Nieuwbouwhuis domoticavoorbereiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-02 12:37
Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel gebruik ik Domoticz op een raspberry pi met een RFLink Gateway om alle 433MHz apparaten uit te lezen en te bedienen. Dit wil ik gaan uitbreiden met een Z-Wave usb stick.

Mijn vraag
Ik wil weten waar ik van te voren rekening mee moet houden als ik mijn huis wil voorbereiden op domotica. Ik wil de basis dingen zoals het uitlezen van de gas- en elektriciteitsmeter maar dat komt wel als ik er eenmaal zit. Ik ga de raspberry pi in de meterkast plaatsen dus die zal er vlakbij zitten.
Ook wil ik de lampen kunnen schakelen/dimmen en hier heb ik nu dus wat vragen over. Ik wil een z-wave schakelaar/dimmer gebruiken hiervoor en dan met name op de benedenverdieping. Boven komt later wel indien gewenst. De twee mogelijkheden die er zijn:
1. De z-wave schakelaar/dimmer achter de knop plaatsen (en een nuldraad laten leggen naar de schakelaar)
2. De schakelaars met de lampen verbinden in de meterkast (hoe noem je zoiets?). Dit geeft ook achteraf vrijheid om schakelaars andere functies te geven of andere lampen te bedienen.

Wat zouden jullie aanraden en wat denken jullie dat de meerkosten zouden zijn voor beide opties?
Alvast dank voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als je handig genoeg bent zoveel mogelijk loze leidingen laten leggen. en bv ruimte in de meterkast

Duik eens in de domotica topics hier

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ja dat is al de planning met veel loze leidingen, maar het gaat me er meer om dat de verlichting enzo al aangesloten moet gaan worden en dat wil ik sowieso werkend hebben als ik erin ga. Dan hoeft de domotica nog niet te werken maar ik wil het zoveel mogelijk universeel hebben.
Door de domotica topics hier ben ik juist op deze vragen gekomen, dus deze zie ik graag beantwoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Draadloos is de oplossing als het in bestaande bouw niet anders opgelost kan worden. Ik zou in een nieuwbouwhuis nooit voor draadloze oplossingen gaan, maar alles bedraag aanleggen. Betrouwbaarheid van een draadje is zoveel hoger dan van draadloos.

Je bent het meest flexibel als je alles in ster vorm aan laat leggen. Maar dat kost wel extra materiaal en je hebt een grote meterkast nodig om alles fatsoenlijk aan elkaar te kunnen knopen.

Mocht je uiteindelijk tot de conclusie komen dat je het achteraf ergens niet ideaal heb aangelegd kun je dan alsnog draadloos proberen op te lossen.

[ Voor 19% gewijzigd door Oilman op 11-11-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ik wil ook zeker niet draadloos!
Het verschil is alleen dat normaal de schakelaar ALTIJD verbonden zit aan dezelfde lamp/set lampen. Hierin wil ik dus vrijheid hebben om dit te veranderen en dus schakelaars een andere functie geven bijvoorbeeld.
Daar slaat mijn vraag dus ook precies op ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je hebt nu de kans (en hopelijk ook het budget) om de basis te leggen voor een degelijk bedraad domoticasysteem. Ik kan me ook voorstellen dat het concreet waarde toevoegt aan je woning. Als je een goede basis legt kunnen jij of een toekomstige eigenaar elk denkbaar bedraad systeem aanleggen.

