Oude PC Upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Th4M45ta
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-01 15:15
Ik wil graag weer eens goed kunnen gamen en met een beetje mooie resoluties en framerates nou heb ik een PC die ik iets van 4 jaar geleden een beetje heb geupgrade en nou wil ik graag weten wat nog een beetje relevant is of wat ik er heel snel uit moet schoppen en moet upgraden en dan ook misschien nog een beetje met wat het liefste.

Het geen wat ik het vaakst speel is CS GO wat niet heel spannend is om te draaien maar ik wil er bijvoorbeeld erg graag battlefield 1, GTA 5, Gears of War 4 mee spelen. Ofwel nieuwe spelletjes die er zijn en die er aan gaan komen over de aankomende jaren.

Mijn computer bestaat op dit moment uit:

Computer kast: Cooler Master: CM 690 II of III (weet ik niet helemaal zeker maar het gaat om de ruimte natuurlijk.)
Moederbord: ASRock 870 Extreme3
Voeding: Modxstream pro 600w
CPU: amd phenom ii x6 1090t 3.20 GHz
Graphics Card: AMD Radeon HD 6800
RAM: 2x 2GB Geheugen

Het is een beste vraag natuurlijk en ik wil graag weten wat ik er nu op dit moment nog aan kan hebben.

Wat ik zelf denk is dat als ik de videokaart en het ram geheugen vervang en een SSD er in zet dat ik een best eind kom en dat kan alsnog een dure oplossing zijn maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben.

Hopen dat jullie mij kunnen helpen met een oplossing.

Edit:
Ow en als het een beetje spannend wordt voor mijn computer dan maakt hij erg veel lawaai en volgens mij zit er op dit moment op de processor de standaard fan en die heeft het er erg zwaar mee. Als iemand daar ook nog een oplossing voor weet heel graag :D

[ Voor 9% gewijzigd door Th4M45ta op 10-11-2016 01:46 ]

Beste antwoord (via Th4M45ta op 13-11-2016 02:22)

Verwijderd

Een FX is geen optie want werkt niet op dit moederbord. Upgraden naar de snelste cpu die erin kan, de X6 1100T, heeft geen zin want deze loopt slechts 100 MHz sneller. Daar ga je niets van merken.

Blijft de upgrade van de videokaart en ram over. Voor de videokaart zou je naar een gebruikte R9 270X/280/285/280X kunnen kijken. Meer dan €100,- zou dat niet mogen kosten categorie: Videokaarten. Sneller moet je niet willen want daar is de cpu te traag voor.
Bij de huidige 2x2GB ram zou je 2x2GB bij kunnen prikken. Kijk ook hier voor gebruikt om zo goedkoop mogelijk uit te zijn zodat je zoveel mogelijk van je budget opzij kunt leggen voor een nieuw systeem.

Een ssd erin zetten is nooit verkeerd. Bespaar niet op de capaciteit en neem minimaal 500gb pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB zodat je daar een aantal games op kan zetten die zodoende snel kunnen laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2016 08:04 ]

Alle reacties

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02 18:01
Voor Battlefield 1 heb je toch echt wel minimaal 8GB ram nodig en zeker weten een betere videokaart dan een HD 6800. Aldus Game Debate.

Een SSD is voor gameplay nog niet eens zo'n noodzakelijk kwaad. Ja, de levels laden duren iets langer maar voor de gameplay zelf heeft een ssd weinig toegevoegde waarde.

Kijk wel geheugen op je moederbord past en zorg minimaal voor 8GB ram, 16GB ram aanbevolen.
Met een GTX 1060 kom je qua videokaart aardig uit de voeten.

Dat je computer lawaai maakt heeft te maken met de hitte die er vrijkomt. Je doet er verstandig aan de bestaande ventilator van de processor te verwijderen en deze te vervangen voor een tower model. Dan kun je ook gelijk de koelpasta vervangen. En gebruik vooral niet teveel koelpasta..

