Bureau op 1 poot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07 17:03
Hallo

ben momenteel bezig er een garage bijnaast te zetten, als dit af is wil ik er en bureau in maken dat er ongeveer als volgt uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8NdFc7X.jpg
(extreme compressie om de paginas snel te houden, klikken voor voledige render }:O )

Hij word aan de vloer vastgeankerd en de poot die de zien is is 12x12CM, zijn er mensen met tips over bijvoorbeeld hoe dik staal die poot moet zijn (1.2cm?) en hoe ik het beste het blad op deze poot kan maken (een draagconstructie vind ik goed, maar ik weet nog niet hoe exact)

De afgebeelde dikte van het blad is niet op maat, maar voor de rest kloppen alle maten (het blad is 2.5Mx0.8M)

Alle tips zijn welkom! (over de constructie onder het blad)

Hieronder de oude render
http://i.imgur.com/3mrOz6S.png

Hieronder een aantal afbeeldingen(wireframes) van hoe ik het in mijn hoofd had

(de draagconstructie is nog een schets, deze zit niet op een exacte locatie, maar meer in de buurt van op het moment)

1 Hokje is 10CM

Voor
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XNpBjCh.png

Boven - Draagconstructie oranje
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qywWwMw.png

[b]Rechts[b] - Draagconstructie oranje
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gnprlVJ.png

[ Voor 39% gewijzigd door Ayyylias op 10-11-2016 15:47 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:39
Ben geen profi metaal werker ofzo, maar zou het wijsheid zijn mogelijk om een frame onder het blad door te maken die "in het bureaublad" valt, en daar de poot goed op vast maken.

Kan je jammer genoeg niet helpen met hoe dikwandig het staal moet zijn, maar misschien is dit wel een idee voor wat extra stevigheid in je blad.
Natuurlijk afhankelijk van hoe dik je werkblad moet gaan worden, als jij bijv een deurpaneel van ruim 30mm dik gebruikt denk ik dat dit niet echt nodig is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hou er ook wel rekening mee, dat het gewicht van de monitoren die aan de beugel zitten ook op 1 punt rust.
Als het bureau tegen de muur komt te staan, zou ik dus ook iets maken, waardoor het bureau dankzij de zijkant aan de muur bevestigd wordt. Dan neem je best een flinke last weg bij de poot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het eerste wat in me opkomt: WAAROM?! Waarom een bureau op één poot?!

Heb je "last" van de poten aan de zijkant van een traditioneel bureau? Of vind je het mooi staan (praktisch is het namelijk niet i.v.m. gewicht wat je op je bureau gaat doen en je bureau dus kan gaan kantelen).

Iets wat op één poot staat, is bijna nooit stabiel!
Heb je last van de poten aan de zijkant, pak het dan gewoon goed aan en ga dan voor een "zwevend" bureau. Veranker (minimaal) twee (metalen) vierkante / platte buizen aan de muur en schroef je blad dan hieraan vast.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik vind het wel wat hebben. Is het een idee om de poot precies uit te laten komen waar de monitor standaard staat? Als je er rekening mee houdt zou je dan daar de kabels ook mooi in weg kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 16:39
Wat nodig is om de dimensies van je poot te berekenen is massa's en afstanden. Wat je met 1 poot hebt is dat hij vooral moment op aan het vangen is(een kracht op een afstand). Dit valt te minimaliseren door gebruik te maken van massamiddelpunten.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Komt het ding tegen een muur te staan? Dan kun je ook nog wat ondersteuning zoeken tegen de muur.

De voet zou ik dan ook verzinken in de vloer, zodat je niet telkens tegen die voet zit te schoppen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:19
Oef, dat is best een mooie constructie die je wilt gaan maken. Je zal er sowieso voor moeten zorgen dat het zwaarte punt van het blad (+ de 'vaste' objecten erop) boven het zwaarte punt van je poot uitkomen. Zo heb je het kleinste moment op de onderkant van je poot, en dus minder kans dat je pluggen/schroeven uit de vloer worden getrokken. Het beste is denk ik om het zwaarte punt van het blad e.d. zelfs iets naar de linker kant van de poot te verschuiven, zodat als er iemand op het bureau leunt de krachten ook nog enigszins te overzien zijn.

Je kan er vanuit gaan dat er zo nu en dan een behoorlijk moment op bovenkant van de poot en het blad komt, als het gewicht anders verdeeld wordt (leunen, erop willen zitten, andere monitoren, even een boodschappen krat erop laten rusten of je vriendin die denkt dat die plant daar wel erg mooi staat). Hiervoor zal er een stevige constructie om de poot heen gemaakt moeten worden, met een z'n groot mogelijke poot (zodat die beter bestand is tegen het draaiende moment en je meer oppervlakte hebt om het blad aan de poot te monteren).

De sterkste verbinding krijg je door een buizenframe te maken in het blad en deze aan de poot te lassen. Ik weet niet of je kan lassen en de apparatuur ervoor beschikbaar hebt?

Zoals hierboven al is gezegd is het een goed idee om het blad aan het muur te verankeren, vooral aan de rechterkant. Als dit niet mogelijk is heb je ook altijd nog de optie om via een staaldraad oid het blad met het plafond te verbinden. Dit zal gigantisch schelen op de constructie die je anders zal moeten maken.

Hoe dik je je blad maken? Hoe dikker het blad is hoe stijver die zal worden, en dus minder op het uiteindelijk zal gaan hangen.

Oftewel:
- Je maakt het je zelf best lastig met deze constructie,
- Is het mogelijk om het blad aan de muur of het plafond te bevestigen?
- Kan je lassen?
- Hoe dik wordt je blad?

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-07 07:19
poeh...dan mag er ook niet iemand op gaan leunen of even op gaan zitten. Hou daar alsjeblieft wel rekening mee.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik zou je bureaublad van een omgekeerd stalen bak maken, met een web van stalen schotten.

Zodoende kan je je krachten beter af laten dragen naar je kolom

het werkblad zou je dan kunnen "laten" spuiten

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 16:13

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 19:14
Met voldoende verankering (lijmankers M12 ofzo) moet dit echt wel gaan lukken

Koker van 12 mm dik lijkt me ook dik zat (120x120x12) zou misschien nog wel wat dunner kunnen.

er moet dan wel een grote kopplaat op waar je, je blad op schroeft. (800x800x5?)

De poot ben ik niet zo bang voor maar voor je blad wel. Vind het verder wel een mooi idee zo!

[ Voor 13% gewijzigd door EJ pc op 10-11-2016 13:10 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Met wat laswerk en staal kom je denk een heel eind

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 16:24
Ik zie de connectie tussen voet en vloer wel als problematisch. Doordat het zwaartepunt van het bureau met alles erop een stuk verwijderd ligt van de vloerconnectie, krijg je daar niet alleen het gewicht van het bureau (rode pijl), maar ook een koppel om te voorkomen dat de boel kantelt. De baluwe pijl is zo groot als de rode plus oranje pijl.

De oranje pijl hangt f van het koppel. Die is zo groot als het totale gewicht maal de afstand van het zwaartepunt tot het midden van de voet, gedeeld door de afstand tussen de boutjes. M = F * L.

