Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade huidige pc voor Photoshop nodig?

Pagina: 1
Acties:

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:13
Allen,

Momenteel merk ik dat mijn pc niet meer zo snel is als ik kan herinneren.
Het is een systeem van 2010, mist een beetje aanpassingen door de jaren:

* nieuwe SLI graka (2 jaar geleden)
* +4Gb ram bij
* SSD schijf

Dit is het belangrijkste wat erin steekt:

Overzicht
Besturingssysteem
Windows 10 Home 64-bit

Processor
Intel Core i7 860 @ 2.80GHz 44 °C
Lynnfield 45nm Technologie

RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Moederbord
ASUSTeK Computer INC. P7P55D-E PRO (LGA1156) 48 °C

Grafisch
DELL U2412M (1920x1200@59Hz)
4095MBNVIDIA GeForce GTX 970 (MSI) x 2 SLI 33 °C

Opslag
238GB Crucial_CT256MX100SSD1 (SSD) 26 °C
83GB OCZ-VERTEX2 (SSD)
596GB Western Digital WDC WD6400AACS-00D6B1 (SATA) 30 °C
931GB SAMSUNG HD103SJ (SATA) 29 °C
29GB Generic STORAGE DEVICE USB Device (USB)
59GB Generic STORAGE DEVICE USB Device (USB)
+ NAS

Ik heb net wel gemerkt dat mijn SLI niet meer werkt! Hij ziet dus maar 1 enkele GTX970 zitten :(
Ga dit eerst nog even fixen.

Ik merk dat mijn pc wat meer moeite heeft tijdens Lightroom en Photoshop. Dit wordt professioneel hiervoor gebruikt.

Kan het zijn dat mijn systeem net zoals een auto een aantal pk's over de jaren heeft verloren en dus niet meer op zijn oorspronkelijke snelheid kan werken?
Kan ik dit benchmarken en met welke tool?
Of zijn er sowieso al betere opties?
Ik ben ook sterk aan het denken aan een Mac, maar da's weer een andere overstap natuurlijk en zit ik met 2 bakken op mijn desk (sommige zaken zoals banking etc werken daar niet goed op).

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door kazzzdafke op 09-11-2016 14:43 ]

Never ever financial advice...

• Ri_k
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-11 18:48

Ri_k

señor

Voor het geld dat je aan een mac uitgeeft kan je ook een prima pc bouwen.
Het testen van je systeem kan je met meerdere benchmark programma's doen.

- as ssd benchmark
- cpu-z (om al je hardware te monitoren)
- passmark (voor het testen van cpu / 2d / 3d / disks / mem

hiermee moet je wel het een en ander kunnen testen.
.

[ Voor 30% gewijzigd door Ri_k op 09-11-2016 15:19 ]

it's all about the F#cking details

• kazzzdafke
Ik heb het meer over de algemene test die kan aantonen dat mijn huidige pc config nog voldoende is, of dat er inderdaad pk'tjes verloren zijn.

Ik weet inderdaad dat je voor het geld van een Mac al snel bijna 2 MS systemen hebt, maar toch.. Het lijkt toch langer soepeler te blijven werken.

Echter, is er iets in mijn bovenstaande config wat een bottleneck zou kunnen vormen voor soepel PS en LR gebruik?
Ik zou niet graag nog een 8GB RAM bijkopen om te constateren dat dat eigenlijk het probleem niet is.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, een systeem raakt geen 'vermogen' kwijt. M.u.v. eventueel van een hdd of sdd. Eventueel kan je koeling zo slecht zijn geworden dat je cpu moet terugklokken.

Wat wel gebeurd is dat je systeem vervuild raakt door software etc. Daarnaast verbruikt nieuwe software vaak ook meer vermogen, maar soms ook juist minder. Na een herinstallatie van Windows ben je weer op je originele vermogen terug. Je cpu is wel wat oud, een nieuwe zal zeker verschil geven in LR/PS. Daarvoor moet je echter ook je mobo en ram vervangen. Nieuwe LR kan met smart previews werken i.p.v. direct de originele bestanden, dat scheelt al een hoop wellicht?

Verwijderd

Voegt SLI eigenlijk wel iets toe? Bij 4K effecten renderen kan ik met dat voorstellen maar met fotobewerking heb ik mijn ???

