Externe netwerk HDD - geen NAS

Pagina: 1
Acties:

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Al een tijdje heb ik te weinig opslagruimte op mijn 256G SSD. Nu er een mediaspeler bij is, is de kogel door de kerk: er moet een netwerkschijf bij. Deze mag echter enorm dom zijn: het enige wat hij hoeft te doen is gemount te kunnen worden in Windows en Android (Kodi) maar je eindigt eigenlijk direct bij een NAS lijkt het, met bijhorend kostenplaatje. Bestaat er zoiets als een simpele en betaalbare externe schijf met netwerkpoort die kan doen wat ik wil dat het doet?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een router met een USB poort is het eerste wat in mij op komt. Probleem is, je hebt rekenkracht nodig om die netwerkpoort aan te sturen, dus een NAS is altijd ook een computer met een CPU, geheugen enz.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-01 21:43
NAS = Network attached storage, dus per definitie ben je op zoek naar een nas ;)

Je kan kijken naar zoiets: pricewatch: Digitus "Private Cloud" Drive
Ik ken het product zelf niet, dus ook geen idee wat voor kwaliteit het is. Maar ook dat soort dingen staan gewoon onder categorie: Netwerkopslag. Misschien daar eens rondkijken voor iets wat in je budget past?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja een netwerkschrijf = NAS (Network Attached Storage), je hebt de schrijf nodig, een netwerkkaart en een processor om een share te draaien.
Misschien dat je een USB poort op je router hebt (welke router heb je?) waar je een goedkope (en trage!) oplossing mee hebt om een standaard externe disk op aan te sluiten en anders een Raspberry oid maar anders zit je toch echt aan een losse NAS.

Fixing things to the breaking point...

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:37
Heeft je mediaspeler niet toevallig een USB poort en een internetverbinding?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Cheers voor alle antwoorden! Blijkbaar zoek ik toch een nas O-). Ik dacht van niet omdat ik, los van netwerkfunctie, het een "domme" schijf mag zijn: de rekenkracht komt wel van de mediabox / PC.

Dat gezegd hebbende, jullie adviezen en vragen:
wagenveld schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:15:
Een router met een USB poort is het eerste wat in mij op komt. Probleem is, je hebt rekenkracht nodig om die netwerkpoort aan te sturen, dus een NAS is altijd ook een computer met een CPU, geheugen enz.
RGAT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:20:
Misschien dat je een USB poort op je router hebt (welke router heb je?) waar je een goedkope (en trage!) oplossing mee hebt om een standaard externe disk op aan te sluiten en anders een Raspberry oid maar anders zit je toch echt aan een losse NAS.
Heb ik! Standaardding van Ziggo, de Technicolor TC7210.z. Zou het mogelijk zijn hier een "domme" HDD op aan te sluiten en als netwerkschijf te mounten?
Nat-Water schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:26:
Heeft je mediaspeler niet toevallig een USB poort en een internetverbinding?
Ik heb de A95X met 2x USB poort, ethernet en wifi :).

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:37
Kan je daar niet je HDD aan vastknopen?
(Aangenomen dat dat ding altijd aanstaat, anders kan je er natuurlijk niet bij vanaf je PC)
Je techicolor zou een USB HDD moeten ondersteunen volgens snel googlen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb nog een HDD gevonden, ik begrijp dat hij alleen nog maar een "jasje" nodig heeft om hem aan de router te kunnen hangen. Ik heb hier weinig ervaring mee, dus hopelijk kunnen jullie één laatste vraag beantwoorden: Heb ik mijn huiswerk goed gedaan als ik zeg dat de volgende HDD (die ik nog thuis heb) geplaatst in de volgende case (zal ik aanschaffen) aangesloten kan worden op het router?

pricewatch: Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB
pricewatch: Fantec DB-ALU3 Zwart

Ik ben uitgegaan van allebei Sata-300 en allebei 3.5". Zijn dat de enige criteria?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Jep!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Enige andere overweging is het soort USB aansluiting, maar die heb je ook al matchend met een Technicolor modem (namelijk USB3).
Je had ook een USB2 jasje kunnen nemen, maar dan had je mogelijk niet zo lekker snelle NAS toegang gehad.

Verder kan de TC72xx trouwens ook het DLNA protocol serveren. Kan eventueel handig zijn met mobieltjes en mediaplayers.
Da's geen rekenkracht intensief iets om te doen, maar deelt puur op een soort playlist basis je muziek en videos. Ik gebruik het zelf voor muziek, omdat alles dan netjes gesorteerd en doorzoekbaar is op allerlei verschilende manieren (op artiest zonder album in de mix te gooien of juist wel met album scheidingen, op tracktitels, en veel meer). Uiteraard wel afhankelijk van correcte metadata zoals ID3 tags bij muziek.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwacht overigens geen 'wonderen' van een dergelijke setup.
De ziggo routers zijn al geen krachtpatsers. Als deze ook nog eens een deel van zijn reeds beperkte rekenkracht & ram moet gebruiken voor het managen van externe opslag hoef je hier geen supersonische read/write snelheden van te verwachten.

Ps. Check voor de zekerheid eerst even of het ziggo apparaat uberhaubt toestaat om externe storage te mounten. Bij mijn modem was deze optie namelijk door de ziggo firmware geblokkeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Switchie op 12-11-2016 18:16 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden. Helemaal gelet op die van Switchie ga ik misschien toch voor een tweedehands NAS. Mag simpel, en is dan niet of weinig duurder dan zo'n case. Even struinen door V&A dus :).

Mooi dat ik op de goede route ben, bedankt voor de hulp!

Pagina: 1