Een goede basis houdt concreet in:
  • Denk goed na over wat je allemaal wil doen in je slimme huis en welke actoren en sensoren daar voor nodig zijn. Houd rekening met onvoorziene toekomstige wensen. Beter een buis teveel dan te weinig.
  • Leg de installatie aan in stervorm, dat wil zeggen vanaf elke drukknop, sensor of lichtpunt/apparaat dat je wilt schakelen een buis naar de verdeelkast. Je kunt meerdere verdeelkasten gebruiken, bijvoorbeeld per verdieping of een eigen kast in de schuur.
  • Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is in de verdeelkast. Een normale meterkast die super inefficient is ingedeeld (groepenkast op ooghoogte en daar onder her en der wat gas- en watermeters) biedt niet veel ruimte voor domotica-apparatuur).
  • Wandcontactdozen hoef je niet individueel te kunnen schakelen maar het is wel handig om de losse strings vanuit de verdeelkast te kunnen schakelen of daar stroommeting te kunnen doen.
  • Draadloos kan altijd nog.
Een bedraad systeem hoeft niet meteen extreem duur te zijn qua componenten. Als je zelf een beetje handig bent op hardware- en softwaregebied kun je veel bereiken met bijvoorbeeld I/O modules die via ethernet aan een domoticaservertje hangen. Je hebt al ervaring met Domoticz. Een Railduino voor modbus/tcp kost je 170 euro en geeft je o.a. 12 relais, 24 digitale ingang en een 1-wire interface. Per uitgang of ingang ben je minder kwijt dan voor losse z-wave-modules. Hier tegenover staan wel hogere kosten voor bekabeling en montagemateriaal zoals rijgklemmen.

Mag het meer kosten en wil je minder zelf doen dan kom je bij oplossingen zoals Loxone en KNX.

Buizen leggen is eigenlijk het eenvoudige deel. Een verdeelkast overzichtelijk op bouwen is niet makkelijk voor een leek, maar dat is van latere zorg.

We leven in 2016 en verlichting hoeft niet per se de vorm te hebben van een E27 fitting. Bedenk eens wat je kunt doen met led-inbouwverlichting en of dat mogelijkheden biedt om je woning beter of mooier te verlichten. Hier is ook weer ander leidingwerk voor nodig dan de klassieke oplossing met een paar peertjes in het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 12:17
Een andere oplossing met een traditioneel bedraad systeem zou digitalstrom zijn.

Als ik nu nog de keuze zou hebben dan zou ik meer loze leidingen leggen naar verlichtingspunten, schakelaars en andere handige punten. Denk aan interfaces: alarm, licht en termostaten, maar ook sensoren, wifi ap's en evt cams. Denk ook aan ruime buizen en diepe inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Femme in "Nieuwbouwhuis domoticavoorbereiding"

Dank! Hier was ik naar op zoek.
Ik ga eens informeren naar het in stervorm aanleggen van de installatie. Dit kan ik in eerste instantie dus ook laten werken zonder domotica door het rechtstreeks aan te sluiten op elkaar in de meterkast? Want dat is ook wel de insteek dat het zonder domotica moet kunnen werken. Van later zorg is dan hoe ik het zelf ga inrichten met domotica, maar ik wil in ieder geval de mogelijkheid daartoe hebben!

Ik wil ook inderdaad graag led inbouwverlichting in de woonkamer. Waar moet ik hier dan mee rekening houden waar je op doelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
@Femme
Zou je nog kunnen toelichten waar ik rekening mee moet houden als ik led-inbouwspotjes wil gebruiken? Ik wil dit wel graag hebben namelijk, maar hoe of wat ben ik nog totaal niet zeker van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:26
Ik zou ook zeker nooit voor draadloos gaan alleen als het niet anders kan 😆
Ook kan ik je zeggen, al denk je alles voorbereid te hebben.
Je bent altijd wat vergeten..

Ik heb alles met led verlichting via dmx lopen, al is dat systeem niet echt werkend oud of the box, dus niet gelijk aan te raden als je plug and play achtig zoekt.

Excuus voor de grote afbeelding, lig in bed op me telefoon dus thumbnail maken gaat even niet zoals 't hoort.
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8345/29110363233_e3e0729fdd_c.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door vincenttor op 18-11-2016 01:20 . Reden: Verkeerde img url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-06 19:02
Kijk een naar digitalstrom.

Domotica die communicatie bedraad doet over de bestaande electriciteitsbedrading, zeer veel mogelijkheden, LED dimmen gaat perfect. Gebruiksvriendelijke en redelijk betaalbaar.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:26
Plc achtig is dat waarschijnlijk, zoals die vreselijke "internet via het stopcontact" apparaten.
Soms heb je dan ook een fase koppelaar nodig want als je groepen bijvoorbeeld op verschillende fases aangesloten zijn. Heb je een probleem want dan zie je enkele apparaten niet vanwege dat deze op een andere fase zit.
Ook zal je zend amateurs op je hals halen want die plc stoort over de gehele band zowat.
Pagina: 1