Compleet systeem met software problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 13:57
Ik help zo af en toe oudere kennissen met hun pc-problemen. Soms gaat het om het oplossen van een wifi-probleempje of een per ongeluk verwijderde foto, maar nu heb ik een geval waar ik niet uit ben gekomen. Het gaat om een all-in-one systeem van fabrikant Medion van een paar maanden oud.

Dit is de informatie die de eigenaar aan de winkel heeft verstrekt voor zijn garantieclaim:
Na de recente anniversary update van Windows 10 krijg ik bij het spelen van spelletjes of het bekijken van filmpjes online met enige regelmaat, maar niet op vaste momenten, voor ongeveer 1 seconde een zwart scherm. Het geluid loopt op dat moment wel door.

De drivers van de grafische kaart, geluidskaart en netwerkkaart zijn opnieuw geïnstalleerd en/of geüpdatet. Het systeem is gescand met zowel Windows Defender als Malwarebytes Anti-Malware en er is niets gevonden.

Het probleem is niet browserafhankelijk en treedt op in zowel Chrome als Edge.

Het probleem treedt niet op als ik in Windows door de mappen blader, een bestand type of een tekstpagina op internet lees (zonder media).
Het systeem is een paar dagen geleden (na vier weken reparatie) weer in het bezit van de eigenaar. En raad eens? De fabrikant heeft gewoon de Windows-installatie gereset... Het systeem heeft, vanwege de automatische updates, de update weer opnieuw geïnstalleerd en het probleem is dus weer terug |:(

Wat is nu de volgende stap?
Automatische updates uitzetten is niet wenselijk, onder andere vanwege de veiligheid.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt toch een licentie Windows? Dan zal de eigenaar van die licentie dus Microsoft mogen bellen.

Het verhaal sluit op dit moment uit dat de hardware defect is.

Is het een OEM licentie vanuit de verkoper, dan moet hij het probleem oplossen met Microsoft. Is het retail (van jezelf), dan moet jij het oplossen met Microsoft. Is het een OEM van jezelf, moet je het zelf oplossen zonder Microsoft.

/edit: en volgens mij ben je niet de enige met een vergelijkbare "performance klacht"; her en der staan vergelijkbare meldingen.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 10-11-2016 16:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SH4D3H
MAX3400 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:53:
Is het een OEM licentie vanuit de verkoper, dan moet hij het probleem oplossen met Microsoft. Is het retail (van jezelf), dan moet jij het oplossen met Microsoft. Is het een OEM van jezelf, moet je het zelf oplossen zonder Microsoft.
De licentie hoort bij de computer. Het is een compleet systeem van Medion. De fabrikant heeft de computer al gehad en heeft het probleem niet opgelost. De eigenaar zit er nu niet op te wachten de pc weer 4 weken kwijt te zijn en dat Medion weer alleen een nieuwe diskimage plaatst.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een softwarematig probleem dan dat het wat te maken heeft met garantie.

Schop SF -> WOS

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• SH4D3H
Yorinn schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:41:
[mbr]Dit is meer een softwarematig probleem dan dat het wat te maken heeft met garantie.
De vraag is wat ik kan doen zodat de fabrikant het probleem oplost. Dát is toch garantie? Ik ben niet per se van plan zelf te gaan 'sleutelen'.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

SH4D3H schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:54:
[...]

De vraag is wat ik kan doen zodat de fabrikant het probleem oplost. Dát is toch garantie? Ik ben niet per se van plan zelf te gaan 'sleutelen'.
Als je wilt weten hoe de fabrikant het probleem oplost, kan je beter bij hen terecht dan op Tweakers. Het is namelijk meer een Windows (Update) probleem dan dat het echt wat met garantie te maken heeft.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• SH4D3H
Het probleem is dat het systeem al via de winkel bij de fabrikant is geweest en het probleem niet is opgelost. De fabrikant heeft eigenlijk helemaal niet zoveel gedaan. Het probleem en de omschrijving is nog altijd hetzelfde en ik wil voorkomen dat de uitkomst van een nieuw garantietraject ook hetzelfde is.

Wat kan ik daarvoor doen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SH4D3H schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:05:
Het probleem is dat het systeem al via de winkel bij de fabrikant is geweest en het probleem niet is opgelost. De fabrikant heeft eigenlijk helemaal niet zoveel gedaan. Het probleem en de omschrijving is nog altijd hetzelfde en ik wil voorkomen dat de uitkomst van een nieuw garantietraject ook hetzelfde is.

