Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies over PV offerte-aanvraag voor 11m2

Pagina: 1
Acties:

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Op het mijn ~45graden schuine pannendak van ongeveer 2. 4m hoog bij 6m breed wil ik graag een systeempje van 6-9 panelen laten plaatsen.

Het schuine deel is 2.40 lang. Het platte deel is 1.60/1.70 lang. Beiden 6 meter breed. Dit zijn de bruto /buitenmaten.
Jaarverbruik van 2000 kWh.

Gezien het beschikbare oppervlak ga ik niet voor dunnefilm en gezien de kleur van dak ga ik graag voor een volledig zwart systeem. Micro-omvormers lijken me niet nodig gezien er geen directe schaduw op het dak valt.

De vraag is nu: wie/wat/waar? Ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/z3ptbczpUYFlPDO/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/egDkpNMSrB7XobF/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

[ Voor 37% gewijzigd door S0epkip op 13-11-2016 12:44 ]

PVO

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52
Laat minstens 3 bedrijven een offerte maken (en langskomen), je hoort snel genoeg of ze elkaar tegenspreken of niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• S0epkip
Dat is waar, ga ik doen.

PVO

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kun je met dat vlakke stukje ook nog iets doen? (afmetingen?)
Welke oriëntatie is het dak? (zuid?...)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
S0epkip schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:12:
Op het mijn ~45graden schuine pannendak van ongeveer 2m hoog bij 5.5m breed wil ik graag een systeempje van 5-6 panelen laten plaatsen. Jaarverbruik van 2000 kWh.

Gezien het beschikbare oppervlak ga ik niet voor dunnefilm en gezien de kleur van dak ga ik graag voor een volledig zwart systeem. Micro-omvormers lijken me niet nodig gezien er geen directe schaduw op het dak valt.

Dit zal dus geen heel groot systeem worden, dus een 1-fase omvormer zou genoeg moeten zijn. Deze zou ik dan graag dmv een PV-verdeler op de bestaande dedicated wasmachine groep aansluiten.

De vraag is nu: wie/wat/waar? Ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk.

[afbeelding]

[afbeelding]
(alles wat ik je nu aan tips geef valt nog wel iets in te schuiven.
en ik bedoel niet perse de merken die ik noem nog de winkel.
het is maar een voorbeeldje waar mee je eens moet worstelen.)

ten eerste, begin niet aan PV, is een erg verslavende hobby, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer en nog wil je meer Wp. >:)

we weten dat het spul gewoon werkt, en dat je eigenlijk nergens bang voor hoeft te zijn.
ga gewoon lekker voor een 0€ op je rekening en denk verder als alleen de elektra rekening. ;)

voorstel:
scoor een +/- 11X dit paneel b.v.:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-195-euro-sunsolar/
(ik kies dit type paneel omdat je nog wel rekening moet houden met de Vmpp.
zijn zeker alternatieven te verzinnen.)
met deze omvormer:
http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-569-euro-sunsolar/

je legt dan 4 of 5 panelen op het platte stuk met maar een kleine hoek, van b.v. 10 graden.
door de platte hoek doen ze het beste in de zomer.
en je hangt dan 6 panelen op het schuine dak.
door de 45 graden doen die het beter in de lente en de herfst.
je hebt dan al +/- 3000Wp, maar door dat de hoeken afwijken van elkaar kun je wel goed af met een goedkope kleinere omvormer.

nu denk je maar dan heb ik te veel kWh,
no problem, scoor gewoon een warmte pomp en ga je huis elektrisch verwarmen.
simpelste is een lucht/lucht warmtepomp, in de volks mond heet dat een airco die kan verwarmen.
dan is niet alleen je elektra rekening naar 0 maar ook een groot gedeelte van je gas rekening.
dan ben je te minste meteen een spekkoper. >:)
(de reden dat ik je dit vertel is: als je het in 1x goed doet is het eigenlijk helemaal niet zo heel duur.
later uitbreiden is altijd duurder, en tja die verslaving maar meteen goed aanpakken heb je er minder last van.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is het wel 2mtr hoog?
Ik tel 7 (en een beetje) kant pannen. Als die 33 hoog zijn, kom je al uit op 231 uit.

