cd brander voor 2 tientjes extra mocht je dat willen etc. Dit is echt een snelle ini mini pc (iets groter dan een Intel nuc, en zo'n nuc past al op je hand ter vergelijking)

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 11-11-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
ToFast schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:00:
[...]

Ja dat klopt, 4GB ram is ook echt voldoende in jouw geval. Nee, neem nou maar het advies om direct een SSD te gebruiken. Ja een HDD wordt na verloop van tijd wat trager als er meer software meestart etc en door Windows updates etc. Niet omdat die volraakt door downloads/films etc. Met een SSD merk je dit nauwelijks, omdat die bloedsnel zijn en 10 seconden zal 12 worden bij wijze van.

Echt, neem een SSD, dát maakt juist de taken die jij doet zo ontiegelijk snel, jij zal geen eens het verschil merken als je een Intel celeron g3900 in plaats van een pentium G4400 of i3/i5 neemt verwacht ik. Die j of n-celerons wel mijden, dat zijn hele zuinige (en merkbaar) langzamere chips. De celeron g en Intel pentium g reeks zijn echt fantastisch snelle en goedkope cpu's voor jouw soort taken. Een HDD of SSD wel, big time!

Neem een kennis of familielid in de arm die bovenstaande lijstje voor je in elkaar wil zetten of laat dit voor wat extra bij de webwinkel doen of computershop waar je het besteld. Scheelt je veel geld, je kunt ook een grotere kast nemen met een dvd/cd brander voor 2 tientjes extra mocht je dat willen etc. Dit is echt een snelle ini mini pc (iets groter dan een Intel nuc, en zo'n nuc past al op je hand ter vergelijking)
- Aha dus een hdd wordt trager door alle updates enzo. Wel een goede reden ssd te nemen want ik wil hier weer 10 jaar mee doen.

- dit zijn echte amateurvragen maar ik stel ze toch :) wanneer heb je wel n i5 en 8gb nodig? Heeft een huis-tuin-en-keuken gebruiker er echt niks aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Als je er 10 jaar mee wil doen, dan is 8GB en een i5 een goed idee, ik zou dan niet voor het goedkoopste/langzaamste gaan nu. Dan bestaat er een kans dat het niet meer voldoet over 5 jaar. Alhoewel je ook kan plannen voor upgraden tegen die tijd, natuurlijk :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:59
negena schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:53:
[...]20 sec extra wachten kan maar ik wil niet over 5 jaar opeens 1 minuut extra wachten.
dittem dus.

Heb afgelopen jaar een laptop (i5, uit 2011) naar ssd omgezet die na een paar jaar gewone harde schijf er meer dan 3 minuten erover deed om op te starten (totdat ie met google als startpagina openstond zeg maar).
Daarna bleef ie nog minuten lang vaag ratelen op de harde schijf.

Met ssd + ververste windows 7 minder dan 25 seconden opgestart tot en met google homepage.
Verder veel stiller (fan) en geen gevoel dat er op de achtergrond nog van alles moest gebeuren.

Meteen daarna naar win 10 geupgrade en dat loopt al een jaar prima, start nog steeds vlot op.

Mijn advies is dus ssd (op basis van bovenstaand, maar ook andere goede ervaringen), extra harde schijf kan je altijd nog aanschaffen, of een usb als extern opslag medium.

Qua geheugen lijkt 4 gb me mooi om te beginnen, maar dan wel dat je vrije banken overhoudt om later uit te breiden, mocht je toch nog willen opwaarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
The_Vice schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:35:
[...]

dittem dus.

Heb afgelopen jaar een laptop (i5, uit 2011) naar ssd omgezet die na een paar jaar gewone harde schijf er meer dan 3 minuten erover deed om op te starten (totdat ie met google als startpagina openstond zeg maar).
Daarna bleef ie nog minuten lang vaag ratelen op de harde schijf.

Met ssd + ververste windows 7 minder dan 25 seconden opgestart tot en met google homepage.
Verder veel stiller (fan) en geen gevoel dat er op de achtergrond nog van alles moest gebeuren.
Ja das irritant, als t zo lang duurt om op te starten. Op n gegeven moment duurde t ook lang voor word en Skype openden. kennelijk is dat n hdd-kwaal. Dat wilde ik dus ff geverifiëerd hebben, want ,zoals gezegd, k wil hier 10 jaar mee doen. T leven is al duur genoeg.

Wil dus programma's op ssd en documenten etc op hdd. Dat verlengt ook de levensduur van de ssd (hoewel ik lees dat zelfs bij 10 gb schrijven per dag de SSD alsnog jaren mee zal gaan).

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wil dus programma's op ssd en documenten etc op hdd. Dat verlengt ook de levensduur van de ssd
Denk niet dat je ook maar iets van levensduurverlenging zult merken. De SSD slijt van schrijven. Een document wordt niet zo vaak geschreven, en bevat niet zoveel data dat het een merkbare invloed op de levensduur van de ssd heeft.
Mogelijk heeft dit wel een merkbare invloed op de levensduur van die hdd. Een hdd slijt typisch door opspinnen. Als jij alleen documenten op die hdd hebt staan, dan heb je een aardige kans dat die schijf iedere keer in slaapstand is, en opnieuw moet opspinnen, als je iets wilt openen.

Voor de levensduur van je documenten is het beter als je ze gewoon op ssd zet, met een regelmatige backup (dagelijks, of wekelijks) naar hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
negena schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 01:29:
[...]

