Nadelen Coax over UTP?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.265 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricVC
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 08:22
Hoi Tweakers,

ik woon sinds 2 weken in mijn nieuwbouw. Een paar dagen geleden is Telenet (of Integan) bij me langsgeweest om alles te installeren.

Alles werkt, maar 1 groot probleem; de coax (technische berging -> woonkamer) is beschadigd en ze krijgen het niet goed.

Nu heeft de bouwfirma voorgesteld om de digicorder in de technische berging te laten en dan coax HDMI+IR over utp te gaan doen, omdat er toch 4 UTP kabels liggen van de technische berging naar woonkamer. Dit is voor hun natuurlijk de goedkoopste oplossing omdat ze anders opnieuw de vloer moeten gaan openbreken. En aangezien alles al geverfd is, heeft dit voor mij ook niet de voorkeur.

Ik wil dit liefst maar over 1 UTP poort sturen, zodat ik er zoveel mogelijk overhoud voor andere toepassingen (consoles, steam link, mediaplayer).

Mijn vraag is eigenlijk:

1) is dit even kwalitatief?
2) hebben jullie suggesties naar adapters?
3) als we naar de toekomst kijken, zou het dan belangrijk kunnen zijn om toch een coax te hebben liggen? Stel dat men ooit TV begint uit te zenden in 4K/HDR (misschien onwaarschijnlijk omdat alles in Belgie nu nog in 720p uitgezonden wordt, maar goed...), kan het dan een nadeel zijn dat ik geen coax heb? Of is coax een technologie die eindig is? Het laatste dat ik wil is dat mijn woning een minderwaarde kent in de toekomst door dit probleem.

Alvast bedankt voor jullie reacties :-)

Beste antwoord (via EricVC op 14-11-2016 17:29)

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:53
Een maand geleden is er toevallig een soort gelijk topic voorbij gekomen:

Digitale TV over UTP?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:14
Ik weet niet of het zo handig is om die digicorder uit het zicht te hebben. Die dingen hebben een display en dus zou je bijvoorbeeld nooit kunnen zien wat er op dat display staat. Idem voor uit- en aanzetten, je gaat niet weten of het IR-commando is ontvangen bij de digicorder en zult bij geen beeld dus altijd naar de technische ruimte moeten om de status van de recorder te controleren.
Is het niet mogelijk om een van de UTP kabels te vervangen door een coax kabel?
(dit zou in mijn geval het enige compromis zijn dat ik zou sluiten. Indien dat niet mogelijk zou zijn, dan mocht de aannemer de hele vloer weer opengooien, liever dat dan achteraf de hele tijd te moeten prullen voor dagdagelijkse dingen).

[ Voor 3% gewijzigd door luukske op 11-11-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricVC
Goed idee om 1 utp te vervangen door coax. Ik vrees echter dat ook dat niet zal lukken, omdat er meerdere utp kabels aan elkaar hangen en omdat de elektrieker zei dat alles "muurvast" zat. Ik zal het voorstellen, maar verwacht er niet veel van eerlijk gezegd.

Ook goede punten ivm digicorder. Op zich vind ik het ergens wel een aantrekkelijk idee om het lelijk ding niet meer bij je tv staan te hebben, maar je maakt wel terechte tegenargumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Probeer een passieve coax naar utp naar coax converter. Kost je wel een utp kabel maar je decoder kan dan in de woonkamer

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricVC schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:22:
...en omdat de elektrieker zei dat alles "muurvast" zat...
Heb ik ook gehad: eerst wordt de bedrading gelegd, keurig in pvc-pijp met lasdozen op de kruispunten. En dan gaan ze er beton overheen storten. En dan moet er in dat beton geroerd worden en die mannen banjeren er met hun grote laarzen doorheen en dan schiet zo'n pijp uit de lasdoos. Coax is kwetsbaar, dat gaat meteen stuk. Of je utp nog werkt zou ik wel even nameten. Het kan maar zo zijn dat er daar ook een paar aders gebroken zijn

Overigens heeft mijn aannemer me maar 1 optie gegeven: U kunt de meerprijs van die leiding terugkrijgen; 35 €uro, ofzo

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Laat ze gewoon die coax repareren. Bij storing heb je geen support ook van die lui.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:25
Kort: Leg een coaxkabel of gebruik IPTV.

Een RF signaal over een kabel die daarvoor niet gemaakt is, is het recept voor problemen/storingen.

Er zijn idd oplossingen om het goed te doen, maar dat zijn niet een paar 'baluns' icm een stukje CAT5E UTP. Elke fatsoenlijke oplossing stelt hogere eisen aan de kabel, tenminste shielded.
Maar deze oplossingen ( Abitana, Schneider Delta 8 / Lexcom) zijn prijzig. Voor dat geld leg je ook een goede coax neer en houd je nog over!

In een ideale omgeving werkt het wel, maar in de 'echte' wereld krijg je last van interferentie, 4G instraling enz. Zeker op wat langere afstanden.

Beste toekomstgeschikte oplossing: Coax EN UTP. Dan kun je voorlopig nog uit met je coaxkabeltje, en in de toekomst ook naar 4K of wat je maar wilt (over IPTV). Je ziet steeds meer richting IPTV gaan, dus de kans dat je 4K via IPTV krijgt is aanzienlijk groter dan over de coax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Is dit niet net zo'n vraag als over Powerline? Ik denk het wel.
Fabrikanten komen met allerlei apparatuur en het werkt, volgens hu allemaal heel goed. Maar in de praktijd heb je last van storing, trage verbindingen of andere ongemakkelijkheden. Gebruik kabels waarvoor ze bedoeld zijn:
  • Stroom kabel voor stroom.
  • Coax voor hoogfrequente signalen zoals tv/radio/kabelinternet.
  • Enternet voor enternet/netwerk verbindingen.
Dus mijn advies is een extra coax leggen of een enternet vervangen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricVC
Dank je wel voor alle nuttige antwoorden.