Bijvoorbeeld een halve meter tussen zwaartepunt en poot en 100mm tussen de boutjes, 50kg totaalgewicht:
50(kg)x9,82(m/s^2)x0,5(m)=245,5(Nm) Per boutje (uitgaande van twee boutjes per kant): 245,5(Nm)/0,1(m)/2(aangrijppunten van het koppel)/2(bujes per kant)= 613,75N per kant (~62,5kg). In dit geval zou de blauwe pijl dus (2 boutjes+rode pijl=) 175kg zijn.

Door de poot zo te maken dat er in ieder geval materiaal onder het zwaartepunt zit, is blauw precies even groot als rood. De voet breder maken zodat de boutjes verder uit elkaar zitten is ook bevorderlijk.

Dit is slechts een voorbeeld om aan te geven hoe ongunstig het is om het zwaartepunt en de voet zo ver uit elkaar te doen. Hierbij is nog geen rekening gehouden met bijvoorbeeld leunen op je bureau. Als je leunt op het uiteinde, dan duw je al gauw met enkele tientallen kilo's en kun je de halve meter in m'n voorbeeld wel meer dan een meter.

Tafel 1 poot - krachten

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 19:56

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

mcelias5 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 01:45:
Hallo

ben momenteel bezig er een garage bijnaast te zetten, als dit af is wil ik er en bureau in maken dat er ongeveer als volgt uit ziet:

[afbeelding]

Hij word aan de vloer vastgeankerd en de poot die de zien is is 12x12CM, zijn er mensen met tips over bijvoorbeeld hoe dik staal die poot moet zijn (1.2cm?) en hoe ik het beste het blad op deze poot kan maken (een draagconstructie vind ik goed, maar ik weet nog niet hoe exact)

De afgebeelde dikte van het blad is niet op maat, maar voor de rest kloppen alle maten (het blad is 2.5Mx0.8M)

Alle tips zijn welkom! (over de constructie onder het blad)
Dit is echt een bijzonder ongelukkige manier om een bureau te maken. Uiteraard kan het wel, mits je het maar dik genoeg maakt en je een fatsoenlijke constructie hebt waarmee je het blad bevestigt aan de poot. Wat je zou moeten doen is doorrekenen wat de maximale kracht gaat worden op de belangrijkste plekken in je constructie. Bijvoorbeeld op de plek waar de poot vastgezet wordt aan de vloer, waar de stalen kolom vastgezet wordt aan de bodemplaat, waar de poot en de tafel aan elkaar verbonden zijn, etc.

Is het haalbaar? Jazeker, maar je moet wel verstand van zaken hebben. Als hobbyprojectje is dit behoorlijk uitdagend.

Steam/Discord: Flimovic

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vroeger als je al 4 poten zonder T-Balk had en hard aan het tikken was, ging het hele bureau al wiebelen dus ik weet niet of het verstandig is om 1 poot aan te houden. Daarnaast is een T-Balk eigenlijk steun en toeverlaat voor een bureau en ook om je kabels weg te werken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Boppo84 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:23:
Ik zie de connectie tussen voet en vloer wel als problematisch. Doordat het zwaartepunt van het bureau met alles erop een stuk verwijderd ligt van de vloerconnectie, krijg je daar niet alleen het gewicht van het bureau (rode pijl), maar ook een koppel om te voorkomen dat de boel kantelt. De baluwe pijl is zo groot als de rode plus oranje pijl.

De oranje pijl hangt f van het koppel. Die is zo groot als het totale gewicht maal de afstand van het zwaartepunt tot het midden van de voet, gedeeld door de afstand tussen de boutjes. M = F * L.

Bijvoorbeeld een halve meter tussen zwaartepunt en poot en 100mm tussen de boutjes, 50kg totaalgewicht:
50(kg)x9,82(m/s^2)x0,5(m)=245,5(Nm) Per boutje (uitgaande van twee boutjes per kant): 245,5(Nm)/0,1(m)/2(aangrijppunten van het koppel)/2(bujes per kant)= 613,75N per kant (~62,5kg). In dit geval zou de blauwe pijl dus (2 boutjes+rode pijl=) 175kg zijn.

Door de poot zo te maken dat er in ieder geval materiaal onder het zwaartepunt zit, is blauw precies even groot als rood. De voet breder maken zodat de boutjes verder uit elkaar zitten is ook bevorderlijk.

Dit is slechts een voorbeeld om aan te geven hoe ongunstig het is om het zwaartepunt en de voet zo ver uit elkaar te doen. Hierbij is nog geen rekening gehouden met bijvoorbeeld leunen op je bureau. Als je leunt op het uiteinde, dan duw je l gauw met enkele tientallen kilo's en kun je de halve meter in m'n voorbeeld wel meer dan een meter.

[afbeelding]
toon volledige bericht
Niet alleen de bouten zijn een zorgpunt, ook het buigend moment in de poot. En wat neem je als maximale kracht? Op zo'n groot bureau kan je makkelijk met 3 personen zitten. Reken voor het gemak 100 kg pp, Dan zit je al op 300 kg. Op ongeveer een meter afstand van het draaipunt, zit je al op 3000 Nm aan buigend moment. En dan heb je nog geen veiligheidsfactor, wat voor een dergelijke constructie zeker aan te raden is.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:12
Was er niet een tweaker die enige tijd terug zo'n custom bureau verkocht? Was oranje, met alles geintegreerd. Dacht ook dat deze op 1 poot stond. Maar wellicht aan de muur vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Hoe dik wil je het bureaublad zelf maken? Zo te zien is dit niet hoogkantig en dus heb je grote kans op buiging (buig stijfheid gaat met de dikte tot de derde macht). De reden dat een normale tafel op vier poten staat is dat een blad niet torsiestijf is. Het blad heeft dus een interne vrijheidsgraad (vandaar dat je bijna geen drie potige tafels ziet). Je zou dus een bijzonder stijf tafelblad moeten hebben (door bijvoorbeeld gebruik te maken van een hoogkantige koker) om dit bureau stijf en stevig te maken.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• Ayyylias
CH40S schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:27:
Hou er ook wel rekening mee, dat het gewicht van de monitoren die aan de beugel zitten ook op 1 punt rust.
Als het bureau tegen de muur komt te staan, zou ik dus ook iets maken, waardoor het bureau dankzij de zijkant aan de muur bevestigd wordt. Dan neem je best een flinke last weg bij de poot.
Locatie van de poot staat nog niet exact vast, ik zal deze ook nog gewoon onder de monitor standaard kunnen zetten (pas zo het ontwerp even aan)
BastaRhymez schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:34:
Het eerste wat in me opkomt: WAAROM?! Waarom een bureau op één poot?!

Heb je "last" van de poten aan de zijkant van een traditioneel bureau? Of vind je het mooi staan (praktisch is het namelijk niet i.v.m. gewicht wat je op je bureau gaat doen en je bureau dus kan gaan kantelen).

