[LBBG] Basislaptop december 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Basislaptop december 2016

Het is weer tijd voor de laptop best buy guide en in dit topic gaan we op zoek naar de basislaptop voor de maand december. Zoals gebruikelijk gaan we de laptop testen op de redactie, en daarom sluit de virtuele stembus op 24 november om 08:00. Net als bij de vorige editie van de lbbg is de nominatie die uit het topic komt rollen niet automatisch de best buy, maar kijken we als redactie ook kritisch of de laptop echt het predikaat best buy verdient.

Goed, de basislaptop, wat verwachten we daarvan?
Om te beginnen een laptop die max. 600 euro kost en ondertussen mag je voor dat bedrag al rekenen op een laptop met full hd-scherm en ssd. Het liefst hebben we daarbij ook een ips-paneel en een schermdiagonaal van ongeveer 15". Natuurlijk is een snelle cpu en veel werkgeheugen ook mooi meegenomen.
Kandidaten
Als ik in de Pricewatch rondklik bij laptops van <600euro, met ssd, full hd en geen tn-paneel, dan komt er een oude bekende en ook wat nieuw spul naar voren.

De pricewatch: Medion Akoya E6422 (30020433, Qwerty) is nog steeds moeilijk te verslaan qua prijs/kwaliteitverhouding. Voor 580 euro heb je een laptop met een fhd ips-scherm, i3-processor, 128GB ssd en 1TB harde schijf. Geheugen is 4GB groot en makkelijk uit te breiden. Was ook al de best buy in augustus.

Ook niet verkeerd op papier: de pricewatch: HP Pavilion 15-au011nd ook een i3-processor en 4GB geheugen, maar ook een 256GB ssd. Extra harde schijf ontbreekt dan, maar hij heeft ook een ips-scherm met fhd-resolutie. Het design is...onderscheidend, dus daar moet je van houden.

Ook serieus veel waar voor je geld: pricewatch: Acer Aspire V3-372-P1HR Kost maar 469 euro en heeft een Pentium 4405U aan boord (gewoon Skylake dualcore) en 4GB geheugen en een 128GB ssd. En jawel, ook een fhd-scherm met ips-paneel. Nadeel: ziet er wel heel plastiekerig uit en het 13,3" scherm is wel glanzend.

Welke mag het worden voor deze maand? Het hoeft niet een van deze kandidaten te zijn, je mag ook zelf iets aan dragen. Ik ben benieuwd :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Toevallig voor mijn schoonvader ook op zoek naar een laptop met een max van 600 euro.
Vandaag zag ik een folder van de Aldi voorbij komen, voor 599 een Medion laptop met best aardige specs:

15,6" FHD IPS scherm met Intel Core i5-6200U processor.
- 1 TB
- 128 GB SSD
- 6 GB werkgeheugen
- NVIDIA GeForce 940MX 2 GB
- CD-/DVD-speler
- WiFi ac
- 4 USB-poorten
- HDMI

Maar voor de BBG niet ideaal, omdat die na volgende week al niet meer geldig is.
Mijn interesse werd echter ook gewekt door een HP met een i5 Skylake. Enige nadeel is dat er een SSHD in zit, en geen dedicated SSD.

pricewatch: HP Pavilion 15-ab271nd

[ Voor 4% gewijzigd door yorroy op 13-11-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik mis toch wel iets in de vraagstelling. Gaat deze laptop vaak gebruikt worden om series dan wel films te bekijken? Mocht dit inderdaad het geval zijn, snap ik de eis voor 1080p (en IPS). Ik zou dit zelf nooit doen, en dit is ook niet mijn beeld bij een 'basislaptop'. Deze zou ik gebruiken voor tekstverwerken, browsen, skype, etcetera.

Voor mijn persoonlijk gebruik zouden de vereisten toch anders, of tenminste in een andere volgorde zijn. Een SSD, een snelle processor en 8 GB RAM zouden voor mij de belangrijkste dingen zijn. Ik zit toevallig nu op een 4 GB laptopje, waar ik toch 64% van gebruik. Dat zijn dus 4 internettabs en Skype. Nu ben ik me bewust dat mijn RAM gebruik niet erg efficient is, maar daar hou ik dan dus ook rekening mee bij mijn aankoop. Een mooi scherm vind ik persoonlijk onzin, als ik een film ga kijken sluit ik toch wel een externe oplossing aan.