Wil dus programma's op ssd en documenten etc op hdd. Dat verlengt ook de levensduur van de ssd (hoewel ik lees dat zelfs bij 10 gb schrijven per dag de SSD alsnog jaren mee zal gaan).

:)
Je moet een HDD in het geheel vermijden. Alleen een SSD is toch genoeg.

Of bedoel je met documenten videofilms van 2 uur per stuk waarvan je er 100 wil opslaan. Dan is een extra opslag wel aan te raden ja.
Levensduur van een 250 GB SSD bij jouw gebruik: ongeveer 150 jaar als we alleen naar de schrijacties kijken (natuurlijk gaat dat ding door andere oorzaken wel eerder kapot, maar op schrijfacties bezuinigen is dom.
Want de dure SSD is juist zo snel met lezen en schrijven, en wat ga je dan doen? Een langzame HDD ernaast plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:59
Reepje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:18:
[...]
Want de dure SSD is juist zo snel met lezen en schrijven, en wat ga je dan doen? Een langzame HDD ernaast plaatsen?
Wat voor TS geval misschien minder zwaar weegt voor het openen van documenten dan voor het opstarten van OS en programma's.

Wat ik wel in mijn eigen setup SSD + HDD van de HDD irritant vindt is dat ie dan eerst uit de slaapstand moet komen en zolang als nodig aan blijft staan zolang als de bestanden daarvandaan geopend zijn.
(de heel regelmatig bestanden staan bij mij op SSD (word, excel documenten), wat minder regelmatige items op HDD (foto's ed., archief word etc).
Met een SSD hoor en merk je daar niets van.

Daarom ga ik voor mijn volgende setup over naar een ruimere SSD, met een externe oplossing voor het echte archief materiaal e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
The_Vice schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:48:
[...]

Wat ik wel in mijn eigen setup SSD + HDD van de HDD irritant vindt is dat ie dan eerst uit de slaapstand moet komen en zolang als nodig aan blijft staan zolang als de bestanden daarvandaan geopend zijn.

Daarom ga ik voor mijn volgende setup over naar een ruimere SSD, met een externe oplossing voor het echte archief materiaal e.d.
Dat is wat ik bedoel. Ook ik had eerst een SSD en HDD, want ik dacht toch echt 1 TB aan programmas en dergerlijke nodig te hebben. En al snel werd de HDD tot irritatie no 1. Dus die ging eruit, wat een verademing.
Nu staan op de SSD alleen die zaken die ik gebruik, (en ook geen overtollige zaken zoals windows.old van 30 GB en gigantische hoeveelheden system restore points) en tot mijn verbazing is het met 110 GB gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Oh jeetje het wordt nu toch weer gecompliceerder. :'(

Jullie raden aan om Word-documenten ook op de ssd op te slaan en alleen films/series op de hdd.

Hoeveel gb ssd heb ik nodig voor Windows 10 ( waarbij updates in de komende jaren ook worden meegerekend)? En ik heb begrepen (oa anandtech) dat je max 75% v de ssd moet vullen. Als ik alleen n ssd neem dan moet die wel n redelijk formaat hebben en dan is 128gb (75%=96gb) n beetje weinig. O ja andere programma's moeten daar ook op behalve het os.

Maar wat bedoelen jullie precies met slaapstand enz. van de hdd. Wat ga ik ervan merken als ik n document van de hdd open? Blijft ie dan continu kraken/draaien? :X

[ Voor 4% gewijzigd door negena op 12-11-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het probleem is, dat snelheid erg snel went. Met je SSD gaat alles razendsnel, en de eerste 2 dagen denk je, waw dat is snel. Maar na een aantal dagen weet je niet meer beter.

En dan klik je op een document dat op de HDD staat. Deze draait niet, en moet gaan opspinnen.

Je denkt, oeps is de pc kapot.
Maar je hoort opeens een gezoem, gevolgd door geratel en wat getik,

nog steeds geen dokument...

nog niet,

nog steeds niet

ah daar gebeurd wat

het dokument opent ! Gelukkig.

En dat gaat storen, althans bij de meeste mensen.
Misschien, omdat je het toch weinig uitmaakt, blijf gewoon bij je HDD. Dan kan je je ook niet gaan ergeren aan het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

negena schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:28:
Hallo Tweakers-vrienden :w ,

http://www.mediamarkt.nl/...h-90fn008fny-1482729.html

http://www.mediamarkt.nl/...h-90fb001lny-1459222.html

Ik twijfel over een SSD. Ik weet dat die sneller is, maar er zijn redenen waarom ik twijfel.

Het maakt mij echt niet uit of Windows in 45 of 25 seconden opstart, zo geduldig ben ik wel. Ik ga geen 200 euro meer betalen voor 20 seconden. Daarnaast is het ookniet zo dat ik gigantisch grote programma's open. Ik internet, ik gebruik word, ik download wat en ik kijk wat (hd-)filmpjes op Youtube.

Waarom twijfel ik dan toch om een ssd te nemen?

Mijn oude computer (met hdd) ging na enige tijd echt heel langzaam opstarten, het duurde een eeuwigheid tot Windows xp opgestart was. (het is een computer van 10 jaaroud, dus ook de processor en ram zijn verouderd.)

Wat is de reden dat de computer zo traag werd? Ligt het toch aan de hdd? Was alles zo 'verspreid' geraakt dat t een eeuwigheid duurde dat alles geopend werd?

1) Zal een hdd op een gegeven moment zo gefragmenteerd raken dat de 45 seconden kan veranderen in 1minuut en 45 seconden? Of zal het 45 seconden blijven?

