Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_13
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-10-2023
Hallo, ik wil graag overstappen van HDD naar SSD. Ik heb wat gezocht naar SSD's en wilde in eerste instantie een Samsung 850 EVO 500GB kopen. Maar ik hoorde ook over een nieuwe technologie waarbij een SSD direct op je moederbord wordt aangesloten. Ik heb wat gezocht op het internet naar welke opties ik nu precies heb. Alles was nogal verwarrend en ingewikkeld en ik kom er niet uit wat ik nu allemaal voor opties heb. Nu heb ik een MSI Z97M G-43 moederbord en heb ik een Intel 600p 512GB op het oog. Is deze combinatie mogelijk of zijn er misschien nog betere alternatieven? Zijn er misschien nog extra adapters/mounts die ik moet aanschaffen als ik de Intel 600p zou kopen?

Ik zoek een?
SSD. Al gevonden: Samsung 850 EVO 500GB / Intel 600p 512GB

Wat is je budget?
Ik heb een budget van ongeveer €180 voor een nieuwe SSD

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Ik heb alleen al gekeken naar de al eerder genoemde producten

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Motherboard: MSI Z97M-G43
CPU: Intel Core i5 4690k @ 3.5 GHz
RAM: 1x Crucial Balistix 8GB @1600 MHz
GPU: MSI Nvidia Geforce GTX 760 2GB Gaming
Case: Sharkoon VG4-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je niet veel speciaals doet merk je niet heel veel verschil tussen een moderne SATA SSD en NVMe SSD. Voor de meeste mensen zal de Crucial MX300 dan ook het meest interessant zijn door de goede prijs per gigabyte.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_13
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:10:
Als je niet veel speciaals doet merk je niet heel veel verschil tussen een moderne SATA SSD en NVMe SSD. Voor de meeste mensen zal de Crucial MX300 dan ook het meest interessant zijn door de goede prijs per gigabyte.
Kun je me ook iets vertellen over M.2? Ik heb gehoord dat dat nog weer sneller moet zijn en ook langer mee kan. Is bijvoorbeeld de Intel 600p een optie voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Hou er rekening mee dat het M.2 slot op je moederbord slechts een PCIe 2.0 x2 interface heeft, terwijl moderne NVMe SSD's beschikken over PCIe 3.0 x4. Dit zal de maximale doorvoer snelheid van snelle SSD's mogelijk wat beperken, hoewel dit bij de 600p wel zal meevallen. Voordeel van NVMe heb je nog steeds, hoewel bij normaal gebruik mogelijk niet echt merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Jeroen_13 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:28:
[...]

Kun je me ook iets vertellen over M.2? Ik heb gehoord dat dat nog weer sneller moet zijn en ook langer mee kan. Is bijvoorbeeld de Intel 600p een optie voor mij?
De stap van een HDD naar een SATA-600 SSD is heel groot, maar de stap van een SATA-600 SSD naar een NVMe SSD is veel kleiner. Het voordeel van een SSD ten opzichte van een HDD is namelijk de access time, de tijd dat het duurt voordat het bestandje gelezen kan worden, deze is bij een SSD heeeeeeeel veeeeeeel lager. Daarom werkt een SSD vele malen sneller dan een HDD, het verschil tussen een SATA-600 en NVMe SSD is veel kleiner, zijn beide SSD's en ze werken beide met een vergelijkbare techniek. De SSD is de is een totaal nieuwe uitvinding en het NVMe protocol is daar weer een verbetering op. Een verbetering die voor de meeste mensen op dit moment weinig toevoegt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_13
Nielson schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:30:
Hou er rekening mee dat het M.2 slot op je moederbord slechts een PCIe 2.0 x2 interface heeft, terwijl moderne NVMe SSD's beschikken over PCIe 3.0 x4. Dit zal de maximale doorvoer snelheid van snelle SSD's mogelijk wat beperken, hoewel dit bij de 600p wel zal meevallen. Voordeel van NVMe heb je nog steeds, hoewel bij normaal gebruik mogelijk niet echt merkbaar.
Maar het is dus wel mogelijk om een SDD met een PCIe 3.0 x4 aan te sluiten op een PCIe 2.0 x2? Als je de Intel 600p koopt, krijg je dan alles wat je nodig hebt om hem te installeren of moet je nog andere adapters of kabels erbij kopen? Heb ik nog bepaalde limiete qua ruimte van m'n behuizing? (huidige behuizing: Sharkoon VG4-W. Ik wil tegelijkertijd met de aanschaf van de SSD een Fractal Design Define S kopen)

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroen_13 op 11-11-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_13
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:43:
[...]

De stap van een HDD naar een SATA-600 SSD is heel groot, maar de stap van een SATA-600 SSD naar een NVMe SSD is veel kleiner. Het voordeel van een SSD ten opzichte van een HDD is namelijk de access time, de tijd dat het duurt voordat het bestandje gelezen kan worden, deze is bij een SSD heeeeeeeel veeeeeeel lager. Daarom werkt een SSD vele malen sneller dan een HDD, het verschil tussen een SATA-600 en NVMe SSD is veel kleiner, zijn beide SSD's en ze werken beide met een vergelijkbare techniek. De SSD is de is een totaal nieuwe uitvinding en het NVMe protocol is daar weer een verbetering op. Een verbetering die voor de meeste mensen op dit moment weinig toevoegt.
Het gaat er mij nu om dat ik voor de best mogelijke optie ga. Ik wil namelijk dat wat ik nu aanschaf nog een tijdje mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Je hebt een boutje nodig om de SSD vast te schroeven op je moederbord, maar normaal gezien.heb je dat bij het moederbord gekregen.

Het prijsverschil tussen de 850 EVO en Intel 600p is zo klein dat je net zo goed de nieuwere standaard kunt nemen. Een M.2 SSD heeft als bijkomend voordeel dat je geen voedingskabel en SATA kabel meer hebt, staat veel netter in je behuizing. Nadeel is dat je er veel moeilijker aan kunt, echt hotpluggable is het niet meer (maar dat is een OS disk toch niet).

Qua levensduur is er eigenlijk geen verschil tussen een snelle SATA SSD en een M.2 PCIe SSD. De SATA interface gaat nog jaren standaard blijven op moederborden, M.2 zit nu op bijna elk moederbord. Het is dan even afwachten of later U.2 aansluitingen de M.2 poort gaan vervangen en je dan wat moeilijkheden gaat hebben om een M.2 aan te sluiten.

Besef ook dat je 2 SATA poorten verliest wanneer je de M.2 poort met een PCIe SSD gebruikt, dan heb je er nog 4 over.

Ik heb een NVMe PCIe SSD op een H97 moederbord, omwille van de kabels, en ook al is dat dan een PCIe 2.0 x 2 interface, voor een OS is het nog steeds bloedsnel. Maar het verschil met mijn oudere SATA SSD's is vrij subtiel.

Je zou ook wat goedkoper uit kunnen zijn met een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB (of je zou meer capaciteit voor bijna hetzelfde geld hebben met de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 750GB. En die is er ook in M.2 SATA versie pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Jeroen_13 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:45:
[...]

Het gaat er mij nu om dat ik voor de best mogelijke optie ga. Ik wil namelijk dat wat ik nu aanschaf nog een tijdje mee kan gaan.
wat je ook aanschaft, het gaat een tijdje mee.

de snelheid zal ook identiek zijn, dus dan kijk je uitsluitend naar het kostenplaatje en de compatibiliteit.
Pagina: 1