Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderzoek: relatief meer Nederlanders hebben tweedehands ...

Pagina: 1
Acties:

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Artikel: nieuws: Onderzoek: relatief meer Nederlanders hebben tweedehands iPhone dan n...

De titel van dit artikel impliceert een verkeerde interpretatie van het verslag dat als bron wordt gebruikt. Daarnaast staat er een vreemde reden waarom de getallen niet tot 100% optellen, terwijl daar bij correcte interpretatie van de gegevens geen sprake van is.

Zie mijn reactie op het artikel voor uitleg:
Rannasha in 'nieuws: Onderzoek: relatief meer Nederlanders hebben tweedehands...

[ Voor 10% gewijzigd door Rannasha op 10-11-2016 14:36 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:16
De titel is sowieso fout, het is niet 'relatief'; meer nederlanders hebben een 2e hands iphone dan een nieuwe, daar is (volgens de data) niks relatiefs aan. Het is alleen relatief tov de andere merken, maar dat staat nergens letterlijk, het is alleen te zien in de grafiek.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
foser schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:49:
De titel is sowieso fout, het is niet 'relatief'; meer nederlanders hebben een 2e hands iphone dan een nieuwe, daar is (volgens de data) niks relatiefs aan. Het is alleen relatief tov de andere merken, maar dat staat nergens letterlijk, het is alleen te zien in de grafiek.
Nee, je kunt niet uit de data concluderen dat er meer 2e-hand-iphone-bezitters dan nieuwe-iphone-bezitters zijn.

De bron bevat de marktaandelen van Apple en Samsung op de markt voor nieuwe toestellen en de markt voor tweedehandstoestellen. Daaruit is te zien dat op de tweedehands markt, Apple iets groter is dan Samsung, terwijl op de nieuwe markt Samsung juist groter is dan Apple.

Er staat niets over de omvang van de tweedehands markt vergeleken met de nieuwe markt. Als er voor ieder tweedehands toestel dat in gebruik is 100 nieuwe toestellen in omloop zijn, dan zal de conclusie dat meer NLers een 2e hands iPhone hebben dan een nieuwe niet waar zijn. Ook met minder extreme verschillen kan dit natuurlijk zo zijn. Het is simpelweg niet uit de beschikbare data te concluderen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:51

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Het helpt ook niet dat het verslag van Deloitte her en der ook niet extreem helder is. Die pagina 31 die je in je reactie aanhaalt zet 2 percentages tegenover elkaar waarbij op zijn minst de indruk wordt gewekt dat er meer iPhones 2e hands zijn dan nieuw. Dat het om relatieve percentages gaat en dat je dus geen idee hebt hoe groot de groepen 'nieuwe' en '2e hands' zijn in verhouding tot elkaar is imho onhandig.

De (halve) conclusie die in de eerste zin wordt getrokken is ook gek. Er wordt geïmpliceerd dat het vreemd is dat Apple relatief meer 2e hands telefoons heeft. Tsja, je kunt nu eenmaal niet allemaal (relatief) meer 2e hands telefoons hebben dan nieuw (of andersom).

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:16
Rannasha schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:01:
[...]

Nee, je kunt niet uit de data concluderen dat er meer 2e-hand-iphone-bezitters dan nieuwe-iphone-bezitters zijn. ...
Och, zover had ik niet eens gelezen, vond het weinig interessant. Het gaat er meer om dat gebruik van het woord 'relatief' in de titel en de tekst gewoon fout is. Iets is 'relatief' tov van iets anders, maar hier hebben we het in de zin/titel maar over 1 onderwerp, dus dat kan nooit relatief zijn.

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 09:22
Rannasha schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:01:
[...]

Er staat niets over de omvang van de tweedehands markt vergeleken met de nieuwe markt. Als er voor ieder tweedehands toestel dat in gebruik is 100 nieuwe toestellen in omloop zijn, dan zal de conclusie dat meer NLers een 2e hands iPhone hebben dan een nieuwe niet waar zijn. Ook met minder extreme verschillen kan dit natuurlijk zo zijn. Het is simpelweg niet uit de beschikbare data te concluderen.
Er staat onder pagina 31 toch gewoon het aantal ondervraagde personen ? Daar is gewoon het uit berekend.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Xfade schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:24:
[...]

Er staat onder pagina 31 toch gewoon het aantal ondervraagde personen ? Daar is gewoon het uit berekend.
Klopt, maar er staat niet hoeveel van die mensen een tweedehands toestel hadden en hoeveel een nieuw toestel. Zonder die informatie is het onmogelijk om te bepalen of er meer tweedehands iphone-gebruikers zijn dan gebruikers van een nieuw exemplaar.

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 09:22
Rannasha schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:28:
[...]

Klopt, maar er staat niet hoeveel van die mensen een tweedehands toestel hadden en hoeveel een nieuw toestel. Zonder die informatie is het onmogelijk om te bepalen of er meer tweedehands iphone-gebruikers zijn dan gebruikers van een nieuw exemplaar.
24% heeft een nieuwe , 38% een 2e hands ? Hoe is dit lastig ?

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Xfade schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:38:
[...]

Niet dus. 24% van de mensen met een nieuwe hebben een Apple, 38% van de mensen met een tweedehandse hebben een Apple. Dat is mijn hele punt, uit deze informatie kun je niet opmaken of er meer mensen met een tweedehands iPhone zijn dan met een nieuwe iPhone.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 22:34
Xfade schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:38:
[...]

Dat heb ik in het topic ook al proberen uit te leggen, maar bespaar je de moeite.
Hij blijft erbij dat zijn interpretatie de enige juiste waarheid is. Vervolgens wordt je gedownmod ;)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:51

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Audiowaste schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:40:
Dat heb ik in het topic ook al proberen uit te leggen, maar bespaar je de moeite.
Hij blijft erbij dat zijn interpretatie de enige juiste waarheid is. Vervolgens wordt je gedownmod ;)
Ik vind de argumenten die Rannasha aandraagt anders een stuk helderder dan die van jou. In zijn (/mijn) interpretatie sluiten de percentages in ieder geval aan (jij slaat ruim 1/3e van de ondervraagden gewoon over).
Verder het enige dat aangedragen wordt is dat de conclusie gewoon onterecht is. Zelfs met jouw intrepretatie van de cijfers kun je niet stellen dat er meer 2e hands iPhones zijn dan nieuwe. Immers, de verdeling van 'jouw' 38% is gewoon niet in beeld.

Bottomline, dat er verwarring ontstaat vanuit het artikel is iig duidelijk :D

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor alle reacties :)

Je zou kunnen stellen dat het marktaandeel van Apple op de markt van tweedehands smartphones groter is dan die op de markt van nieuwe smartphones. Apple is het enige zichtbare merk waar dat zo is. Daar komt het 'relatief' ook vandaan; het is tweedehands relatief ten opzichte van nieuw :)

De eerste conclusie is juist; in eerste instantie had ik verkeerd geinterpreteerd. Een oplettende lezer stuurde mij een bericht met hoe het wel zat en toen heb ik het artikel aangepast.
Pagina: 1