En platdak zeker benutten. Maar we weten de afmetingen niet...

(als het aan mij lag, de andere kant van het dak ook nog, ondanks de 45 graden.... >:) )

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2016 13:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:59:
Is het wel 2mtr hoog?
Ik tel 7 (en een beetje) kant pannen. Als die 33 hoog zijn, kom je al uit op 231 uit.

En platdak zeker benutten. Maar we weten de afmetingen niet...

(als het aan mij lag, de andere kant van het dak ook nog, ondanks de 45 graden.... >:) )
tja de juiste gegevens zouden wel fijn zijn.
maar laten we rustig beginnen met wat simpele voorbeeldjes.

(ik heb niet gerekend of toevallig SF een leuke optie is. :? )

denk niet dat soepkip de andere kant nog nodig heeft, 2000kWh is niet echt een hoog gebruik.
maar je zou hem nog wel kunnen vertellen hoeveel m3 gas hij zou kunnen besparen met een 1000kWh overschot als het word gebruikt voor een airco b.v. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
7,5 x 34 cm (geen idee of het klopt) = 2550
Laat dat nou mooi passen met SF, 2x 1257 ;-)
Dan liever 10x SF-170S portrait dan 6x EC275 Wp landscape

(ik zat ook al aan EC275 Wp te denken, Migjes)

Op zuid SF
Op dakkapel SF
Op noord SF
Het maakt het zo makkelijk allemaal met stringen van 5, (en eventueel 1 van 4 landscape voor dakkapel) ;)

Maar eerst wat meer exacte info inderdaad en gewoon kiezen wat beste past en de juiste spanningen.

Hier staat het overschot nu op 2400 kWh...niet erg toch? :z

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2016 13:30 ]

• S0epkip
Dak is Zuid-Oost.

Gaan panelen op het platte dak geen schaduw werpen op mijn schuine dak?

Ik ga de exacte maatvoering achterhalen...

PVO

• migjes
S0epkip schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:46:
Dak is Zuid-Oost.

Gaan panelen op het platte dak geen schaduw werpen op mijn schuine dak?

Ik ga de exacte maatvoering achterhalen...
als je een beetje handig plant dan heb je geen last van schaduw.
maar wij hebben geen maten dus kunnen alleen maar ongeveertjes geven. ;)

maar even iets anders, echt heel moeilijk ziet het dak er niet uit.
en moeilijk is het niet om zelf te leggen, maar niet altijd iedereen zijn kopje thee.

ga je het zelf leggen of wil je het laten leggen?
(je krijgt dan hele andere antwoorden van ons. ;) )

edit:
en natuurlijk, het is nu wel herfst te noemen.
dus de winter staat voor de deur.
je hoeft geen haast te maken, winter opbrengsten zijn een (flink) stukje lager.
tegen de tijd dat het maart word wil je het wel op dak hebben, maar eerder hoeft nog niet.
dus plan maar rustig aan. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 10-11-2016 14:04 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als het zo vol ligt/hangt, heb je misschien wel wat schaduw op sommige momenten.
Is dat erg (in dit geval met SF)? welnee....
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Maar eerst exactere maten...
Anders wordt het een zooitje met adviezen...

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2016 14:07 ]

• S0epkip
Ok. Het huis (dak) is 6 meter breed, van rand tot buren.

Het schuine deel is 7.5*32=2.40 lang. Het platte deel is 1.60/1.70 lang. Allemaal 'bruto' maten natuurlijk.

Ik denk dat er 9 panelen passen, 6 op het schuine deel en 3 op het platte deel.

Nog steeds voor SF te weinig oppervlak lijkt me, dus op zoek naar efficiënte mono's...?

PVO

• AUijtdehaag
  • Niet online
2m40 hoog, dan kan SF "helaas" niet in portrait

Die 6 in landscape, zou ik dan ECsolar 275 Wp 1580 x 1060 (1650 Wp) voor nemen van 48 V = 288 V.
of
9x ECsolar 210 Wp 1580 x 808 (1890 Wp), 9x 38,6 V = 347 V
Al is 2m40 al te krap denk ik, met paneelbreedte van 808, en je houdt niet goed de mogelijkheid panelen op het platte deel te plaatsen ivm schaduw. Maar de stringspanning is ideaal.

