Constant hdd seeking geluid

Pagina: 1
Acties:

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Beste tweakers,

Mijn HDD is sinds een week non stop (af en toe een korte pauze) aan het ratelen.
Geen getik wat je vaker hoort bij een (bijna) defecte schijf.

In Broncontrole kan ik ook helemaal niets vinden wat de schijf aan het doen is, staat werkelijk geen 1 bestand in wat gebruikt word.

Wanneer ik de schijf op "offline" zet gaat hij ook vrolijk door.
Smart status is goed en zowel korte als lange test geen problemen.

Indexing staat uit.
Windows search uitzetten heeft ook geen effect.

Iemand wellicht een idee?

Verwijderd

Om welke schijf gaat het?

Het kan gaan om BGMS - Background Media Scanning. Dit doet I/O op de achtergrond, dat kan gepaard gaan met periodieke seekgeluidjes die in een vast patroon lopen. Kenmerkend hierbij is dat het geluid direct ophoudt als je normale I/O doet, zoals een benchmark draaien.

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:01:
Om welke schijf gaat het?

Het kan gaan om BGMS - Background Media Scanning. Dit doet I/O op de achtergrond, dat kan gepaard gaan met periodieke seekgeluidjes die in een vast patroon lopen. Kenmerkend hierbij is dat het geluid direct ophoudt als je normale I/O doet, zoals een benchmark draaien.
Dit zou goed het geval kunnen zijn ja, wanneer er echte IO is verdwijnen de geluiden.
Het gaat om een WD6400AAKS

Op internet is er niet heel veel te vinden over over BGMS, heb je enig idee of dit uit te schakelen is?

[ Voor 9% gewijzigd door skdevil op 10-11-2016 10:03 ]

Verwijderd

Alleen voor serverschijven, voor consumentenschijven is dit niet te regelen is mij verteld door de maker van een utility waarmee je BGMS kunt tunen. Volgens mij ging het om deze site: http://www.santools.com/s...d_media_scan_function.htm.