Groetjes,

Waarom is/lijkt een PC traag:
1) Gewenning. Zoveel verschilt het niet met eerder, je raakt er alleen aan gewend en dan voelt het niet snel meer.
2) Windows krijgt updates. Heel fijn en ook simpelweg noodzakelijk. Echter, Windows wordt er wel 'dik' van (al eens gekeken hoeveel verschil er tussen een verse install en een install van een jaar oud zit? hoeveel GB dat is). Dat betekent ook dat er meer geladen moet worden.
3) Fragmentatie. Een beetje, eigenlijk. Ja het maakt verschil maar al zou je defragmenteren met de beste tool die bestaat, dan haal je nog lang niet alle vertraging er uit.

Remedie: Opnieuw installeren. Gewoon de schijf leegmikken en opnieuw installeren.
Dan heb je weer een kale Windows installatie en is het weer zo snel als het vroeger was, al zal dat nooit zo snel aanvoelen als je herinnering (zie gewenning).
Maargoed, dat vertraagt binnen no-time weer omdat er updates binnen gehengeld worden en dan heb je minstens 50% van de versnelling alweer teniet gedaan.

Waarom dan een SSD? Omdat de limieten van een harddisk wel de traagste factor zijn.
Je PC als geheel zal sneller aanvoelen omdat de limieten zo hoog liggen met een SSD, dat je nooit en te nimmer zo erg vertraging zal oplopen dat het kan gaan aanvoelen als een harddisk.
Je hoeft ook echt geen enorme programma's te openen om het effect van een SSD te merken. Dat merk je ook prima bij het starten van je browser of het openen van Word.

Trust me, als je er eentje hebt, wil je niet meer terug.
Ik gebruik ze al jaren en bij m'n vorige baan moest ik werken op een PC die op specs basis beter was dan mijn thuismachine, maar in de praktijk mijn werk wel vertraagde. En dan praten we over office software en browsers, geen vreemde fratsen.
negena schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:29:
Oh jeetje het wordt nu toch weer gecompliceerder. :'(

Jullie raden aan om Word-documenten ook op de ssd op te slaan en alleen films/series op de hdd.

Hoeveel gb ssd heb ik nodig voor Windows 10 ( waarbij updates in de komende jaren ook worden meegerekend)? En ik heb begrepen (oa anandtech) dat je max 75% v de ssd moet vullen. Als ik alleen n ssd neem dan moet die wel n redelijk formaat hebben en dan is 128gb (75%=96gb) n beetje weinig. O ja andere programma's moeten daar ook op behalve het os.

Maar wat bedoelen jullie precies met slaapstand enz. van de hdd. Wat ga ik ervan merken als ik n document van de hdd open? Blijft ie dan continu kraken/draaien? :X
Sja, hoeveel GB moet je hebben... Ik vind 250GB ongeveer het minimum voor een Windows machine.
Windows 'vervuilt' zichzelf en wordt vanzelf groter. Plus, je wil je belangrijkste programma's er op kwijt (office, browser, etc)

Voor de opslag van documenten kan je prima een harddisk gebruiken. Omdat hij al niet zoveel meer hoeft te doen vanwege de SSD, is dat wel acceptabel snel.
Aan de andere kant, een enkele SSD van b.v. 500GB kost je de kop ook niet. Het is een beetje afhankelijk van hoeveel je wil opslaan. Het is een economisch plaatje tussen 'hoeveel opslag heb je nodig' en 'wat kan mijn portomonee aan'.
Het leeuwendeel van de laadtijd van een document is in ieder geval de applicatie die je moet starten, niet het lezen van het document zelf. Dus als je de keuze maakt voor 250GB SSD en 1TB HDD, is dat een prima keuze in mijn optiek.

En ja, Windows zet harddisks stil als ze een langere periode niet gebruikt worden. Het eerste bestand wat je na een periode van stilstand moet laden, kost iets meer tijd.
In de regel merk je er weinig van. Je PC doet dat nu ook al namelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 12-11-2016 16:03 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
McKaamos schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:55:
[...]

Waarom is/lijkt een PC traag:
1) Gewenning. Zoveel verschilt het niet met eerder, je raakt er alleen aan gewend en dan voelt het niet snel meer.
2) Windows krijgt updates. Heel fijn en ook simpelweg noodzakelijk. Echter, Windows wordt er wel 'dik' van (al eens gekeken hoeveel verschil er tussen een verse install en een install van een jaar oud zit? hoeveel GB dat is). Dat betekent ook dat er meer geladen moet worden.
3) Fragmentatie. Een beetje, eigenlijk. Ja het maakt verschil maar al zou je defragmenteren met de beste tool die bestaat, dan haal je nog lang niet alle vertraging er uit.

Remedie: Opnieuw installeren. Gewoon de schijf leegmikken en opnieuw installeren.
Dan heb je weer een kale Windows installatie en is het weer zo snel als het vroeger was, al zal dat nooit zo snel aanvoelen als je herinnering (zie gewenning).
Maargoed, dat vertraagt binnen no-time weer omdat er updates binnen gehengeld worden en dan heb je minstens 50% van de versnelling alweer teniet gedaan.

Waarom dan een SSD? Omdat de limieten van een harddisk wel de traagste factor zijn.
Je PC als geheel zal sneller aanvoelen omdat de limieten zo hoog liggen met een SSD, dat je nooit en te nimmer zo erg vertraging zal oplopen dat het kan gaan aanvoelen als een harddisk.
Je hoeft ook echt geen enorme programma's te openen om het effect van een SSD te merken. Dat merk je ook prima bij het starten van je browser of het openen van Word.

