Compaq contura 430cx voorzien van internet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ri_k
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-07 21:31
Mijn vraag

Ik heb een jaar of twee geleden een compaq contura 430cx gekocht om lekker oldschool te kunnen "gamen" nu wil ik de laptop met het internet verbinden echter zit er geen RJ-45 of USB aansluiting op de laptop.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Windows 95
- 486DX4/100MHZ
- 12MB geheugen
- 720MB hdd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De laptop beschikt over 2 PCMCIA porten, deze kan ik gebruiken voor het aansluiten van een netwerkkaart, echter ben ik opzoek naar een kaart die ook door windows 95 ondersteund wordt.
Dit om data te kunnen overzetten naar de laptop. Via floppy is het ook mogelijk, alleen ben ik dan nogal beperkt met de 1,44mb opslag.

Mocht iemand nog een PCMCIA kaart hebben liggen of weet welke kaart ik het beste kan aanschaffen dan hoor ik het graag.

mvg,

Ri_k :)

it's all about the F#cking details

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt als een vraag voor in Netwerken.

Move OH -> NT

Verder:
Hardwarematig zul je inderdaad naar een PCMCIA-kaart moeten kijken. Let op het verschil tussen 32b Cardbus kaarten (die niet gaan passen of werken) en 16b PCMCIA. Je zit echt aan dat laatste vast.

Zie hier het verschil:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Xircom_Realport_PCMCIA_and_CardBus_notch.jpg/220px-Xircom_Realport_PCMCIA_and_CardBus_notch.jpg
De bovenste is Cardbus, met (meestal) koperkleurige connector met bobbeltjes en bovenal een ondiep gleufje aan de zijkant, de onderste is PCMCIA, met (meestal) gladde staalkleurige connector en een diepere gleuf.

Drivers gaan meestal geen probleem zijn, PCMCIA is ouder dan Windows 98, dus voor vrijwel alles zullen Win95 drivers aanwezig zijn.

Ondertussen zijn dit oude dinosaurussen, ik zou je aanraden om vooral eens wat kringloopwinkels in de buurt af te struinen.

Maar...

Ik zou je bovenal sterk afraden om met Windows 95 nog het internet op te gaan. Windows 95 is beveiligingstechnisch zo lek als een mandje en niet zinnig te beveiligen. Als je binnen je LAN bestanden wilt uitwisselen of op de LAN wilt gamen is dat prima, maar vul geen default gateway in bij IP, en installeer bovenal geen (volledig verouderde, lekke) browser erop. Als je bestanden van het internet wilt halen, download ze op een moderne PC en zet ze dan via de LAN over naar deze bak. Hou er sowieso rekening mee dat geen enkel moderne browser nog op Windows 95 gaat draaien. Al heb je lak aan de security-aspecten, de meeste websites zullen functioneel onbruikbaar zijn op Firefox 1.5, Opera 10 of IE 5.5 :o

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 10-11-2016 10:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Ri_k
dion_b schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:31:
Dit klinkt als een vraag voor in Netwerken.

Move OH -> NT

Verder:
Hardwarematig zul je inderdaad naar een PCMCIA-kaart moeten kijken. Let op het verschil tussen 32b Cardbus kaarten (die niet gaan passen of werken) en 16b PCMCIA. Je zit echt aan dat laatste vast.

Zie hier het verschil:
[afbeelding]
De bovenste is Cardbus, met (meestal) koperkleurige connector met bobbeltjes en bovenal een ondiep gleufje aan de zijkant, de onderste is PCMCIA, met (meestal) gladde staalkleurige connector en een diepere gleuf.

Drivers gaan meestal geen probleem zijn, PCMCIA is ouder dan Windows 98, dus voor vrijwel alles zullen Win95 drivers aanwezig zijn.

Ondertussen zijn dit oude dinosaurussen, ik zou je aanraden om vooral eens wat kringloopwinkels in de buurt af te struinen.

Maar...

Ik zou je bovenal sterk afraden om met Windows 95 nog het internet op te gaan. Windows 95 is beveiligingstechnisch zo lek als een mandje en niet zinnig te beveiligen. Als je binnen je LAN bestanden wilt uitwisselen of op de LAN wilt gamen is dat prima, maar vul geen default gateway in bij IP, en installeer bovenal geen (volledig verouderde, lekke) browser erop. Als je bestanden van het internet wilt halen, download ze op een moderne PC en zet ze dan via de LAN over naar deze bak. Hou er sowieso rekening mee dat geen enkel moderne browser nog op Windows 95 gaat draaien. Al heb je lak aan de security-aspecten, de meeste websites zullen functioneel onbruikbaar zijn op Firefox 1.5, Opera 10 of IE 5.5 :o
toon volledige bericht
Thanks voor de reactie, ik had al zo'n vermoede dat ik naar de oudere 16b moest gaan zoeken. echter las ik ergens dat ze ook wel eens beide zouden ondersteunen.
Ik ben zeker niet van plan om met dit oude bakbeest het boze interwebs op te gaan, maar om via lan bestanden over te zetten. Ik zal eens doorzoeken naar een 16b versie van de uit het stenen tijdperk daterende PCMCIA netwerkkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep. Het heeft weinig zin om een specifiek model te adviseren, je moet gewoon kijken wat je kunt vinden en dat dan aan de praat te proberen te krijgen. Meeste wat je ziet is Xircom (zoals op dat plaatje) en 3-Com, waarbij de meeste kaarten met dongles werken voor de poorten zelf. Die dongles raken altijd kapot of kwijt, dus als je de keuze hebt, ga voor zo'n 'realport' geval waar je de connector in het kaartje zelf prikt. Maar wederom, kunnen kiezen is een luxesituatie. Als je iets ziet dat PCMCIA is en Ethernet en min of meer compleet lijkt, go for it.