Andere monopanelen levert je te weinig spanning op, tenzij je met microomvormers gaat werken of met SE.
Dan zou je kunnen kiezen voor 6x 2mtr panelen van 330 Wp (1980 Wp)

Is het platte deel ook 6 mtr breed?
Je kan ook mono panelen in landscape plaatsen eventueel (op betonvoeten)
Denk om de juiste spanningen, dus voldoende panelen (in geval van een stringomvormer)

Wil je efficiëntere mono's, dan de "standaard" mono's, neem je Panasonic Hit
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
Daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
Efficiëntie staat of valt met de juiste string spanningen op de "string" omvormer.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2016 10:55 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
6 x Astronergy 300Wp, 239 euro pstk. Zit je al bijna aan je jaarverbruik, Solis1500 eraan. Mooie prijzen, bijna hele verbruik afgedekt.

https://www.greenybros.co...rt-all-black-zonnepaneel/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• S0epkip
Het platte deel is ook 6 meter breed, dus het lijkt me dat ik er daar zeker nog wel drie in landscape kwijt kan? Wat zijn 'handige' / normale string-lengtes?

PVO

• AUijtdehaag
  • Niet online
350 Vmpp is vaak de ideale spanning. (met uitzondering van de solis 1500 van hierboven, maar daar kan je niet mee uitbreiden op je platdak, die heeft maar 1 mppt ingang)

Zoek ff de Vmpp op van een paneel. en dat maal x
Met 3 panelen van 31 Vmpp kom je uit op 93 Vmpp... das dus no-go
7x ECsolar 210 Wp = 7x 38,6 = 270 Vmpp, das al beter.
Of 2stringen van 3 SF = 3x 87 Vmpp = 261 Vmpp
etc.

Heel simpel gezegd:
Schuindak, 6x 275 Wp Ecsolar landscape (1650 Wp)
platdak 7x 210 Wp Ecsolar portrait op betonvoeten(1470 Wp)
Totaal 3120 Wp: Hosola bright 3000 MTL (een 2500 MTL zal ook wel voldoen, vanwege zeer verschillende hellingshoeken)
Vmpp spanningen zijn nog niet ideaal, maar in ieder geval voldoende.

Als je dakmaten kloppen, kan ik er niet meer van maken dan dit. (met een stringomvormer)

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2016 13:08 ]

• S0epkip
Bedankt voor de snelle reacties.

Het lijkt erop dat je ook wel 'brood' ziet in een oplossing met optimizers of micro-omvormers?

Die 9 210wP Zijn wel echt randgevalletjes met 3x808=2424mm voor de hoogte.

Volgens mij is "6 in landscape, zou ik dan ECsolar 275 Wp 1580 x 1060 (1650 Wp) voor nemen van 48 V = 288 V" wel een aardige match voor het schuine deel. 4740 breed bij 2120 hoog.

Hoe zou " 7x ECsolar 210 Wp = 7x 38,6 = 270 Vmpp " portrait op betonvoeten eruit zien?
5656mm breed, misschien wel een beetje krap qua randafstand? ;)

6*38,6V=230V is natuurlijk weer een te lage stringspanning... lastig puzzeltje!

En jullie "durfen" dus duidelijk wel de Hosola's, Sinlong's en Omnik's etc aan qua omvormers?

[ Voor 7% gewijzigd door S0epkip op 13-11-2016 20:45 ]

PVO

• AUijtdehaag
  • Niet online
S0epkip schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:43:
Bedankt voor de snelle reacties.

Het lijkt erop dat je ook wel 'brood' ziet in een oplossing met optimizers of micro-omvormers?

Die 9 210wP Zijn wel echt randgevalletjes met 3x808=2424mm voor de hoogte.

