Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Help!? Ultra traag internet!

Pagina: 1
Acties:

• beerolifant
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-09 22:03
Beste iedereen,
De titel zegt in feite al genoeg. Ik heb hulp nodig met ultra traag internet waar bij mij thuis sprake van is. Ik hoop dat dit topic ook voor andere mensen wat duidelijkheid kan bieden over een aantal dingen, en zou het erg waarderen om bij de antwoorden uitleg te krijgen. Dat is voor mij namelijk leerzaam, en als ik ooit iemand spreek met een soortgelijk probleem, kan ik diegene misschien helpen! :)

Traag internet
Bij mij thuis is er helaas sprake van extreem traag draadloos internet. Om even een beeld te geven van de snelheden op bepaalde afstanden vanaf de modem:
  • +- 1 Meter = 33Mbps
  • +- 10 Meter = 25Mbps
  • +- 15 Meter (verdieping hoger) = 15Mbps
  • +- 30 Meter (op zolder) = 4Mbps
Ik woon in een nieuwbouwhuis, heb de nieuwste modem, en er is glasvezel. De trage verbinding zit hem dus niet in ouderdom. Nu heb ik gesproken met de KPN Service, en hier kwamen een aantal (mogelijke) redenen uit die toch onverwachts waren. Namelijk; 1. Ik heb thuis zonnepanelen op het dak, deze verstoren kennelijk het WiFi signaal en zorgen voor een heel slecht signaal. 2. Ik heb thuis vloerverwarming, deze zou het signaal ook sterk verstoren. 3. Andere mogelijkheden zijn, de afstand, de muren en het aantal apparaten op het internet.

Wat wil ik
Waarschijnlijk redelijk vanzelfsprekend; Sneller en Stabieler internet. Het bereik is groot genoeg, namelijk het hele huis. De snelheid beneden van 20-40Mb wil ik nu even laten voor hoe het is, aangezien hier alleen maar sprake is van huis-tuin-en-keuken gebruik. Boven probeer ik echter ook te gamen, en het gaat mij specifiek om een snellere snelheid boven, bijvoorbeeld op zolder. De snelheid is hier met 3.5Mbps bijzonder laag, en het behalen van bijvoorbeeld 10-12Mbps scheelt bij onder andere het downloaden van grote bestanden al gauw 12 uur!

Wat heb ik zelf gedaan/gevonden/gezocht & bedacht
Eigenlijk een aantal dingen. Ik geef hieronder wel een opsomming.
  • Een WiFi versterker. Deze heb ik ook aangeschaft, alleen de afstand tussen de modem en verterker lijkt te groot, en tevens lijkt de snelheid niet te veranderen. Ik heb mijn twijfels bij de werking van deze toch relatief dure apparaten.
  • Powerline. Een product dat eigenlijk heel erg verdeeld is als het aankomt op ervaringen. Echter is dit bij mij geen optie, vanwege de verschillende stroomgroepen in mijn huis. Het is praktisch onmogelijk om een fatsoenlijke powerline verbinding te krijgen zonder heel veel geld uit te geven, of hoge snelheden te behalen.
  • Een internetkabel trekken. Dit is voor velen waarschijnlijk de makkelijkste optie en een vaak gehoord advies. Ik ben ook een groot fan van de internetkabel, maar het is helaas voor mij in mijn situatie lastig. Ik noemde het al eerder: Zonnepanelen en vloerverwarming. Alle buizen die in het huis zijn aangebracht zijn eigenlijk door deze 'producten' opgevuld met kabels. Er is dus geen buis die naar de zolder loopt, en het is uitermate lelijk om een kabel langs de trap te laten lopen..
  • Via software de modem instellingen aanpassen, en de 5Ghz uitzetten. Dit zou zorgen voor een groter bereik, in de hoop het ook stabieler te maken. De maximale internetsnelheid wordt welliswaar verlaagd, maar daar kom ik toch bij lange na niet in de buurt. Het is tot nu toe nog onduidelijk in hoeverre dit effect heeft (gehad).
Mijn vraag
Een dilemma dus. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen. Vandaar dit topic. Ik hoop dus dat jullie misschien creatieve ideeën hebben om dit probleempje van mij op te lossen. Ik hoor erg graag ervaringen enzo, in de hoop zelf ook sneller draadloos internet te krijgen.

Sorry voor het lange topic, maar bedankt voor het lezen en eventuele reactie!! _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een repeater (wat jij een versterker noemt) werkt alleen als dat ding zelf ook genoeg ontvangst heeft. Dus niet op de plek neerzetten waar je je WiFi wilt hebben, maar op de plek waar je WiFi nog toereikend is. Anders gaat het sowieso geen zin hebben.

5GHz uitzetten zal waarschijnlijk niets helpen. Als je op 2.4GHz ruk bereik hebt verandert dat niet als je ineens in een compleet andere frequentie dingen gaat veranderen.

Persoonlijk zou ik echt kijken naar hoe je een fatsoenlijke kabel kan trekken. Zeker als je van plan bent om nog langer in 't huis te wonen is het imho wel een investering in tijd en moeite waard om de kabel weg te werken.