Mocht er er dan nog geld over zijn is een ssd altijd een leuke extraatje. Het versnelt gewoon je windows ervaring en je hoort je harde schijf niet meer constant pagen/swappen.

In elk geval je CPU kan het makkelijk doen. :)

Mijn YouTube Channel

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Absoluut meer geheugen en andere videokaart. Processor is prima maar op de meest recentere GPU's wel een bottleneck, kijk of je een fx-8320 of 8350 kan bemachtigen!

Tweedehands zal je ergens rond de 250 euro kwijt zijn voor cpu, gpu en geheugen!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Een FX is geen optie want werkt niet op dit moederbord. Upgraden naar de snelste cpu die erin kan, de X6 1100T, heeft geen zin want deze loopt slechts 100 MHz sneller. Daar ga je niets van merken.

Blijft de upgrade van de videokaart en ram over. Voor de videokaart zou je naar een gebruikte R9 270X/280/285/280X kunnen kijken. Meer dan €100,- zou dat niet mogen kosten categorie: Videokaarten. Sneller moet je niet willen want daar is de cpu te traag voor.
Bij de huidige 2x2GB ram zou je 2x2GB bij kunnen prikken. Kijk ook hier voor gebruikt om zo goedkoop mogelijk uit te zijn zodat je zoveel mogelijk van je budget opzij kunt leggen voor een nieuw systeem.

Een ssd erin zetten is nooit verkeerd. Bespaar niet op de capaciteit en neem minimaal 500gb pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB zodat je daar een aantal games op kan zetten die zodoende snel kunnen laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2016 08:04 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik ben het met ACB2401 eens, een gebruikte 280X/7970 zal al een behoorlijke boost geven, die doet namelijk 54 FPS op Ultra in FHD https://nl.hardware.info/...hd-1920x1080-+-frametimes (bij jou misschien iets minder door de CPU), maar op medium/high moet zeker lukken. upgraden met 2x2 of 2x4 gb ram hoeft ook niet duur te zijn als je op V&A kijkt. Je CPU is best nog wel krachtig, zeker als je 'm een beetje gaat overklokken, een paar honderd mhz extra moet met een pricewatch: Cooler Master Hyper 212X ook wel lukken. en anders is ie in ieder geval een stuk stiller!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:27
Als je die phenom gaat overklokken op dat bordje moet je zorgen dat de VRM's ook gekoeld worden. Dat kan door een top-down koeler te nemen zoals bv een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP

Of de voorgestelde towerkoeler en een extra fan in je kast plaatsen die over de VRM's blaast.

Uiteindelijk is een milde overclock (max. 3.8Ghz) op dit bordje aan te raden.

Verder is de voeding al aardig op leeftijd terwijl ie niet van al te hoge kwaliteit is. Daar een r9 280x aanhangen en een overklokte 1090t lijkt me niet zo'n strak plan..

Verder zou het fijn zijn enigzins een indicatie te hebben van een budget en de vraag of je deze setup weer lang gaat gebruiken of binnen afzienbare tijd een CPU/mobo upgrade gaat uitvoeren.

8GB Ram voor BF1 is erg krap. Hij zit constant tegen die limiet aan te hikken en dan gaat ie swappen. Ik zou dan 2x4GB toevoegen.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Baloes schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:49:
Als je die phenom gaat overklokken op dat bordje moet je zorgen dat de VRM's ook gekoeld worden. Dat kan door een top-down koeler te nemen zoals bv een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP

Of de voorgestelde towerkoeler en een extra fan in je kast plaatsen die over de VRM's blaast.

Uiteindelijk is een milde overclock (max. 3.8Ghz) op dit bordje aan te raden.

Verder is de voeding al aardig op leeftijd terwijl ie niet van al te hoge kwaliteit is. Daar een r9 280x aanhangen en een overklokte 1090t lijkt me niet zo'n strak plan..

Verder zou het fijn zijn enigzins een indicatie te hebben van een budget en de vraag of je deze setup weer lang gaat gebruiken of binnen afzienbare tijd een CPU/mobo upgrade gaat uitvoeren.