Trust me, als je er eentje hebt, wil je niet meer terug.
Ik gebruik ze al jaren en bij m'n vorige baan moest ik werken op een PC die op specs basis beter was dan mijn thuismachine, maar in de praktijk mijn werk wel vertraagde. En dan praten we over office software en browsers, geen vreemde fratsen.
Ik ben al overtuigd het wordt n ssd (iig voor os en programma's). :) Onduidelijkheid nog over formaat en extra hdd. Zie beneden
Reepje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:43:
Het probleem is, dat snelheid erg snel went. Met je SSD gaat alles razendsnel, en de eerste 2 dagen denk je, waw dat is snel. Maar na een aantal dagen weet je niet meer beter.

En dan klik je op een document dat op de HDD staat. Deze draait niet, en moet gaan opspinnen.

Je denkt, oeps is de pc kapot.
Maar je hoort opeens een gezoem, gevolgd door geratel en wat getik,

nog steeds geen dokument...

nog niet,

nog steeds niet

ah daar gebeurd wat

het dokument opent ! Gelukkig.

En dat gaat storen, althans bij de meeste mensen.
Misschien, omdat je het toch weinig uitmaakt, blijf gewoon bij je HDD. Dan kan je je ook niet gaan ergeren aan het ding.
Het is niet zo dat t me helemaal niet uitmaakt. Het meest storende vind ik dat t bij n hdd op n gegeven moment zo is dat je 2 minuten wacht voor Windows op is gestart.

5 sec wachten op n document van mijn hdd schijf zou me niet uitmaken. Maar nu komt nog n vraag in mn hoofd op. Zal t op gegeven moment ook lang duren vr word document geopend is of blijft dat 5 sec omdat Windows en andere programma's niet meer op de hdd staan.

En als t alleen n ssd wordt. Hoeveel gb heb ik dan nodig voor Windows (plus updates voor komende jaren), andere programma's en documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
250GB is zat voor windows, updates, software en documenten. Zelfs 120GB zou prima kunnen, maar met 250GB zit je safe (ook met wat downloads en games eventueel of foto's). 120/128GB is inmiddels ook relatief duurder (40/45 euro)

Dit is een aanrader qua prijs kwaliteit, iets meer GB zelfs voor de lage prijs:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 12-11-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
ToFast schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:17:
250GB is zat voor windows, updates, software en documenten. Zelfs 120GB zou prima kunnen, maar met 250GB zit je safe (ook met wat downloads en games eventueel of foto's). 120/128GB is inmiddels ook relatief duurder (40/45 euro)

Dit is een aanrader qua prijs kwaliteit, iets meer GB zelfs voor de lage prijs:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
Als ik documenten op een hdd plaats is 128 dan voldoende?
(Ik ga m niet zelf inbouwen, geen idee hoe ik windows op een lege schijf plaats :X , ik ga een computer in de winkel kopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het ligt er maar aan wat je op de schijven plaatst. Genoeg mensen die ongeveer 50 GB op hun computer hebben. Er zijn ook genoeg mensen die 2 TB hebben en meer.

En ook wat voor documenten je hebt. Je zou moeten weten hoeveel MB (GB) dat is.

Dus ipv ons te vragen hoeveel je nodig hebt, kan je beter kijken naar je eigen gebruik. En daar de hoeveelheid opslag op aansluiten.

Daarnaast vraag ik me af, of media markt voor de genoemde systemen wel een SSD plaatst en daarop windows zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Reepje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:30:
Het ligt er maar aan wat je op de schijven plaatst. Genoeg mensen die ongeveer 50 GB op hun computer hebben. Er zijn ook genoeg mensen die 2 TB hebben en meer.

En ook wat voor documenten je hebt. Je zou moeten weten hoeveel MB (GB) dat is.

Dus ipv ons te vragen hoeveel je nodig hebt, kan je beter kijken naar je eigen gebruik. En daar de hoeveelheid opslag op aansluiten.

Daarnaast vraag ik me af, of media markt voor de genoemde systemen wel een SSD plaatst en daarop windows zet.
Ja, bij MM krijg je Window 10 erbij en dat staat dan op de ssd.

Ik zou dus nu moeten uitzoeken welke programma's ik heb en hoeveel GB die in beslag nemen en ook hoeveel gb al mijn bestanden zijn.

Ik lees dat Windows 10 sowieso 20 gb in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Windows neemt ongeveer 20 GB, dat klopt. Maar met systeemherstelpunten, updates entc loopt dit wel op. Bij een grote upgrade maakt die zelfs een windows old aan, zodat je alweer 20 GB extra gebruikt.
Een ssd van 120 GB kan beter niet meer dan 85 GB bevatten.

Maar om op een dergelijke manier een zo klein mogelijke SSD uit te zoeken is eigenlijk niet slim. Jaartje of wat terug waren SSD erg duur, toen had je wellicht een punt om een krappe SSD te zoeken.

Tegenwoordig heb je al 500 GB SSD voor 120 euro en is de keuze eigenlijk eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
negena schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:34:
[...]

Ja, bij MM krijg je Window 10 erbij en dat staat dan op de ssd.

Ik zou dus nu moeten uitzoeken welke programma's ik heb en hoeveel GB die in beslag nemen en ook hoeveel gb al mijn bestanden zijn.

