Laatst kreeg ik volgende boodschap op mijn nas:
Waarschuwing [Harddisk 4] medium error. Please run bad block scan on this drive or replace the drive if the error persists. (schijf is een WD red 2TB).
De SMART info gaf aan dat de schijf nog goed was
Ik heb vervolgens via de nas interface een schijftest gestart en dit gaf dit:
Fout [HDD SMART] HDD 4 Complete Test result: Completed: read failure.
Vervolgens heb ik de schijf uit de nas gehaald en in een PC geplaatst zodat ik deze kon analyseren met de Western Digital data lifeguard diagnostics tool.
Eerst heb ik een quick test uitgevoerd, deze stopte met een foutmelding (niet genoteerd welke).
Vervolgens heb ik een full erase uitgevoerd (low level format) welke meer dan 3 dagen heeft geduurd
Hierna terug een quicktest uitgevoerd en deze gaf nu een PASS.
Na de quick test een extended test uitgevoerd en deze gaf ook PASS.
Als ik de SMART gegevens nakijk geeft deze een status "GOED" maar zie ik bij 3 zaken een "1" staan bij warranty:
- Raw Read Error Rate
- Spin Up Time
- Reallocated Sector Count
Kan deze schijf nog gebruikt worden? alle resultaten geven OK aan dus???
Het is maar dat deze schijf nor niet zo oud is (maar wel al buiten garantie)
Waarschuwing [Harddisk 4] medium error. Please run bad block scan on this drive or replace the drive if the error persists. (schijf is een WD red 2TB).
De SMART info gaf aan dat de schijf nog goed was
Ik heb vervolgens via de nas interface een schijftest gestart en dit gaf dit:
Fout [HDD SMART] HDD 4 Complete Test result: Completed: read failure.
Vervolgens heb ik de schijf uit de nas gehaald en in een PC geplaatst zodat ik deze kon analyseren met de Western Digital data lifeguard diagnostics tool.
Eerst heb ik een quick test uitgevoerd, deze stopte met een foutmelding (niet genoteerd welke).
Vervolgens heb ik een full erase uitgevoerd (low level format) welke meer dan 3 dagen heeft geduurd

Hierna terug een quicktest uitgevoerd en deze gaf nu een PASS.
Na de quick test een extended test uitgevoerd en deze gaf ook PASS.
Als ik de SMART gegevens nakijk geeft deze een status "GOED" maar zie ik bij 3 zaken een "1" staan bij warranty:
- Raw Read Error Rate
- Spin Up Time
- Reallocated Sector Count
Kan deze schijf nog gebruikt worden? alle resultaten geven OK aan dus???
Het is maar dat deze schijf nor niet zo oud is (maar wel al buiten garantie)