Volgens mij is "6 in landscape, zou ik dan ECsolar 275 Wp 1580 x 1060 (1650 Wp) voor nemen van 48 V = 288 V" wel een aardige match voor het schuine deel. 4740 breed bij 2120 hoog.

Hoe zou " 7x ECsolar 210 Wp = 7x 38,6 = 270 Vmpp " portrait op betonvoeten eruit zien?
5656mm breed, misschien wel een beetje krap qua randafstand? ;)

6*38,6V=230V is natuurlijk weer een te lage stringspanning... lastig puzzeltje!

En jullie "durfen" dus duidelijk wel de Hosola's, Sinlong's en Omnik's etc aan qua omvormers?
Bij de buren draaien ook 4x 275 Wp = 4x 48 = 192 Vmpp mee op een hosola op 10 graden betonvoeten.
Dus als je 6x 210 Wp = 230 Vmpp wil nemen is dat ook prima.

Als je de overstap naar microomvormers of SE wilt nemen, dien je dat uit te rekenen wat daar de kosten van zijn.
En dan kijken of die extra kWh opbrengst nog in verhouding staat met de installatie met een goedkope chinese stringomvormer. Ik denk dat dat hele dure kWh worden tov een stringomvormer.
Waar het om draait is, wat wil je opwekken....en tegen welke prijs...

Jammer dat er zo weinig reageren op je topic. Het word zo een one-man-show.. met adviezen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2016 21:37 ]

• S0epkip
Ik denk dat SE inderdaad wel duur wordt, dit zou ik kwijt moeten kunnen:

http://shop.winkelman-zon...k---solaredge-se2200.html

In het geval van een stringomvormer met 6x EC275 landscape op het schuine deel en 6/7x EC210 portrait op het platte deel... moet ik dus een stringomvormer met dual MPPT hebben? Deze optie spreekt me op dit moment nog het meeste aan.

Full black, betaalbaar, toch nog richting 3000 wp.

PVO

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja, op een simpele hosola met wifi en 2x mppt ingangen. (hosola bright)
Eventueel een scriptje draaien op een pi voor pvoutput.org
Draait bij de beide buren al 2,5 jaar prima.
Kostentechnisch gunstiger dan max dak vol en SE of micro omvormers.
Tenzij je koste wat kost er nog wat extra kWh uit wil persen met andere panelen, waar een stringomvormer niet efficient genoeg mee om kan gaan vanwege te lage stringspanning.

Gewoon even uitrekenen. Het scheelt ook weer niet enorm veel met elkaar.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2016 22:19 ]

• S0epkip
Nee ik "vreesde" dat 2000 wp de max was, dus dit vind ik al een leuk concept zo :)

Zijn er overigens nog adviezen mbt montagesystemen voor op je dak? Ik heb vlakke betonpannen.
Het 'valk' systeem met aparte lat spreekt me overigens wel aan t.o.v. bijvoorbeeld clickfit wat gewoon aan de pannen hangt.

[ Voor 57% gewijzigd door S0epkip op 13-11-2016 22:32 ]

PVO

• No Hands
  • Nu online
S0epkip schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:26:
Het platte deel is ook 6 meter breed, dus het lijkt me dat ik er daar zeker nog wel drie in landscape kwijt kan? Wat zijn 'handige' / normale string-lengtes?
Dat is lastig op een stringomvormer, je kan ook twee hele kleintjes nemen. Solis1500 en een Solis700 bv. 1 voor het schuine dak en 1 voor plat.

• S0epkip
No Hands schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:12:
[...]

Dat is lastig op een stringomvormer, je kan ook twee hele kleintjes nemen. Solis1500 en een Solis700 bv. 1 voor het schuine dak en 1 voor plat.
Ik zit nu te denken aan 6 kleine ECsolar 210wp als tweede string op het platte dak, dat moet met 230V nog wel kunnen hadden "we" bedacht.

PVO

• No Hands
  • Nu online
Dat is ook een mogelijkheid ja

• S0epkip
Ik twijfel nog een beetje aan de Chinese omvormers zoals Hosola. Draait goed zo te lezen, maar wat als ie wel stukgaat? Biedt bijvoorbeeld steca of SMA dan meer 'peace of mind'? Of zijn mijn strings daar te kort voor? Of kan ik van het platte en schuine deel samen een lange string maken?

