internet kabel naar pc in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• toyne
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 18:31
goededag allemaal.

ik wil een bekabelde internet aansluiting naar mijn pc in de woonkamer maar ik zit met het vraagstuk hoe en waar ga ik die leggen.
nu had ik bedacht om de kabel van de woonkamer, door de gang en meter kast te trekken. vervolgens een gat boren door het toilet (die gaat binnenkort toch nog verbouwd worden) en dan door de de muur weer terug te laten komen in de woonkamer (zie plaatje) dit wilde ik doen met een kant en klare kabel zoals je overal kunt kopen.
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/9tlcpuvk3/huis_plattegrond.png

in de gang kan ik de kabel namelijk wegwerken, in de woonkamer wordt dit lastig omdat er te weinig ruimte tussen vloer en plint zit. op de plint leggen is dan weer zo zichtbaar, en daarbij komt ook nog dat ik bij de deurpost geen plint heb om het op te leggen.

nu las ik ook iets over een utp netwerk neerleggen met wandcontactdozen en een patchpaneel in de meterkast. maar volgens mij is dit en veel werk, en geeft dit veel schade aan stucwerk in de woonkamer.

nu gaat het bij mij om 1 aansluiting. wat zouden jullie aanraden?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:35
Ikzelf heb zo eens een kabel getrokken en deze onder de plakplinten van het laminaat gelegd. Had hier overal nog wel 6 a 7 mm ruimte tussen laminaat en muur. In de drempel een sleuf gemaakt, zodat die hier ook makkelijk onderdoor kan.

Als je wat dikkere houten plinten hebt tegen de muur zou je ook aan de achterkant een sleuf kunnen maken en daar de kabel in leggen? Maar probleem in de wc blijft dan, en hoe werk je dat weg na de verbouwing.

Als je een kruipruimte kun je ook daar de kabel doorheen leggen. Moet je alleen op 2 plaatsen door de vloer. Desnoods maak je dan 2 muuraansluitingen waar je die netjes in de muur wegwerken bouwt.

[ Voor 0% gewijzigd door S-te-fan op 10-11-2016 12:42 . Reden: Typfoutjes ]

• toyne
S-te-fan schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:40:
Ikzelf heb zo eens een kabel getrokken en deze onder de plakplinten van het laminaat gelegd. Had hier overal nog wel 6 a 7 mm ruimte tussen laminaat en muur. In de drempel een sleuf gemaakt, zodat die hier ook makkelijk onderdoor kan.
punt bij de deur is dus dat er geen drempel zit, is een doorlopende vloer.
Als je wat dikkere houten plinten hebt tegen de muur zou je ook aan de achterkant een sleuf kunnen maken en daar de kabel in leggen? Maar probleem in de wc blijft dan, en hoe werk je dat weg na de verbouwing.
dikke plinten heb ik idd, dat is nog wel een goeie optie.
in de wc wilde ik het wegwerken achter het ophangsysteem van het toilet. heb nu nog een ouderwets toilet maar wil met de verbouwing een inbouwreservoir maken
Als je een kruipruimte kun je ook daar de kabel doorheen leggen. Moet je alleen op 2 plaatsen door de vloer. Desnoods maak je dan 2 muuraansluitingen waar je die netjes in de muur wegwerken bouwt.
het stukje door de vloer heen gaan snap ik nog, ligt mijn voorkeur niet omdat als ik de kast ooit weghaal uit de hoek, ik een stukje vloer heb met een kabel eruit.
maar mocht ik die optie doen wat bedoel je met muuraansluiting?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Waarschijnlijk (mits je een kruipruimte hebt) kun je door of langs de installatiebuis van je telefoon/coax kabel, wel met een netwerkkabel omlaag je kruipruimte in. Dan kun je in je meterkast omhoog, heb je het grootste gedeelte al gehad zonder dat je ook maar iets hoeft te verbouwen of wegwerken.

Het idee om kant en klare kabel te gebruiken zou ik direct laten varen. Gewoon stekkertjes en een krimptang regelen, want die stekkertjes ga je echt nergens doorheen krijgen.

• S-te-fan
Je kunt door de vloer en de losse kabel door de vloer heen steken. Of je kunt het gat zo dicht mogelijk bij de muur maken, dan langs de muur (of in de muur) een buisje oid met daarboven een utp wandcontactdoos. Is wel wat bewerkelijke en wat permanenter. In jouw geval zou ik voor de plint kiezen als dat een mogelijk is. Levert je ook zo min mogelijk schade op aan de muren

• toyne
S-te-fan schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:57:
Je kunt door de vloer en de losse kabel door de vloer heen steken. Of je kunt het gat zo dicht mogelijk bij de muur maken, dan langs de muur (of in de muur) een buisje oid met daarboven een utp wandcontactdoos. Is wel wat bewerkelijke en wat permanenter. In jouw geval zou ik voor de plint kiezen als dat een mogelijk is. Levert je ook zo min mogelijk schade op aan de muren
true, maar dan loop ik vast bij de deur
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/orhyz0b2p/langs_de_plint.png
https://s14.postimg.org/orhyz0b2p/langs_de_plint.png
zoals je ziet moet ik daar dan het hoekje om, zie niet helemaal hoe ik dat ga doen.
als ik het hoekje daar om ben, dan zit ik in de gang en is het een peulenschil om van daar naar het groene rondje te komen, zonder dat er iets verlegd hoeft te worden, daar zit namelijk al de route

[ Voor 6% gewijzigd door toyne op 10-11-2016 13:10 ]

• toyne
ik zit nu erg te denken om inderdaad vanuit de kruipruimte omhoog te gaan en dan een wandcontactdoosje.

maar stel dat doe ik, dan kan ik gewoon een x aantal meter draad halen, de draad aansluiten met een wandcontactdoosje zoals onderstaand (kon geen op tweakers zelf vinden)
https://netwerkproducten....e-80x80-mm-p-4317600.html

dan aansluitpuntjes erop en gaan?

• S-te-fan
toyne schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:08:
[...]

true, maar dan loop ik vast bij de deur
[afbeelding]
https://s14.postimg.org/orhyz0b2p/langs_de_plint.png
zoals je ziet moet ik daar dan het hoekje om, zie niet helemaal hoe ik dat ga doen.
als ik het hoekje daar om ben, dan zit ik in de gang en is het een peulenschil om van daar naar het groene rondje te komen, zonder dat er iets verlegd hoeft te worden, daar zit namelijk al de route
Ja, als je voor de plint kiest zou ik de route nemen van je tekening. Anders gaat 't nog niet bij de deur. En dan eventueel de hoge plint aan de muur. Niet de plakplaatjes.

En zoals je beschrijft met dat wandcontactdoosje heb je dat geloof ik wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door S-te-fan op 10-11-2016 20:09 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dat hout of laminaat? Indien laminaat: stukje er uit halen, wat mm afzagen en terugplaatsen. Kan het stukje er niet uit, kun je laminaat oom prima met een beitel een stukje afslaan. Is maar Hdf, daar ben je zo doorheen. Zo heb ik eens ooit ruimte gemaakt voor een UTP kabel over een meter of 10. Gaat prima :)
En werkt ook in de hoekjes bij de deur. Zolang je een niet te stugge UTP kabel pakt kun je daar ook gewoon omheen :)

Is het een houden vloer: al eens gedacht om met een kabelgoot achter de gordijnen via het plafond te gaan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ethernet over power (Powerline) setje aanschaffen, in het stopcontact steken en klaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Seth_Chaos op 11-11-2016 11:57 ]

Pagina: 1