Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jasperverduijn
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 02-07-2020
Ha die tweaker,

ik ben van plan om ergens in de komende maanden mijn eerste pc te bouwen. Hiervoor wil ik als processor de core i5 6600K gaan gebruiken. Ik was van plan om hierbij het volgende mobo te kopen: "GA-B150-HD3P". Ik vond op de site van Gigabyte dat je bij het moederbord software kan downloaden genaamd "EasyTune" waarmee je kan overclocken.
Echter, op meerdere forums wordt gezegd dat je voor overclocken de Z170 chipset nodig hebt.

Vandaar de vraag, is het nou wel of niet mogelijk om met de B150 te gaan overclocken (met de EasyTune software)?

Het lijkt me namelijk maar raar als de fabrikant software beschikbaar stelt terwijl dit niet bruikbaar is...

Beste antwoord (via Jasperverduijn op 11-11-2016 19:49)

• LGAG
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22-02-2017
Die meerdere forums hebben gelijk.
Alhoewel je weliswaar op een B150 mobo kan overclocken kan dit alleen door de baseclock (BCLK) aan te passen die standaard op 100 staat.
Deze kun je in het gunstigste geval tm 105 verhogen en dat is nogal een maximum en schiet je niks mee op.
Je moet een chipset hebben die de multiplier unlocked zoals een Z170 chipset.

Is er een reden waarom je perse die mobo wil?
Ik ben niet bekend met easytune. Vaak bieden moederbord fabrikanten dezelfde software aan voor al hun producten. Dat wil niet zeggen dat je met easytune ver gaat komen ook al staat het in de downloadlijst van Gigabyte.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• LGAG
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22-02-2017
Die meerdere forums hebben gelijk.
Alhoewel je weliswaar op een B150 mobo kan overclocken kan dit alleen door de baseclock (BCLK) aan te passen die standaard op 100 staat.
Deze kun je in het gunstigste geval tm 105 verhogen en dat is nogal een maximum en schiet je niks mee op.
Je moet een chipset hebben die de multiplier unlocked zoals een Z170 chipset.

Is er een reden waarom je perse die mobo wil?
Ik ben niet bekend met easytune. Vaak bieden moederbord fabrikanten dezelfde software aan voor al hun producten. Dat wil niet zeggen dat je met easytune ver gaat komen ook al staat het in de downloadlijst van Gigabyte.

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08:08
Je bent inderdaad een moederbord nodig met een Z chipset voor overklokken.
En die "handige" software heb ik nog nooit gebruikt. Ook de automatische overclockfunctie in veel biossen nog nooit. Die hebben nogal de neiging om er VEEL TE VEEL voltage op te zetten waardoor je cpu onnodig heet word.

Dit is een bord wat in al je wensen zal voorzien:
pricewatch: MSI Z170A SLI Plus

of deze als je perse Gigabyte wilt:
pricewatch: Gigabyte GA-Z170-HD3 DDR4

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Jasperverduijn
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 02-07-2020
Ahh oke, ik snap 'm!

Verder was er geen specifieke reden om dit moederbord te kopen, het ging vooral om de prijs. Al moet ik zeggen dat de USB-C aansluiting mijn aandacht had getrokken :P.

Bedankt allebei!

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True