Ik zou dus graag een laptop voorstellen die zich meer aan mijn vereisten houdt. Nogmaals, als film kijken op het scherm gewild is, slaat mijn suggestie nergens op.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 100-15IBD 80QQ014BMH

Deze laptop kost 80,- euro minder dan de Medion. In plaats van de 6100u, krijg je een 5005u (-19%). Echter krijg je wel 8 GB RAM. Het scherm is wel een stuk minder met 1366x768 TN. Maar ik denk dat het al duidelijk was dat dat mij niet deert. Nog even een extra aandachtspunt is dat er geen 802.11ac wifi ontvanger aanwezig is. Het lijkt mij echter dat gebruikers van een basislaptop ook een basisrouter (zonder ac) hebben.

Ik hoop hier toch nog wat discussie in dit topic aan te brengen. Voor de 550-600 euro prijs range, is de Medion van de startpost dominant. Een echt leuke met 8 GB RAM (die ook goed leverbaar is) is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Nu online
Het gebruik is natuurlijk voor iedereen anders, dat maakt een BBG met als onderwerp "basislaptop" wel moeilijk. Iedereen heeft weer andere eisen, zelfs bij " basis".

Het belangrijkste is het budget, voor 600 euro heb je toch nog een behoorlijke laptop met een i5 en SSD.

@lactaxative: ik zou zeker wel als eis hebben dat de laptop wifi AC op 5ghz heeft. Nieuwe routers van providers tegenwoordig ook veelal ondersteuning voor 5ghz en AC.
Bovendien vind ik een fullhd scherm ook echt wel een meerwaarde hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 14-11-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
pricewatch: Asus VivoBook A541UA-DM074T
Enige minpunt is geen IPS scherm, maar wel een skylake core i5, 8gb, fullHD en een 128GB SSD voor 599

Denk dat er veel mensen zijn die niet eens weten wat IPS is.. dus voor een basislaptop zou ik de overige specs belangrijker vinden dan IPS.

Mooie alternatieven met mindere proc:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14ISK (80TK006GMH)
14" . fullHD IPS, Skylake i3, 8GB, 128GB SSD voor 599

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 842221

pricewatch: Medion Akoya E6422 (30020433, Qwerty)

Veel completer met Skylake i3 en Full HD kom je zo snel niet tegen. Jammer van de 4GB geheugen wel. Maar liever zelf 4GB er bij zetten dan een oude generatie i3 of een HD TN beelscherm. Ik zou voor deze gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 816329

pricewatch: Medion Akoya E6415 (30020548)

Vergelijkbaar met de Best Buy van Augustus maar dan in plaats van een FHD scherm krijg je 8GB werkgeheugen. Nog steeds met SSD en HDD combinatie wat de E6422 ook had en uiteraard Wifi AC wat tegenwoordig iedereen thuis heeft zelfs bij standaard provider routers. Helaas wel een oudere CPU maar een basis gebruiker krijgt wel een zeer complete notebook met veel opslag voor 599. Ik denk dat dit een leuk model is in de race!

pricewatch: Lenovo IdeaPad 100-15IBD 80QQ014BMH

De Lenovo die LactaXative aanhaalt vind ik ook leuk alleen ondanks de grotere SSD mis ik dan toch veel opslagruimte.

pricewatch: HP Pavilion 15-au011nd

De HP die word aangehaald vind ik qua design wel oke en de 256SSD is mooi, ik denk wel dat je hier ook snel te kort komt als het om de opslagruimte gaat.

Ben benieuwd wat het gaat worden! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 745977

Ik sluit mij aan bij Mr.Spex dit model heeft en 8GB en de combinatie van HDD en SSD, FHD lijkt mij minder belangrijk in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Anoniem: 745977 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:59:

Ik sluit mij aan bij Mr.Spex dit model heeft en 8GB en de combinatie van HDD en SSD, FHD lijkt mij minder belangrijk in deze prijsklasse.
Ik vind 100 euro voor ac wifi en 1tb+128gb ssd ipv 256 gb ssd teveel ten opzichte van pricewatch: Lenovo IdeaPad 100-15IBD 80QQ014BMH

[ Voor 8% gewijzigd door lactaxative op 23-11-2016 11:37 . Reden: url werkte niet ]

• Cinemaskoop
Deze lijkt me ook heel interessant,

pricewatch: HP 15-ba027nd
komt volgende week weer op voorraad volgens
http://www.laptopshop.nl/product/716725/hp-15-ba027nd.html

A8, 8GB, FullHD en 256GB en nog 100 euro over ook !