Ik lees dat Windows 10 sowieso 20 gb in beslag neemt.
Dat klopt wel ongeveer zo'n 20GB. Hoe moeilijk is het op de C schijf te klikken met rechts>eigenschappen en te kijken hoeveel GB in gebruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Pulse__
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 18:50
Zoals Reepje hierboven al aangeeft kan je beter een groter SSD nemen: prijs per GB is lager, plus ze zijn sneller.
En 20GB voor je OS? daar red je het totaal niet mee: mijn SSD gevat 85GB en dat is puur windows + program files die ik snel wil starten (andere program files, doc, etc. gooi ik op de HDD) + staan er een 5 tal spellen op (5GB per spel? zijn niet de current high stream spellen :-)

Overigens zegt je dat het niet uitmaakt of je PC snel opstart: das dus niet waar, voorheen kwam ik thuis en voor dat ik me jas uittrok, start ik alvast mijn PC, nu heb ik alle tijd omdat mijn desktop er in 10 sec. staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Reepje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:41:
Windows neemt ongeveer 20 GB, dat klopt. Maar met systeemherstelpunten, updates entc loopt dit wel op. Bij een grote upgrade maakt die zelfs een windows old aan, zodat je alweer 20 GB extra gebruikt.
Een ssd van 120 GB kan beter niet meer dan 85 GB bevatten.

Maar om op een dergelijke manier een zo klein mogelijke SSD uit te zoeken is eigenlijk niet slim. Jaartje of wat terug waren SSD erg duur, toen had je wellicht een punt om een krappe SSD te zoeken.

Tegenwoordig heb je al 500 GB SSD voor 120 euro en is de keuze eigenlijk eenvoudig.
Ja, maar je hebt niet in de winkels computers met 500 gb ssd.

is het eigenlijk makkelijk om op een lege ssd windows te plaatsen als windows al op een andere schijf staat? (een ssd kan ik wel plaatsen, dat is gewoon kast openmaken, ssd vastschroeven en dat ene plastic ding met 4 gaatjes erin stoppen dat verbonden is aan die drie draadjes (geel rood en zwart dacht ik) en vervolgens toch ook een rode platte draad aansluiten?)
ToFast schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:42:
[...]

Dat klopt wel ongeveer zo'n 20GB. Hoe moeilijk is het op de C schijf te klikken met rechts>eigenschappen en te kijken hoeveel GB in gebruik is?
Ik heb geen computer momenteel. computer is gecrasht, althans, hij gaat aan en blijft dan 10 seconden aan en dan start hij weer op. :X
__Pulse__ schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:11:
Zoals Reepje hierboven al aangeeft kan je beter een groter SSD nemen: prijs per GB is lager, plus ze zijn sneller.
En 20GB voor je OS? daar red je het totaal niet mee: mijn SSD gevat 85GB en dat is puur windows + program files die ik snel wil starten (andere program files, doc, etc. gooi ik op de HDD) + staan er een 5 tal spellen op (5GB per spel? zijn niet de current high stream spellen :-)

Overigens zegt je dat het niet uitmaakt of je PC snel opstart: das dus niet waar, voorheen kwam ik thuis en voor dat ik me jas uittrok, start ik alvast mijn PC, nu heb ik alle tijd omdat mijn desktop er in 10 sec. staat
Nee, snlheid van documenten openen boeit niet :N , maar windows moet wel snel opstarten :Y of in ieder geval met de jaren niet steeds langzamer opstarten (wat bij hdd dus zo is).

[ Voor 23% gewijzigd door negena op 12-11-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Bij een nieuwe computer: eerst windows laten lopen zodat windows wordt geactiveerd. Maak met de media creation tool een opstartbare usb stick met windows erop.

Daarna, ssd erin, gebruik de stroom een sata kabel van de HDD om de SSD aan te sluiten.

Usb stick erin, opnieuw opstarten, windows wordt geinstaleerd, op een SSD gaat dat heel snel, pakweg 15 minuten. Klaar. Nu heb je nog een sata kabeltje nodig om de HDD weer aan te sluiten (5 euro). Formateer de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Reepje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:34:
Bij een nieuwe computer: eerst windows laten lopen zodat windows wordt geactiveerd. Maak met de media creation tool een opstartbare usb stick met windows erop.

Daarna, ssd erin, gebruik de stroom een sata kabel van de HDD om de SSD aan te sluiten.

Usb stick erin, opnieuw opstarten, windows wordt geinstaleerd, op een SSD gaat dat heel snel, pakweg 15 minuten. Klaar. Nu heb je nog een sata kabeltje nodig om de HDD weer aan te sluiten (5 euro). Formateer de HDD.
Als ik lef heb, dan koop ik voor minder geld een computer met alleen hdd. Ik koop dan voordelig een ssd van 256gb en zet windows daarop :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
negena schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:38:
[...]

Als ik lef heb, dan koop ik voor minder geld een computer met alleen hdd. Ik koop dan voordelig een ssd van 256gb en zet windows daarop :X
Ik vind het een goed plan.
En, bij evt problemen, weet je waar je het vragen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-10 12:40
negena schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:28:

Na verloop van tijd loopt je registry vol en blijft er rommel achter in je Windows directory (die wordt elk jaar groter). Na een jaar of 4 is een clean install geen gek idee.
Als er voldoende vrije ruimte is dan valt dat wel mee. Met O&O defrag kun je letterlijk alle bestanden op volgorde laten zetten. Ze staan dan op alfabet per mapje en dat scheelt.
Ja zie www.videobenchmark.net.
Groetjes,

De reden om voor een SSD te gaan is dat alles wat erop staat veel sneller reageert. Die opstarttijd is niet zo spannend. Daarnaast zijn SSD's al lang geen 200 euro meer. Voor minder dan 100 euro kun je ermee aan de slag.