Wat kan ik daarvoor doen?
De fabrikant aansprakelijk stellen voor het feit dat een systeem van enkele maanden oud gewoon behoort te functioneren volgens de verwachte levensduur en zeker als daar software door de fabrikant op geinstalleerd is. Verwijs subtiel naar de overeenkomst die Medion is aangegaan met Microsoft om licenties van Windows mee te leveren en neem daarbij afstand van "jouw oplosmogelijkheid".

Ik vind het verhaal op zich niet heel vreemd; er zijn zat updates (niet alles van Windows) die roet in het eten kunnen gooien waardoor bepaalde hardware niet meer zo optimaal functioneert als voorheen. Maar als je zelf al hebt kunnen troubleshooten dat het in de updates van afgelopen week/maand zat, weet je ook over welke KB-artikelen het gaat en zou je daar gerichter op kunnen Googlen.

Als alternatief, maar met extra risico, kan je ook een account aanmaken op het Insider-programma. Dan heb je ineens een nog up-to-datere Windows waarin mogelijk het issue al is opgelost maar met het risico dat er een nieuw/ander issue ontstaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:36
In plaats van een reset kan je natuurlijk ook gewoon windows 10 eens vanaf de grond af aan opnieuw installeren. Als ik zou moeten gokken een device driver die na de update niet meer goed werkt. In medions zit vaak redelijk aparte hardware en moederborden. Schone installatie kan dan wonderen doen en je bent meteen van evt. voorgeïnstalleerd meuk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Ik snap dat er gedacht wordt aan diverse softwarematige oplossingen, maar daar ben ik niet naar op zoek. Ik heb er al wat tijd ingestoken en alle standaard dingen uitgesloten. Ik ben niet van plan de support over te nemen door zelf te gaan knutselen. Als ik daar aan ga beginnen, is het einde zoek.

De winkel wil de pc wel weer naar de fabrikant sturen, maar de kans is natuurlijk groot dat er dan hetzelfde gebeurt. Dát is wat ik wil voorkomen. De winkel lijkt daar niet echt aan mee te gaan werken, die willen de pc niet eens aansluiten op internet om het probleem zelf te ervaren. En om een nieuwe pc in 5 maanden 2 maanden kwijt te zijn is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SH4D3H schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:42:
Ik snap dat er gedacht wordt aan diverse softwarematige oplossingen, maar daar ben ik niet naar op zoek. Ik heb er al wat tijd ingestoken en alle standaard dingen uitgesloten. Ik ben niet van plan de support over te nemen door zelf te gaan knutselen. Als ik daar aan ga beginnen, is het einde zoek.

De winkel wil de pc wel weer naar de fabrikant sturen, maar de kans is natuurlijk groot dat er dan hetzelfde gebeurt. Dát is wat ik wil voorkomen. De winkel lijkt daar niet echt aan mee te gaan werken, die willen de pc niet eens aansluiten op internet om het probleem zelf te ervaren. En om een nieuwe pc in 5 maanden 2 maanden kwijt te zijn is ook niet de bedoeling.
Misschien moet je niet overdreven dramatisch doen over het overnemen van de support.
Bespreek met de klant wat volgens jou de opties zijn en laat hem de beslissing nemen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Misschien met Furmark en Heaven Benchmark een stress test doen op de grapische kaart?Misschien is er wel iets met grafische kaart maar hebben ze dat bij de fabrikant niet onderzocht / niet kunnen vaststellen.

[ Voor 66% gewijzigd door Turdie op 11-11-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:58:
[...]
Misschien moet je niet overdreven dramatisch doen over het overnemen van de support.
Ik doe dit al jaren en heb me in het verleden regelmatig meer werk op de hals gehaald door dit soort dingen te doen. Daar heb ik nu geen tijd meer voor (en ook geen zin meer in). Ik wil best even een half uurtje komen kijken wat het probleem is, daarna is het wat mij betreft aan de winkel. Als je tijd over hebt, mag je natuurlijk altijd even een PM sturen! ;)
shadowman12 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:20:
Misschien met Furmark en Heaven Benchmark een stress test doen op de grapische kaart?Misschien is er wel iets met grafische kaart maar hebben ze dat bij de fabrikant niet onderzocht / niet kunnen vaststellen.
Ik heb een aantal stresstests geprobeerd, maar het lijkt een softwareconflict. Ik kan ook prima een film kijken met MPC zonder dat er iets misgaat. Waarschijnlijk is de enige zinnige oplossing een ander model PC, maar daar werkt de winkel (nog) niet aan mee.
Pagina: 1