Iets wat op één poot staat, is bijna nooit stabiel!
Heb je last van de poten aan de zijkant, pak het dan gewoon goed aan en ga dan voor een "zwevend" bureau. Veranker (minimaal) twee (metalen) vierkante / platte buizen aan de muur en schroef je blad dan hieraan vast.
Niet omdat moet, maar omdat het (hopelijk) kan *O*
plakpot schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:17:
Wat nodig is om de dimensies van je poot te berekenen is massa's en afstanden. Wat je met 1 poot hebt is dat hij vooral moment op aan het vangen is(een kracht op een afstand). Dit valt te minimaliseren door gebruik te maken van massamiddelpunten.
Het middenpunt van massa is straks een stuck dichterbij het draagpunt, de poot komt dichter naar het midden van het bureau en de monitoren.
Slavink89 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:30:
Oef, dat is best een mooie constructie die je wilt gaan maken. Je zal er sowieso voor moeten zorgen dat het zwaarte punt van het blad (+ de 'vaste' objecten erop) boven het zwaarte punt van je poot uitkomen. Zo heb je het kleinste moment op de onderkant van je poot, en dus minder kans dat je pluggen/schroeven uit de vloer worden getrokken. Het beste is denk ik om het zwaarte punt van het blad e.d. zelfs iets naar de linker kant van de poot te verschuiven, zodat als er iemand op het bureau leunt de krachten ook nog enigszins te overzien zijn.
Gaat ook gebeuren (poot iets naar links)
Slavink89 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:30:Je kan er vanuit gaan dat er zo nu en dan een behoorlijk moment op bovenkant van de poot en het blad komt, als het gewicht anders verdeeld wordt (leunen, erop willen zitten, andere monitoren, even een boodschappen krat erop laten rusten of je vriendin die denkt dat die plant daar wel erg mooi staat). Hiervoor zal er een stevige constructie om de poot heen gemaakt moeten worden, met een z'n groot mogelijke poot (zodat die beter bestand is tegen het draaiende moment en je meer oppervlakte hebt om het blad aan de poot te monteren).
Bedankt voor de tip
Slavink89 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:30:De sterkste verbinding krijg je door een buizenframe te maken in het blad en deze aan de poot te lassen. Ik weet niet of je kan lassen en de apparatuur ervoor beschikbaar hebt?
Dit kan als het goed is wel geregeld worden gelukkig :)
Slavink89 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:30:Zoals hierboven al is gezegd is het een goed idee om het blad aan het muur te verankeren, vooral aan de rechterkant. Als dit niet mogelijk is heb je ook altijd nog de optie om via een staaldraad oid het blad met het plafond te verbinden. Dit zal gigantisch schelen op de constructie die je anders zal moeten maken.

Hoe dik je je blad maken? Hoe dikker het blad is hoe stijver die zal worden, en dus minder op het uiteindelijk zal gaan hangen.
De dikte staat nog niet vast, maar de dikte van de draagsconstructie mag dik zijn (8cm zal geen probleem zijn)
Slavink89 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:30:Oftewel:
- Je maakt het je zelf best lastig met deze constructie,
- Is het mogelijk om het blad aan de muur of het plafond te bevestigen?
- Kan je lassen?
- Hoe dik wordt je blad?
- Toen ik dit in 3 software tekende wist ik wel dat ik het echt mooi vond ;D
- Eigenlijk niet, het plafond is behoorlijk hoog en er zit niet echt een punt in waar ik het aan zal kunnen verankeren
- Waar de grootste krachten op komen doe ik het niet zelf :)
- De dikte van het blad staat niet echt vast, dit is meer afhankelijk van hoe dik het moet zijn om het gewicht te kunnen houden.
HyperTrophy schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:55:
ik zou je bureaublad van een omgekeerd stalen bak maken, met een web van stalen schotten.

Zodoende kan je je krachten beter af laten dragen naar je kolom

het werkblad zou je dan kunnen "laten" spuiten
Bedankt voor de tip!
Gamebuster schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:15:
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Met wat laswerk en staal kom je denk een heel eind
Gaat nog wel even duren tot dat die er is ;D
Boppo84 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:23:

Dit is slechts een voorbeeld om aan te geven hoe ongunstig het is om het zwaartepunt en de voet zo ver uit elkaar te doen. Hierbij is nog geen rekening gehouden met bijvoorbeeld leunen op je bureau. Als je leunt op het uiteinde, dan duw je l gauw met enkele tientallen kilo's en kun je de halve meter in m'n voorbeeld wel meer dan een meter.

[afbeelding]
toon volledige bericht
De bouten komen volgens mijn huidige tekening ongeveer 28.5CM uit elkaar, en het zullen waarschijdenlijk M12 bouten (of groter) zijn.
Omdat ik de vloer nog uit de garage te breken heb (vloer van de oude (kleinere) garage ligt er nog in) is het mogelijk om al een mooie constructie in/onder de vloer aan te legen waardoor ook alles kabels door de buis kunnen en er dus een zeer goede verankering mogelijk is hier.

Bedankt voor de moeite (ik ga nog wel even kijken voor die kleine ondersteuning die je hebt getekend, dat ziet er wel uit dat het het een heel stuk steviger gaat maken)!
Flimovic schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:24:
[...]

Dit is echt een bijzonder ongelukkige manier om een bureau te maken. Uiteraard kan het wel, mits je het maar dik genoeg maakt en je een fatsoenlijke constructie hebt waarmee je het blad bevestigt aan de poot. Wat je zou moeten doen is doorrekenen wat de maximale kracht gaat worden op de belangrijkste plekken in je constructie. Bijvoorbeeld op de plek waar de poot vastgezet wordt aan de vloer, waar de stalen kolom vastgezet wordt aan de bodemplaat, waar de poot en de tafel aan elkaar verbonden zijn, etc.

Is het haalbaar? Jazeker, maar je moet wel verstand van zaken hebben. Als hobbyprojectje is dit behoorlijk uitdagend.
Ik ga dan denk ik mijn rekenmachine ook weer een keer gebruiken binnenkort ;D (misschien kunnen wat simulaties in bijvoorbeeld blender ook een beetje helpen dit te vinden)
Arunia schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:28:
Was er niet een tweaker die enige tijd terug zo'n custom bureau verkocht? Was oranje, met alles geintegreerd. Dacht ook dat deze op 1 poot stond. Maar wellicht aan de muur vast.
Niet gezien
mat2005 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:30:
Hoe dik wil je het bureaublad zelf maken? Zo te zien is dit niet hoogkantig en dus heb je grote kans op buiging (buig stijfheid gaat met de dikte tot de derde macht). De reden dat een normale tafel op vier poten staat is dat een blad niet torsiestijf is. Het blad heeft dus een interne vrijheidsgraad (vandaar dat je bijna geen drie potige tafels ziet). Je zou dus een bijzonder stijf tafelblad moeten hebben (door bijvoorbeeld gebruik te maken van een hoogkantige koker) om dit bureau stijf en stevig te maken.
Het idee wat ik tot nu toe had was een groot profiel op de draagbalk te leggen, en vanaf achter (waar de poot zit) een aantal dragers naar voren te laten komen, waar dan aan de voorkant weer een balk overheenzit zotdat het niet onderling gaat bewegen en het mischien nog iets steviger is aan de zijkanten

En mischien nog iets wat er bij kan komen (weet nog niet zeker of dit gaat gebeuren), maar onder een dikkere balk, met daarin een andere balk, met daarin een draadstang (met glijlagers aan de zijkant) zodat het bureau in hoogte verstelbaar word, maar eerst maar even zien dat ik hier een beetje grip op heb :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:12
[A] Bureau / Smart Desk \[€200]

zie nu dat er een poot aan de andere kant zit. Of, vast maken aan de muur.

• mat2005
  • Nu online
mcelias5 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:49:
[...]