Mbt de ram discussie, bij DDR4 is 2x 4 GB het minimale wat je kunt afnemen. Wel zo handig op de voorgestelde G4400.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 12-11-2016 20:53 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Een PC kopen voor 10 jaar is ronduit belachelijk. Als je zegt 5-6 jaar denk ik vooruit, dat is al lang maar het kan. Niet dat een computer niet 10 jaar lang kan meegaan maar je weet helemaal niet wat er in 10 jaar veranderd. Over een 5 jaar kun je wel ineens hoge systeem eisen krijgen voor windows en dan is je pc niet meer vooruit te branden. Je weet het niet. De wereld veranderd snel. Op zich hebben we de laatste jaren geluk gehad dat alles zo lang mee kon maar dat wil niet zeggen dat het zo blijft.

Verder is het juist verstandig om pc met iets snellere onderdelen te kopen als je hoopt er lang mee te doen, ik zeg expres hoopt want als jou mainbord over 4 jaar stuk gaat heb je pech gehad.

Verder kies je altijd een SSD en het liefst natuurlijk zo groot mogelijk. Maar aangezien SSD's een stuk duurder zijn dan harddisk's geldt de regel. SSD voor je OS en HDD er bij als je veel data hebt. En onthoudt nu kun je weinig data hebben, dat kan natuurlijk ook veranderen in 10 jaar.

Verder wordt windows gewoon wat trager/logger na verloop van tijd, dat heeft wellicht weinig met je harddisk of ssd te maken. Maar een ssd is gewoon de norm tegenwoordig en vele malen sneller.

Mijn advies is koop een kant en klare pc of laat er eentje samenstellen maar ga niet zelf kloten: bijv. (Core i3, 8 GB RAM, 500 GB SSD + evt een HDD er bij) En dan kun je voorlopig even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Reepje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:40:
[...]

Ik vind het een goed plan.
En, bij evt problemen, weet je waar je het vragen kan.
1) Is media creation tool een eenvoudig programma? Is het makkelijk zo'n usb stick te maken? Hoeveel gb moet zo'n usb-stick hebben?
en hoe werkt dat eigenlijk? Hoe kan je met zo'n usb stick dezelfde windows nog een keer op een andere schijf installeren? Kan je dan alleen op 2 of zelfs op 5 schijven diezelfde window installeren?

is dat allemaal ook te doenmet migratiesoftware als Macrium Reflect Free
2) Hoe weet ik of hier http://www.mediamarkt.nl/...h-90fn008fny-1482729.html een extra sd ingebouwd kan worden?
3) Hoe formatteer ik een hdd?

Ik ben er nog niet uit, maar de opie om voor 120 euro 500 gb ssd te hebben klink aantrekkelijk. Dus ja, als het makkelijk is.
TerraGuy schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:16:
Als je er 10 jaar mee wil doen, dan is 8GB en een i5 een goed idee, ik zou dan niet voor het goedkoopste/langzaamste gaan nu. Dan bestaat er een kans dat het niet meer voldoet over 5 jaar. Alhoewel je ook kan plannen voor upgraden tegen die tijd, natuurlijk :)
Is het beter met het het oog op 10 jaar gebruik om een computer te hebben die max 16gb aankan of een die max 32gb ram aankan? Wanneer moet je eigenlijk meer ram erin doen? Ook op het moment dat alles trager wordt?
Terrestrial schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:11:

Mijn advies is koop een kant en klare pc of laat er eentje samenstellen maar ga niet zelf kloten: bijv. (Core i3, 8 GB RAM, 500 GB SSD + evt een HDD er bij) En dan kun je voorlopig even vooruit.
Zelf een ssd erin doen moet me wel lukken toch? Heb mn oude computer opengemaakt en het enige wat je moet doen is de stroomdraad aansluiten (die drie dunne draadjes die samenkomen in dat plastic ding met 4 gaatjes) en de sata-draad (das toch die rode?).
sdk1985 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:50:
[...]

Na verloop van tijd loopt je registry vol en blijft er rommel achter in je Windows directory (die wordt elk jaar groter). Na een jaar of 4 is een clean install geen gek idee.

[...]

Als er voldoende vrije ruimte is dan valt dat wel mee. Met O&O defrag kun je letterlijk alle bestanden op volgorde laten zetten. Ze staan dan op alfabet per mapje en dat scheelt.
zeg je nu dat om mijn 'probleem' op te lossen slechts noodzakelijk is dak windows opnieuw installeer en defragmenteer? Als ik alleen maar wil dat windows en de programma's even snel opstarten van de hdd als wanneer je een nieuwe computer hebt, dan is voldoende om te doen wat jij nu voorstelt?

[ Voor 4% gewijzigd door negena op 13-11-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
negena schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:10:
[...]

1) Is media creation tool een eenvoudig programma? Is het makkelijk zo'n usb stick te maken? Hoeveel gb moet zo'n usb-stick hebben?
1 klik en je stick (4 GB) wordt voorzien van de juiste windows versie en is bootable.

cloning kan je doen, maar is een hoop meer werk.

een ssd past eigenlijk altijd wel. Elk moederbord heeft meerdere sata poorten, en elke voeding wel meerdere voedings stekkertjes. Maar ik heb je kast nog nooit van binnen gezien, dus een garantie heb je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
[...]