Of dat mogelijk is hangt natuurlijk helemaal van je huis af. Ik heb bij mij thuis een vriend de kruipruimte ingestuurd met een eind CAT6 kabel en heb nu van de voorkant naar de achterkant van het huis de netwerkkabel liggen. Vanaf daar gaat die langs de muur omhoog. Nu heb ik daar verwarmingsbuizen zitten waar deze naast getrokken is. En vanaf daar steek ik nog door naar de zolder.

Met vloerverwarming zul je waarschijnlijk geen verwarmingsbuizen her en der hebben zitten, maar je kunt altijd een gat boren in 't plafond om vanaf daar naar boven door te steken. Met wat geluk kun je kabels dan prima wegwerken. De kortste route hoef je niet eens te pakken.

<ongenuanceerde mening>
Liever gewoon 50 meter goede netwerkkabel voor een afstand van hemelsbreed 10 meter dan lopen kutten met WiFi.WiFi is leuk voor je telefoon, alles wat serieuzer is dan dat moet gewoon aan een kabel hangen
</ongenuanceerde mening>

[ Voor 57% gewijzigd door TERW_DAN op 11-11-2016 17:33 ]

• beerolifant
TERW_DAN schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:26:
Een repeater (wat jij een versterker noemt) werkt alleen als dat ding zelf ook genoeg ontvangst heeft. Dus niet op de plek neerzetten waar je je WiFi wilt hebben, maar op de plek waar je WiFi nog toereikend is. Anders gaat het sowieso geen zin hebben.

5GHz uitzetten zal waarschijnlijk niets helpen. Als je op 2.4GHz ruk bereik hebt verandert dat niet als je ineens in een compleet andere frequentie dingen gaat veranderen.
Ja, dit snap ik. Maar vanwege het snel afnemende signaal (zie topic) heeft de versterker eigenlijk alleen nut als hij pal naast de router staat.

Nee, ik snap dat het switchen van frequenties niet opeens zorgt voor wonderen, maar het gehoopte doel is en was dat doordat het bereik vergroot wordt (want het bereik van 2.4Ghz is groter) het signaal wat stabieler zal worden. Al scheelt het 2MB, dat is voor mij op zolder heel erg veel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

beerolifant schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:33:
[...]

Ja, dit snap ik. Maar vanwege het snel afnemende signaal (zie topic) heeft de versterker eigenlijk alleen nut als hij pal naast de router staat.
Dan zal het waarschijnlijk niets gaan helpen, en is het interessanter om eens te kijken of je de antennes niet wat beter kan richten om te zien of je daarmee mee bandbreedte weet te halen.
Nee, ik snap dat het switchen van frequenties niet opeens zorgt voor wonderen, maar het gehoopte doel is en was dat doordat het bereik vergroot wordt (want het bereik van 2.4Ghz is groter) het signaal wat stabieler zal worden. Al scheelt het 2MB, dat is voor mij op zolder heel erg veel.
Als het goed is staan die 2.4 en 5GHz los van elkaar. Dus je bereik ga je niet vergroten.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Wat is de ping (via bv. Speedtest.net) van de computer op zolder? Goed kunnen gamen heeft ook met een lage ping te maken.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Hier zijn echt al 1000000 topics over geweest. De conclusie is vaak:
Trek naar de verschillende verdiepingen kabels en plaats goede ap's op de verschillende verdiepingen.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat ik vooral mis is een kleine check met een smartphone. Gebruik InSSIDer voor Apple of WiFi Analyzer voor Android. Hiermee kun je zien welk kanaal het minst vervuild is. De 2,4GHz zit overal en nergens helemaal volgeplempt met routers die om het hardst schreeuwen, dus dat kan ook een oorzaak van je probleem zijn.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• beerolifant
OgWok schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:36:
Wat is de ping (via bv. Speedtest.net) van de computer op zolder? Goed kunnen gamen heeft ook met een lage ping te maken.
De ping is 8MS. Thanks voor de reactie
.Maarten schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:36:
Hier zijn echt al 1000000 topics over geweest. De conclusie is vaak:
Trek naar de verschillende verdiepingen kabels en plaats goede ap's op de verschillende verdiepingen.
Ik weet dat er al 100000 topics over gemaakt zijn, maar ik heb ook al 100000 uur gespendeerd aan het lezen van die topics. Als je mijn topic leest kom je er al snel achter dat de door jouw genoemde conclusie eigenlijk niet mogelijk is, en ik opzoek ben naar iets anders (als dat überhaupt bestaat). Wel bedankt voor je reactie

• beerolifant
FooLsKi schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:38:
Wat ik vooral mis is een kleine check met een smartphone. Gebruik InSSIDer voor Apple of WiFi Analyzer voor Android. Hiermee kun je zien welk kanaal het minst vervuild is. De 2,4GHz zit overal en nergens helemaal volgeplempt met routers die om het hardst schreeuwen, dus dat kan ook een oorzaak van je probleem zijn.
Goeie, thanks! Ik ga dit eens even doen

• beerolifant
TERW_DAN schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:26:

Persoonlijk zou ik echt kijken naar hoe je een fatsoenlijke kabel kan trekken. Zeker als je van plan bent om nog langer in 't huis te wonen is het imho wel een investering in tijd en moeite waard om de kabel weg te werken.

