Ben op zoek naar een betere NAS software setup dan diegene ik nu heb. Ik geraak zelf niet wijs uit welke optie voor mij best past en voor elke optie lijk ik dealbreakers te vinden.
Huidige setup:
Momenteel gebruik ik een Sandy bridge based Pentium cpu op een simpel moederbordje, 2GB ram, één 1TB WD Green schijf en één 2TB WD Red schijf. Als software raid setup maak ik gebruik van disparity, een snapshot Raid programma. Slechts van een deel van elke schijf wordt ook parity data gemaakt.
Ik zou willen upgraden omwille van de nood aan meer opslag en omdat de developper van disparity is overleden en ik er het vertrouwen wat heb ik verloren. Ik denk er aan om 2 2TB/3TB schijven bij te kopen.
Requirements:
Gemengde consumer grade schijven(model en grootte)
Uitbreiden met nieuwe (gemengde) schijven
Raid 5/6 equivalent of maw. 1 of 2 parity schijven
Controle op bit rot of andere fouten met data of schijven
Relatief envoudig beheer
Toegang via Windows én OSX
GUI
Nice to haves:
Webinterface
Meer dan 2 parity schijven
Gratis software of trial, dat maakt het makkelijk eens te proberen voor ik mij data toevertrouw
Wat ik al gevonden heb en wat mij weerhoudt:
Freenas met ZFS: Het lijkt moeilijk voor een gemengde schijf setup en onmogelijk om eenvoudig schijven toe te voegen.
Windows storage spaces met ReFS: Lijkt initieel ideaal maar het lijkt erop dat er geen bescherming is voor bit rot bij parity setup en er is het probleem van rebalancing bij nieuwe schijven.
Unraid: Lijkt ook zeer interessant en voldoet aan de meeste van mijn requirements maar lijkt geen ingebouwde bescherming tegen bit-rot te hebben en het feit dat het gesloten software van een relatief klein bedrijf is stoort me wat.(tov. Microsoft) Heeft er iemand hier ervaring mee?
Snapraid: Kan bit rot detecteren maar niet herstellen. Geen GUI. Minder bekend.
Heeft er iemand opmerkingen, tips of alternatieven? Bedankt!
Huidige setup:
Momenteel gebruik ik een Sandy bridge based Pentium cpu op een simpel moederbordje, 2GB ram, één 1TB WD Green schijf en één 2TB WD Red schijf. Als software raid setup maak ik gebruik van disparity, een snapshot Raid programma. Slechts van een deel van elke schijf wordt ook parity data gemaakt.
Ik zou willen upgraden omwille van de nood aan meer opslag en omdat de developper van disparity is overleden en ik er het vertrouwen wat heb ik verloren. Ik denk er aan om 2 2TB/3TB schijven bij te kopen.
Requirements:
Gemengde consumer grade schijven(model en grootte)
Uitbreiden met nieuwe (gemengde) schijven
Raid 5/6 equivalent of maw. 1 of 2 parity schijven
Controle op bit rot of andere fouten met data of schijven
Relatief envoudig beheer
Toegang via Windows én OSX
GUI
Nice to haves:
Webinterface
Meer dan 2 parity schijven
Gratis software of trial, dat maakt het makkelijk eens te proberen voor ik mij data toevertrouw
Wat ik al gevonden heb en wat mij weerhoudt:
Freenas met ZFS: Het lijkt moeilijk voor een gemengde schijf setup en onmogelijk om eenvoudig schijven toe te voegen.
Windows storage spaces met ReFS: Lijkt initieel ideaal maar het lijkt erop dat er geen bescherming is voor bit rot bij parity setup en er is het probleem van rebalancing bij nieuwe schijven.
Unraid: Lijkt ook zeer interessant en voldoet aan de meeste van mijn requirements maar lijkt geen ingebouwde bescherming tegen bit-rot te hebben en het feit dat het gesloten software van een relatief klein bedrijf is stoort me wat.(tov. Microsoft) Heeft er iemand hier ervaring mee?
Snapraid: Kan bit rot detecteren maar niet herstellen. Geen GUI. Minder bekend.
Heeft er iemand opmerkingen, tips of alternatieven? Bedankt!