Zelf een ssd erin doen moet me wel lukken toch? Heb mn oude computer opengemaakt en het enige wat je moet doen is de stroomdraad aansluiten (die drie dunne draadjes die samenkomen in dat plastic ding met 4 gaatjes) en de sata-draad (das toch die rode?).
Een SSD er in schroeven is niet ingewikkeld maar je moet ook heel windows opnieuw installeren met alle drivers, programma's etc. Ik kreeg van je openingspost nu niet het idee dat je echt goed weet waar je het over hebt. (no offence) Dan zou ik het gewoon laten doen. Geld willen besparen is leuk maar niet op de verkeerde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Terrestrial schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:36:
[...]

Een SSD er in schroeven is niet ingewikkeld maar je moet ook heel windows opnieuw installeren met alle drivers, programma's etc. Ik kreeg van je openingspost nu niet het idee dat je echt goed weet waar je het over hebt. (no offence) Dan zou ik het gewoon laten doen. Geld willen besparen is leuk maar niet op de verkeerde dingen.
Oh dus behalve die usb-stick en windows installeren moet ik ook de drivers installeren? Dat gaat dus niet automatisch met zo;n usb-stick? :X

(Ben inderdaad geen echte Tweaker, was al heel trots op mezelf :) dak de harde schijf uit de oude desktop gehaald had en had aangesloten als externe schijf op een nieuwe desktop (die desktop heb ik weer geruild, was een acer).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
negena schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:43:
[...]

Oh dus behalve die usb-stick en windows installeren moet ik ook de drivers installeren? Dat gaat dus niet automatisch met zo;n usb-stick? :X
Alles wordt voor je geïnstalleerd. Automatisch.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar we hebben het hier over recente hardware waar windows 10 op komt. 99,9% zeker dat die zelf alles regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Reepje geeft mij het vertrouwen da ik het kan! :Y :)
Door Terrestrial ga ik aan mezelf twijfelen :N ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
@reepje. ga nou niet van die onzin vertellen, dat windows hardware herkent betekend nog niet dat je het maximale er uit haalt. Je wilt de juiste drivers van de fabrikant installeren en niet altijd standaard windows drivers gebruiken.

Laat ik heel simpel houden. Er zijn mensen die hebben verstand van computers en er zijn prutsers. Als je als normale computer gebruiker geen zin hebt om alles te leren laat het dan gewoon doen. Want anders ben je over een 6 maanden weer niet happy.

Er zijn ook mensen die gaan zelf aan hun auto sleutelen om geld uit te sparen. Leuk als je weet wat je doet maar ik breng 'm liever naar de garage want ik heb zero interesse in auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Terrestrial schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:11:
@reepje. ga nou niet van die onzin vertellen, dat windows hardware herkent betekend nog niet dat je het maximale er uit haalt. Je wilt de juiste drivers van de fabrikant installeren en niet altijd een standaard windows drivers gebruiken.
Laat ik het ook simpel houden. Hoeveel keer ik onderhand windows op een schijf gezet heb weet ik ook niet meer, maar in ieder geval wel enkele lenovos, zowel laptops als desktops,

en ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.

of wil je beweren dat lenovo een eigen driver voor bijv de intel procesoren heeft ontwikkeld? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Reepje schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:14:
[...]

Laat ik het ook simpel houden. Hoeveel keer ik onderhand windows op een schijf gezet heb weet ik ook niet meer, maar in ieder geval wel enkele lenovos, zowel laptops als desktops,

Dat is juist het probleem dat je geen flauw idee hebt, blijkbaar is het nooit bij je opgekomen om op de site van de fabrikant te kijken welke drivers deze beschikbaar stelt?

Fabrikanten van hardware maken zelf drivers en soms krijgen ze ook kant en klare drivers van intel inderdaad. (niet perse voor de cpu maar wel voor de chipset op het mainbord) Soms worden die drivers ook aan Microsoft beschikbaar gesteld maar lang niet altijd of alleen een driver met basis functionaliteit.

Soms moet je zelfs de bios updaten om cpu ondersteuning te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Terrestrial op 13-11-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Reepje schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:14:
[...]

of wil je beweren dat lenovo een eigen driver voor bijv de intel procesoren heeft ontwikkeld? |:(
Dan heb je veel geluk gehad met de driver van de lan chip, meestal is daar geen standaard driver voor (ook in win10) en kun je naar een andere pc rennen om de driver te downloaden op usb te zetten en dan naar de andere pc die te installeren.
Hell zelfs op mijn tablet met win10 staat maar 1 driver extra geïnstalleerd, jawel wifi :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het is een beetje roulette, ene keer werkt LAN wel andere keer niet en als je echt geluk hebt doet wifi het out of the box ook nog en kan je drivers downloaden (of W10 automatisch laten downloaden waar mogelijk)
Heb je pech dan heb je een pc zonder internet en moet je een andere werkende pc vinden om de juiste drivers zelf te downloaden, maar met W10 is dit wel erg zeldzaam geworden, hoewel het sowieso altijd aan te raden is om drivers van de fabrikant te halen maar dat is ook niet erg moeilijk. Alleen even de website van je moederbord fabrikant vinden (Asus/ASRock/Gigabyte/MSI/... oid) en daar je specifieke model opzoeken en OS invoeren en dan krijg je een lijstje met setups en drivers welke je op een USB stick kan zetten om na installatie van Windows te gebruiken.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Natuurlijk. Dat zijn de intel inf driver (zit in windows) voor geluid meestal realtek chip, zit er ook in en qualcomm, ook deze is juist geinstaleerd. Of de driver al in de win10 install zit, of dat deze bij de eerste update wordt binnengehaald, dat kan ik nu niet zeggen. Als ik iets nieuws aansluit als een printer, geeft windows aan, nieuw apparaat, zoeken naar driver, driver installed, klaar voor gebruik.
De internet drivers worden gelijk juist erop gezet, immers windows zoekt naar apparaten en zoekt daar de juiste driver bij, dat is juist een sterk punt van win10. Met 3.1, XP, win7 heb ik wel heel wat zoektochten ondernomen naar de juiste stuurprogrammas

Maar goed, misschien ben ik dan een mazzelpik.

