Vraag

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-05 16:47
Mijn vraag
Hallo Tweakers!
Ik heb sinds een paar dagen een Lumia 1020, nu heb ik wat DNG foto's gemaakt en als ik de profielen van de Lumia 1020 inlaad in Affinity Photo en dan de foto exporteer krijg ik een stuk mooiere (en echte) kleuren dan de 34MP JPG versie.

Nu heb ik een probleem : De 34MP DNG bestanden zijn volgens Windows maar 544x960 waar Affinity Photo 4352 x 7728 zegt. Als ik de 5MP JPG inlaad, heb ik bijna geen "pixeligheid" maar als ik de DNG inlaad heb ik dat wel (zie foto). Nu wil ik dus gewoon de DNG inladen, de pixeligheid weghalen, en dan het profiel erover plaatsen bij het exporteren zodat ik goede kleuren heb.
Zelfs als ik de 34MP DNG verklein naar 1920x1080 blijft de "pixeligheid". Moet ik dan supersampling gebruiken, of doet resizen in Affinity Photo hetzelfde?

Weet iemand hoe dit moet? Of is dit een heel spectakel.

5MP JPG <-> 34MP DNG
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/bewhuac9p/Untitled.png

Relevante software en hardware die ik gebruik
Affinity Photo
Windows 10
Lumia 1020 die slaat op @ 5MP JPG + 34MP DNG

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet gezocht hoe ik deze pixeligheid kan weghalen
In Affinity Photo met Lens Correction en Noise Reduction gespeeld

[ Voor 5% gewijzigd door thomas1907 op 10-11-2016 19:53 . Reden: info ]

Beste antwoord (via thomas1907 op 10-11-2016 22:06)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@OP, dat is gewoon chroma (kleur) noise wat je voornamelijk ziet. Dat kun je met elke fatsoenlijke RAW processor wel weg werken, ook de luminance ruis (donker en lichte stipjes). Je telefoon doet dit standaard voordat hij opslaat in JPG samen met nog wat andere stappen.

Het mooie van RAW (DNG) is dus dat je die stappen zélf in de hand hebt en naast de beschikking tot meer beeldinformatie zelf aan de knoppen zit van de ruis reductie en sharpening. Zo kun je dus zelf een optimaal resultaat behalen.

@raw.pics.io ... dat is gewoon een lage resolutie die je ziet. Nooit van gehoord ook trouwens.

Gewoon openen met Photoshop / Lightroom / etc.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26
Dit is geen pixeligheid, dit is ruis.

Waarschijnlijk haalt de telefoon standaard een ruisfilter over de foto's heen voordat hij ze als JPG opslaat. Je RAW bestanden zijn uiteraard "RAW" en hier zijn dus geen filters op toegepast.

Om van het rechter plaatje naar het linker plaatje te komen zul je noise reduction en een portie sharpening moeten toepassen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Ik heb een L1520 en een L950 en die maken gewoon retestrakke raw bestanden, zoiets als TS heb ik nog nooit gehad.
Misschien kan Affinity niet goed omgaan met jouw DNG's?

"Push now for a Golden Age"

• thomas1907
Xander schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:03:
Dit is geen pixeligheid, dit is ruis.

Waarschijnlijk haalt de telefoon standaard een ruisfilter over de foto's heen voordat hij ze als JPG opslaat. Je RAW bestanden zijn uiteraard "RAW" en hier zijn dus geen filters op toegepast.

Om van het rechter plaatje naar het linker plaatje te komen zul je noise reduction en een portie sharpening moeten toepassen.
Als ik met noise reduction speel dan krijg ik minder detail dan op de JPG
deethan schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:08:
Ik heb een L1520 en een L950 en die maken gewoon retestrakke raw bestanden, zoiets als TS heb ik nog nooit gehad.
Misschien kan Affinity niet goed omgaan met jouw DNG's?
bij raw.pics.io krijg ik dit resultaat als ik de DNG open

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/spfk55u1v/Capture.png

[ Voor 17% gewijzigd door thomas1907 op 10-11-2016 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 13:19
De software die je gebruikt, ondersteund gewoon de DNG niet. Dan krijg je gewoon een embedded jpg te zien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@OP, dat is gewoon chroma (kleur) noise wat je voornamelijk ziet. Dat kun je met elke fatsoenlijke RAW processor wel weg werken, ook de luminance ruis (donker en lichte stipjes). Je telefoon doet dit standaard voordat hij opslaat in JPG samen met nog wat andere stappen.

Het mooie van RAW (DNG) is dus dat je die stappen zélf in de hand hebt en naast de beschikking tot meer beeldinformatie zelf aan de knoppen zit van de ruis reductie en sharpening. Zo kun je dus zelf een optimaal resultaat behalen.

@raw.pics.io ... dat is gewoon een lage resolutie die je ziet. Nooit van gehoord ook trouwens.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• thomas1907
Ventieldopje schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:29:

Ja ik ga nu Lightroom proberen, ik kan de RAW en JPEG openen op rawpics, maar zal idd wel lage resolutie zijn gok ik. Is er ergens een goede tutorial hoe ik in lightroom deze foto een beetje ruisloos kan maken (met die kleuren DCP file van de 1020)?

Net gelukt! Ben nog aan het prutsen maar het werkt in Lightroom perfect! :) Zal zo wel resultaat posten hehe

Van :
https://s13.postimg.org/c...20161108_17_14_06_Raw.jpg

Naar :
https://s13.postimg.org/c...7_14_06_Raw_highres_2.jpg

Edit: mooi! :*) Alleen wel even je foto's verkleinen naar max 800px breed :7

[ Voor 16% gewijzigd door Ventieldopje op 10-11-2016 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

thomas1907 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:39:
[...]

Ja ik ga nu Lightroom proberen, ik kan de RAW en JPEG openen op rawpics, maar zal idd wel lage resolutie zijn gok ik. Is er ergens een goede tutorial hoe ik in lightroom deze foto een beetje ruisloos kan maken (met die kleuren DCP file van de 1020)?

Net gelukt! Ben nog aan het prutsen maar het werkt in Lightroom perfect! :) Zal zo wel resultaat posten hehe

Van :
https://s13.postimg.org/c...20161108_17_14_06_Raw.jpg

Naar :
https://s13.postimg.org/c...7_14_06_Raw_highres_2.jpg

[mbr]Edit: mooi! :*) Alleen wel even je foto's verkleinen naar max 800px breed :7[/mbr]
toon volledige bericht
Ik hoop dat je een smakelijke pizza at.

"Push now for a Golden Age"

Pagina: 1