Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gOp zoek: high end 17inch 4K foto editing laptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeffreyfw
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 11:42
EDIT: zie laatste reactie voor de conclusie :-)

Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar een high-end 17" 4K laptop voor met name foto editing. Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar loop daarin toch vast.

De eisen zijn als volgt:
  • Schermdiagonaal: 17,3"
  • Resolutie: 4K
  • CPU: rond/vanaf een i7 6700HQ
  • GPU: +/- een GTX 970m
  • RAM: 32gb -Zolang hier naar te upgraden is, is dat genoeg
  • Opslag: 256gb+ SSD (liefst M.2)
  • Type scherm: Mat/IPS. - Een goede adobeRGB is fijn, maar geen pre. Het editen zal meestal achter een externe monitor worden gedaan.
  • Aansluitingen: Thunderbolt - Is gewenst, niet een pre
  • Budget: Liefst onder de €3000
Waar wordt de laptop voor gebruikt:

De laptop wordt met name gebruikt voor photoshop en lightroom (verder ptgui, photomatix en garden gnome maar die eisen minder dan photoshop en lightroom).
Er worden veel en vooral grote bestanden verwerkt... high res RAW bestanden die vaak gestitched en bewerkt worden in grote getale.

Laptops die ik tot nu toe heb gevonden:: Overzicht

MSI GS72 6QE-206NL (Stealth Pro 4K)
MSI GS73VR 6RF-018NL Stealth Pro
Acer Aspire VN7-792G-79TP

- En dan de 2 laptops die naar mijn idee de beste kandidaten zijn. Ze zijn ook het duurst, €3300 en €3900:
Lenovo ThinkPad P70 20ER003PMH
Lenovo ThinkPad P70 20ER000CMH
De specs van deze twee zijn goed en bovenal hebben ze veruit de beste adobeRGB van alle bovengenoemde.
Welke van de twee beter geschikt is weet ik niet, de duurste heeft een Xeon en daar ben ik niet in thuis.

Wie heeft er tips? Ervaringen met genoemde system? Of heeft nog een compleet ander voorstel?
Alvast bedankt!

Jeffrey

[ Voor 38% gewijzigd door jeffreyfw op 17-11-2016 09:19 . Reden: Selectie uitdunnen en beschrijving beknopter. ]

Beste antwoord (via jeffreyfw op 16-11-2016 23:35)

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
jeffreyfw schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:43:
Die 970m was meer een minimale inschatting. Misschien niet handig van mij om het zo neer te zetten inderdaad. Maar de laptop die ik nu dus op 't oog heb heeft een 1070 dus dat is al opgelost.

Een desktop gepaired met een mindere high end laptop voor onderweg is een optie. Maar zoals ik in mijn laatste reactie albeschreef wordt er ook onderweg gewerkt, dus het moet in dat geval nog steeds een flinke laptop zijn. En een top-desktop met een misschien "iets" mindere laptop er naast is meer dan de €3000 die ik nu kwijt ben...

Daarnaast verwerk ik geen bulken aan 4k video. Het is fotobewerking en ik vraag me af of ik met een betere desktop veel sneller ben dan die Alienware laptop.
Zet dat dan ook even in je eerste post ;)

en daarbij Alienware is best wel overpriced in vergelijking met andere laptops maar als ik jou was zou ik voor een 50/50 gaan dus 1500 voor een laptop (of minder) en 1500 voor een desktop voor 1500 euro kan je namelijk een best mooie desktop maken ;)

Alle reacties

• jeffreyfw
Ik heb de post kleiner en dus hopelijk overzichtelijker gemaakt.

Verder is dit een toevoeging (en extra oproep tot hulp, er is helaas haast achter):

- Het lijkt alsof de MSI-gaming varianten voor de prijs de beste hardware hebben. Alleen zit daar geen thunderbolt/USB C aansluiting op en ik heb gelezen dat upgraden naar 32gb RAM lastig is bij deze modellen.
- De Acer is het oudst, heeft de minste hardware, de laagste prijs maar heeft wel weer thunderbolt.
- De Lenovo van €3300 (de €3900 met de Xeon is niet nodig denk ik) is robuust, goede hardware en heeft de meeste aansluitingen.