Zijn er overigens nog adviezen mbt montagesystemen voor op je dak? Ik heb vlakke betonpannen.
Het 'valk' systeem met aparte lat spreekt me overigens wel aan t.o.v. bijvoorbeeld clickfit wat gewoon aan de pannen hangt.

[ Voor 12% gewijzigd door S0epkip op 14-11-2016 17:51 ]

PVO

• migjes
S0epkip schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:25:
Ik twijfel nog een beetje aan de Chinese omvormers zoals Hosola. Draait goed zo te lezen, maar wat als ie wel stukgaat? Biedt bijvoorbeeld steca of SMA dan meer 'peace of mind'? Of zijn mijn strings daar te kort voor? Of kan ik van het platte en schuine deel samen een lange string maken?
koop je een sma met 5 jaar extra garantie, dan kun je zo goed als 2x een hosola kopen.
1 op reserve geeft een 'peace of mind', maar ik zou er niet te moeilijk over doen.
het is niet dat ik een hosola de beste omvormer vind maar die gaan met gemak een 10 jaar probleemloos mee als het niet langer is. ;)

waar je wel op moet letten bij hosola is de "Max. DC Power for each MPPT [W] "
de 2500mtl heeft zo bijvoorbeeld maar een 1500W per mpp, en dat is wel wat krapjes voor de schuin dak panelen, en die zullen het goed doen in het voorjaar en dan haal je de hoogste waardes uit de panelen.
je kunt het gerust laten aftoppen, maar liever niet.
(een 2500 of een 3000 tja hangt een beetje voor welke panelen je uiteindelijk gaat, het is wel een beetje een grens gevalletje. ik twijfel er ook een beetje over.)
welk systeem je wil gebruiken voor het schuine dak, het zal me geen bal interesseren, het werkt allemaal wel.
clickfit/solarstel mogen dan haken zijn maar nog nooit problemen mee gehad. (als je de juiste dikte haken gebruikt. gebruik je de verkeerde haken dan ben je een sul.)
wil je het vast kunnen schroeven is dat ook goed, maar echt nodig vind ik dat niet. ;)

je platte dak moet je wel even opletten.
het dak is sterk genoeg, geen probleem, maar naar alle waarschijnlijkheid het je een "opzijnkop" isolatie systeem op dat dak.
dus ik verwacht dat je betonplaten hebt, met daar op een 5cm eps, en daar op een laagje bitumen.
de eps kan best wel wat druk hebben, maar houw wel rekening mee dat de voetjes van de panelen een extra verdeling van het gewicht hebben, anders zakken de panelen op den duur in het eps. :-(
(een paar van die extra rubbertjes die je dan nodig hebt, kosten geen drol. ;)
maar voorkomt problemen)

ik had gevraagd of je het even zelf ging ophangen, maar niks van gehoord. :?
(mijn antwoorden worden dan echt anders. ;) )
of dat je het wil laten aanleggen?

edit:
ik heb trouwens precies zo een zelfde plat dak.
mijn eps was al plat gedrukt door de sneeuw. :-(
dus die heb ik eerst vervangen voor een dikkere pir laag en daar over een laag epdm.
(laten doen en kosten mij eigenlijk maar een 450€, dikkere laag isolatie is altijd tof en is zeker water dicht voor de komende 30 jaar.)
ik heb op dat dak (ook 6m) nu 7x 190Wp liggen. (zelfde maat als de 210Wp die jij nu bekijkt.)
AUijtdehaag schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:31:
[...]
Jammer dat er zo weinig reageren op je topic. Het word zo een one-man-show.. met adviezen.
sorrie ik lees echt mee, maar ik kan helaas er weinig van zeggen, veel beter weet ik het ook niet te verzinnen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 15-11-2016 12:39 ]

• S0epkip
migjes schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:34:
[...]

