Beste NAS setup kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ninteresting
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Ben op zoek naar een betere NAS software setup dan diegene ik nu heb. Ik geraak zelf niet wijs uit welke optie voor mij best past en voor elke optie lijk ik dealbreakers te vinden.

Huidige setup:
Momenteel gebruik ik een Sandy bridge based Pentium cpu op een simpel moederbordje, 2GB ram, één 1TB WD Green schijf en één 2TB WD Red schijf. Als software raid setup maak ik gebruik van disparity, een snapshot Raid programma. Slechts van een deel van elke schijf wordt ook parity data gemaakt.

Ik zou willen upgraden omwille van de nood aan meer opslag en omdat de developper van disparity is overleden en ik er het vertrouwen wat heb ik verloren. Ik denk er aan om 2 2TB/3TB schijven bij te kopen.

Requirements:
Gemengde consumer grade schijven(model en grootte)
Uitbreiden met nieuwe (gemengde) schijven
Raid 5/6 equivalent of maw. 1 of 2 parity schijven
Controle op bit rot of andere fouten met data of schijven
Relatief envoudig beheer
Toegang via Windows én OSX
GUI

Nice to haves:
Webinterface
Meer dan 2 parity schijven
Gratis software of trial, dat maakt het makkelijk eens te proberen voor ik mij data toevertrouw

Wat ik al gevonden heb en wat mij weerhoudt:
Freenas met ZFS: Het lijkt moeilijk voor een gemengde schijf setup en onmogelijk om eenvoudig schijven toe te voegen.
Windows storage spaces met ReFS: Lijkt initieel ideaal maar het lijkt erop dat er geen bescherming is voor bit rot bij parity setup en er is het probleem van rebalancing bij nieuwe schijven.
Unraid: Lijkt ook zeer interessant en voldoet aan de meeste van mijn requirements maar lijkt geen ingebouwde bescherming tegen bit-rot te hebben en het feit dat het gesloten software van een relatief klein bedrijf is stoort me wat.(tov. Microsoft) Heeft er iemand hier ervaring mee?
Snapraid: Kan bit rot detecteren maar niet herstellen. Geen GUI. Minder bekend.

Heeft er iemand opmerkingen, tips of alternatieven? Bedankt!

Beste antwoord (via ninteresting op 11-11-2016 17:00)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als eerste moet je weten Een Nas is geen backup,

dus veiligheid van data zou ik prio 1 stellen en bv een een online backup toko vinden die aan je storage behoefte voldoet.
multimedia kan je bv op een externe schijf af en toe backuppen, na een brand/diefstal ben je blij-er dat je die belangrijke foto's etc nog hebt.. online

Gemengde schijven van zelfde grote is "beter" hiermee verspreid je het risico van "falen", bij diverse grotes zit je meer met de "kleinste" is bepalend. hoewel dat ook per implementatie verschilt.
advies is misschien meer met 50 tot 100 euro schijven (nieuw) te kopen.. die kleine meuk gewoon verkopen. of als losse backup disk in te zetten, wat te groot/prijzig is voor online opslag

Qnap/synology zijn relatief net zo duur/goedkoop als zelfbouw, bij de 1ne lever je meer in dan bij de ander.
zo heeft zelfbouw meer "disks" capaciteit dan het vaste van de kant en klare nas.
Je doet jezelf een plezier goed het topic van het product hier op Tweakers (het grote zfs topic) door te lezen en daarop je zelfbouw hardware keuze te bepalen en in dat topic eventueel je eige keuze nog even voor te leggen (indien nodig). Zelfbouw is kans lopen dat je gewoon niet de performance hebt die je "zocht" en daarom wat huiswerk.

suc6 met je keuze

Tja vanalles

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afstappen van het mixen van diverse schijven, dat limiteert je enorm in de software die je kan kiezen. Zeker omdat je nu maar twee schijven hebt die nog relatief goedkoop zijn om te vervangen. Koop nu 4x3TB en je bent voor langere tijd klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:01
Ik heb ervaring met freenas, ik heb hiervoor gewoon gemengde schijven gebruikt in het verleden. Misschien kun je ook even kijken naar Openfiler?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

livranca schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:44:
Ik heb ervaring met freenas, ik heb hiervoor gewoon gemengde schijven gebruikt in het verleden. Misschien kun je ook even kijken naar Openfiler?
FreeNAS prima met gemengde schijven, echter kan je ze niet combineren in dezelfde RAID volume zoals TS dat wilt, zonder capaciteit kwijt te raken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ninteresting
Tsurany schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:43:
Afstappen van het mixen van diverse schijven, dat limiteert je enorm in de software die je kan kiezen. Zeker omdat je nu maar twee schijven hebt die nog relatief goedkoop zijn om te vervangen. Koop nu 4x3TB en je bent voor langere tijd klaar.
Hoewel nieuwe schijven leuk zijn past dat niet in mn budget, is het jammer om de oude niet te gebruiken en mag je weer nieuwe kopen eens je weer meer opslag wilt.

• ninteresting
livranca schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:44:
Openfiler lijkt interessant al lijkt het niet echt bedoeld als simpele NAS...

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:01
imadman schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:59:
[...]

Openfiler lijkt interessant al lijkt het niet echt bedoeld als simpele NAS...
Kan prima hoor, alleen voor de 1e installatie even de handleiding erbij pakken om de initiële config voor elkaar te krijgen, als je dit voor elkaar hebt, is aanpassen en toevoegen van schijven makkelijk te doen.