Ik twijfel vooral tussen de Acer van €1900 en de Lenovo van €3300. Een flink prijsverschil dus...
Maar zoals ik al vroeg, zijn er nog tips/voorstellen waar ik zelf niet aan heb gedacht?

Jeffrey

PS: ik heb gezocht of reageren op je eigen post mag, maar kon daar niks over vinden. Excuses als dit toch niet mag :X

[ Voor 36% gewijzigd door jeffreyfw op 13-11-2016 18:44 ]

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
jeffreyfw schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:41:
Ik heb de post kleiner en dus hopelijk overzichtelijker gemaakt.

Verder is dit een toevoeging (en extra oproep tot hulp, er is helaas haast achter):

- Het lijkt alsof de MSI-gaming varianten voor de prijs de beste hardware hebben. Alleen zit daar geen thunderbolt/USB C aansluiting op en ik heb gelezen dat upgraden naar 32gb RAM lastig is bij deze modellen.
- De Acer is het oudst, heeft de minste hardware, de laagste prijs maar heeft wel weer thunderbolt.
- De Lenovo van €3300 (de €3900 met de Xeon is niet nodig denk ik) is robuust, goede hardware en heeft de meeste aansluitingen.

Ik twijfel vooral tussen de Acer van €1900 en de Lenovo van €3300. Een flink prijsverschil dus...
Maar zoals ik al vroeg, zijn er nog tips/voorstellen waar ik zelf niet aan heb gedacht?

Jeffrey

PS: ik heb gezocht of reageren op je eigen post mag, maar kon daar niks over vinden. Excuses als dit toch niet mag :X
Al gekeken naar Alienware? Die voldoet aan alle eisen die jij stelt, inclusief USB-C, thunderbolt en 32 GB ram... ( beter zelfs, en voor een lagere prijs dan je twee duurste.)

http://www.dell.com/nl/p/...17r406:3~32G2400;8~5121TB

Persoonlijk zal ik een Xeon afraden voor video-editen, die zijn meer gemaakt voor servers enz. :)

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:12
In deze prijsklasse zou ik niet voor een Lenovo Thinkpad P70 gaan, het uiterlijk en de bouwkwaliteit van het apparaat passen niet bij de prijs die ervoor gevraagd wordt. Een Dell Precision 7710 voelt een stuk hoogwaardiger aan.

Intel gebruikt de Xeon naam voor workstation en server processoren, in dit geval is het dus een mobiel workstation.

• jeffreyfw
johanneslol schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:24:
[...]

Al gekeken naar Alienware? Die voldoet aan alle eisen die jij stelt, inclusief USB-C, thunderbolt en 32 GB ram... ( beter zelfs, en voor een lagere prijs dan je twee duurste.)

http://www.dell.com/nl/p/...17r406:3~32G2400;8~5121TB
De Alienware is een mooi alternatief. Daar had ik nog niet naar gekeken (hardnekkige kritiek op Alienware, misschien wel outdated, heeft mij er van weerhouden).
s2sw schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:42:
In deze prijsklasse zou ik niet voor een Lenovo Thinkpad P70 gaan, het uiterlijk en de bouwkwaliteit van het apparaat passen niet bij de prijs die ervoor gevraagd wordt. Een Dell Precision 7710 voelt een stuk hoogwaardiger aan.
Bedankt voor de tip, alleen is die Dell serie helaas FHD ipv UHD.
En is de bouwkwaliteit van de thinkpad juist niet heel goed? Het uiterlijk is bij die dingen natuurlijk bagger, maar dat is naar mijn idee (en wat ik vaker hoor) omdat het om de degelijkheid gaat bij deze apparaten...

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-11 11:53
Kan je niet beter een desktop samenstellen of ga je specifiek voor een laptop?

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Waarom geen Desktop en een 'show' laptop voor erbij?
Anders zou ik misschien toch ook eens naar de hp Zbooks kijken als ik jouw was generatie 3 is het meest recent en doet alles wat je wilt. Tot 64GB ram in te bouwen, zeer deftige laptops voor de prijs.

Maar ik zou dan eerder een degelijke Desktop neer zetten en dan als je naar klanten etc moet om dingen te laten zien dat doen met een goedkopere laptop.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:12
De Precision 7710 is ook te krijgen met 4K UHD scherm.

Ik heb vandaag nog de Lenovo Thinkpad P50 en Precision 7510 in handen gehad, de 15,6" versies van de machines waar je naar kijkt.