• kazzzdafke
Mijn huidige install is niet zo oud:

Installdate: 26/09/2016, 13:20:03

Ik heb ook niet allerhande programma's geïnstalleerd en weer verwijderd etc.. Enkel de meest gebruikte.
Wat wel kan zijn is dat ik mijn workflow eens moet bekijken van RAW's in te laden. Deze worden nu op de Western Digital WDC WD6400AACS gekopieerd vanuit de USB card reader, omgezet in DNG, en dan smartpreviews van gemaakt. Dat duurt wel even. Komt dit door de WD?
Daarnaast heb ik het effectief over het beleven van snelheid tijdens het aanpassen van de foto's. Soms duren sommige bewerkingen in LR wel even. Dat was vroeger niet geval.
LR loopt af en toe ook gewoon vast. Ik heb nochtans de CC geinstalleerd, en eergisteren speciaal de update laten uitvoeren. Snelheid is dezelfde.
Het is niet dat het traaaaaaaaaaaag gaat, maar vloeiend is het ook niet. Dat was het wel.

EDIT:

Ik lees wel overal dat 16GB een minimum is voor LR tegenwoordig, en 32GB voor PS de maatstaf is.
Verder denk ik dat een dedicated SSD niet slecht zou zijn voor mijn RAW op de importeren, zodat de omzetting naar DNG en Smartpreviews sneller gebeurd? De bewerkte JPEGS kan ik altijd op mijn NAS laten saven (wat ik nu ook al doe) en 1x per maand de originele DNG's dan kopieren naar mijn NAS en deleten vanop de SSD? Ik zou dit eventueel nu al kunnen doen met die 128GB SSD die ik heb als wisseldrive voor snel GoPro vids te bewerken (maar kom daar snel space te kort).

Stel nu dat ik mijn RAM wil opkrikken, is dat nog de moeite op dit mobo of...? Ga ik dat veel merken? En dan best 2 latjes van 16GB of.. beter een proc? Als de proc moet vervangen worden, dan beter alles?

[ Voor 47% gewijzigd door kazzzdafke op 09-11-2016 16:00 ]

• Aikon
  • Niet online
Het omzetten is niet wat de boel traag laat aanvoelen, dat is de vertraging tijdens het uitzoeken en bewerken. Althans, zo ervaar ik het, ook fanatiek LR gebruiker. Ik zou je catalogus + bestanden wel op een SSD opslaan, lees zo niet of dat het geval is.

Meer ram gaat je niet helpen, ik kom zelf iig nooit tekort met 8GB.

Heb je andere camera met meer megapixels toevallig?
Kijk eens hoe je cpu wordt belast tijdens normaal gebruik van LR. Je cpu is sowieso de bottleneck, als er 1 is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
een 860 is fors trager dan een huidige i7 onderhand, voor lightroom is een up to date i5 of i7 zinvol.

ook geen OC op die 860?

specs

• kazzzdafke
Geen OC neen.. Ik zou niet goed weten hoe dat te doen. Een graka overklokken, daar zijn apps voor maar een CPU.. :)

Catalog staat op de SSD, alsook LR zelf. De RAW files niet.

En kan ik een recente CPU in mijn huidig mobo prikken?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de i7 860 begint inderdaad voor dat soort taken toch wel wat te oud te worden; dat wil echter niet zeggen dat ie waardeloos is. je kunt het gehele setje zo verkopen op V&A. oa. ikzelf zou best interesse hebben.

Dan kun je gaan kijken naar een nieuwe i7 /moederbord en DDR4.
dan zal je ongeveer dit kwijt zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,90€ 319,90
1MSI Z170A SLI Plus€ 109,-€ 109,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,85

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• maratropa
  • Niet online
kazzzdafke schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:50:
Geen OC neen.. Ik zou niet goed weten hoe dat te doen. Een graka overklokken, daar zijn apps voor maar een CPU.. :)

Catalog staat op de SSD, alsook LR zelf. De RAW files niet.

En kan ik een recente CPU in mijn huidig mobo prikken?
recente niet :)

De goedkoopste boost is een overclockje, mijn 860 liep altijd op 3,2ghz. Al blijven het wat oudere cores met bijbehorende core performance. Niks mis mee maar lightroom is erg coresnelheid gevoelig..

specs

• kazzzdafke
NLBUURMAN schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:55:
de i7 860 begint inderdaad voor dat soort taken toch wel wat te oud te worden; dat wil echter niet zeggen dat ie waardeloos is. je kunt het gehele setje zo verkopen op V&A. oa. ikzelf zou best interesse hebben.