koop je een sma met 5 jaar extra garantie, dan kun je zo goed als 2x een hosola kopen.
1 op reserve geeft een 'peace of mind', maar ik zou er niet te moeilijk over doen.
het is niet dat ik een hosola de beste omvormer vind maar die gaan met gemak een 10 jaar probleemloos mee als het niet langer is. ;)

waar je wel op moet letten bij hosola is de "Max. DC Power for each MPPT [W] "
de 2500mtl heeft zo bijvoorbeeld maar een 1500W per mpp, en dat is wel wat krapjes voor de schuin dak panelen, en die zullen het goed doen in het voorjaar en dan haal je de hoogste waardes uit de panelen.
je kunt het gerust laten aftoppen, maar liever niet.
(een 2500 of een 3000 tja hangt een beetje voor welke panelen je uiteindelijk gaat, het is wel een beetje een grens gevalletje. ik twijfel er ook een beetje over.)

[...]
Duidelijk verhaal.
[...]

welk systeem je wil gebruiken voor het schuine dak, het zal me geen bal interesseren, het werkt allemaal wel.
clickfit/solarstel mogen dan haken zijn maar nog nooit problemen mee gehad. (als je de juiste dikte haken gebruikt. gebruik je de verkeerde haken dan ben je een sul.)
wil je het vast kunnen schroeven is dat ook goed, maar echt nodig vind ik dat niet. ;)
Mijn interpretatie van het hakensysteem is dat je het aan je dakpan hangt, wat me niet aaspreekt.
Het Valk systeem met nieuwe lat (als dat past?) en daarop een haak spreekt me meer aan.
Of een Hartman haak op eigen voet.
Ik heb overigens vlakke betonpannen.

je platte dak moet je wel even opletten.
het dak is sterk genoeg, geen probleem, maar naar alle waarschijnlijkheid het je een "opzijnkop" isolatie systeem op dat dak.
dus ik verwacht dat je betonplaten hebt, met daar op een 5cm eps, en daar op een laagje bitumen.
de eps kan best wel wat druk hebben, maar houw wel rekening mee dat de voetjes van de panelen een extra verdeling van het gewicht hebben, anders zakken de panelen op den duur in het eps. :-(
(een paar van die extra rubbertjes die je dan nodig hebt, kosten geen drol. ;)
maar voorkomt problemen)
Speelt dit ook bij betonvoeten? Die betonvoeten spreken me wel aan. Er ligt nu overigens grind op mn platdak.
http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/

Zijn jullie nog "bang" voor randafstanden? Niet alleen qua vergunning maar meer qua windbelasting etc.

ik had gevraagd of je het even zelf ging ophangen, maar niks van gehoord. :?
(mijn antwoorden worden dan echt anders. ;) )
of dat je het wil laten aanleggen?
Ik ben van plan het te laten leggen. In welk geval worden je antwoorden echt anders? :P

edit:
ik heb trouwens precies zo een zelfde plat dak.
mijn eps was al plat gedrukt door de sneeuw. :-(
dus die heb ik eerst vervangen voor een dikkere pir laag en daar over een laag epdm.
(laten doen en kosten mij eigenlijk maar een 450€, dikkere laag isolatie is altijd tof en is zeker water dicht voor de komende 30 jaar.)
ik heb op dat dak (ook 6m) nu 7x 190Wp liggen. (zelfde maat als de 210Wp die jij nu bekijkt.)

[...]

sorrie ik lees echt mee, maar ik kan helaas er weinig van zeggen, veel beter weet ik het ook niet te verzinnen. ;)
Thanks! Hoe ziet dat eruit? Ik denk namelijk dat ik qua randafstand er maar 6 kwijt kan? Zijn die 7 bij jou één string?

