Toon posts:

Rasberry PI 3 media server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Over een paar weken wil ik beginnen met het opzetten van een media server, om mijn media gebruik nog gemakkelijker te maken. Nu ben ik hier helemaal nieuw in en heb wel al wat research gedaan, maar ik denk dat jullie mij nog beter kunnen helpen.

Ik ben van plan om een Rasberry PI 3 te kopen, omdat de mogelijkheden hiermee eindeloos zijn. Maar nu heb ik een aantal vragen.

- Welke spec. moet mijn PI minimaal hebben om zonder problemen 1080P files te kunnen streamen naar mijn tv/ xbox etc.

Nu heb ik het een en ander al bekeken, maar de reden dat ik een PI wil gebruiken is omdat ik eigenlijk mijn laptop niet meer wil gebruiken, en ik mijn media wil downloaden via de PI zelf, is dit mogelijk? Of dient de PI alleen maar als een ontvanger?

Ik ga Plex gebruiken en heb al gezien hoe dit allemaal moet gebeuren. Ik wil zelf Flexget gebruiken zodat al mijn series vanzelf worden gedownload.

Dus eigenlijk de hamvraag blijft, kan ik mijn Plex gebruiken als media server, eigenlijk mijn "hub" voor servers op te zetten met een externe HDD, zonder mijn laptop te hoeven gebruiken.

Thanks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
- Welke spec. moet mijn PI minimaal hebben om zonder problemen 1080P files te kunnen streamen naar mijn tv/ xbox etc.
Dit kon al vanaf pi1, maar inmiddels raadt ik minimaal 2 aan en als je het geld hebt zeker een 3.
Nu heb ik het een en ander al bekeken, maar de reden dat ik een PI wil gebruiken is omdat ik eigenlijk mijn laptop niet meer wil gebruiken, en ik mijn media wil downloaden via de PI zelf, is dit mogelijk? Of dient de PI alleen maar als een ontvanger?
Ja hoor je kunt ook downloaden.
Ik heb dit in het verleden wel eens gedaan.
Ik ga Plex gebruiken en heb al gezien hoe dit allemaal moet gebeuren. Ik wil zelf Flexget gebruiken zodat al mijn series vanzelf worden gedownload.

Dus eigenlijk de hamvraag blijft, kan ik mijn Plex gebruiken als media server, eigenlijk mijn "hub" voor servers op te zetten met een externe HDD, zonder mijn laptop te hoeven gebruiken.
Ik heb zelf geen ervaring met plex. Ik kwam wel deze link tegen met goede beschrijving;
https://www.element14.com...rver-using-raspberry-pi-3

[ Voor 0% gewijzigd door foekie01 op 11-11-2016 23:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Grootste probleem is je storage. 1080P vertaalt zich in een zekere hoeveelheid Mb/sec en dat moet je wel aan kunnen leveren. Of je nu een externe usb-disk aansluit of een NAS, maakt niet veel uit; 't moet allemaal over dat ene usb-busje. De bandbreedte daarop is beperkt; ik haal op mijn rPi zo'n 90 Mb/sec met iPerf. Komt neer op ongeveer 10 MB/s en dat is voldoende voor 1080P (dacht ik). Maar 't houdt niet over. Disk I/O zal iets beter zijn, maar dat hangt ook sterk af van de gebruikte enclosure

voortschrijdend inzicht:
1080P24 doet zo'n 2 Mbps, dus dat moet je ruim kunnen halen

[ Voor 8% gewijzigd door Brahiewahiewa op 12-11-2016 03:31 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 21:42

D4NG3R

kiwi

:)

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 03:18:
Grootste probleem is je storage. 1080P vertaalt zich in een zekere hoeveelheid Mb/sec en dat moet je wel aan kunnen leveren. Of je nu een externe usb-disk aansluit of een NAS, maakt niet veel uit; 't moet allemaal over dat ene usb-busje. De bandbreedte daarop is beperkt; ik haal op mijn rPi zo'n 90 Mb/sec met iPerf. Komt neer op ongeveer 10 MB/s en dat is voldoende voor 1080P (dacht ik). Maar 't houdt niet over. Disk I/O zal iets beter zijn, maar dat hangt ook sterk af van de gebruikte enclosure

voortschrijdend inzicht:
1080P24 doet zo'n 2 Mbps, dus dat moet je ruim kunnen halen
Zelfs een 1080p bluray film mag maximaal 48Mb/s doen voor audio + video*. Een klein beetje hoger dan wat jij in gedachten had, maar ruimschoots lager dan die 90Mb/s die je Pi haalt. :+

En dat zijn geen bitrates die de mediacollectie van de gemiddelde consument zal hebben.

*Slechts zelden gaat deze over de 36Mb/s heen trouwens.

Het probleem is echter dat de TS Plex wil gaan gebruiken. De Pi3 is niet snel genoeg om in Plex 1080p content lekker te transcoden. (En daarnaast kan ik Sonarr aanbevelen ipv Flexget).

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 12-11-2016 04:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 13:43
Heb je wel eens gekeken naar Emby? Prachtige tegenhanger van Plex, en ook goede integratie met een Raspberry Pi.