Toon posts:

Gaat mijn Mobo een langzame dood tegemoet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje vreemde titel perhaps maar het slaat wel degelijk ergens op.

Ik heb mijn game pc hier staan en die gaat zo ongeveer 1 jaar heel langzaam steeds verder achteruit.
Op het moment van spreken doet de pc het niet meer. Er is alleen nog maar een knipperend balkje na de post rechtsboven op mijn monitor.
Ik heb Harddisk diagnostische tools gebruikt en ook memtest om daar mankementen uit te sluiten.

De CPU is wel redelijk overklokt maar die draait stabiel en de problemen zijn er ook als deze op stock snelheden draait.

Oh ja, mijn specs.

Windows 10 en Ubuntu xenial xerus (dual boot)
Asrock Z77 Pro3 (een Matx)
8GB DDR3 Gskill.
I5 3570K
Nvidia Gtx 280 ti
120gb ssd,
2x 500gb hdd
1x 3tb hdd

Zeker niet meer de beste game pc, maar zeker niet te min om een nieuwe te willen kopen of van platform te willen verwisselen. Met mijn scharige full hd eisen hoeft het ook allemaal niet veel meer dan dat het is.

Symptomen:

De reden dat ik dit dus plaats is dat mijn computer dus nu helemaal niet meer opstart.
Sinds een jaar is mijn computer gaan verslomen als het ware. Maar niet binnenin het besturingsysteem. Windows en Ubuntu voelen soepel. Alleen het duurt erg lang voordat het besturingsysteem is opgestart. Soms wel 15 minuten, en dat is zowel vanaf een ssd of HD.

De POST is heel wat trager geworden, en het opstarten van mijn besturingsystemen (windows 10 en Ubuntu xenial xerus)

Ook wil mijn computer opslag apparaten via usb of dvd drive moeilijk laden. Dit begon een jaar geleden al maar toen viel het nog mee. Als ik nu via een usb of dvd wil booten dan moet ik vaak 15 minuten wachten voordat het geladen wordt.

Voor alle zekerheid heb ik verschillende dingen geprobeerd, zoals het gebruik van meerdere usb poorten, externe dvd drives, nieuwe Bios firmware voor mijn moederbord.

Nothing helps! Het is nu zo gek geworden dat als ik zeg maar voor de grap windows 10 zou willen installeren dat ik 15 minuten moet wachten voordat de dvd is geladen. Een USB doet dit marginaal sneller, en ik ook meerdere minuten (vaak vele) moet wachten tussen alle klikopdrachten. Op volgende klikken bij het windows 10 installatie process kan ook vaak 10 a 15 minuten duren.

Zelf denk ik dat mijn moederbord verkracht is. Wat het ook is het is niet pluis, en het is niet mijn hd's, ram en cpu voorzover conventionele tools dat kunnen aanduiden.

Nou heb ik dus 2 vragen.

1:Denken jullie ook zeker te weten dat het mijn mobo is, en zijn er nog andere manieren om dit uit te sluiten?
2:Als het antwoord van bovenstaande vraag ja is waar kan ik dan een goedkoop vervangend moedebord kopen?

Deze Z77 chipset is namelijk niet meer eerstehands te krijgen. Zelf heb ik nog nooit mobos 2de hands gekocht en zon aankoop lijkt me risicovol wanneer het door een onbekende particulier verzonden word.

Of zijn er toch nog webshops die deze onderdelen verkopen?
Misschien loop ik op mijn eigen zaken vooruit en ligt het niet eens aan mijn mobo.

Ik hoor het wel :D
Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 12:56 ]

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:18
Klein vraagje, heb je al eens alle drives(dvd/ssd/hdd) en alle extra bekabeling er afgetrokken en dan eens opgestart in een live Linux en Windows installer?

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste wel, maar ik heb niet alles erbij losgekoppeld, dus dat ga ik nu even uit testen.

Verwijderd

Topicstarter
Heel belangrijk advies gaf je daar.
Ik heb alles losgekoppeld. Windows 10 live vanaf de usb in deze test lade razendsnel en de post ging zo snel alsof de pc weer nieuw is.

Daarna heb ik de dvd drive opnieuw aangesloten en windows 10 vanaf een dvd geboot, ook dit ging razendsnel zoals het hoort.
Toen heb ik de SSD aangesloten, ook nu boote alles zoals het hoort.
En toen de 1ste HD aangesloten, en hier ging het mis. De pc bleef hangen na de post zoals voorheen.
Toen heb ik dezelfde sata kabel vanaf dezelfde sata poort op een andere hdd aangesloten en ook toen deed de pc normaal. De andere HD's hebben niet dit probleem.

Bottom line:Dus het ging om mijn HDD.

Ik snap niet waarom ik dit niet eerder heb geprobeerd. Ik snap ook niet wat de relatie is met mijn HDD en mijn slome en niet werkende computer. Misschien heeft iemand hier een antwoord voor. Ik ben namelijk wel benieuwd want ik snap niet hoe de hdd hiervoor zorgt.

Diezelfde HDD heb ik paar dagen eerder (toen de pc nog opstarte) geprobeerd en ik kon er gewoon bestanden naar en vanaf schrijven.

Iig bedankt, had niet verwacht dat het hieraan kon liggen.

• livranca
En met een andere sata kabel op die hdd? Als het probleem blijft, ben ik bang dat je die schijf moet gaan backuppen, en vervangen, deze stuurt dan namelijk heel veel i/o interruptus naar je systeem, waardoor ie over zijn nek gaat(en dus slecht reageert).

