vraag wifi powerline: pairen of andere namen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 838459

Topicstarter
Mijn vraag
Had zwak wifisignaal via modem/router van provider. Heb TP-link av500 Powerline kit gekocht. Werkt onmiddellijk & prima, hoera!
Maar nu heb ik dus 2 andere wifinetwerken erbij. Ik lees dat ik kan 'clonen' maar ik heb geen WPSknop op mijn router.
Misschien handiger om ze no 1, 2 3 te noemen? En gewoon handmatig kiezen? Of is dat niet nodig.
Hoor het graag!
Ik zit op allerlei forums te zoeken maar daar is het al snel TE technische info voor mij ;-)
Alvast dank.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 838459 op 11-11-2016 19:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 838459 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:13:
Mijn vraag
Had zwak wifisignaal via modem/router van provider. Heb TP-link av500 Powerline kit gekocht. Werkt onmiddellijk & prima, hoera!
Maar nu heb ik dus 2 andere wifinetwerken erbij. Nu de (onnozele) vraag: hoe kan ik deze een andere naam geven? Ik lees dat ik kan ' pairen' en dan noemt hij ze allemaal hetzelfde met hetzelfde wachtwoord maar hoe wordt er dan gekozen door het device voor welke wifi? Dat snap ik niet.
Misschien handiger om ze no 1, 2 3 te noemen? En handmatig kiezen? Of is dat niet nodig.
Hoor het graag!
Ik zit op allerlei forums te zoeken maar daar is het al snel TE technische info voor mij ;-)
Alvast dank.
Tja, er kan erg veel. Wat wil je?

Voor de gemiddelde leek is alle AP's in huis per WiFi-band (2.4GHz of 5GHz) zelfde SSID (netwerk naam), PSK (wachtwoord) en beveiliging (WPA2-only en CCMP-AES only) geven meestal het handigst. Dan heeft je client redelijke kans om netjes van ene naar andere over te stappen als je door het huis heen loopt. Nog steeds geen garantie (want meeste clients zijn dom), maar het is beste kans op goed gedrag.

Ik zou wel aanraden om 2.4GHz en 5GHz apart te houden (op beide AP's) en apparaten die op 5GHz kunnen verbinden alleen daarmee te verbinden om te voorkomen dat ze abusievelijk alsnog op 2.4GHz verbinden.

Alternatief is inderdaad alles een verschillende SSID te geven om handmatig om te schakelen. Dat is irritant maar geeft je meeste controle. Als je apparaten hebt die het echt niet voor elkaar krijgen om automatisch over te stappen is dat je laatste optie, maar ik zou het afraden. Vanaf Android 5 en iOS 8 kun je er redelijk vanuit gaan dat apparaten bij gelijke SSID, PSK en beveiliging als het nodig is roamen.

Dit alles heeft trouwens niets met 'pairing' te maken. Dat is het koppelen van twee PLC-adapters aan elkaar zodat de verbinding (over het stroomnet) encrypted is.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 12-11-2016 10:39 ]

Oslik blyat! Oslik!