Dan kun je gaan kijken naar een nieuwe i7 /moederbord en DDR4.
dan zal je ongeveer dit kwijt zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A SLI Plus€ 109,-€ 109,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,85
Ok, daar wil ik nog wel over denken.
Het voorstel dat je doet, hoe moet ik dat nu inschatten op "marktwaarde"? Ligt dit mid range, of low range of is dit toch eerder goede prijs/kwaliteit of eerder top segment en dus heel erg goed!?
Ben helaas al jaren uit de laatste nieuwe upgrades te volgen.

Wat ik meestal doe is liever even investeren in de toekomst, dat ik goed zit. Ook niet geld over de brug smijten natuurlijk voor overbodige shizzle waar ik niets aan heb.

Dus ik wil een kwalitatief mobo, cpu, ram upgrade zodat mijn systeem heel stabiel + klaar is voor een aantal jaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door kazzzdafke op 09-11-2016 17:08 ]

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

over het algemeen heeft intel 2 platforms: het mainstream 1151 (vergelijkbaar met 1156 uit de i7 860 tijd) en 2011-V3 (vergelijkbaar met X58/1366). binnen 2011-V3 heb je enkel i7-6cores en Xeons, dit is echter heel erg prijzig en voor de echt professionele gasten.
binnen 1151 heb je de gebruikelijke celeron/pentium/i3/i5/i7 line-up waarin de i7-6700 de sterkste chip is. de i5-serie mist hyperthreading t.o.v. de i7. de i7-6700 kun je rustig als high-end beschouwen vind ik zelf; voor 99 procent van de mensen gewoon prima. deze kun je niet overklokken, mocht je dat wel open willen laten (erg makkelijk dezer dagen) kun je voor de i7-6700K gaan, die dat icm een Z170 bordje toestaat.

normaal gesproken zou ik niet zeggen dat je een Z170 bordje nodig hebt, gezien je niet gaat overklokken. Echter wil je SLI gebruiken dus zit je aan die Z170 chipset vast (de beste chipset van het 1151 platform)
daarbinnen zijn echter niet hele slechte keuzes te maken. indien je geen 2x USB3.0 headers voor je frontpanel nodig hebt kun je ook voor pricewatch: ASRock Z170 Extreme3 gaan, waarbij je een digitale audiopoort en vooral wat meer USB3.0 op de achterkant ten faveure van meer video outputs. beiden hebben een USB type C connector, en eigenlijk alle moderne aansluitingen als M.2, SataIII en beschikken over DDR4 geheugenslots.

https://nl.hardware.info/...-igpu-adobe-photoshop-cs6
hier zie je hoe een i7-6700K zich verhoudt tot de rest van de CPU's

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• maratropa
  • Niet online
Wat ik me afvraag is hoe SLI 2x 970 op 2x pci-e 8.0 met een oude 860 zich verhoudt tot 1 970 op een pci-e 3.0 poort met een nieuwe i7; waarschijnlijk haal je nu al niet het maximale uit de 2 970's in een aantal games. Tenminste ik neem dat SLI voor het gamen is aangezien het verder nergens goed voor is.

specs

• kazzzdafke
Hoppa!

Dat is super info!
Ik heb inderdaad redelijk wat USB 3.0 poorten nodig.
Ben nu niet thuis om het op te zoeken maar zijn er al mobo's met USB-C aansluiting?
Deze geraakt ook gewoon in mijn case?
Hmmm het inbouwen zie ik wel een beetje tegenop :) veel te lang geleden (van 2010 dus)... :)
Maar als we het erover eens zijn dat dit een hele nette upgrade is wil ik het zeker doen!

Edit: ik bedenk met net dat ik wel een grove error heb gemaakt!
Ik HAD 2 evga 640 in sli maar vervangen door 1 gtx970! :) mijn excuses!

[ Voor 15% gewijzigd door kazzzdafke op 09-11-2016 18:39 ]

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Op een gegeven moment moet je denk ik toch denken aan gewoon een sneller systeem kopen.

Maar ik geloof dat je nog wel wat snelheid kan winnen.

Ik zou een extra snelle ssd kopen.
En meer ram toevoegen, kans is groot dat hij toch tegen de max loopt.

• kazzzdafke
OK maar als ik MOBO + CPU + RAM er nieuw insteek, geldt dat toch al nieuw systeem niet?