Er is trouwens een plan-B en een plan-C als je echt niets kunt vinden, maar beide hebben flinke nadelen:

Plan B: vind een parallel naar Ethernet adapter. Zeldzaam en vaak overpriced, maar juist omdat er niche-toepassingen ervoor zijn (o.a. oude laptops *zonder* PCMCIA mogelijkheid) nog wel te vinden. Traag en lomp, maar tenminste een manier om zo'n laptop met reguliere TCP/IP stack op een normale switch aan te sluiten.
Plan C: seriele null-modem verbinding met een andere PC die wel Ethernet heeft. Moddertraag, vereist andere PC met seriele poort (geen sinecure) of USB->serieel adapter.

Maar goed, plan A moet ook kunnen, kijk eens hier:
V&A aangeboden: 3Com Megahertz 10 LAN PC Card TP

Mbt Cardbus: de standaard dateert weliswaar uit 1995, maar je ziet pas vanaf ~1997 laptops ermee; in praktijk ga je het alleen vanaf Pentium-II of K6-2 laptops vinden. Op een 486 is het theoretisch mogelijk maar heb nog nooit eentje gezien in het wild, en volgens spec heeft de Contura 430cx gewoon nog PCMCIA.

Oslik blyat! Oslik!

• Ri_k
Het is inderdaad geen luxe situatie waarin ik nu verkeer, plan A lijkt mij ook de meest logische keuze. heb ook al gekeken naar PCMCIA naar USB 1.1, laten we daar maar niet aan gaan beginnen.

Plan B: https://www.aliexpress.co...2114.40010408.3.13.9nLVVy Deze vond ik zo snel even, zelf geen ervaring mee, is dit werkbaar ?
Plan C: Wel leuk voor het echte nostalgische gevoel ! :)

De kaart die je in je reactie plaatste, de kaart uit V&A zou wel eens de kaart kunnen zijn, ik zag ergens al eens iemand die heb gebruikt had. Maar het blijft mij nog onduidelijk of het om een 16bit of 32bit gaat. opzich zijn de 3 euro die gevraagd wordt ook de kosten niet.

Edit: Ik heb de verkopende partij een bericht gestuurd, misschien dat hij/zij een duidelijk antwoord heeft op de bit vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Ri_k op 10-11-2016 11:50 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ri_k schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:45:
Het is inderdaad geen luxe situatie waarin ik nu verkeer, plan A lijkt mij ook de meest logische keuze. heb ook al gekeken naar PCMCIA naar USB 1.1, laten we daar maar niet aan gaan beginnen.
USB onder Windows 95? Vergeet het maar :P
Plan B: https://www.aliexpress.co...2114.40010408.3.13.9nLVVy Deze vond ik zo snel even, zelf geen ervaring mee, is dit werkbaar ?
Prima werkbaar voor plan C - dit is niets anders dan seriele verbinding over Cat5-kabels verlengen, doet niets met Ethernet :o

Dit is meer wat ik bedoel:
http://www.ebay.nl/itm/Xi...28d2f8:g:mzAAAOSwcUBYH0W~
Plan C: Wel leuk voor het echte nostalgische gevoel ! :)

De kaart die je in je reactie plaatste, de kaart uit V&A zou wel eens de kaart kunnen zijn, ik zag ergens al eens iemand die heb gebruikt had. Maar het blijft mij nog onduidelijk of het om een 16bit of 32bit gaat. opzich zijn de 3 euro die gevraagd wordt ook de kosten niet.
Hoezo onduidelijk? Op het plaatje duidelijk staalkleurige connector plus grote inkeping. Dat is PCMCIA, geen Cardbus. Plus de verkoper heeft het er expliciet over dat z'n andere kaart wel 32b is.
Edit: Ik heb de verkopende partij een bericht gestuurd, misschien dat hij/zij een duidelijk antwoord heeft op de bit vraag.
Niet nodig, dat ding is PCMCIA dus wat je zoekt. Kun je ook gewoon vinden als je op specs ervan zoekt :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1