Het idee wat ik tot nu toe had was een groot profiel op de draagbalk te leggen, en vanaf achter (waar de poot zit) een aantal dragers naar voren te laten komen, waar dan aan de voorkant weer een balk overheenzit zotdat het niet onderling gaat bewegen en het mischien nog iets steviger is aan de zijkanten

En mischien nog iets wat er bij kan komen (weet nog niet zeker of dit gaat gebeuren), maar onder een dikkere balk, met daarin een andere balk, met daarin een draadstang (met glijlagers aan de zijkant) zodat het bureau in hoogte verstelbaar word, maar eerst maar even zien dat ik hier een beetje grip op heb :)
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Heb je daar toevallig ook een tekening van?

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• Flimovic

Flimovic

mcelias5 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:49:

[...]

Ik ga dan denk ik mijn rekenmachine ook weer een keer gebruiken binnenkort ;D (misschien kunnen wat simulaties in bijvoorbeeld blender ook een beetje helpen dit te vinden)
Ik vraag me af of Blender een mechanische simulatie kan draaien. Zelfs als blender dat zou kunnen, moet je echt weten wat je doet. Shit in = shit out. En ik betwijfel of je (op dit moment) genoeg kennis hebt om te weten hoe je alle parameters in moet vullen van een mechanische simulatie.

Dit soort problemen kan je op twee manieren oplossen. Dmv ervaring of theorie. Dus je moet óf een handige jongen treffen, of iemand die het voor je kan uitrekenen.

Maar je moet beginnen bij het begin, je moet de hele constructie ontwerpen en vervolgens gaan bepalen of dat anders/beter moet.

[ Voor 7% gewijzigd door Flimovic op 10-11-2016 15:03 ]

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:09
Arunia schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:53:
[...]

[A] Bureau / Smart Desk \[€200]

zie nu dat er een poot aan de andere kant zit. Of, vast maken aan de muur.
Deze was inderdaad aan de muur bevestigd, nu in m'n nieuwe huis rust de rechter kant op een kastje maar staat nog steeds super stevig. Zolang de constructie maar stijf genoeg is en je bevestiging punten op de vloer solide zijn moet dit kunnen. En gewoon doen!!! Ziet er super vet uit, leuke uitdaging. Ik zou als ik jouw was opzoek naar een constructeur die het door kan rekenen, alleen zo kom je er achter of dit mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:36

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik denk dat een koker van 4mm dik genoeg is, de plaat die je aan de grond bevestigd zou ik 10mm dik maken.

Bovenin zou ik een constructie maken van 40mm kokers en daar het blad opleggen. Het zal altijd kunnen buigen dus houdt daar rekening mee. Ik zelf zou denk ik voor een vakwerkconstructie gaan om de poot te maken, maar dan heb je een hele goede lasser nodig.

Stadia was beter....

• Ayyylias
mat2005 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:01:
[...]

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Heb je daar toevallig ook een tekening van?
Net gemaakt *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7m3FQ8Y.png

En hier een zonder alles wat op het bureau ligt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EHUeUBe.png

Ik heb ook besloten dat het waarscheindlijk een beter idee is om de poot aan de rechterkant te maken (omdat deze vanaf hier niet bij je voeten uit komt als je hem onder de monitoren plaatst, en omdat gasten dan lekker aan de rechterkant kunnen zitten ;D)

(werk momenteel vanaf mijn laptop, render is onderweg) <- hij is 32% klaar met bakken (renderen vanaf een desktop is een stuk meer plezier dan vanaf en ultrabook)
Flimovic schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:02:
[...]

Ik vraag me af of Blender een mechanische simulatie kan draaien. Zelfs als blender dat zou kunnen, moet je echt weten wat je doet. Shit in = shit out. En ik betwijfel of je (op dit moment) genoeg kennis hebt om te weten hoe je alle parameters in moet vullen van een mechanische simulatie.

Dit soort problemen kan je op twee manieren oplossen. Dmv ervaring of theorie. Dus je moet óf een handige jongen treffen, of iemand die het voor je kan uitrekenen.

Maar je moet beginnen bij het begin, je moet de hele constructie ontwerpen en vervolgens gaan bepalen of dat anders/beter moet.
laten we hopen dat die een keer voorbij komt wandelen op dit topic ;)
(de reden dat de foto in de TS nog zo'n onmogelijke versie is omdat ik daar lekker had zitten dromen en het snel had gebouwd in blender voordat ik het vergat :+)
robin222 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:06:
[...]

Deze was inderdaad aan de muur bevestigd, nu in m'n nieuwe huis rust de rechter kant op een kastje maar staat nog steeds super stevig. Zolang de constructie maar stijf genoeg is en je bevestiging punten op de vloer solide zijn moet dit kunnen. En gewoon doen!!! Ziet er super vet uit, leuke uitdaging. Ik zou als ik jouw was opzoek naar een constructeur die het door kan rekenen, alleen zo kom je er achter of dit mogelijk is.
Ga er zeker geld voor opzij zetten! (als het mogelijk is heb ik straks heel veel mensen aan de deur staan :>)
artificial_sun schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:11:
Ik denk dat een koker van 4mm dik genoeg is, de plaat die je aan de grond bevestigd zou ik 10mm dik maken.

Bovenin zou ik een constructie maken van 40mm kokers en daar het blad opleggen. Het zal altijd kunnen buigen dus houdt daar rekening mee. Ik zelf zou denk ik voor een vakwerkconstructie gaan om de poot te maken, maar dan heb je een hele goede lasser nodig.
Lassen van dingen die in het zicht komen ga ik zelf zeker niet doen, dan kan ik beter niet beginnen ;(

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ziet er uitdagend uit, de poot lijkt me eerder in de weg te zitten.

Tja hoeveel gewicht moet je op het verste eind v.d poot willen/kunnen zetten ??? denk toch in de richting van 500kg maar goed .. +1 voor het idee

Tja vanalles

• Flimovic

Flimovic

Voordat je begint met rekenen moet je eerst je ontwerp in orde hebben. Als ik zo snel kijk, heb ik de volgende vragen opmerkingen.
- Waarvoor dienen de schoren (schuine balken) bij het blad? Die heb je waarschijnlijk niet nodig. Je hebt waarschijnlijk genoeg aan 4 kokers. (of wellicht zelfs 3, als je een u-vorm aanhoudt).
- Welke materiaal ga je gebruiken voor je frame?
- Welk materiaal ga je gebruiken voor je blad?
- Hoe bevestig je het blad en het frame aan elkaar?

Pas als je dit soort vragen hebt beantwoord, is het handig om te gaan rekenen.

• Ayyylias
Flimovic schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:54:
Voordat je begint met rekenen moet je eerst je ontwerp in orde hebben. Als ik zo snel kijk, heb ik de volgende vragen opmerkingen.
- Waarvoor dienen de schoren (schuine balken) bij het blad? Die heb je waarschijnlijk niet nodig. Je hebt waarschijnlijk genoeg aan 4 kokers. (of wellicht zelfs 3, als je een u-vorm aanhoudt).
- Welke materiaal ga je gebruiken voor je frame?
- Welk materiaal ga je gebruiken voor je blad?
- Hoe bevestig je het blad en het frame aan elkaar?