PVO

• migjes
S0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:02:
Mijn interpretatie van het hakensysteem is dat je het aan je dakpan hangt, wat me niet aaspreekt.
Het Valk systeem met nieuwe lat (als dat past?) en daarop een haak spreekt me meer aan.
Of een Hartman haak op eigen voet.
Ik heb overigens vlakke betonpannen.
met dakhaken is echt stevig genoeg, dat waait echt niet weg, zelfs aan de kust niet.
zo als No Hands ook zegt hier onder.
(sommige mensen doe wel een gleufje slijpen in de dakpannen, is wat netter maar niet echt nodig, want je ziet er toch niks van als je het goed doet.)
Speelt dit ook bij betonvoeten? Die betonvoeten spreken me wel aan.
Zijn jullie nog "bang" voor randafstanden? Niet alleen qua vergunning maar meer qua windbelasting etc.
ik gebruik een systeem voor 5 panelen en met een balk heb ik dat uitgebreid naar 7 stuks.
en ja het zit aardig tegen de rand aan.
al een aardig stormpje gehad en nog geen problemen.
Ik ben van plan het te laten leggen. In welk geval worden je antwoorden echt anders? :P
als je laat leggen moeten we rekening houden met een leverancier.
en die kunnen vaak niet alles leveren zo als je het misschien wil, hellaas.

zelf leggen kun je echt alles precies doen zoals je het echt wil.
ik zou het even zelf doen, het is eigenlijk een erg simpel dakje.
(geen steiger nodig met een plat dak er onder.
alleen een goede ladder met een stuk touw en wat spanbanden.)
het geld wat je dan overhoud aan leg kosten zou ik dan stoppen in betere panelen als de EC's
platte dak:
http://shop.winkelman-zon...-N245%20SJ25%20245Wp.html
schuin dak:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-330wp-.html
ja, dat is wel duur, maar kwaliteit kost geld, hellaas.
het leuke is dat je dan goed over de 3500kWh heen gaat per jaar.
scoor er een lucht/lucht warmtepomp bij(airco) en je hebt haast geen gas meer nodig. ;)
(een dure aanschaf, jep, maar maandelijkse kosten van erg weinig is erg tof te hebben.)

dit is een beetje persoonlijk, maar een leuke tip is als je het zelf doet:
scoor een leuke 2x mpp omvormer (zoals de hosola bricht 3000/3680MTL )
en hang maar 6x panelen op het schuine gedeelte, b.v. de EC 275Wp.
ik geef je dan 99% kans dat je het zo leuk vind van de lente, dat je dan eigenlijk het liefst die dure panasonic panelen wil. >:)
(pv panelen zijn zeer verslavend, je wil gewoon heel snel meer Wp, begin er niet aan. >:) )

edit:
het is nu erg slecht weer, dus wil niet het dak op kruipen.
maar ik kan wel wat foto's maken als het een keer droog is.
dan krijg je misschien betere inzichten.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-11-2016 14:30 ]

• No Hands
  • Nu online
Het hangt met die haken niet aan je dakpannen maar aan je panlatten. Dat is hartstikke stevig en de gebruikelijke manier van monteren op Nederlandse daken.

• S0epkip
No Hands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:29:
Het hangt met die haken niet aan je dakpannen maar aan je panlatten. Dat is hartstikke stevig en de gebruikelijke manier van monteren op Nederlandse daken.
Dus dit is puur marketingpraat?

"Wij werken niet met dakhaken die rechtstreeks om de bestaande panlat worden geschoven. Bij deze

systemen komt het gewicht rechtstreeks op uw dakpannen en de bestaande panlat, die hier niet

voor zijn gemaakt. Ook komt bij deze systemen condens van de koude dakhaken op uw

onbehandelde panlatten.

Wij werken wel met nieuwe geïmpregneerde latten, als ondergrond voor de dakhaken. Deze latten

vangen de krachten op, waardoor uw dakpannen en panlatten niet worden belast."

PVO

• migjes
S0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:32:
[...]

Dus dit is puur marketingpraat?
jep.