Hoeven we geen concessies te doen qua SSD en of je wel of geen FullHD moet pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 842221

Deze had ik nog niet gezien Mr. Spex, inderdaad een compleet systeem.

pricewatch: HP 15-ba027nd

Ook mooi. Maar nergens verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Er stond toch bij dat ie vanaf volgende week weer verkrijgbaar is volgens
http://www.laptopshop.nl/product/716725/hp-15-ba027nd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 745977 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:59:

Je staat continue naar dat scherm, wil je dan werkelijk zo'n enorm achterhaalde resolutie? Dan kan je praktisch niks fatsoenlijk op je scherm krijgen en is het constant behelpen. Zo'n basis laptop wordt vrijwel altijd gebruikt voor webbrowsen, lichte office werkzaamheden en af en toe een filmpje. Voor die eerste twee zaken wil je juist dat Full HD scherm hebben.

Je wilt minimaal de volgende specs:

Resolutie: 1600x900
Opslag: 128GB SSD
Geheugen: 8GB RAM

En aangezien geheugen bij een aantal laptops uitbreidbaar is kan je daar 4GB nog accepteren en zelf geheugen bijplaatsen. En zelfs 128GB vind ik eigenlijk al krap als storage, zou daar toch eerder 256GB zien of een SSD + HDD combinatie.
Cinemaskoop schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:43:
pricewatch: Asus VivoBook A541UA-DM074T
Enige minpunt is geen IPS scherm, maar wel een skylake core i5, 8gb, fullHD en een 128GB SSD voor 599
De i3 variant heeft 6GB geheugen maar wel een 256GB SSD en is nog iets goedkoper: pricewatch: Asus VivoBook R540LA-DM870T

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 29-11-2016 21:17 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 09:24
waarom altijd groot scherm, kan een basis niet ook 11" ipv 15" zijn, ik ben met mijn samsung chromebook zeer content-goede hardware, stabiele en lichte software, maar zou best wel een windows laptop willen voor sommige toepassingen (Autocad viewer) en dan liever dun en licht met lange 8-9 uur battery life verlichte toetsen mat scherm,geen aanraakscherm
simpele taken, e-mail powerpoint of pdfś showen en wat browsen maken dat I5 en redelijk basic scherm voldoen in mijn idee. voor mij is tablet no-go
de huidige thin & light zij overwegend top of line en dat is dus nodeloos duur voor dit soort toepassingen
wat ik ook wel graag zou zien is een sleuf waar mobile telefoonkaart voor data in kan, waardoor je niet afhankelijk bent van beschikbaarheid wifi, ook omdat dit nu snel goedkoper wordt in europa

[ Voor 13% gewijzigd door sukkel 24 op 30-11-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Nu online
Tjah dat is maar net waar je voorkeur ligt.
Ik gebruik zelf een MacBook 13" en vind dat het mooiste formaat.
Voor mijn schoonvader vorige week een 15,6" gekocht (i5, 8gb, 128gb) van Lenovo voor 399,-
Ik vind het maar groot en lomp, hij wil niets liever.

Het doel is voor iedereen zo verschillend. Veel mensen hebben een laptop niet omdat ze hem mee moeten nemen, maar hebben het altijd thuis op de tafel staan, dan snap ik wel dat een laptop niet perse portable moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-11-2024
yorroy schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:05:
Tjah dat is maar net waar je voorkeur ligt.
Ik gebruik zelf een MacBook 13" en vind dat het mooiste formaat.
Voor mijn schoonvader vorige week een 15,6" gekocht (i5, 8gb, 128gb) van Lenovo voor 399,-
Ik vind het maar groot en lomp, hij wil niets liever.

Het doel is voor iedereen zo verschillend. Veel mensen hebben een laptop niet omdat ze hem mee moeten nemen, maar hebben het altijd thuis op de tafel staan, dan snap ik wel dat een laptop niet perse portable moet zijn.
Welke laptop was dat van Lenovo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SC4RF4C3
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik ben ook wel benieuwd naar die van lenovo, zoek een laptop rond de 400,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Nu online
Dat was deze badboy:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701DTMH

Overigens gekocht in de koopnacht van Mediamarkt een week of 2 geleden voor 399, nu dus niet meer zo aantrekkelijk geprijsd

Edit: overigens kun je net zo goed voor een i3 6100 gaan. Die is exact hetzelfde als de i5 alleen zonder turbo.

[ Voor 16% gewijzigd door yorroy op 02-12-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727952

Jammer dat de Akoya er als meest voordelige koop uitkomt. Ik gebruik nu een ThinkPad T410, waar ik erg blij mee ben. Hoewel het model (erg) oud is, en de capaciteit van de harde schijf (geen SSD) maar 150 GB is, bevalt hij een stuk beter dan het model wat hij vervangt, namelijk een Akoya (een oudere generatie dan die er hier als beste koop uitkomt, maar hij ziet er exact hetzelfde uit; hij was destijds 1000 euro, heeft een FHD scherm, 4 GB geheugen en 1TB harde schijf; ik heb de laptop afgespeurd naar het exacte model, maar dit is nergens te bekennen, ik denk dat de sticker er tijdens één van de vele reparaties af is gehaald).