Pas als je dit soort vragen hebt beantwoord, is het handig om te gaan rekenen.
Frame - Staal (geloof dat het warm gerold heete (de bewerking ervan))
Blad - Composiet
"- Hoe bevestig je het blad en het frame aan elkaar?"
Dat is zeker een goede vraag ;D (Dat is ongeveer de rede dat ik hier de post heb gemaakt :) opzoek naar suggesties en feedback over hoe ik dit het beste kan doen, wat ik heb getekent; weet niet of er betere manieren zijn)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een kokertje 40x40 gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/bureau.PNG

En dan zou je een werktuigbouwkunde student kunnen vragen of hij/zij het even wilt uitrekenen.
Dan weet je ook meteen hoe ver de poot uit het midden kan komen zodat je nog normale afmetingen hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 10-11-2016 16:30 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
ik weet niet waar je je composiet weg gaat halen, ivm nabewerking

ik zou streven naar een stalen constructie, en wellicht een staande rand in je stalen web maken, waar je je composiet werkblad in kan leggen ( dmv sleuven rondom )
je werkblad hoeft dan niet heel dik te worden, de massa en stevigheid zit grotendeels in je staal ( en lekker licht )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ernemmer schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:17:

[afbeelding]

En dan zou je even naar de werktuigbouwkunde student kunnen vragen of hij/zij het even wilt uitrekenen.
Dan weet je ook meteen hoe ver de poot uit het midden kan komen zodat je nog normale afmetingen hebt.
Welk deel komt dan tegen de muur? Anders gaat het nooit stabiel genoeg zijn vrees ik, als je het rode deel tegen de muur doet. Het lijkt me echt het handigste om het bureau ook vast te maken aan de muur, anders mis je gewoon stevigheid en stabiliteit.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zit de poot nu aan de achterkant, of midden onder het blad? Als-ie in het midden zit zou ik beginnen de poot recht te zetten, aan de achterkant maakt het voor je knieen niet uit.
mcelias5 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 01:45:
Hij word aan de vloer vastgeankerd en de poot die de zien is is 12x12CM, zijn er mensen met tips over bijvoorbeeld hoe dik staal die poot moet zijn (1.2cm?)
1.2 cm staal is DIK! Dan zit je ook op 30+ kg voor alleen de poot. Ik heb even geen zin om het uit te rekenen, maar met een tabellenboek kom je een heel eind. De vloer zal het zwakke punt zijn, en zo niet, dan kan je je garage aan je tafel optillen.

Als je dan toch een zware staalconstructie wil maken, en de garage nog gebouwd moet worden: is onzichtbare bevestiging aan de muur niet veel mooier? Nu heb je een enorme tenenstoter met bouten op de vloer zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 10-11-2016 16:32 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:20

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Episch idee, heel gaaf! Ben een volledige noob hierin, maar mij lijk 1.2 CM staal prima, en misschien nog in het bureau wat contragewicht zodat de poot het minder zwaar heeft om 't moment op te vangen? Ben zeer benieuwd naar je eindresultaat!

Professioneel Heftruck Syndroom

• k_doorman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:32
Sterkte van de poot zal al vrij snel goed gaan. Vergeet niet dat de poot ook vrij ver door kan buigen.
Aangenomen dat het bureau, alle spullen op het bureau, een persoon + veiligheids factor +- 500 kg is. En dat dit onderin helemaal vastgeklemd zit.
Verplaatsing = 0.5 * (moment * lengte^2) / (E-modules * traagheids moment)
Aangenomen: koker 60x60x5mm, hoogte 1m

0.5 * ((5000N * 500mm) * (1000*1000)) / (210000 n/mm2 * 541200 mm^4) = 11mm.
Dit is alleen verplaatsing, hier komt ook nog een hoek (φ = (moment * lengte) / (E-modules * traagheids moment) bij waardoor het einde van je blad vrij ver door kan buigen.

• HyperTrophy
  • Niet online
In het geheel ziet overigens de voet van de poot er wat zielig uit, qua krachtenoverdracht. Mogelijk kan je hier ook een plaat aan maken, met verstevigingen, welke je instort in de vloer

• Ernemmer
  • Niet online
k_doorman schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:46:
Sterkte van de poot zal al vrij snel goed gaan. Vergeet niet dat de poot ook vrij ver door kan buigen.
Aangenomen dat het bureau, alle spullen op het bureau, een persoon + veiligheids factor +- 500 kg is. En dat dit onderin helemaal vastgeklemd zit.
Verplaatsing = 0.5 * (moment * lengte^2) / (E-modules * traagheids moment)
Aangenomen: koker 60x60x5mm, hoogte 1m

0.5 * ((5000N * 500mm) * (1000*1000)) / (210000 n/mm2 * 541200 mm^4) = 11mm.
Dit is alleen verplaatsing, hier komt ook nog een hoek (φ = (moment * lengte) / (E-modules * traagheids moment) bij waardoor het einde van je blad vrij ver door kan buigen.
500 kg is natuurlijk wel heel erg ruig. Er zullen maar weinig bureaus zijn die dat gewicht kunnen dragen.
CH40S schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:30:
[...]
Welk deel komt dan tegen de muur? Anders gaat het nooit stabiel genoeg zijn vrees ik, als je het rode deel tegen de muur doet. Het lijkt me echt het handigste om het bureau ook vast te maken aan de muur, anders mis je gewoon stevigheid en stabiliteit.
Dat hoeft niet vast aan de muur, als je beetje dikke profielen gebruikt staat het als een huis en er komen natuurlijk nog wel een paar boutjes in de voet.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 10-11-2016 17:18 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:42

matroosoft

Lone Christian

Ernemmer schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:05:
[...]

500 kg is natuurlijk wel heel erg ruig. Er zullen maar weinig bureaus zijn die dat gewicht kunnen dragen.

[...]

Nee, dit hoeft niet vast aan de muur, als je beetje dikke profielen gebruikt staat het als een huis.
500 kg is helemaal niet zo gek. Qua gewicht van de profielen en je setup zit je al gauw aan 100 kg. Ga je vervolgens wat snel op de uiterste hoek van het bureau zitten, dan moet je niet met 100kg maar met minstens 150kg rekenen. Ik heb de formules even niet bij de hand, maar dit getal kan zomaar hoger zijn. Als je dat dan nog vermenigvuldigd met een veiligheidsfactor kom je al gauw op 500kg uit. Een beetje sterker heeft tevens als voordeel dat het geheel een stuk stijver is en dus minder doorbuigt.

Overigens zou ik het niet adviseren om de poot tegen de zijkant van het blad te zetten, maar over die as gewoon in de midden te zetten. Over de andere as kan hij dan nog wel gewoon uit de midden staan. Anders wordt het moment op de poot enorm en de constructie die je dan in je garagevloer moet gaan gebruiken wordt dan onevenredig zwaar. Wel een mooi design overigens. En zoals anderen al zeiden: je poot wordt niet je grootste probleem, de bevestiging van je voet, dat zal een uitdaging worden. Mijn advies zou zijn een stalen plaat in de midden van het bureau in te gieten in de vloer. Dan kan je de voet met bouten daaraan bevestigen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:58
In je eerste render zit de poot precies bij de middelste monitor. Dat lijkt me de plek waar jij zelf gaat zitten. Dan zit je dus met je benen in de knoei met de poot. Heb je daar al over nagedacht?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Ayyylias
RemcoDelft schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:31:
Zit de poot nu aan de achterkant, of midden onder het blad? Als-ie in het midden zit zou ik beginnen de poot recht te zetten, aan de achterkant maakt het voor je knieen niet uit.

[...]

1.2 cm staal is DIK! Dan zit je ook op 30+ kg voor alleen de poot. Ik heb even geen zin om het uit te rekenen, maar met een tabellenboek kom je een heel eind. De vloer zal het zwakke punt zijn, en zo niet, dan kan je je garage aan je tafel optillen.

