Game PC - budget ongeveer €1200

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• kahvila
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 17:42
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd bezig met het samenstellen van mijn eerste game pc. Op dit moment game ik voornamelijk op een PS3, maar ik zou graag de overstap willen maken naar de PC Master Race. Ik ben veel bezig geweest met reviews lezen en zou nu graag wat tips willen over mijn huidige samenstelling.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor gamen en studie. Games: BF1, FarCry, Civilization, Cities: Skylines

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een budget van ongeveer €1200. Ik ben van plan om het systeem zelf in elkaar te zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik overneem is de randapparatuur van een oude PC. De onderdelen in die PC zijn zo verouderd, dus niet meer relevant.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gamen op de PC zal gebeuren op een 1080p monitor, de games moeten soepel kunnen draaien. Heb op dit moment gekozen voor een 1060, maar wellicht is een 1070 ook mogelijk. Verder de standaard zaken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren voor merken. Ik zou het systeem wel graag willen bouwen in de nieuwe Fractal Design Define Mini C.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een redelijk compacte build, vandaar micro ATX, mini ITX is niet nodig. Ook zou ik graag goed geluid willen hebben van een moederbord. Verder dat de PC vrij stil is (maar wie wilt dat nou niet).

Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al veel verschillende samenstellingen gemaakt, maar blijf er constant dingen in aanpassen, bijvoorbeeld het moederbord (iets met moeite met keuzes maken). Daarom zou ik graag willen vragen naar jullie mening over mijn keuzes voor deze build en wat er eventueel aangepast kan worden voor een betere prijs-prestatie en/of prijs/kwaliteit verhouding.

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 79,95€ 79,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 300,95€ 300,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Fractal Design Define Mini C€ 81,95€ 81,95
1Cryorig H7€ 33,50€ 33,50
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 84,91€ 84,91
1Corsair RM550x€ 95,-€ 95,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.055,75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 21:28
Als je niet van plan bent om de pc aan de wand te spijkeren zou ik er een behuizing bij kiezen :)
EDIT: Ik zie dat het een fractal design word zag hem alleen nog niet in je lijstje staan ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Jasper_S1985 op 10-11-2016 19:41 ]

• kahvila
Wat stom! Bedankt voor het melden, heb het direct aangepast.

Verwijderd

H170 voegt behalve RAID functies en een paar chipsetlanes niets toe aan het verder exact dezelfde en flink goedkopere pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H

Een 550w voeding is erg veel voor een systeem dat amper 200w verbruikt. Je zou een wat lichtere goede voeding kunnen nemen als de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W, pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W of pricewatch: Fractal Design Edison M 450W. Let op, de Fractal is alleen interessant geprijsd bij Afuture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahvila
Bedankt voor de tips :) Ik heb het moederbord inderdaad maar even aangepast. De voedingen ga ik nog even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-09 21:21
Pretty solid build! Snap alleen niet waarom je gaat voor een 1060, de RX 470 Gaming X 8gb is beter voor het aantal gb. Ook snap ik niet waarom je geen betere SSD neemt. Ik raadt je echt de Samsung 850 Evo 512 aan. Die kost niet eens zoveel meer maar is veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahvila
NielsG schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:07:
Pretty solid build! Snap alleen niet waarom je gaat voor een 1060, de RX 470 Gaming X 8gb is beter voor het aantal gb. Ook snap ik niet waarom je geen betere SSD neemt. Ik raadt je echt de Samsung 850 Evo 512 aan. Die kost niet eens zoveel meer maar is veel beter!
Goed om te horen :) Wat betreft de SSD: ik heb inderdaad veel goede reviews gelezen over de 850 EVO, maar is de Samsung zijn meerprijs van zo'n €40 waard?
Voor de grafische kaart heb ik vooral naar Team Green gekeken, maar ik ga eens naar je voorstel kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:56
NielsG schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:07:
Vreemd advies. 6gb VRAM is meer dan voldoende voor 1080p gaming, daarnaast presteert een GTX 1060 een behoorlijk stuk beter dan de RX 470. De keuze moet hier niet gaan afhangen van het aantal gigabyte VRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsG
kahvila schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 01:39:
[...]