[ Voor 72% gewijzigd door livranca op 11-11-2016 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met een andere sata op die hdd is hetzelfde verhaal.
Ik ga inderdaad backuppen. Ik kan het altijd nog in mijn NAS plaatsten als ik mijn pc er niet mee opgestart krijg.
Je uitleg klinkt erg logisch, waarschijnlijk is dat dan het probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn originele vraag is welliswaar beantwoord, ik heb echter wel een bijkomend probleem. Ik weet niet of het handiger is een apart topic voor te openen.

De hardeschijf die dus aan zijn einde is had dus Ubuntu erop geinstalleerd. Deze zal standaard een ext4 of gpt partitie systeem hebben.

De andere schijven waren hoofdzakelijk ook voor linux en hebben ook ext4 en gpt partitie stijlen.
De hardeschijf waar windows op staat stond vrij weinig data op behalve windows zelf en een paar games.

Ik heb de HD met linux losgekoppeld en de windows partitie (schijf) al geformateerd met Gparted vanaf een live cd van ext4, gpt naar NTFS.

Echter geeft de Windows installatie aan bij elke schijf dat windows 10 er niet op kan worden geinstalleerd omdat het een GPT partitie systeem heeft.
Maar die melding slaat dus helemaal nergens op, want ik heb dus die schijf en nog een ander al naar NTFS geformateerd in Gparted, zonder errors en whatnot. Beide schijven zijn zichtbaar tijdens het windows 10 installatie process.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 14:37 ]

• livranca
De partitietabel is nog GPT, deze is voor gebruik met UEFI systemen, ik heb zo'n vermoeden dat jouw bord dit niet ondersteund. Dit betekend dat je GParted nog even moet gebruiken om een nieuwe MBR partitietabel aan te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Jou vermoeden klopt helaas niet, mijn bord is UEFI en dus niet Legacy. Dus in principe zou het daar niet aan moeten liggen. Volgens mij werkt een MBR partitietabel helemaal niet op een UEFI bord.
De foutmelding zou er dus helemaal niet moeten zijn, zeker aangezien ik op exact hetzelfde systeem eerder windows 10 heb geinstalleerd.

Oh, ja dit was dus welliswaar op een andere hardeschijf. Ik ga de exacte schijf waar windows 10 eerst op stond straks gebruiken als ik weer thuis ben. Als dat niet werkt dan lijkt het mij toch dat ik iets aan bios, partitieinstellingen moet veranderen, weet alleen nog niet wat :p

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat zegt de smart van de hdd, nu je toch weet dat die aan het einde van zijn latijn is :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
@Damic

Dat ga ik inderdaad eens doen. En wel met meerdere redenen, want wat er zonet is gebeurd daar zakt mijn broek van omlaag.
Dit is echt het meest idiote dat ik ooit met een computer gehad heb.

Het is dus nu zo dat ik via Gparted Live de harddisk die ik wens te gebruiken en te formatteren naar NTFS heb geformateerd met een MsDos partitietabel. Dat werkt dus niet zoals ik al verwachte, computer laat niks zien na de POST behalve een knipperend balkje.

Dus GPT werkt niet en MBR (msdos) dus ook niet. (het is UEFI dus GPT zou gebruikt moeten worden, maar dat is nou net de foutmelding, dus alles lijkt elkaar tegen te spreken)

De partitietabel kan ook niet de oorspronkelijk boosdoener zijn imo. Want de computer had zowel beide OS in dual boot draaien. Wel denk ik dat het mede aan die ene HDD ligt.
Maar die is nu dus niet eens aangesloten. Hetzelfde fenomeen treed dus nu ook op nadat ik de HD's partitietabel van GPT naar MBR heb veranderd.

Nu is het probleem dat dit heeft veroorzaakt dat ik ook niet meer kan booten vanaf een live cd zoals Gparted. Om wat voor maffe reden dan ook kan ik dus de hele pc niet meer gebruiken zolang deze hardeschijven zijn aangesloten (degene waarvan ik de partitietabel heb veranderd)
Wanneer ik die loskoppel kan ik wel booten vanaf een externe opslag bron (dvd/usb)
Nou vraag ik me af of ik de partitietabel wel weer kan veranderen op een andere pc.

Ik heb in ieder geval wat te testen vanavond.

Ben benieuwd wat ik hier over het hoofd zie :p

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Op wat voor een voeding draait het systeem?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
500watt modulaire corsair 80+.
Heeft het altijd netjes gedaan trouwens.
Ik heb ergens nog een oude HDD die volgens mij nog nooit gebruikt is.
Dan hang ik die erin en dan kijken hoe mijn pctje erop reageerd. Dat wordt wel morgen na zoeken achter zolder luiken :p

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Exacte type?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Ow sry, het is een CX500. Ik ga na het eten ff testen. Zoveel mogelijk loshalen, en dan kijken of het op die ongebruikte hdd wel werkt.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

en een bios/cmos reset zou ook geen kwaad kunnen ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Topicstarter
Het is eindelijk gelukt.

Zoals ik al aangaf gebruikte ik eerder Gparted. Daarmee lukte het niet en hield ik de GPT foutmelding die dus wat mij betreft nergens op slaat.

Ik heb daarna zon beetje alles geprobeerd mbt jullie adviezen en heb toen gekozen voor PartedMagic en met dezelfde instellingen mijn schijf geformateerd als met Gparted.

Nu krijg ik de foutmelding niet!
Waarom dat met Gparted wel gebeurde weet ik niet, maar Windows staat geinstalleerd, en de oude defecte Linux schijf is ook succesvol gebackupped. Ubuntu draait er nu niet meer naast in Dualboot, misschien doe ik dat later nog.

iig bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1