Nieuwe schijf, uefi bios mode selectie(raid of ahci)

Pagina: 1
Acties:

• Lastpak_NL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-12-2022
Hey tweakers,

Ik ben momenteel bezig mij in te lezen in de stappen van het opbouwen van een nieuwe pc.
Hierbij heb ik natuurlijk mijn eigen lijstje gemaakt met parts en heb verder gekeken naar wat ik verwacht te doen.

Momenteel heb ik zo ongeveer de afgelopen 2 jaar een laptop in gebruik en heb in die tijd nog niet eens 500gb aan data vergaart. Hieruit volgde mijn vraag: Stel ik ben bezig met alles klaar te maken voor de installatie van Windows, waarbij een 500gb ssd de bootschijf wordt, is het logisch deze nieuwe schijf in de uefi bios mode(z170 asus mobo) in te stellen als raid ipv de standaard ahci?

Wat ik heb begrepen is dat met maar 1 schijf in gebruik raid mode nog altijd supported is en hiermee vermijd ik in de toekomst problemen met het eventueel aansluiten van een extra ssd voor meer geheugen. Want het blijkt dat het switchen van mode selectie van ahci(met windows installed en in gebruik) naar raid voor de nodige problemen zorgt.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:22
Waarom zou je raid gaan gebruiken voor 1 disk ?

Cloud ☁️

• Lastpak_NL
Downloader_NL schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:48:
Waarom zou je raid gaan gebruiken voor 1 disk ?
Zodat ik in de toekomst indien nodig een extra ssd aan kan sluiten voor meer geheugen.

Verwijderd

dat wil je dus niet doen. RAID is voor meerdere disks. Als je een disk toe gaat voegen later moet je ze alsnog samenvoegen in welke raidvariant dan ook, wat een nieuwe partitie aanmaakt en al je data weghaalt of gekopieerd moet worden.

• Lastpak_NL
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:49:
Als je een disk toe gaat voegen later moet je ze alsnog samenvoegen in welke raidvariant dan ook, wat een nieuwe partitie aanmaakt en al je data weghaalt of gekopieerd moet worden.
Ah kijk, hiervan was ik niet op de hoogte. Dat klinkt logisch, wellicht dus beter om gelijk 2 ssd's te halen indien ik van plan ben raid te gaan gebruiken. Op basis van deze video kreeg ik het vermoeden dat de mogelijkheid in mijn first post bestond: YouTube: First 5 Things to Do with a New PC Build

Ik zit er momenteel dan maar over na te denken om voor een 1tb ssd te gaan en simpelweg niet moeilijk te doen, maar dat is niet voor dit topic. Bedankt!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:01
Gewoon gaan voor AHCI, raid is in dit geval softwareraid voor meerdere disks. Hier heb je niks aan in de praktijk.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:22
Inderdaad ga voor AHCI en gooi er twee 500GB SSDs in. 1 voor je OS installatie en applicaties en 1 voor al je data.

Cloud ☁️

Pagina: 1