8GB Ram voor BF1 is erg krap. Hij zit constant tegen die limiet aan te hikken en dan gaat ie swappen. Ik zou dan 2x4GB toevoegen.
Ik heb 8 gig en gebruik nooit meer dan 6 tot 6,5 in bf1. Op 1080p ultra met een r9 290 en 2500k.

Je moet wel zorgen dat je chrome met zn tab bladen uitzet.

• Baloes
Hmm.. Bij mij draaide er niks op de achtergrond, juist om die 8GB te redden.
Kan misschien verschillen per pc. Ik merkte vaak dat het geheugenverbruik na wat uurtjes spelen toch toegenomen was... (misschien toch maar niet 4 uur bf achter elkaar spelen dan :) )
Nu ik 16GB heb gaat ie er trouwens vrolijk overheen.

Maar nog eens 2x2GB er bij prikken is in dit geval niet zo handig. stel je redt het (net) niet met 8GB dan zit je. Via V&A is Ram zowiezo best goedkoop te scoren.

Affijn, misschien eerst maar ff reactie van TS afwachten ivm plannen en budget :)

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:01:
En al had je er een FX in kunnen stoppen, 2 cores erbij gaat je ook niet veel helpen. Een echte upgrade is in dit geval een nieuw systeem.
Ik zou ook gebruikt iets beters zoeken dan een HD6800 als een nieuw systeem nu niet mogelijk is. Of een nieuwe recente videokaart die nog mee kan naar een nieuw systeem en op de koop toe nemen dat ie nu nog een bottleneck heeft.

• Th4M45ta
Super tof van alle reacties super bedankt, echt heel tof!! Ik ben inderdaad niet helemaal duidelijk geweest wat mijn plan en budget is voor mijn computer.

Ik wil en kan er uiteindelijk wel wat geld aan spenderen maar niet in een keer. Ik heb liever voor nu een vervanging van video kaart en wat extra ram erbij (wat wel vaak voorbij kwam en dus ook zeker tot de opties behoort) maar ik vind het niet erg om nu bijvoorbeeld 500/600 euro uit te geven om die 2 componenten + bijvoorbeeld een SSD en er dan weer een jaar/anderhalf jaar op vooruit te kunnen en na die tijd bijvoorbeeld de moederbord en de processor te vervangen.

Ik ga zeker weten even die R9 kaarten bekijken en de ram stiekem wel upgraden tot 16 gig zodat ik er sowieso effies op dat gebied vooruit kom. Ik wil nog weten of als ik bijvoorbeeld een iets duurdere video kaar nu ga kopen dan gaat het niet heel veel toevoegen wat ik al heb gelezen in de reacties omdat mij moederbord/processor het niet vol kan benutten.

Lang verhaal kort, ik koop nu een goeie kaart en ram geheugen en over een jaar/anderhalf jaar doe ik de rest is daar een optie voor met mijn setup?

Ook wil ik nog weten of een iets goedkopere videokaart in dit geval dus een R9 versie die sowieso al top is voor mijn setup, of dat het nog meer gaat toevoegen als ik 2 van die kaarten in mijn kast heb en dat ik die crossfire ga draaien? Ik weet niet of dat ideaal is en of zoiets lang mee gaat en of dat überhaupt te doen is.

Overklokken heb ik echt totaal geen ervaringen mee dus ik denk niet echt dat dat een optie is.

Het maakt niet heel ernstig veel uit of het wat kost (zolang het maar niet uit de jatten loopt natuurlijk)

Echt super bedankt voor de reacties tot nu het is echt geweldig!! Dank je wel! :)

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
en nu zoiets kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 184,50€ 184,50
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,49€ 56,49
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 84,91€ 84,91
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 119,50€ 119,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,40

en een 2e hands videokaart van pakweg €150,- en die videokaart na 1 a 2 jaar vervangen;)

• Snowwie
Th4M45ta schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 02:37:
Super tof van alle reacties super bedankt, echt heel tof!! Ik ben inderdaad niet helemaal duidelijk geweest wat mijn plan en budget is voor mijn computer.

