Gez. Windows (10) mediaspeler met verwisselbare opslag (SSD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:45
Ik wil graag een eenvoudig kant-enklaar minipcsysteempje aanschaffen:

Minimale vereisten:
Geheugen: >= 4GB RAM (optioneel: uitbreidbaar)
Opslag: verwisselbare SSD (HDD)
Processor: Intel, vanaf Z8300 (Intel Atom x5 x5-Z8300)
Prijscategorie: ± $150-199

Toepassing
Ik wil het systeem achter mijn tv plaatsen. Het systeem is bedoelt voor eenvoudige taken als het streamen van videobestanden vanaf een NAS, internettoegang, en andere eenvoudige taken.

Gevonden: the usual suspects
Er zijn verschillende minipc's te koop op o.a. Aliexpress en deze lijken allemaal gebaseerd op hetzelfde reference design. Deze hebben veelal 2GB (4GB) RAM-geheugen, en 32GB (64GB) aan opslag (eMMC). De opslag is niet vervangbaar.

Ik heb een HP tablet (2GB, Z3735). Windows 10 draait hier soepel op maar het mag wel iets sneller of vloeiender. De snelheid van het inladen van websites wisselt nog al. Ik denk dat de netwerkchip de oorzaak is maar mijn minipc "voor achter de tv" mag wel iets krachtiger (vandaar de Z8300).

Systeem met verwisselbare SSD
De Vorke V1 biedt de mogelijkheid de SSD te vervangen. Als een van de weinigen. Enige?

Link: Vorke V1

Vraag
Zijn er meer kant-en-klare vergelijkbare systemen die deze optie bieden?
Andere opmerkingen mogen uiteraard ook worden gemaakt, zoals alternatieven mits deze in dezelfde prijscategorie vallen.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is niet 100% kant en klaar maar een reepje RAM en een SSD plaatsen in een Intel NUC stelt niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

S1NN3D schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:22:
Het is niet 100% kant en klaar maar een reepje RAM en een SSD plaatsen in een Intel NUC stelt niets voor.
NUC uit de winkel valt buiten de prijs-range van TS?

Neemt niet weg dat ik wel wil weten waarom de SSD verwisselbaar moet zijn; bijna alle systemen hebben maar 1 aansluiting dus dan moet je vaak je OS ook al pre-installed hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
Het plaatsen van een geheugenreepje of andere componenten is geen bezwaar. Mijn pc is een zelfbouwpc.
Waarom verwisselbaar? Ik vind 64GB opslag aan de krappe kant en de opslagmogelijkheid moet dan extern worden gezocht (2,5"/3.5" externe SSD/HDD; eventueel zelfs een [micro]SD-kaartje). Dan is gelijk het gemak van een klein compact systeem weg.
Ik wil graag enige flexibiliteit maar misschien is dat iets te veel gevraagd binnen de genoemde prijsklasse.
NUC's zijn een goed alternatief en daar heb ik uiteraard ook nog naar gekeken, maar vallen (al snel) buiten de genoemde prijsklasse aangezien de NUC's die wel binnen de genoemde prijsklasse nogal zwak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ariekanari schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:57:
Het plaatsen van een geheugenreepje of andere componenten is geen bezwaar. Mijn pc is een zelfbouwpc.
Waarom verwisselbaar? Ik vind 64GB opslag aan de krappe kant en de opslagmogelijkheid moet dan extern worden gezocht (2,5"/3.5" externe SSD/HDD; eventueel zelfs een [micro]SD-kaartje). Dan is gelijk het gemak van een klein compact systeem weg.
Nou wil ik voornamelijk de grootte van jouw TV niet bekritiseren maar een NUC (als voorbeeld) is 12x12 cm. Steek daar een USB-stick van 256GB in (vanaf 64 Euro) en de compactheid is er nog steeds. Als de stick wel uitsteekt achter/naast/boven de TV, heb je wel een uitdaging :) Ook als je een MicroSD kaart al "te groot" vind, weet ik echt niet wat ik wel bij een kleine machine moet voorstellen.

Ben een beetje bang ik zeer weinig/niets toe te voegen heb aan jouw zoektocht anders; het budget is iets wat ik zelf erg krap vind voor een Windows-machine. Als je water bij de wijn wil doen, kan je met een Raspberry Pi en Ubuntu ook erg goed uit de voeten. Kost je misschien 70 Euro (incl grote SD-kaart) maar kan zonder problemen streamen van je NAS (want Kodi), doet FullHD YouTube afspelen en ook de browsers zoals FireFox werken vlekkeloos.

In het algemeen; ik draai Windows 7 Pro op een 5 jaar oude NUC met een whopping 32GB SSD. Ding draait nu al 3 jaar vlekkeloos; Kodi ernaast voor het streamen en verder geen enkel "gedoe" met opslag/ruimte. Kan het zijn dat jij teveel doet op een mini-apparaat en daardoor telkens tegen de limieten van de storage aanloopt en hierdoor wel zeker aan een andere manier van werken of een ander type apparaat moet gaan denken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:25:
[...]

NUC uit de winkel valt buiten de prijs-range van TS?
Is misschien wel een dingetje. Maar het is fijn spul, heb er 1 staan met Windows 10 en Kodi in de huiskamer. Leuke budgetoplossing is inderdaad een Pi, die heb ik 1 op de slaapkamer met LibreELEC en dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
@MAX3400. Je hebt gelijk misschien moet ik me niet blindstaren op uitbreidbaarheid van de (interne) opslag middels een SSD/HDD maar gebruikmaken van externe USB- of SD-opslag. Ik heb me hierop zeer waarschijnlijk iets te veel blindgestaard. En dus is het goed dat ik daar nog eens op gewezen wordt.
Ik ben het uiteraard met je eens dat USB-sticks amper ruimte innemen.

@D vd V. Een Pi kan ook maar ik ben niet zo heel goed bekend met Linux. Ik weet wel wat van bash maar ook weer niet zo heel veel. Windows is voor mij iets gemakkelijker en dan kan ik alles probleemloos installeren zonder te compileren (zoals op de NAS, die op een linux-kernel draait). Dan loop ik al snel vast als een applicatie van veel dependencies afhankelijk is.
Toegegeven, voor de Pi zijn de meest gangbare applicaties zeker kant-en-klaar beschikbaar en dus probleemloos te installeren. Compileren is dus niet per se noodzakelijk maar voor mij blijft een op Windows-gebaseerd systeem gemakkelijker. Maar ook duurder.

Ik ga me met een frisse blik opnieuw oriënteren met de aangedragen suggesties in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
ariekanari schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:43:
Een Pi kan ook maar ik ben niet zo heel goed bekend met Linux.
Is niet nodig. Image downloaden en met een simpele Windows-tool op de sd-kaart zetten en klaar. :+
Pagina: 1