• S0epkip
-

[ Voor 232% gewijzigd door S0epkip op 15-11-2016 15:20 ]

PVO

• S0epkip
Goed om te weten.
Heb ik nog gewichtsverdeling nodig bij betonvoeten op platdak?
No Hands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:29:
Werkt dit overigens ook met vlakke dakpannen? Gaan die dan niet een beetje 'omhoog piepen' omdat er een haak tussen de overlap van de twee pannen zit?
Met de nieuwe informatie van 6m breed zouden er 7 panelen van 290Wp op passen. 2 rijen van 3 landscape + 1 portrait ernaast.
Op platte daken dienen panelen voldoende afstand tot de rand vrij te houden. Tevens zal er een opstaande rand zijn en het platte deel wat kleiner zijn. Ik durf daar geen 210Wp panelen in portrait te plaatsen. Er al dan ook speciale portraitframes op maat gemaakt voor moeten worden wat de prijs duurder maakt.
Ik hou het op 3 panelen van 290Wp in landscape met 3 optimizers erop zodat ze samen met de 7 panelen op 1 omvormer kunnen.

Mocht u graag per paneel willen monitoren dan kunnen we ook SolarEdge aanbieden. Dit systeem is wel een stukje duurder.

Bevestigingsmateriaal schuindak clickfit/Hartmann (vlakke pannen)
(in hoogte verstelbare dakhaken, zwarte klemplaatjes)
3 Flatfix Eco 1000 platdakframes (ballast niet inbegrepen)
10 Suntech STP 290Wp Hypro zonnepanelen (zwarte rand)
1 Hosola smart 3000TL omvormer met wifi
3 Hosola Plus 350 optimizers
OF
10 Suntech STP 290Wp Hypro zonnepanelen (zwarte rand)
1 SolarEdge SE3000 HD-Wave omvormer
10 SolarEdge P300 optimizers
Graag advies! Wordt natuurlijk wel lelijk met die ene portrait er naast....
En "In de Photon test van 2013 staat Suntech op plaats 115. In totaal zijn er 151 zonnepanelen getest. Dit is matig te noemen." :'(

[ Voor 89% gewijzigd door S0epkip op 15-11-2016 15:20 ]

PVO

• S0epkip
Kick, niemand?

Nieuwe offerte binnen:
Zonnepanelen
9 x JA Solar BLACK 280 Wp zonnepaneel met geïntegreerde optimizer
Omvormer
1 x SolarEdge SE2200 omvormer
Totaal excl. BTW € 3.740,33

PVO

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

S0epkip schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:39:
Kick, niemand?

Nieuwe offerte binnen:

[...]
Dat is 1,48ex per Wp. Wel redelijk aan de bovenkant denk ik. Heb je die Optimizer perse nodig?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• No Hands
  • Nu online
S0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:46:

[...]

Werkt dit overigens ook met vlakke dakpannen? Gaan die dan niet een beetje 'omhoog piepen' omdat er een haak tussen de overlap van de twee pannen zit?

[...]
Ja dan komt je pan wat omhoog maar dat kan geen kwaad als je dak maar geen hellingshoek lager dan 20 graden heeft. Je kunt ook een gleufje in de pan slijpen als je het heel erg netjes wil, maar dat doen niet alle installateurs.

• No Hands
  • Nu online
Die optimizers worden je aangeboden ivm je 2 verschilende dakhoeken. je kunt eens kijken wat twee kleine omvormertjes kosten ipv een heel systeem met optimizers,.

Die Photon tests moet je niet al je geloof aan ophangen, Photon is al meerdere malen betrapt op het toch niet zo onafhankelijk zijn als ik me goed herinner. Stel nou dat dat paneel op plek 115 staat van de 150 geteste panelen, er zijn nog wel 400 andere merken die niet gestest zijn. Wie weet hoe hoog of hoe laag die in die ene test zouden belanden.
Al die panelen hebben 10 of 12 jaar garantie, daar veranderd een test niks aan. Zorg dat je een installateur zoekt waar je een goed gevoel bij hebt en die bv bij de stichting garantiefonds zonnepanelen is aangesloten. Dat levert meer gemoedsrust op dan een test op internet.

• S0epkip
Het wordt een SE systeem met 9x JA-Solar en een SE2200HD omvormer.

PVO

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gefeliciteerd, en natuurlijk wel de foto laten zien hier.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• S0epkip
Pics or it didn't happen!

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/NC5hOwjpb9PCe7x/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/M4t7NxEjCgnDD4I/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/sUUfRvd69mLmBfF/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/83Qe0JZtFiJWHyH/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

8)

PVO

Pagina: 1