Als je dan toch een zware staalconstructie wil maken, en de garage nog gebouwd moet worden: is onzichtbare bevestiging aan de muur niet veel mooier? Nu heb je een enorme tenenstoter met bouten op de vloer zitten.
De poot zit aan de achterkant, en loopt schuin weg van waar mn voeten komen, ik vind het scheef zetten wel echt veel beter uit zien.
"is onzichtbare bevestiging aan de muur niet veel mooier?"
Die staan al wel :/, en het bureau komt in de buurt van het midden van de ruimte ;D
NeFoRcE schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:41:
Episch idee, heel gaaf! Ben een volledige noob hierin, maar mij lijk 1.2 CM staal prima, en misschien nog in het bureau wat contragewicht zodat de poot het minder zwaar heeft om 't moment op te vangen? Ben zeer benieuwd naar je eindresultaat!
Ga mijn best doen!
sdk1985 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:50:
In je eerste render zit de poot precies bij de middelste monitor. Dat lijkt me de plek waar jij zelf gaat zitten. Dan zit je dus met je benen in de knoei met de poot. Heb je daar al over nagedacht?
Daarom loopt deze schuin weg, hij zit achteraan, ik heb nu een bureau van 80cm diep met een muur er achter, en van wat ik kan zien gaat hij niet heel erg in de weg zitten (ik zit nooit met mijn stoel helemaal aangeschoven)
Ernemmer schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:17:

[afbeelding]

En dan zou je een werktuigbouwkunde student kunnen vragen of hij/zij het even wilt uitrekenen.
Voor de constructie van het bureaublad zelf?
Wat je daar hebt getekend ziet er goed uit ;p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Ik heb mijn best gedaan om het moment bij de voet uit te rekenen, wat ik verwacht dat het kritische punt zal zijn. Je koker is volgens je tekening ruim 100 x 100 en dat moet zeker voldoende zijn, zelfs bij een wanddikte van 3mm.

Voor de berekening ga ik uit van de slechtste situatie dat er iemand van 100 kg op de uiterste punt van het bureau gaat zitten. Als je niet heel voorzichtig gaat zitten zit je al gauw op een belasting van 150 kg ofwel 1500N. Ik heb de afmetingen inclusief de belastingsvector even in een xyz-assenstelsel getekend.

Je kunt het moment om punt A berekenen met het uit-product van de armvector op de belastingsvector. De arm vector is (0,7 1,7 0,9) en de belastingsvector is (0 0 -1500). Ik heb de berekening verder uitgewerkt zoals te zien is in onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/02FEalJrFvFMYGjeW3Wguwc6/full.png

Hieruit volgt dat het moment bij de voet 3600Nm is. Let niet op het min-teken, dit geeft alleen maar aan dat het moment in negatieve richting draait ten opzichte van de standaard afspraak. Ik heb nu geen tijd en mis de kennis om je verder advies te geven over de verbinding van de voet met garagevloer, maar ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Edit: In mijn berekening zit de poot aan de andere kant dan in je huidige render. Volgens mij had je hem daar wel in een eerdere render. Voor de waarde maakt dat uiteraard niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door matroosoft op 10-11-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als je de voet zo maakt dat de bouten 150 mm vanuit het midden zitten wordt de kracht op twee bouten aan 1 kant.
1000/150*3600/2= 12kN

Als je een anker van Hilti neemt, bijvoorbeeld de HSA-BW M16 met een trekkracht van 29 kN, is dat goed te doen in een betonnen vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

matroosoft schreef op donderdag 10 november 2016 @ 23:03:
Ik heb mijn best gedaan om het moment bij de voet uit te rekenen, wat ik verwacht dat het kritische punt zal zijn. Je koker is volgens je tekening ruim 100 x 100 en dat moet zeker voldoende zijn, zelfs bij een wanddikte van 3mm.

Voor de berekening ga ik uit van de slechtste situatie dat er iemand van 100 kg op de uiterste punt van het bureau gaat zitten. Als je niet heel voorzichtig gaat zitten zit je al gauw op een belasting van 150 kg ofwel 1500N. Ik heb de afmetingen inclusief de belastingsvector even in een xyz-assenstelsel getekend.

Je kunt het moment om punt A berekenen met het uit-product van de armvector op de belastingsvector. De arm vector is (0,7 1,7 0,9) en de belastingsvector is (0 0 -1500). Ik heb de berekening verder uitgewerkt zoals te zien is in onderstaande afbeelding.

[afbeelding]

Hieruit volgt dat het moment bij de voet 3600Nm is. Let niet op het min-teken, dit geeft alleen maar aan dat het moment in negatieve richting draait ten opzichte van de standaard afspraak. Ik heb nu geen tijd en mis de kennis om je verder advies te geven over de verbinding van de voet met garagevloer, maar ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Edit: In mijn berekening zit de poot aan de andere kant dan in je huidige render. Volgens mij had je hem daar wel in een eerdere render. Voor de waarde maakt dat uiteraard niet uit.
toon volledige bericht
Een paar opmerkingen:
  • Je hebt de poot nu in de uiterste hoek getekend, dit is niet de plek waar de poot zit, de poot zit namelijk iets uit het midden.
  • Je neemt als belasting 150 kg, dit is veel te mager. Je moet uit gaan van het slechtst mogelijke scenario en daar een veiligheidsfactor overheen gooien. Dan kom je uit op minimaal 5 a 600 kg
  • Je hebt nu een moment uitgerekend, maar je kan pas zeggen of het materiaal onderaan de poot sterk genoeg is, als je de spanning in het materiaal weet. De spanning in het materiaal mag maximaal gelijk zijn aan de 0,2% rekgrens van het materiaal. Voor standaard staal is dat 235 N/mm^2. Overigens ben ik het met je eens (zonder het te berekenen) dat 100x100x3 waarschijnlijk sterk genoeg is, dit is namelijk best een lompe koker.
  • Staar je niet blind op de verbinding onderin bij de vloer, de verbinding van de poot met het frame van het tafelblad is vrijwel net zo kritisch.
Formule voor de buigspanning:
σb = Mb / Wb
Wb = 1/6*(h^4-h1^4)/h

Waarbij h de buitenmaat is van de koker en h1 de binnenmaat. Mb is het buigend moment.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Flimovic schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:19:
[...]

Een paar opmerkingen:
  • Je hebt de poot nu in de uiterste hoek getekend, dit is niet de plek waar de poot zit, de poot zit namelijk iets uit het midden.
  • Je neemt als belasting 150 kg, dit is veel te mager. Je moet uit gaan van het slechtst mogelijke scenario en daar een veiligheidsfactor overheen gooien. Dan kom je uit op minimaal 5 a 600 kg
  • Je hebt nu een moment uitgerekend, maar je kan pas zeggen of het materiaal onderaan de poot sterk genoeg is, als je de spanning in het materiaal weet. De spanning in het materiaal mag maximaal gelijk zijn aan de 0,2% rekgrens van het materiaal. Voor standaard staal is dat 235 N/mm^2. Overigens ben ik het met je eens (zonder het te berekenen) dat 100x100x3 waarschijnlijk sterk genoeg is, dit is namelijk best een lompe koker.
  • Staar je niet blind op de verbinding onderin bij de vloer, de verbinding van de poot met het frame van het tafelblad is vrijwel net zo kritisch.
Formule voor de buigspanning:
σb = Mb / Wb
Wb = 1/6*(h^4-h1^4)/h

Waarbij h de buitenmaat is van de koker en h1 de binnenmaat. Mb is het buigend moment.