Verwijderd

Heb je FreeNAS wel een kans gegeven? Uitbreiden hoe belangrijk is dat voor je? Want je kunt prima uitbreiden, alleen gaat dat het beste met meerdere schijven tegelijk. Dus per 2 schijven (mirror) or per 3 schijven (RAID-Z). Als dat niet zo'n groot bezwaar is, zou ik hier niet zo zwaar aan tillen.

Niet helemaal duidelijk is hoeveel opslag je nodig denkt te hebben. Je hebt nu 2TB plus 1TB. Dat is erg weinig. Heb je overwegen twee schijven van 6TB te nemen en het daar voorlopig eens mee te doen? Dan heb je 6TB in mirror, en kun je later upgraden naar RAID-Z door er nog een schijf bij te kopen. Is dat een idee?

• ninteresting
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:27:
Heb je FreeNAS wel een kans gegeven? Uitbreiden hoe belangrijk is dat voor je? Want je kunt prima uitbreiden, alleen gaat dat het beste met meerdere schijven tegelijk. Dus per 2 schijven (mirror) or per 3 schijven (RAID-Z). Als dat niet zo'n groot bezwaar is, zou ik hier niet zo zwaar aan tillen.

Niet helemaal duidelijk is hoeveel opslag je nodig denkt te hebben. Je hebt nu 2TB plus 1TB. Dat is erg weinig. Heb je overwegen twee schijven van 6TB te nemen en het daar voorlopig eens mee te doen? Dan heb je 6TB in mirror, en kun je later upgraden naar RAID-Z door er nog een schijf bij te kopen. Is dat een idee?
Ik vind de mogelijkheden van FreeNAS met ZFS en RAID-Z zeer interessant.
In de ideale wereld had ik graag de flexibiliteit van Unraid met de zekerheid van ZFS maar in de echte wereld is dat niet mogelijk vrees ik. Twee 6TB schijven zijn natuurlijk niet bepaald goedkoop. En heb ik het goed dat op het moment ik er een bijkoop en moet rebuilden ik ook alle zekerheid van meerdere schijven verlies?

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 11:29
Ik vraag me af in hoeverre je je zorgen moet maken om bit-rot en/of rebuilden.
Bit-rot is maar heeeeeel zelden echt een probleem en hetzelfde geld voor het doen van een rebuild.
Ik heb zelf maar één keer in mijn leven een falende rebuild gezien en nog nooit aanwijsbaar issues gehad met bit rot.

Er zijn een paar goede redenen om een RAID array te bouwen;
1) Beschikbaarheid bij uitvallen van een component (harddisk stuk, maar applicatie moet blijven draaien)
2) Performance (één disk is te langzaam, maar 6 disken is snel genoeg)

Bescherming tegen dataverlies staat niet in bovengoemd lijstje en dat is heel bewust. Een RAID array beschermt je namelijk maar zeer beperkt tegen dataverlies. Back-ups beschermen daar wel tegen.

Die technische problemen (bit rot, falende rebuild) vallen in de praktijk in het niet bij de kans dat cruciale data verloren gaat door andere oorzaken (bijvoorbeeld menselijke fouten of malware).
Alles wat je niet kunt/wilt verliezen zul je in een degelijke backup moeten stoppen. Als je dat doet, maakt het met een handje vol schijven echt niet meer uit welke specifieke RAID oplossing je kiest. Elke RAID setup is betrouwbaarder dan een losse schijf (in de zien van beschikbaarheid) en geen enkele RAID setup biedt een noemenswaardig betere bescherming tegen dataverlies.

Mijn advies zou dus zijn; investeer in goede back-ups en maak je niet al te veel zorgen over het falen van je array.

Dat gezegd hebbende, ik heb goede ervaringen met OpenMediaVault. Je hebt een goede, duidelijke web-interface, prima RAID mogelijkheden en het is onder de motorkap gewoon Debian. Je kunt dus zo'n beetje elk denkbaar stuk software erop draaien, wat het allemaal erg flexibel maakt.

Als je een beetje wilt tweaken is XPEnology ook een erg leuk alternatief (Synology DSM op 3rd party hardware).

Beide opties voldoen volgens mij aan al jouw eisen, m.u.v. specifieke bit rot controle.

Acties:
  • Beste antwoord

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als eerste moet je weten Een Nas is geen backup,

dus veiligheid van data zou ik prio 1 stellen en bv een een online backup toko vinden die aan je storage behoefte voldoet.
multimedia kan je bv op een externe schijf af en toe backuppen, na een brand/diefstal ben je blij-er dat je die belangrijke foto's etc nog hebt.. online

Gemengde schijven van zelfde grote is "beter" hiermee verspreid je het risico van "falen", bij diverse grotes zit je meer met de "kleinste" is bepalend. hoewel dat ook per implementatie verschilt.
advies is misschien meer met 50 tot 100 euro schijven (nieuw) te kopen.. die kleine meuk gewoon verkopen. of als losse backup disk in te zetten, wat te groot/prijzig is voor online opslag

Qnap/synology zijn relatief net zo duur/goedkoop als zelfbouw, bij de 1ne lever je meer in dan bij de ander.
zo heeft zelfbouw meer "disks" capaciteit dan het vaste van de kant en klare nas.
Je doet jezelf een plezier goed het topic van het product hier op Tweakers (het grote zfs topic) door te lezen en daarop je zelfbouw hardware keuze te bepalen en in dat topic eventueel je eige keuze nog even voor te leggen (indien nodig). Zelfbouw is kans lopen dat je gewoon niet de performance hebt die je "zocht" en daarom wat huiswerk.

suc6 met je keuze

Tja vanalles

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Schijven niet in raid gebruiken, dus heel eenvoudig houden.
Dan zorg dat je back-up goed regelt.
Lekker simpel, en software of hardware maakt ook niks uit.
En je bent niet alles in ruk kwijt.
Pagina: 1