Ja hoor. Ik heb in een project meegemaakt dat de testers dat door middel van Selenium IDE deden. Dat werk werd een bottleneck door de domme manier waarop dat opgezet was (als we de login veranderden braken ALLE tests) en dus hebben we het weggeautomatiseerd. De testers hoefden toen alleen nog maar scenario's te schrijven.Nnoitra schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:47:
Afhankelijk van wat je test, hoe je test en waarmee je test hoef je niet te kunnen programmeren.
Heel veel regressie zaken kun je prima automatiseren met behulp van tools, ook zonder een programmeer god te hoeven zijn.
Ja en? Dat heb ik al een paar keer beschreven.Sterker nog, er zijn zat voorbeelden van bedrijven waar de testers alleen de testscenario's en dergelijke bedenken en dan gaan de devvers het scripten/proggen.
Dat is volgens mij precies wat ik zeg. Repetitief = weinig variatie. Repetitief kun je beter automatiseren.ThomasG schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:55:
Volgens mij komt dat vooral door gebrek aan variatie.
Dat kan je met selenium e.d. prima automatiseren. Je kunt, mits de flow redelijk identiek is, de meeste scenario's zelfs hergebruiken tussen platformen. Er is bijzonder weinig dat je niet kunt automatiseren. In de auto branche / bij NASA bijvoorbeeld heb je complete auto simulatie systemen die praten met echte hardware.BarôZZa schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:44:
Het ligt heel erg aan wat voor producten/diensten er geleverd worden. Als je geautomatiseerd kan testen, dan is dat prachtig, maar er zijn meer dan genoeg situaties te bedenken waar dat niet of nauwelijks te doen is en dan zijn menselijke testers verrekte handig.
Ik ben bijvoorbeeld een webdeveloper en als je een of andere responsive web app bouwt met een berg Javascript, CSS en dergelijke, dan zal je dat gewoon op de Androidjes, iPhones, iPads, laptops etc moeten testen in verschillende browsers.
In een vorig project deden we dat ook. We hadden 3 interfaces (1 REST API en 2 web interfaces) en die werden afgedekt door dezelfde Gherkin scenario's. Er waren er maar een paar die interface-specifiek waren. De 'lijmlaag' (selenium in het geval van de web interfaces) werd onderhouden door de devs. De meeste scenario's werden door de business analyst onderhouden. Het tweetallige test team had in plaats van een bottleneck te zijn opeens genoeg tijd over om een "test plan" te schrijven.
Het probleem met zo'n setup is alleen dat mensen het te veel werk vinden. Da's puur korte termijn denken.
[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 16-11-2016 12:56 ]
https://niels.nu