Succes!
toon volledige bericht
Bedankt voor je opmerkingen. Wat betreft je eerste punt, in mijn tekening zit de voet van de poot idd helemaal aan links, maar voor de berekening heb ik gebruik gemaakt van de maten zoals in de tekening van ts.

Wat betreft de veiligheidsfactor, ja ik zou inderdaad kunnen rekenen met 500kg, maar er waren eerder wat opmerkingen dat dat overkill zou zijn. Vandaar dat ik hiermee gerekend heb. Veiligheidsfactor voor een bureau is natuurlijk ook wat minder belangrijk dan bij een hijsconstructie o.i.d. Als je rekent met 500 kg kom ik overigens op een moment van 5000Nm. Ik zie ook dat ik een rekenfoutje had gemaakt in de vorige berekening, daar is het moment simpelweg 1500Nm. Had een extra minnetje over het hoofd gezien.

Spanning berekenen in de poot is zoals gezegd waarschijnlijk niet nodig. En ook erg lastig gezien het moment over een hoek op de koker werkt. Ik laat dat graag aan anderen over. :P

Wat je laatste opmerking betreft, ik was in de veronderstelling dat de verbinding van de poot met de garagevloer (beton) kritisch zou zijn. Het blijkt dat dit meer een kwestie is van onervarenheid met dat soort verbindingen, gezien de reactie hierboven van een zeer sterke verbinding met beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

matroosoft schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor je opmerkingen. Wat betreft je eerste punt, in mijn tekening zit de voet van de poot idd helemaal aan links, maar voor de berekening heb ik gebruik gemaakt van de maten zoals in de tekening van ts.

Wat betreft de veiligheidsfactor, ja ik zou inderdaad kunnen rekenen met 500kg, maar er waren eerder wat opmerkingen dat dat overkill zou zijn. Vandaar dat ik hiermee gerekend heb. Veiligheidsfactor voor een bureau is natuurlijk ook wat minder belangrijk dan bij een hijsconstructie o.i.d. Als je rekent met 500 kg kom ik overigens op een moment van 5000Nm. Ik zie ook dat ik een rekenfoutje had gemaakt in de vorige berekening, daar is het moment simpelweg 1500Nm. Had een extra minnetje over het hoofd gezien.

Spanning berekenen in de poot is zoals gezegd waarschijnlijk niet nodig. En ook erg lastig gezien het moment over een hoek op de koker werkt. Ik laat dat graag aan anderen over. :P

Wat je laatste opmerking betreft, ik was in de veronderstelling dat de verbinding van de poot met de garagevloer (beton) kritisch zou zijn. Het blijkt dat dit meer een kwestie is van onervarenheid met dat soort verbindingen, gezien de reactie hierboven van een zeer sterke verbinding met beton.
toon volledige bericht
Het rekenen met 500 kg is absoluut geen overkill. Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat er een aantal personen op het bureau gaan zitten. Deze weten immers niet dat het bureau berekend is op slechts 150 kg. Het zou erg vervelend zijn als het hele bureau naar beneden komt, omdat er per ongeluk 3 personen op gaan zitten. Het toepassen van een veiligheidsfactor is dus zeker geen onzin. Verder blijkt de werkelijkheid altijd weerbarstiger dan de de theorie. We rekenen nu bijvoorbeeld met de buigspanning, maar in werkelijkheid is het een samengestelde spanning van buiging, druk, trek en afschuiving. Een veiligheidsfactor verschaft je tevens een marge voor als de constructie niet helemaal perfect wordt gebouwd (bijvoorbeeld een las die niet helemaal goed is), of als de belasting onverwacht toch wat hoger uitvalt dan je van tevoren had voorzien.
Bij het ontwerpen van een hijsconstructie is het nog veel strenger daar wordt standaard met een veiligheidsfactor van 3 gebruikt en daarbij moet de hijsconstructie getest worden met (ik meen uit mijn hoofd) een dubbele belasting. Daarna mag pas een hijswerktuig in gebruik worden genomen. Maar goed, dat lichtelijk off topic :P

Momenten hebben overigens geen last van hoeken, dus daar hoef je in de berekening geen rekening mee te houden. De spanning op zich wel, maar die kan je in dit geval verwaarlozen.

Het is helemaal niet gek dat je als leek hier niet uit komt, er bestaat uiteraard niet voor niks een opleiding werktuigbouwkunde :-) Natuurlijk kan je als leek wel iets maken wat werkt, maar dan zal je aan de veilige kant moeten gaan zitten met alle afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Ik moet, helaas, terugkomen op de berekeningen die ik eerder gemaakt heb. Ik daarbij namelijk het in-product en het uit-product met elkaar verward. Het uit-product geeft een vector als uitkomst, geen scalair getal. De lengte van deze vector is vervolgens het moment. Ik heb de berekening gecontroleerd samen met een medestudent, vandaar dat we op deze fout stuitten. Ik heb het vak Statica pas onlangs gehad, dus dan kan zoiets gebeuren. Hierbij de verbeterde berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MIcUnACl3yGoYsaPxm4JWmtI/full.png

Zoals je ziet levert een belasting van 500kg op de uiterste hoek van het bureau een moment van bijna 10kNm. Dat is vrij veel zou ik zeggen. Wel heb je dan een redelijke marge voor jezelf ingebouwd.

Als je er verder mee wilt gaan: de last kan ontbonden worden in een moment (wat ik nu gedaan heb) en een normaalspanning (zeg maar de kracht in axiale richting van de koker). De normaalspanning kan je met het in-product van de belastingsvector op de armvector bepalen. Vervolgens kan je een doorsnede van de koker maken om de hoofdspanningen te bepalen. Deze hoofdspanningen moeten, zoals al eerder door Flimovic gezegd is, onder de 0,2% vloeigrens van het gebruikte materiaal blijven.

Daarmee heb je de poot berekend, dan moet je nog de voet, de constructie onder het tafelblad en de verbindingen ertussen. Succes! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Laatst online: 08-07 17:59
Iemand heeft het al eerder aangehaald, maar ik zou zeker goed nadenken over of je dit wel fijn werken gaat vinden. Technisch is het natuurlijk zeker mogelijk zo'n bureau te bouwen en neer te zetten. Ik denk dat je met heel veel gewicht rekening moet houden, zeker om een beetje stijfheid (en niet doorbuigen van bureau) wil krijgen en inderdaad niet bij de eerste de beste 'oeps ik leun/zit even op het blad' je hele systeem moet vervangen..

Het probleem lijkt me meer zitten in praktisch gebruik.. Zo'n structuur dempt voor geen meter; tenzij het absurd stijf is zal iedere beweging tegen het blad (armen neerleggen, muizen/typen etc) een langdurige trilling in je schermen/bureaublad (kunnen) veroorzaken..
En, als je mooi de kabels in de structuur kan leiden, kan je er dan nog wel goed bij mocht je een keer iets moeten vervangen? Ik kan me indenken dat met het gewicht van de onderdelen het niet leuk werken is als er iets een keer vervangen of bijgelegd moet worden..