Ik wil en kan er uiteindelijk wel wat geld aan spenderen maar niet in een keer. Ik heb liever voor nu een vervanging van video kaart en wat extra ram erbij (wat wel vaak voorbij kwam en dus ook zeker tot de opties behoort) maar ik vind het niet erg om nu bijvoorbeeld 500/600 euro uit te geven om die 2 componenten + bijvoorbeeld een SSD en er dan weer een jaar/anderhalf jaar op vooruit te kunnen en na die tijd bijvoorbeeld de moederbord en de processor te vervangen.

Ik ga zeker weten even die R9 kaarten bekijken en de ram stiekem wel upgraden tot 16 gig zodat ik er sowieso effies op dat gebied vooruit kom. Ik wil nog weten of als ik bijvoorbeeld een iets duurdere video kaar nu ga kopen dan gaat het niet heel veel toevoegen wat ik al heb gelezen in de reacties omdat mij moederbord/processor het niet vol kan benutten.

Dan ben je in elk geval voor minder dan 400 euro klaar. :)

Lang verhaal kort, ik koop nu een goeie kaart en ram geheugen en over een jaar/anderhalf jaar doe ik de rest is daar een optie voor met mijn setup?

Ook wil ik nog weten of een iets goedkopere videokaart in dit geval dus een R9 versie die sowieso al top is voor mijn setup, of dat het nog meer gaat toevoegen als ik 2 van die kaarten in mijn kast heb en dat ik die crossfire ga draaien? Ik weet niet of dat ideaal is en of zoiets lang mee gaat en of dat überhaupt te doen is.

Overklokken heb ik echt totaal geen ervaringen mee dus ik denk niet echt dat dat een optie is.

Het maakt niet heel ernstig veel uit of het wat kost (zolang het maar niet uit de jatten loopt natuurlijk)

Echt super bedankt voor de reacties tot nu het is echt geweldig!! Dank je wel! :)
Voor een snelle game ervaring is een ssd nog niet eens zo noodzakelijk. Meer geheugen is beter.

Wat jij eens moet napluizen is wat voor geheugen je nu in je pc hebt zitten. Dit kun je bekijken met onder andere het programma Speccy
Dan pak je vervolgens de QVL van je moederbord er bij, deze dus -> http://www.asrock.com/mb/memory/870%20Extreme3.pdf en dan ga je kijken of dat geheugen wat je hebt op deze lijst staat. Zo ja, dan zou je kunnen overwegen een tweede setje van 2 x 2 er bij te te halen voor 8 GB totaal. Check uiteraard wel aan de hand van de QVL of je moederbord 4 van dat soort geheugensticks ondersteund.

Zo niet dan overweeg ik je om op deze pagina te kijken en gewoon een gokje te wagen door een setje van 4 x 4GB geheugen te kopen. Ze kosten in elk geval niet meer dan 100 euro.

Wat de videokaart betreft, er kan enkel een ATI AMD kaart op dit moederbord. Je kunt er eentje tweedehands scoren hier op V/A, maar gezien de prijsverschillen zou ik eerder gaan voor een pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G

Mijn YouTube Channel

• Th4M45ta
Ik ga dat vanavond effies uitzoeken ik heb sowieso 4 slots voor me geheugen en denk dat ik gewoon een nieuw setje geheugen haal van 16 gig. Is idd niet zo heel duur. Die videokaart die hierboven staat is die nog een beetje future proof? Processor ga ik dan wel samen met mijn moederbord vervangen als jullie zeggen dat die nog wel oké is. Dan gaat daar nog wel een jaar overheen ofzo denk.