Ondertussen thuis en ik denk persoonlijk dat de ASRock de beter keuze is tov de MSI? Maar is dit ook nog kwalitatief? Ik dacht 'vroeger" althans dat het mindere kwaliteit van ASUS was? Heb er ooit eentje gehad en was niet echt heel stabiel te noemen...

Maar, als money no issue was, wat zouden jullie dan aanraden?

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:38
Als ik het zo zie komt het snelheidsverlies door het RAM geheugen dat laag is geclocked. Kijk eens wat het BIOS aangeeft.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

MadDogMcCree schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:05:
Als ik het zo zie komt het snelheidsverlies door het RAM geheugen dat laag is geclocked. Kijk eens wat het BIOS aangeeft.
nee hoor, dat is gewoon 1333mhz ram.
zelf zou ik niet nog een snellere SSD toevoegen, heeft totaal geen zin als alle programma's waar het om draait al op een SSD staan. zoveel snelheidsverschil zit er niet in, bovendien zijn er maar 2 sataIII poorten, die vermoedelijk zelfs door een aparte controller worden geregeld (=altijd minder fijn dat native)

als er geen SLI nodig is kun je rustig een B150 chipset pakken; net zo snel, alleen geen ondersteuning voor SLI. met een enkele 970 heb je dat ook niet nodig. weet je alleen heel zeker dat je in de nabije toekomst graag SLI wilt draaien; dan zou ik wel een Z170 pakken.

kwalitatief verschil zit er dezer dagen vrij weinig meer tussen de grote 4 (Asrock,MSI, Asus, Gigabyte), de dagen dat Asrock "troep" leverde zijn echt voorbij, al zijn ze nog steeds de prijsvechter. MSI heeft alleen geen geweldige AMD-serie moederborden, daar is Gigabyte juist weer wat beter. rond de Intel sets maakt het mijninziens weinig uit. Kies diegene met de features die jij nodig hebt voor een gunstige prijs, een maandagochtendmodel wordt toch wel overal geproduceerd en pech bestaat ook nog steeds.

• Aikon
  • Niet online
kazzzdafke schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:06:
[...]

Ok, daar wil ik nog wel over denken.
Het voorstel dat je doet, hoe moet ik dat nu inschatten op "marktwaarde"? Ligt dit mid range, of low range of is dit toch eerder goede prijs/kwaliteit of eerder top segment en dus heel erg goed!?
Ben helaas al jaren uit de laatste nieuwe upgrades te volgen.

Wat ik meestal doe is liever even investeren in de toekomst, dat ik goed zit. Ook niet geld over de brug smijten natuurlijk voor overbodige shizzle waar ik niets aan heb.

Dus ik wil een kwalitatief mobo, cpu, ram upgrade zodat mijn systeem heel stabiel + klaar is voor een aantal jaar :)
Een i7 is het topmodel, daaronder een i5 en daar weer onder een i3. Ik zou voor een i5 gaan, het verschil met een i7 is niet in de verhouding met de meerkosten. Daarnaast is een i5 vaak in de praktijk even snel als een i7, zeker in Lightroom.

Je kan bijv de cpu, mobo en ram van het mainstream gamesysteem nemen: reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2016

Dan ben je 360 kwijt ipv 520 euro.

Ik zou wel je raw-bestanden op een SSD zetten, of dan toch degene die je recent geschoten hebt.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Zowel Photoshop als Lightroom hebben geen baat aan SLI, afaik wordt dit niet ondersteund.

Ik zou ook voor een CPU/MOBO/RAM upgrade gaan als je systeem toch voor professionele doeleinden is.
i5 6500 bij lager budget
i7 6700K bij hoger budget (of als je ook veel videobewerking wil doen), de K processor is ondanks dat je niet gaat overclocken het toch waard omdat die standard veel sneller is dan de non-K.

Koop een Mobo met 4 slots voor RAM, je kan dan al met een 16GB kit starten en later nog upgraden moest het nodig zijn.

Geen idee waarom je 2x GTX 970 wil gewoon voor een basic Full HD monitor... meer dan lichtjes overkill imo :)

• kazzzdafke
Ok, eventjes terug hernemen van in het begin:

- Ik heb geen SLI at the moment. Ik HAD SLI (Gigabyte GV-N460OC-1GI), maar heb deze vervangen door 1 GTX970 :)
- Ik ben ervan overtuigd dat ik idd combo MOBO - PCU - RAM moet upgraden. Maar ik heb hiervoor jullie hulp nodig.
- Verder speel ik graag af en toe als ik tijd heb, nog eens een laatste nieuwe game.
- Indien de rest ook aan upgrade nodig is, hoor ik het ook graag natuurlijk?

