S0epkip schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:25:
Ik twijfel nog een beetje aan de Chinese omvormers zoals Hosola. Draait goed zo te lezen, maar wat als ie wel stukgaat? Biedt bijvoorbeeld steca of SMA dan meer 'peace of mind'? Of zijn mijn strings daar te kort voor? Of kan ik van het platte en schuine deel samen een lange string maken?
koop je een sma met 5 jaar extra garantie, dan kun je zo goed als 2x een hosola kopen.
1 op reserve geeft een 'peace of mind', maar ik zou er niet te moeilijk over doen.
het is niet dat ik een hosola de beste omvormer vind maar die gaan met gemak een 10 jaar probleemloos mee als het niet langer is.
waar je wel op moet letten bij hosola is de "Max. DC Power for each MPPT [W] "
de 2500mtl heeft zo bijvoorbeeld maar een 1500W per mpp, en dat is wel wat krapjes voor de schuin dak panelen, en die zullen het goed doen in het voorjaar en dan haal je de hoogste waardes uit de panelen.
je kunt het gerust laten aftoppen, maar liever niet.
(een 2500 of een 3000 tja hangt een beetje voor welke panelen je uiteindelijk gaat, het is wel een beetje een grens gevalletje. ik twijfel er ook een beetje over.)
Zijn er overigens nog adviezen mbt montagesystemen voor op je dak? Ik heb vlakke betonpannen.
Het 'valk' systeem met aparte lat spreekt me overigens wel aan t.o.v. bijvoorbeeld clickfit wat gewoon aan de pannen hangt.
welk systeem je wil gebruiken voor het schuine dak, het zal me geen bal interesseren, het werkt allemaal wel.
clickfit/solarstel mogen dan haken zijn maar nog nooit problemen mee gehad. (als je de juiste dikte haken gebruikt. gebruik je de verkeerde haken dan ben je een sul.)
wil je het vast kunnen schroeven is dat ook goed, maar echt nodig vind ik dat niet.
je platte dak moet je wel even opletten.
het dak is sterk genoeg, geen probleem, maar naar alle waarschijnlijkheid het je een "opzijnkop" isolatie systeem op dat dak.
dus ik verwacht dat je betonplaten hebt, met daar op een 5cm eps, en daar op een laagje bitumen.
de eps kan best wel wat druk hebben, maar houw wel rekening mee dat de voetjes van de panelen een extra verdeling van het gewicht hebben, anders zakken de panelen op den duur in het eps.
(een paar van die extra rubbertjes die je dan nodig hebt, kosten geen drol.
maar voorkomt problemen)
ik had gevraagd of je het even zelf ging ophangen, maar niks van gehoord.
(mijn antwoorden worden dan echt anders.

)
of dat je het wil laten aanleggen?
edit:
ik heb trouwens precies zo een zelfde plat dak.
mijn eps was al plat gedrukt door de sneeuw.
dus die heb ik eerst vervangen voor een dikkere pir laag en daar over een laag epdm.
(laten doen en kosten mij eigenlijk maar een 450€, dikkere laag isolatie is altijd tof en is zeker water dicht voor de komende 30 jaar.)
ik heb op dat dak (ook 6m) nu 7x 190Wp liggen. (zelfde maat als de 210Wp die jij nu bekijkt.)
sorrie ik lees echt mee, maar ik kan helaas er weinig van zeggen, veel beter weet ik het ook niet te verzinnen.
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 15-11-2016 12:39
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)