Goed om te horen :) Wat betreft de SSD: ik heb inderdaad veel goede reviews gelezen over de 850 EVO, maar is de Samsung zijn meerprijs van zo'n €40 waard?
Voor de grafische kaart heb ik vooral naar Team Green gekeken, maar ik ga eens naar je voorstel kijken!
De Samsung is de meerprijs echt dubbeldik waard!! Toen ik mijn pc bouwde, begon ik met 1 samsung ssd. Ik was er zo enthousiast over, dat ik er 3 bij heb gekocht! Ze zijn zo snel, mooi, sterk en betrouwbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsG
MadDogMcCree schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 01:52:
[...]

Vreemd advies. 6gb VRAM is meer dan voldoende voor 1080p gaming, daarnaast presteert een GTX 1060 een behoorlijk stuk beter dan de RX 470. De keuze moet hier niet gaan afhangen van het aantal gigabyte VRAM.
"Een behoorlijk stuk beter"??? Het ligt eraan welke 1060 je neemt. NVidia is net zoals apple: het is overpriced troep terwijl je veel betere hardware kan krijgen voor een betere prijs. Ja: de RX 470 is IETS slomer, maar hij heeft meer opslag en is goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Meer opslag? Ik ben net op en heb mijn koffie niet gehad... ik kom zo wel even terug om dat opnieuw te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Hoi Kahvila,

Even het relaas van NielsG buiten beschouwing gehouden (hij heeft geen een suggestie gedaan waar ik het mee eens ben of zijn motivatie snap, ik denk dat er een stukje kennis of ervaring ontbreekt oid).

Je build ziet er goed uit, heb twee kleine kant tekeningen.

1. Misschien is een OC versie van de GPU intereresant?
2. Hou rekening ermee dat de kast die je hebt gekozen prima is voor SSD's (kleine mount points) echter er is geen drivebay aanwezig voor je WD Blue WD10EZEX, 1TB. Geen groot probleem, maar wel handig om even aan te halen, dat je niet strakjes staat te knipperen en verwonderen of je iets fout hebt gedaan :D.

Mvg,

Dark

Edit: Fractal mini, my bad, die heeft wel een bay. Duidelijk niet genoeg koffie.

[ Voor 6% gewijzigd door Darkangle op 12-11-2016 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 17:43
NielsG schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:21:
[...]

"Een behoorlijk stuk beter"??? Het ligt eraan welke 1060 je neemt. NVidia is net zoals apple: het is overpriced troep terwijl je veel betere hardware kan krijgen voor een betere prijs. Ja: de RX 470 is IETS slomer, maar hij heeft meer opslag en is goedkoper.
Ga jij even terug je grot in om jezelf opnieuw in te leren? Je roept willekeurige dingen, waar enkel neppe forumkennis uit blijkt.

Als alternatief voor de gtx1060 kan je een rx480 noemen. Beide presteren rond hetzelfde niveau, geheugen is in beiden gevallen geen issue.

Wat betreft de SSD, pak gewoon die Crucial, die 40 euro meer is de Samsung echt niet waard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:56
NielsG schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:21:
[...]

Ik had een hele post klaar, maar eigenlijk somt deze emoticon het prima op; |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsG
Tja jullie snappen t gwn niet, laat maar zitten

[ Voor 74% gewijzigd door NielsG op 12-11-2016 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
NielsG schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:52:
Tja jullie snappen t gwn niet, laat maar zitten
Wij snappen het (componenten, hun werking, en hoe te vergelijken) juist heel erg goed, en begrijpen daarom niet waarom je meepraat met compleet verkeerde inzichten en niet kloppende beweringen (waarschijnlijk een stukje beroeps deformatie in de mix ook voor de meeste tweakers).

Dat voegt helemaal niets toe en misschien dat je probeert te helpen, maar bereikt het tegenover gestelde. Je hele relaas is bel klepel verhaal en is zo krom dat het "cringe"-achtig is, maar een leek zou nog kunnen denken dat je er verstand van hebt.

Hier bij tweakers zijn we er om elkaar te helpen, en als we dat niet kunnen zeggen we niets en laten we het over aan iemand die het wel weet, en lezen mee zodat wij ook nog een graantje kunnen oppikken. We zijn hier niet om stoer te bluffen of troll adviezen te geven of welke andere foute rede je ook kan bedenken.

Ontopic: Weinig toe te voegen, de gekozen setup zal je spelen goed draaien.

Mvg,

Dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahvila
Dank je voor de aanvullingen Dark!
Pagina: 1