Degelijkheid is identiek alleen de Dell voelt een stuk meer "premium", bij de Thinkpad heb ik meer het idee dat ze terugroepen op hun IBM roots om zo te besparen op ontwerp.

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 22:57
'Iets' over je budget: http://www.razerzone.com/...g-systems/razer-blade-pro (4100 euro)

Maar waarom 17 inch? Anders zou ik van harte een XPS 15 aanraden, als je met een 960 uit de voeten denkt te kunnen. Volledig gespect is hij onder de 2000 euro, en ik denk niet dat je een fijnere laptop kan kopen voor dat geld voor wat je wil doen.

En heb je een Surface Book overwogen?

• jeffreyfw
Drumstick3 schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:16:
Kan je niet beter een desktop samenstellen of ga je specifiek voor een laptop?
Daniel_Elessar schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:34:
Waarom geen Desktop en een 'show' laptop voor erbij?
Anders zou ik misschien toch ook eens naar de hp Zbooks kijken als ik jouw was generatie 3 is het meest recent en doet alles wat je wilt. Tot 64GB ram in te bouwen, zeer deftige laptops voor de prijs.
Het idee is dat hij ook onderweg voor zware dingen gebruikt wordt. Veel van de tijd zal inderdaad op kantoor achter een extern scherm zijn (in dat geval lijkt een desktop beter ja) maar met veel reizen en ook onderweg kunnen werken met desktop-snelheden vergt gewoon een premium laptop.

Zbooks heb ik inderdaad bekeken. Er zit alleen hellaas geen 17" kanshebber bij, en de HP ZBook 15 G3 T7V59EA is de beste 15" optie. Maar voor de €3000 die je daarvoor neertelt heb je nog maar 16gb geheugen, en een Quadro M2000M. Voor dezelfde €3000 is de 17" Dell Alienware met 32gb geheugen en een gtx 1070 meer waard voor je geld... (bedankt @johanneslol voor de tip, deze spreek mij zeer aan!)
s2sw schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:37:
De Precision 7710 is ook te krijgen met 4K UHD scherm.

Ik heb vandaag nog de Lenovo Thinkpad P50 en Precision 7510 in handen gehad, de 15,6" versies van de machines waar je naar kijkt.

Degelijkheid is identiek alleen de Dell voelt een stuk meer "premium", bij de Thinkpad heb ik meer het idee dat ze terugroepen op hun IBM roots om zo te besparen op ontwerp.
Ook jij bedankt voor deze tip. Ik ben deze 7710 serie niet op tweakers tegengekomen (ligt ook echt meer in de zakelijke markt) maar helaas kwam ik na het configureren op de Dell-site met de gewenste specs op €3600.
QErikNL schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:39:
'Iets' over je budget: http://www.razerzone.com/...g-systems/razer-blade-pro (4100 euro)

Maar waarom 17 inch? Anders zou ik van harte een XPS 15 aanraden, als je met een 960 uit de voeten denkt te kunnen. Volledig gespect is hij onder de 2000 euro, en ik denk niet dat je een fijnere laptop kan kopen voor dat geld voor wat je wil doen.

En heb je een Surface Book overwogen?
17" is voor fotobewerking wel erg fijn. En als je komt van een gewoon beeldscherm is het met een laptop hoe groter hoe beter.

-> Op het moment lijkt de Dell Alienware de meest geschikte kandidaat. In de 15" markt zie ik op het moment niet een systeem wat de gewenste specs heeft voor drastisch minder geld.

Zijn er nog andere ideeen, dan is dat altijd welkom natuurlijk. Over een paar dagen maak ik mijn keuze definitef en zal ik de post netjes afsluiten. Nogmaals bedankt allen!

• Rockster34
maar wat ik niet snap is waarom kijk je voor 970M als je voor dat geld makkelijk een 1070 of een 1080 GPU in een laptop kan hebben...

maar wat ik denk is dat je beter een desktop kan bouwen voor dit aangezien ik niet echt uit je verhaal opmaak dat je veel heen en weer gaat dus waarom een laptop en geen desktop?

[ Voor 40% gewijzigd door Rockster34 op 15-11-2016 12:31 ]

• jeffreyfw
Die 970m was meer een minimale inschatting. Misschien niet handig van mij om het zo neer te zetten inderdaad. Maar de laptop die ik nu dus op 't oog heb heeft een 1070 dus dat is al opgelost.