Soms is een gat in de markt met reden een gat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freelh
  • Laatst online: 28-06 12:31
Ikzelf zit ook in de werktuigbouw en wil je toch enkele zaken meegeven:
1/ 10 dik voor de vloerplaat is echt dik. Desalniettemin zou ik dat aanhouden omdat je hier kostentechnisch niet veel gaat besparen met een plaat van 6.
2/ Des te groter je bouten naar de vloer, des te meer zekerheid in geval van een verkeerde montage (verkeerd aandraaimoment etc.). Je vloer zelf blijft het zwakke punt. Als je vloer nieuw is: giet een vloerplaat of draadstangen in.
3/ Overloop je ontwerp voor mogelijke zwakke punten. Niet alleen het contact met de vloer, maar ook de verbinding met het blad kent een moment.
4/ overengineer het geheel niet; als je het blad te zwaar maakt, gaat je voet meer statisch gewicht van je blad moeten torsen dan van je pc. Buizen van 20x20x2 zijn al flink stijf. Ikzelf gebruik standaard 30x30x2 voor frames en krijg vaak de opmerking dat het wat zwaar en lomp is... (Maar de maker werkt het liefste met deze maat, dusjah...)
5/ Stijfheid zie ik niet als een probleem: als het voldoende sterk is, zal het prima zijn. Reken het maar eens na.
6/ Trillingen zie ik niet als een probleem met het houten blad. Als je dit wel zo ziet; gebruik eenvoudige plastic of rubberen washers voor al je boutverbindingen.
7/ Prijzen voor grote buizen zoals 120x120 durven al wel eens op te lopen. Neem een goedkope, standaardmaat zoals 120x120x2 of 100x100x3.
8/ Mijn bureau kan never-nooit 500kg aan. Let alone op een uithoek. Neem een richtgetal en neem een veiligheidsfactor 2 of 3.
9/ Denk aan (de-)montage. Waarom je voet niet apart, met schroeven bevestigd aan het blad? Daar kan je dan een stuk plastic/rubber/urethaan tussenplaatsen, als je dit nodig vindt.
10/ Doorvoergaten her en der in je bureaublad of poot gaan geen problemen geven.
11/ Gebruik je RVS of standaardstaal? RVS is zwaarder, duurder, moeilijker in lassen maar heeft geen oppervlaktebehandeling nodig.
12/ Wie gaat dit maken? Als je met een professional in zee gaat of enkel een leverancier; vraag een rondleiding op de vloer en of je wat materialen (in verschillende diktes) mag zien. De meeste frezers etc. geven je met alle plezier een kleine rondleiding en een snelle, duidelijke feedback.
13/ Maak je beslissingen kostgebaseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
freelh schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:58:
Ikzelf zit ook in de werktuigbouw en wil je toch enkele zaken meegeven:
1/ 10 dik voor de vloerplaat is echt dik. Desalniettemin zou ik dat aanhouden omdat je hier kostentechnisch niet veel gaat besparen met een plaat van 6.
2/ Des te groter je bouten naar de vloer, des te meer zekerheid in geval van een verkeerde montage (verkeerd aandraaimoment etc.). Je vloer zelf blijft het zwakke punt. Als je vloer nieuw is: giet een vloerplaat of draadstangen in.
3/ Overloop je ontwerp voor mogelijke zwakke punten. Niet alleen het contact met de vloer, maar ook de verbinding met het blad kent een moment.
4/ overengineer het geheel niet; als je het blad te zwaar maakt, gaat je voet meer statisch gewicht van je blad moeten torsen dan van je pc. Buizen van 20x20x2 zijn al flink stijf. Ikzelf gebruik standaard 30x30x2 voor frames en krijg vaak de opmerking dat het wat zwaar en lomp is... (Maar de maker werkt het liefste met deze maat, dusjah...)
5/ Stijfheid zie ik niet als een probleem: als het voldoende sterk is, zal het prima zijn. Reken het maar eens na.
6/ Trillingen zie ik niet als een probleem met het houten blad. Als je dit wel zo ziet; gebruik eenvoudige plastic of rubberen washers voor al je boutverbindingen.
7/ Prijzen voor grote buizen zoals 120x120 durven al wel eens op te lopen. Neem een goedkope, standaardmaat zoals 120x120x2 of 100x100x3.
8/ Mijn bureau kan never-nooit 500kg aan. Let alone op een uithoek. Neem een richtgetal en neem een veiligheidsfactor 2 of 3.
9/ Denk aan (de-)montage. Waarom je voet niet apart, met schroeven bevestigd aan het blad? Daar kan je dan een stuk plastic/rubber/urethaan tussenplaatsen, als je dit nodig vindt.
10/ Doorvoergaten her en der in je bureaublad of poot gaan geen problemen geven.
11/ Gebruik je RVS of standaardstaal? RVS is zwaarder, duurder, moeilijker in lassen maar heeft geen oppervlaktebehandeling nodig.
12/ Wie gaat dit maken? Als je met een professional in zee gaat of enkel een leverancier; vraag een rondleiding op de vloer en of je wat materialen (in verschillende diktes) mag zien. De meeste frezers etc. geven je met alle plezier een kleine rondleiding en een snelle, duidelijke feedback.
13/ Maak je beslissingen kostgebaseerd...
toon volledige bericht
Heel erg bedankt!

Ik ga zeker nog wel even kijken naar wat je zij over de rondleiding van de materialen, Ik ben van plan standaardstaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:24

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Student autotechniek hier.

Ontwerp je bureau op stijfheid, sterkte krijg je er bij.
120x120x12 is way to much. Steunpoten van trailers zijn van 150x150x6, en daar gaat zomaar 5 ton op staan af en toe.

Verder is een dergelijke vectormethode zoals hierboven beschreven een goede methode om een eerste indicatie van de reactiekrachten te krijgen.
Werk vervolgens je ontwerp gedetailleerd uit en laat het door een constructeur/student doorrekenen met computersimulaties.
En het meest belangrijke: kijk samen met de mannen die het gaan maken wat haalbaar is. Leuk dat je een apart ontwerp hebt, maar als het afwijkt van standaard maten dan ben je de sjaak.

Ik snap dat het nu wat gecompliceerder en duurder wordt als dat je eerst gedacht had, maar beter als wanneer er straks iets in elkaar gezet is en het in elkaar dondert na een maand.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freelh
  • Laatst online: 28-06 12:31
mcelias5 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:04:
[...]
Heel erg bedankt!

Ik ga zeker nog wel even kijken naar wat je zij over de rondleiding van de materialen, Ik ben van plan standaardstaal te gebruiken.
Cheers.
Aansluitend: vraag naar de overschotjes of wat ze standaard in voorraad hebben; je wilt niet 6m staal betalen als je er maar 1m van nodig hebt.
Voor een idee van kostprijzen kan je op mcb.eu terecht.

NB: standaardstaal moet gelakt oid worden. Anders roest het; Je bureau zal niet wegroesten, maar het is wel een smerige bedoeling (buizen zijn ingevet, het roest geeft af etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
freelh schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:37:
[...]

Cheers.
Aansluitend: vraag naar de overschotjes of wat ze standaard in voorraad hebben; je wilt niet 6m staal betalen als je er maar 1m van nodig hebt.
Voor een idee van kostprijzen kan je op mcb.eu terecht.

NB: standaardstaal moet gelakt oid worden. Anders roest het; Je bureau zal niet wegroesten, maar het is wel een smerige bedoeling (buizen zijn ingevet, het roest geeft af etc.).
Ga kijken (moet nog wel een adres vinden waar ik het kan kopen ;p)
Ik wist wel dat ik het nog moet bewerken, en was dit ook van plan
Pagina: 1