Als ik het goed begrijp is de beste oplossing sowieso het opnieuw leggen van de coax, en is al de rest eerder een noodoplossing (of goedkoper).

Mijn Telenet digicorder maakt zowel gebruik van coax als UTP. Coax voor normaal tv kijken en UTP voor "à la carte", dus eerder IPTV zou ik denken. Om alles IPTV te hebben moet ik al overschakelen naar Proximus, maar ik heb graag keuze.

Bedankt in ieder geval iedereen voor de zeer nuttige kijk en tips!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:53
Een maand geleden is er toevallig een soort gelijk topic voorbij gekomen:

Digitale TV over UTP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:55
EricVC schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:15:
Nu heeft de bouwfirma voorgesteld om de digicorder in de technische berging te laten en dan coax+IR over utp te gaan doen
Met de decoder in de kelder bedoel je geen HDMI+IR over UTP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:34
Wat een vervelend probleem. Maar het lijkt mij ook 100x simpeler om voor IPTV te gaan. Je hebt simpelweg veel minder apparatuur, minder kabels nodig en de apparatuur is ook een stuk simpeler, je hebt geen actieve recorder nodig met koeling en opslag.
Ik begrijp dat de kabelaars nog allemaal voor DVB gaan, maar dat is nu toch redelijk achterhaald? De DSL providers hadden meer motivatie om snel efficientere methodes in te zetten en dat heeft best goed zijn vruchten afgeworpen.

Moeite (geld + tijd) investeren om je coax verbinding te fixen anno 2016 lijkt me een beetje achterhaald. Maar als je echt kabel wil, zou ik dat wel doen en geen exotische oplossing proberen want dat leidt bijna altijd tot frustratie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:14
Beeld van hdmi+ir over utp converter is ook niet schitterend, dat weet ik uit ervaring is een soort van motion jpeg. Er is dus sowieso verlies aan kwaliteit. Zou hier absoluut niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13
COAX laten repareren of IPTV over UTP nemen. Aan een zuivere standaard moet je niet gaan knoeien. Vroeg of laat krijg je spijt van het accepteren van een 'work around'.

Maar als de COAX kabel in een buis zit, kunnen ze toch gewoon een nieuwe kabel er aanmaken en die er doorheen trekken? Ik mag hopen dat dit zeker in een nieuw gebouwd pand goed aangelegd is.

[ Voor 38% gewijzigd door Jumpman op 14-11-2016 11:58 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
Ik begrijp dat er al eens zaken kunnen mislopen bij een bouwproject, maar hier is het volgens mij duidelijk dat de kabel niet goed gelegd is en daarom werkt het niet.
Prutsen met digicorder in de berging gaat alleen maar voor meer problemen zorgen.

De aannemer heeft die kabel stuk gemaakt, dus dan moet hij hem ook maar weer correct komen leggen.
Ze zullen hier moeilijk over doen, maar daar heb je mijns insziens toch recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricVC
hcQd schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:40:
[...]

Met de decoder in de kelder bedoel je geen HDMI+IR over UTP?
Sorry, ik bedoelde inderdaad HDMI+IR over UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

EricVC schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:19:
[...]

Sorry, ik bedoelde inderdaad HDMI+IR over UTP.
Dat kan, maar dan heb je (1) redelijk dure kastjes nodig en (2) twee cat6 of hoger kabels.
Ik heb er zelf ook mee gewerkt op school en het beeld is prima alleen was het (volgens andere) erg duur.
Dus laat die coaxkabel gewoon maken, dan heb je geen gedoe. Als de kabel met de bouw is aangelegd heb je toch garantie erop dat het werkt, dus gebruik die en laat ze niet met allemaal onhandige oplossingen komen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricVC
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:29:
[...]

Dat kan, maar dan heb je (1) redelijk dure kastjes nodig en (2) twee cat6 of hoger kabels.
Ik heb er zelf ook mee gewerkt op school en het beeld is prima alleen was het (volgens andere) erg duur.
Dus laat die coaxkabel gewoon maken, dan heb je geen gedoe. Als de kabel met de bouw is aangelegd heb je toch garantie erop dat het werkt, dus gebruik die en laat ze niet met allemaal onhandige oplossingen komen.
In dit geval zou het 1 (of 2) cat5e kabels zijn.

Maar ik heb genoeg gelezen, ik laat hem gewoon vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHa2018
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-07-2023
Het is de aannemer zijn probleem ,heb dit ook zelf meegemaakt aannemer aansprakelijk gesteld .
Vloer open alles hersteld ,vloer dicht en alles weer gerepareerd en vernieuwd door de aannemer .
( tegelvloer ,plinten ,e.d.) kan nu alle aansluitkanten doen voor nu en de toekomst .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@HeHa2018 Ik denk dat je in een verkeerd topic zit te posten :) Daarnaast is dit ook nog eens een topic wat oud is (november 2016) dus haal je er ook nog eens een oude koe mee uit de sloot ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Equator op 02-01-2018 15:24 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.