Qua specs was dit de beste laptop die ik ooit gehad heb. In de praktijk was het de
Slechtste. Laptop. Ooit.

Mijn vader heeft een keer per ongeluk tegen de Akoya aangeschopt toen deze op een onhandige plek lag. De Akoya was meteen onbruikbaar kapot. Kan gebeuren. De reparatie was duur en duurde lang. Sinds toen is de laptop nog vier keer kapot gegaan om onverklaarbare redenen, soms binnen een week na de vorige reparatie.

De eerste keer was ongeveer een jaar na aankoop. Ik weet niet precies meer of het nog binnen de garantieperiode van een jaar was, of net daarbuiten. De reparatie duurde opnieuw erg lang (ik dacht ongeveer een maand), maar werd in ieder geval wel vergoed door Medion.

De tweede keer wilde de Akoya niet meer opstarten. Medion beweerde dat dit door waterschade kwam, wat absolute onzin is: de laptop is niet buiten mijn kamer geweest en ik heb er nog nooit wat overheen gemorst. Uiteindelijk is er toch voor de reparatie betaald. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe duur dit was, maar ik weet nog wel dat het vies tegenviel (ver boven de 100 euro). Binnen een week na de reparatie ging de laptop weer kapot. Medion heeft toen kosteloos opnieuw gerepareerd.

Een tijd geleden stopte een toets van de laptop met werken. Ik wilde toen controleren of er misschien iets onder de toets zat, en heb een toets eraf gepulkt. Dit hielp niets en de toets is niet meer terug te plaatsen. Ik heb vervolgens het gehele toetsenbord verwijderd (wat achteraf een hele domme beslissing is, maar goed, er zat toch geen garantie meer op). Het toetsenbord is duidelijk niet bedoeld om door een gebruiker losgehaald te worden; de constructie steekt zo vast ijzeren pinnen dat deze makkelijk is te verwijderen, maar praktisch niet terug te zetten is zonder de boel te beschadigen. Dat is gebeurd, en nu werkt mijn gehele toetsenbord niet meer.

Ik heb toen, en omdat de laptop in zijn geheel niet beviel (de muis is te glad en de toetsen op het toetsenbord zijn veel te plat voor mijn smaak, verder krast het scherm erg gemakkelijk en was er geen beschikbare Linux-driver voor de muis, waardoor ik Linux nooit fatsoenlijk aan de praat heb kunnen krijgen), heb ik toen besloten volledig over te stappen naar de ThinkPad.

Nou is dit natuurlijk anekdotisch, maar de ThinkPad is stukken ouder, goedkoper, ik ga er eerlijk gezegd ook een stuk lomper mee om omdat deze steviger en goedkoper is, en deze heeft een stuk minder gebreken vertoond (één keer heb ik een toets moeten vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Let wel dat een ThinkPad en IdeaPad enorm verschillen. ThinkPad is stuk steviger maar ook echt een stuk duurder.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727952

Uhu, ik heb verder geen ervaringen met de IdeaPad. Ik wilde alleen even benadrukken dat als je een Akoya voor de lange termijn koopt, dat wel eens kan tegenvallen.

Ik hoop dat mijn situatie uitzonderlijk is, en anderen betere ervaringen hebben met de Akoya (of de nieuwe generate gewoon beter is), maar ik vrees dat de 'build quality' van de Akoya gewoon niet de beste is. Dat de specs hoog zijn voor een lage prijs zal zo zijn redenen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 20:35
Ben hier vandaag op beland, vanwege een zoektocht voor een laptop (Basis model) voor mijn vader. Mag maximaal 600 euro kosten. Liefst met zo groot mogelijke SSD schijf min 6 GB geheugen.

Er staan behoorlijk wat links naar potentieel interessante modellen.

Iemand die mij nu een actueel advies kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-03 06:15
Hoi!

Ik wil graag een laptop kopen voor mijn moeder. Het budget is 400 euro. Hetgene waar ze hem voor gaat gebruiken is internetten, mailtjes beantwoorden en veel tekstverwerking. Daarom is het belangrijk dat de laptop in ieder geval geen slecht toetsenbord heeft (hoeft ook niet bovengemiddeld te zijn).

Wie kan mij helpen?

Groetjes, misha
Pagina: 1