Voor nu dan dus of een R9 videokaart zoals hier een paar boven staat, nieuw geheugen en een nieuwe fan.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Th4M45ta schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:39:
Ik ga dat vanavond effies uitzoeken ik heb sowieso 4 slots voor me geheugen en denk dat ik gewoon een nieuw setje geheugen haal van 16 gig. Is idd niet zo heel duur. Die videokaart die hierboven staat is die nog een beetje future proof? Processor ga ik dan wel samen met mijn moederbord vervangen als jullie zeggen dat die nog wel oké is. Dan gaat daar nog wel een jaar overheen ofzo denk.

Voor nu dan dus of een R9 videokaart zoals hier een paar boven staat, nieuw geheugen en een nieuwe fan.
Hou er rekening mee dat als je een nieuw moederbord en processor koopt, dat je dan ook nieuw geheugen moet hebben, want je koopt nu DDR3 en straks ga je dus DDR4 nodig hebben. Dit is het grote nadeel van het upgraden van een ouder systeem, je investeert in verouderd spul.
En 16GB is voor gaming eigenlijk overkill, de winst t.o.v. 8GB is het niet waard.

• Snowwie
noguru schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:45:
Hou er rekening mee dat als je een nieuw moederbord en processor koopt, dat je dan ook nieuw geheugen moet hebben, want je koopt nu DDR3 en straks ga je dus DDR4 nodig hebben. Dit is het grote nadeel van het upgraden van een ouder systeem, je investeert in verouderd spul.
Hij heeft gewoon een beperkt budget op dit moment waar hij het mee wil doen. Kenbaar is z'n huidige pc te traag voor bepaalde programma's of games. Dan maar wat geld er tegen aan om die pc weer een beetje sneller te krijgen, er een jaartje of 4 mee doen en in de tussentijd gewoon elke maand 30 euro aan de kant leggen om vervolgens over 4 jaar een nieuwe pc te kopen.

Roeien met de riemen die je hebt.
En 16GB is voor gaming eigenlijk overkill, de winst t.o.v. 8GB is het niet waard.
Ben ik niet met je eens. Als hij besluit om vooralsnog geen SSD te kopen dan kan die 16GB juist heel nuttig zijn. Want dan kan hij met het (gratis) programma Dataram Ramdisk een ramdisk aanmaken en de temp files van Windows daar naar toe leiden. Dat scheelt heel wat schrijf acties naar de hdd. Tevens zal het extra geheugen de mate van paging/swapping ook aanzienlijk verminderen.

En verder, mocht hij over 4 jaar een nieuwe pc kopen dan verkoopt hij deze 'oude' pc met 16GB makkelijker dan eentje met slechts 8GB. Want ik zeg je wel, over 4 jaar is 8GB gewoon niet de norm meer.

Mijn YouTube Channel

• Baloes
Daarbij kun je met de DDR3 ook nog gaan voor een betaalbare upgrade naar een i5 4xxx of i7 4xxx systeempje (budget dat TS aangaf is daar zelfs nu al groot genoeg voor) mocht blijken dat de prestaties toch tegenvallen.

• Th4M45ta
Thanks voor de hulp gasten ik heb een videokaart in de pijpleiding die als het goed is maandag binnenkomt en ram geheugen die ga ik morgen nog wel effies bestellen en een maatje van me had nog een achterlijk goede en nieuwe fan liggen voor op me processor dus dat is ook geregeld..

Hartstikke bedankt voor de hulp en de vele suggesties die jullie gaven super tof!! Als ik nog hulp nodig heb met iets zal ik jullie ongetwijfeld wel even vragen!!

• Marc Veen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 11:41
Op welke videokaart ben je uit gekomen?
Ik heb namelijk een PC met een Asrock 870 Extreme 3 en een 1100T processor met 16GB geheugen, maar met een HD6970 videokaart.
Zelf zat ik ook aan een RX 470 te denken als upgrade.

AMD Ryzen 7 7700X | Arctic Freezer 36 | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | 16GB Kingston Fury Beast 5200 | Zotac GTX 1060 6GB | Lexar NM790 2TB | WD Gold 4TB | be quiet! Pure Base 501 | Corsair RM650e | 2x Iiyama G-Master GB2741HSU-B1 | Win 11 Edu 64bit

Pagina: 1