Waar het wel eens misgaat: bij oudere computers gaat de grafische kaart mis. Maar een intel met interne graphics gaat gegarandeerd goed.

edit
RGAT schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:45:
hoewel het sowieso altijd aan te raden is om drivers van de fabrikant te halen maar dat is ook niet erg moeilijk. Alleen even de website van je moederbord fabrikant vinden (Asus/ASRock/Gigabyte/MSI/... oid) en daar je specifieke model opzoeken en OS invoeren en dan krijg je een lijstje met setups en drivers welke je op een USB stick kan zetten om na installatie van Windows te gebruiken.
Dat is dan wel weer een goed idee.

[ Voor 24% gewijzigd door Reepje op 13-11-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Terrestrial schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:30:
[...]
Dat is juist het probleem dat je geen flauw idee hebt, blijkbaar is het nooit bij je opgekomen om op de site van de fabrikant te kijken welke drivers deze beschikbaar stelt?
Ik zit nu achter een computer uit 2010. Ik moet er niet aan denken om naar de asrock site te gaan om daar de drivers op te halen. Ergens in 2011 zijn ze namelijk opgehouden daar recente drivers te plaatsen. En natuurlijk al helemaal geen eentje voor win10, waar ik nu op zit.

Wat is dan je voorstel? Windows werkt super, maar zal ik dan toch proberen de drivers voor windows 7 die op de site staan erop te knallen?
Terrestrial schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:30:

Soms moet je zelfs de bios updaten om cpu ondersteuning te krijgen.
Dat staat natuurlijk helemaal los van windows. De bios wordt eerst uitgevoerd, dan pas windows. Als de bios de cpu niet ondersteund/herkent, start windows niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrestrial
Als er geen recente drivers zijn dan heb je weinig keus maar dat wil niet zeggen dat je bij nieuwe hardware ook maar niet gaat kijken naar de laatste drivers van de fabrikant. Het punt is je zit mensen verkeerd voor te lichten.

Ik ben van mening, als men er geen verstand van heeft en ook geen interesse toont moet je niet aanmoedigen om zelf te gaan klooien. Misschien dat het lukt, misschien ook niet maar straks gaat men zeuren dat het anderhalve dag van hun leven heeft gekost.

Ik heb vroeger zat luitjes geholpen met herinstallaties etc, toen ze echter moesten gaan betalen omdat ik het zat was. En ondervonden hoeveel tijd het dan kost om alles weer exact hetzelfde te krijgen had dit tot gevolg dat ze hun Windows toch maar niet meer om paar maanden sloopte. (iedereen die in de IT brance zit kent dit scenario wel)

Maar goed als TS denkt geld te besparen want dat is toch meestal het punt moet die het vooral zelf proberen toch. Ik geef alleen maar advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
O jee, al die technische termen die ik vaag wel eens gehoord heb (bios, moederbord etc.) , ik word er bang van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-10 12:40

Is het beter met het het oog op 10 jaar gebruik om een computer te hebben die max 16gb aankan of een die max 32gb ram aankan? Wanneer moet je eigenlijk meer ram erin doen? Ook op het moment dat alles trager wordt?
Wat is het doel van de 10 jaar? Geld besparen? Tijd besparen? Meestal is 5 jaar een realistischer doel dat ook meteen beter uitkomt met een beperkt budget. Als tijd besparen je doel is dan kun je beter een kant an klaar oplossing gaan, je hebt hier vrij veel "basic" vragen gesteld. Loop je tegen problemen aan dan ga je er vermoedelijk nog heel wat meer moeten stellen.

Wil je iets meer controle dan kan je voor een assembly gaan (kost vaak een euro of 90 bovenop de componenten).
zeg je nu dat om mijn 'probleem' op te lossen slechts noodzakelijk is dak windows opnieuw installeer en defragmenteer? Als ik alleen maar wil dat windows en de programma's even snel opstarten van de hdd als wanneer je een nieuwe computer hebt, dan is voldoende om te doen wat jij nu voorstelt?
Ik zeg dat het opnieuw installeren van Windows de computer sneller maakt. Even snel als een nieuwe computer met ssd heb ik niet gezegd. Sneller dan toen hij nieuw was gaat het niet worden ;).

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 14-11-2016 00:11 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Ik herinner me opeens dat ik 2 mensen ken bij wie windows opnieuw was geinstalleerd (xp dacht ik).

Bij de ene was er geen geluid en ben ik voor hem naar de dell site gegaan om n driver te installeren.

Bij de ander werd het beeld van de webcam ondersteboven gepresenteerd het lukte me niet om het juiste programma daarvoor op de asus site te vinden. :X

Nu ik daaraan denk en alles hierboven lees lijkt het installeren van n ssd helemaal een angstaanjagend werk :'(

Wat vinden jullie hiervan https://www.ssdcenter.nl/advies/ssd-installeren.html Coolblue presenteert t als n eenvoudig klusje ( hier wordt migratiesoftware gebruikt ipv een usb boot).
Pagina: 1