Lamp uitrusten met Zigbee Light Link icm Philips HUE app

Pagina: 1
Acties:

• MagicMarky
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05-2022
Ik ben bezig met een DIY project om een lamp te maken, bestaande uit 16 LED E27 lampen. In mijn huis heb ik een heel aantal Philips HUE lampen en wil deze daarin opnemen, zodat ik het geheel met 1 app kan bedienen.

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van Zigbee Light Link om een idee als dit te realiseren? Of wie kent de juiste fora om dit te posten?

Iedere tip/idee/schema/link/... wordt van harte gewaardeerd!

Bvd,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik denk dat het erg lastig is om als hobbyist een product te bouwen met ZigBee Light Link.

De reden daarvoor is dat ZigBee niet een echte 'open' standaard is. Als je de documenten van de ZigBee Alliance wilt inzien moet je lid worden. Daarbij weet ik ook niet of er gratis SDKs zijn die je zomaar kunt gebruiken.

Als ik bijvoorbeeld bij Silicon Labs kijk, dan zie ik dat de development kit alleen al 500$ kost:
http://www.silabs.com/pro...-mighty-gecko-zigbee.aspx

Vervolgens moet je ook nog de IAR compiler aanschaffen en registreren om de software stack te krijgen. Vervolgens moet je met die development kit aan de slag om een werkende ZLL lamp software te ontwikkelen.

Daarna moet je dan ook nog zelf alle dimmer hardware ontwikkelen.

Als ik kijk naar de concurenten van Silicon Labs dan kun je nergens echt makkelijk met ZigBee aan de slag.

Ik denk het simpelweg wachten wordt op meer ZLL lampen op de markt.
Ikea's lampen ondersteunen het bijvoorbeeld ook:
nieuws: Ikea begint in oktober verkoop schakelbare verlichting met Zigbee Lig...
Met een beetje goodwill vanuit Philips moet het vrij eenvoudig zijn om die lampen toe te voegen aan het Hue systeem.

Als ontwikkelaar van ZigBee producten vind ik het erg jammer dat de hobbyisten niet met ZigBee aan de slag kunnen, ik zou graag open source development platformen voor ZigBee willen zien á la ESP8266, maar tenzij ik iets over het hoofd gezien heb bestaan die niet :(

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicMarky
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05-2022
Dank voor je reactie DaWaN!

Erg zonde inderdaad. Ik leefde in de hoop/veronderstelling dat het een kwestie zou gaan worden van een aantal componenten bestellen en inbouwen.

Een andere weg zou natuurlijk zijn om een bestaande HUE lamp open te maken en dan het benodigde onderdeel eruit halen en inbouwen in mijn project.

Zou zoiets complex zijn? Misschien voor 1 LED nog niet zo, maar er een schakeling van 16LED E27 lampen achter hangen is wellicht een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

MagicMarky schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:57:
Dank voor je reactie DaWaN!

Erg zonde inderdaad. Ik leefde in de hoop/veronderstelling dat het een kwestie zou gaan worden van een aantal componenten bestellen en inbouwen.

Een andere weg zou natuurlijk zijn om een bestaande HUE lamp open te maken en dan het benodigde onderdeel eruit halen en inbouwen in mijn project.

Zou zoiets complex zijn? Misschien voor 1 LED nog niet zo, maar er een schakeling van 16LED E27 lampen achter hangen is wellicht een ander verhaal...
Dat zou het software verhaal wel een stuk makkelijker maken ja!
Je zou het PWM signaal wat uit de ZigBee chip in de lamp komt kunnen gebruiken om de 16 E27 lampen aan te sturen.
Maar dat is ook niet een kwestie van een paar onderdeeltjes, zul je toch iets van custom hardware voor moeten bouwen.

Edit:
Misschien kun je met wat huisvlijt deze dimmer gebruiken (als de E27 LED lampen goed dimbaar zijn met een standaard dimmer):
https://www.tindie.com/pr...-ac-mains-dimmer-mpdmv41/
Lastigste wordt dan het schadevrij openmaken van de Hue bulb en het PWM signaal aftappen :)

[ Voor 14% gewijzigd door DaWaN op 11-11-2016 21:11 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Volgens mij kun je met een ESP8266 een Hue nabootsen, misschien heb je daar wat aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-08 00:01
Zie https://peeveeone.com/?p=187 voor informatie over hoe je een custom Hue lamp kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denthis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-11-2024
Zijn er nog mensen hiermee bezig geweest?
Ik zou zelf graag een zigbee "stopcontact"maken.
Heb een bestaande dimbare ledstrip verwerkt in mijn woning, deze zou ik graag willen kunnen schakelen. en ook een terug koppeling krijgen of deze led strip aan of uit is.
Pagina: 1