Of dat mogelijk is hangt natuurlijk helemaal van je huis af. Ik heb bij mij thuis een vriend de kruipruimte ingestuurd met een eind CAT6 kabel en heb nu van de voorkant naar de achterkant van het huis de netwerkkabel liggen. Vanaf daar gaat die langs de muur omhoog. Nu heb ik daar verwarmingsbuizen zitten waar deze naast getrokken is. En vanaf daar steek ik nog door naar de zolder.

Met vloerverwarming zul je waarschijnlijk geen verwarmingsbuizen her en der hebben zitten, maar je kunt altijd een gat boren in 't plafond om vanaf daar naar boven door te steken. Met wat geluk kun je kabels dan prima wegwerken. De kortste route hoef je niet eens te pakken.

<ongenuanceerde mening>
Liever gewoon 50 meter goede netwerkkabel voor een afstand van hemelsbreed 10 meter dan lopen kutten met WiFi.WiFi is leuk voor je telefoon, alles wat serieuzer is dan dat moet gewoon aan een kabel hangen
</ongenuanceerde mening>
Haha, bedankt voor de ongenuanceerde mening, ik ben het hier volledig mee eens. Het ding is, ik spreek in de ik vorm, maar woon wel gewoon bij mijn ouders. En één ding is zeker: Die gaan niet lopen boren om mij wat sneller internet te bezorgen. :'(

• .Maarten
beerolifant schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:39:
[...]

Ik weet dat er al 100000 topics over gemaakt zijn, maar ik heb ook al 100000 uur gespendeerd aan het lezen van die topics. Als je mijn topic leest kom je er al snel achter dat de door jouw genoemde conclusie eigenlijk niet mogelijk is, en ik opzoek ben naar iets anders (als dat überhaupt bestaat). Wel bedankt voor je reactie
Kun je niet buiten langs? Dat doen ze met glasvezel ook.
Of heb je er misschien coax zitten?
Of verwarmingsbuizen waar je het bij langs kunt voeren.

Misschien is een point to point verbinding tussen de router en de eerste verdieping mogelijk? En dan daarna met kabel verder oid.

• beerolifant
.Maarten schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:49:
[...]

Kun je niet buiten langs? Dat doen ze met glasvezel ook.
Of heb je er misschien coax zitten?
Of verwarmingsbuizen waar je het bij langs kunt voeren.

Misschien is een point to point verbinding tussen de router en de eerste verdieping mogelijk? En dan daarna met kabel verder oid.
Sorry als het bot klinkt, maar wat bedoel je met buiten langs? Letterlijk buiten, door de regenpijp, of is het een term waarmee je doelt op buiten-de-buizen, dus wel in huis maar niet in de buis.

Ik vind de point to point verbinding wel een goed idee, dit lijkt een stuk haalbaarder. Thanks! _/-\o_

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik maak ook gebruik van Powerline en volgens mij maakt het daarbij niet uit of je meerdere groepen hebt, hoor. Ik heb namelijk 3 outlets, een in de meterkast (voor op de modem), een op zolder en een in de garage, en dat zijn 3 verschillende groepen.

• .Maarten
beerolifant schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:52:
[...]

Sorry als het bot klinkt, maar wat bedoel je met buiten langs? Letterlijk buiten, door de regenpijp, of is het een term waarmee je doelt op buiten-de-buizen, dus wel in huis maar niet in de buis.

Ik vind de point to point verbinding wel een goed idee, dit lijkt een stuk haalbaarder. Thanks! _/-\o_
Nee gewoon door een kabelgootje aan de buitenkant tegen de buitenmuur.

• beerolifant
hyptonize schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:55:
Ik maak ook gebruik van Powerline en volgens mij maakt het daarbij niet uit of je meerdere groepen hebt, hoor. Ik heb namelijk 3 outlets, een in de meterkast (voor op de modem), een op zolder en een in de garage, en dat zijn 3 verschillende groepen.
Oke, goed om te weten. Ik lees bijna overal dat de verschillende stroomgroepen de powerline een heel slechte optie maakte, en had het daarom al doorgestreept. Als dit niet zo is, dan is powerline waarschijnlijk optimaal.
.Maarten schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:55:
[...]

Nee gewoon door een kabelgootje aan de buitenkant tegen de buitenmuur.
Oke, opzich geen slecht idee, maar ik denk niet dat mijn ouders dat zo leuk zullen vinden..

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

beerolifant schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:58:
[...]

Oke, opzich geen slecht idee, maar ik denk niet dat mijn ouders dat zo leuk zullen vinden..
Gewoon je "oude lui" masseren met: ik een kabelgootje buitenlangs en dan doe ik een half jaar de afwas....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1