Een desktop gepaired met een mindere high end laptop voor onderweg is een optie. Maar zoals ik in mijn laatste reactie albeschreef wordt er ook onderweg gewerkt, dus het moet in dat geval nog steeds een flinke laptop zijn. En een top-desktop met een misschien "iets" mindere laptop er naast is meer dan de €3000 die ik nu kwijt ben...

Daarnaast verwerk ik geen bulken aan 4k video. Het is fotobewerking en ik vraag me af of ik met een betere desktop veel sneller ben dan die Alienware laptop.

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 22:57
Ik zou persoonlijk niet met een Alienware of een ander type gaming laptop bij een klant aan durven komen. Het is niet voor niets ook dat fotograven vaak op een mac werken. Ook batterijduur speeld vaak mee.

Mijn advies zou zijn om toch de optie laptop - desktop scheiden te overwegen.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Daar heb je een punt. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de bouwkwaliteit van Alienware laptops maar je krijgt inderdaad best waar voor je geld kwa hardware. Ik weet ook dat de zbooks heel snel heel duur kunnen worden.De kwaliteit is echter wel heel goed, support ook. Hierboven moet ik hem ook een punt geven, een schreeuwende 'gamer' laptop zou ik eigenlijk ook niet mee aan durven komen bij een klant maar misschien ben ik ouderwets xD

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • Beste antwoord

• Rockster34
jeffreyfw schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:43:

Zet dat dan ook even in je eerste post ;)

en daarbij Alienware is best wel overpriced in vergelijking met andere laptops maar als ik jou was zou ik voor een 50/50 gaan dus 1500 voor een laptop (of minder) en 1500 voor een desktop voor 1500 euro kan je namelijk een best mooie desktop maken ;)

• jeffreyfw
Nou mensen, ik ben om denk ik:) Na zoveel hints richting een desktop/laptop combo ben ik van gedachten veranderd. Omdat ik zoveel meer tijd op kantoor doorbreng als onderweg, is dit toch de betere optie.

Met zulke high end systemen is de prijs/kwaliteit met een desktop (in mijn geval) stukke beter. Wat nu ook ruimte laat voor een "eenvoudigere" laptop ernaast die nog steeds capable is om onderweg werk te verrichten. Ik heb het volgende systeem samengesteld (+/- 2100 euro)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming€ 471,-€ 471,-
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 61,95€ 61,95
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 155,95€ 311,90
1NZXT S340 Wit€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 179,90€ 179,90
1Corsair RM750x€ 109,90€ 109,90
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,95€ 161,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 198,90€ 198,90

Wat dan ruimte laat voor een laptop als deze:
1HP Pavilion 15-bc035nd€ 1.165,-€ 1.165,-

Nu moet ik alleen nog op zoek naar hoe dat met 10-bit color monitoren zit.
De monitor die ik op het oog heb (LG 31MU97Z-B) is 10-bit en ik weet dat lang niet alle GPU's dat ondersteunen. De quadro lijn is normaal wel geschikt dacht ik, maar ik heb ook gelezen dat de nieuwe Nvidia 10-series de eerste in de GTX reeks is die het ook kan. Maar daar is bijna geen info over te vinden. Ik heb nu de GTX 1070 in mijn lijst, overkill voor foto-editen maar misschien wel nodig voor het 10-bit scherm. Misschien volstaat de GTX 1060 of zelfs 1050 ook wel... en anders moet ik toch voor een quadro gaan kijken.

Maar aangezien mijn keuze nu op een desktop is gevallen, is dit topic in LAA afgerond.
Erg bedankt voor het meedenken!

EDIT: Beste antwoord was wat lastig te kiezen omdat meerdere met dit voorstel kwamen, maar Rockster was de druppel dus vandaar zijn 'award' ;)

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-11 15:06
Ik zou voor deze desktop de CPU veranderen naar een i7-6700 (non-K), aangezien je waars toch niet gaat overklokken. Dan kan je moederbord ook naar een H170 plankje. Scheelt mooi weer wat geld.

HP Pavilion laptops ben ik geen fan van. Ik weet zo snel echter ook niet wat in de prijsklasse <1200 de beste laptop zou zijn.
Pagina: 1