Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Laatst kreeg ik volgende boodschap op mijn nas:
Waarschuwing [Harddisk 4] medium error. Please run bad block scan on this drive or replace the drive if the error persists. (schijf is een WD red 2TB).

De SMART info gaf aan dat de schijf nog goed was :?

Ik heb vervolgens via de nas interface een schijftest gestart en dit gaf dit:
Fout [HDD SMART] HDD 4 Complete Test result: Completed: read failure.

Vervolgens heb ik de schijf uit de nas gehaald en in een PC geplaatst zodat ik deze kon analyseren met de Western Digital data lifeguard diagnostics tool.

Eerst heb ik een quick test uitgevoerd, deze stopte met een foutmelding (niet genoteerd welke).
Vervolgens heb ik een full erase uitgevoerd (low level format) welke meer dan 3 dagen heeft geduurd |:(
Hierna terug een quicktest uitgevoerd en deze gaf nu een PASS.
Na de quick test een extended test uitgevoerd en deze gaf ook PASS.

Als ik de SMART gegevens nakijk geeft deze een status "GOED" maar zie ik bij 3 zaken een "1" staan bij warranty:
- Raw Read Error Rate
- Spin Up Time
- Reallocated Sector Count

Kan deze schijf nog gebruikt worden? alle resultaten geven OK aan dus???
Het is maar dat deze schijf nor niet zo oud is (maar wel al buiten garantie) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je het risico nemen dat de data die erop komt te staan verloren kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Post even een screenshot van CrystalDiskInfo zodat wij hier naar alle SMART waardes kunnen kijken.

Met een Reallocated Sector Count van 1 is sowieso niets mis. Dat is een slechte sectors die weggeschreven is en dus geen probleem meer kan zijn. Een aantal bad sectors is voor grote schijven opzich ook vrij normaal. Een Current Pending Sector geeft wel problemen, maar als die 0 is dan is het geen probleem.

Van wat je hier zo verteld is er niets aan de hand, maar post even een screenshot zodat wij kunnen kijken. Het lijkt er op dat de schijf wat bad sectors heeft gehad, maar door die lange format zijn ze netjes weggeschreven en is je schijf weer goed.

Als je nog een keer iets hebt met de SMART is er ook dit topic: Check je SMART
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:31:
Zou je het risico nemen dat de data die erop komt te staan verloren kan gaan?
Of de schijf nou nieuw is of 4 jaar oud met een paar bad sectors, je moet altijd een backup hebben natuurlijk. Een schijf die een paar bad sectors heeft gehad kan je prima gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 11-11-2016 16:37 ]