Moet ik mijn moederbord en processor vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzumaki_073
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-01 20:18
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om mijn PC die ik sinds de tijd van het spel Call of duty: Modern Warfare II niet meer heb gebruikt om te gamen. Deze PC is de afgelopen jaren alleen voor studie gebruikt en nu is alle hardware verouderd en ik wil binnenkort graag spellen op deze PC zoals maffia III, Battlefield 1 & Call of duty infinite warfare.
Ik heb minimaal verstand van hardware, dus ik hoop hieronder de benodigde informatie te geven, met de hoop dat deze informatie kan leiden tot beantwoording van de vraag: Moet ik mijn moederbord vervangen?

Voor dit doel wil de volgende nieuwe hardware:
- Videokaart (MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC)
- Processor (Intel core I 5 4460 (3.2 Ghz))
- RAM Geheugen (Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit, Werkgeheugen)

Mijn vraag is of ik deze hardware in mijn PC kan plaatsen. Mijn moederbord:
-Asus P5N-E SLI (Socket 775 met NVIDIA nForce 650i SLI chipset)

Daarnaast heb ik nog een kleine vraag vanuit financieel oogpunt. Ik wil namelijk niet alle onderdelen tegelijk kopen. Daarom wilde ik de genoemde processor 1 maand later kopen dan de andere genoemde producten. Dit betekent dat ik mijn oude processor voor 1 maand gaming wil gebruiken. Mijn vraag is of dit mogelijk is? De processor is een Intel core 2 Quad Q6600 @ 2.4 GHz....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moederbord is niet compatible met het geheugen en de CPU die je wilt. Dus dat zijn dingen die je sowieso moet vervangen. Je oude videokaart kun je dan nog gewoon gebruiken en dan later die upgraden. Maar persoonlijk zou ik dan gewoon 1 maand wachten en alles in 1 keer doen, net zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
Precies, wat Terw_Dan zegt.
Tip: ga voor een 150 chipset mobo, en een 6de generatie i5-6400 of 6500?
Je kunt wat besparen om 8GB ram te nemen, meer als voldoende. En dan Kingston bijvoorbeeld.

pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P
product: Intel Core i5-6500
pricewatch: Kingston KTH-PL421/8G

Als je toch eerst een onderdeel wil kopen, koop dan de videokaart als eerste. Deze kun je gebruiken met je huidige setup. Maar ik zou een maand wachten, en meteen alles kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Clavis op 09-11-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzumaki_073
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-01 20:18
Bedankt voor je duidelijke antwoord Terw_Dan! En Clavis bedankt voor de uitbreiding en tips :)

@Clavis: ik heb mijn keus voor de i5 4460 gebasseerd op het aantaal Ghz, welke evenveel is als bij die i5 6500 die jij noemt. Maar volgens jou is dit toch de moeite waard? Ik vind het klinken als een goed idee omdat de door jou genoemde processor maar 30 euro duurder is dan de i5 4460.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
de i5-4460 gebruikt een 1150 socket. Daarvoor moet je dus weer een ander moederbord uitzoeken.
De moederborden met 1150 worden steeds schaarser, dus ook duurder.

http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-4460/3513vs2310

i5-6500 e.d gebruiken 1151. Deze moederborden zijn goedkoper, en volop beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GHz zegt bijna niets. Zoek liever op benchmarks van de CPU, dat zegt veel meer. Het aantal GHz is in de afgelopen 10 jaar ofzo amper gestegen, maar kan je wel vertellen dat een CPU van 10 jaar terug toch echt heel veel trager is dan wat je nu kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

uzumaki_073 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:46:
Bedankt voor je duidelijke antwoord Terw_Dan! En Clavis bedankt voor de uitbreiding en tips :)

@Clavis: ik heb mijn keus voor de i5 4460 gebasseerd op het aantaal Ghz, welke evenveel is als bij die i5 6500 die jij noemt. Maar volgens jou is dit toch de moeite waard? Ik vind het klinken als een goed idee omdat de door jou genoemde processor maar 30 euro duurder is dan de i5 4460.
Ghz is tegenwoordig veel minder een graadmeter of een CPU snel is.
Dat zagen we al tijdens het Pentium3 tijdperk. Een Pentium3 op 1Ghz is sneller als een Pentium4 op 1Ghz. Dat heeft te maken met de zogeheten microarchitectuur van de chip. P3 kon helaas niet naar hele hoge kloksnelheden, en P4 kon dat wel. Dat maakte de eerste P4's echter niet sneller dan hun oudere broertjes. P4 had fors hogere kloksnelheden nodig om daadwerkelijk sneller te zijn dan een P3
Mede daar om had AMD destijds ook flinke voorsprong op Intel, ondanks dat hun CPU's minder Ghz draaiden. Om toch mensen aan het kopen te krijgen, hadden ze toen een getallensysteem geintroduceerd wat moest aanduiden hoe snel de chip was in relatie tot een bepaalde bekende chip. (denk aan de Athlon XP ****+ series of de Athlon64 ****, dat stond in relatie tot de originele Athlon Thunderbird serie welke weer aardig vergelijkbaar was met de Pentium3 op performancegebied)

Dat werkt tot op de dag van vandaag door. Intel zit inmiddels ook niet meer te hameren op hoge kloksnelheden en werkt nu ook met modelnummers.
Bij de Core i* series kan je rekenen dat het eerste getal van het duizendtal de generatie is. Een Core i5-4xxx is trager dan een i5-6xxx (met gelijk nummer op de Xjes en gelijke kloksnelheid) omdat de microarchitectuur beter is.
Dat zijn serieus merkbare snelheidsverbeteringen, en dat maakt het die 3 tientjes gemakkelijk waard.
Plus, de 6000 serie (ookwel bekend als Skylake en binnenkort Kabylake) is momenteel in productie. Dat betekent dat je nog ruimte houdt voor een eventuele upgrade mocht dat op je wensenlijstje staan.

Edit:
En wat Terw Dan zegt idd. We zitten al 10 jaar zo rond de 3Ghz. Hier en daar wat uitschieters voor de extreme performance modellen, maar gemiddeld genomen zijn we vrij weinig opgeschoten in Ghz, maar wel enorm in de daadwerkelijke performance.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 09-11-2016 17:03 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1