Laten we zeggen, zoals hierboven al, dat geld geen issue is, maar ik het ook niet onnodig wil overboord gooien om het duurste te hebben. Gewoon toekomst gericht beste prijs/kwaliteit!

De processor:
- i7 6700(K) zeggen jullie, maar na een beetje opzoekingswerk komt de i6800K er beter naar voren door de 2 cores extra en waar video (en ik denk ook fotobewerking) voordeel uit haalt?
- Mobo: hangt af van proc maar voor de 6700: ASUS Maximus VIII Ranger en voor de 6800 de Asus X99-E?
- Geheugen: maakt dat nog wat uit? Crucial Ballistix Sport LT White 32GB DDR4-2400 CL16 kit dan maar..

Wat denken jullie qua prijs/kwaliteit van bovenstaande?
Eventueel nog een goede proc koeler? Ook al moet ik niet overclocken?

[ Voor 3% gewijzigd door kazzzdafke op 10-11-2016 10:59 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
nvm domme opmerking laat maar :)

[ Voor 90% gewijzigd door caspervc op 10-11-2016 11:05 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• kazzzdafke
Nope, dat is nu al het geval en loopt niet 100% lekker zoals ik wil.

De raw's en catalog staan nu op de dedicated Vertex 2 SSD, Lightroom en PS zelf op de Crucial.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
De PC is in het algemeen prima op de OCZ SSD na (vies bah). Je hebt geen Mac nodig voor Photoshop. Wel zou het kunnen helpen om Windows eens compleet opnieuw erop te zetten.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• maratropa
  • Niet online
de 2 extra cores van de 6800k hebben niet zo veel zin voor photoshop en lightroom, vaak zal een 6700k beter presteren door de wat hoger gecklockte cores. Voor jouw gebruik is het het niet waard. Een 6800k zal wat sneller exporteren in Lightroom bijv.

Of doe je veel met video? (Dat stond niet in de eerste post)

Met socket 1151 kun je ook de 6700k op een betaalbaar moederbord zetten

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 10-11-2016 12:11 ]

specs

• kazzzdafke
Sir_Hendro schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:57:
De PC is in het algemeen prima op de OCZ SSD na (vies bah). Je hebt geen Mac nodig voor Photoshop. Wel zou het kunnen helpen om Windows eens compleet opnieuw erop te zetten.
Win 10 64bit is ergens begin september geïnstalleerd, en der staat geen troep op :)

Ter vergelijking:

Ik heb gisteren even mijn catalogus opgeruimd. Daarna even mijn JPEGS (en ook nog een deel RAWS) vanop mijn NAS ingeladen in LR.
We spreken over 21530 foto's, goed voor ik dacht iets meer dan 150Gb.
Het "ontdekken" van LR op de NAS heeft ongeveer een 2u geduurd. Daarna het importeren in de catalog eigenlijk nog een goeie 4 of 5u. Sinds deze morgen 7u is hij de smart previews aan het voorbereiden en staat nu (14:30u) rond de 65 à 70%.
Dat zal wel veel met de NAS te maken hebben (alhoewel ik kopieer over mijn netwerk aan 15MB/sec dacht ik gezien te hebben) maar als ik nu probeer iets te developpen ofzo, gaat het heel traag.

Dus uiteindelijk, ik ben eruit zoals ik in mijn vorige post zei: ik wil gewoon een upgrade van mobo, cpu en ram. Wat is dan de beste keuze?

Dus toch maar een 6700k op een Z170 mobo met 32GB ram?
Enige voorstellen dan naar HW toe?

• Sir_Hendro
  • Nu online
Ik denk dat je weinig verschil zult gaan merken met een nieuw systeem. Ook al is de installatie recent zou ik alsnog een herinstallatie aanbevelen.

• kazzzdafke
En wat gaat dat dan helpen?

• Sir_Hendro
  • Nu online
Iets moet er gewoon niet goed lopen in je Windows waardoor het systeem onder de maat presteerd. Qua specs is het ruim voldoende voor een vlotte Photoshop experience.

Trekt eerst maar eens die OCZ uit je PC en installeer Windows op de Crucial SSD.

[ Voor 20% gewijzigd door Sir_Hendro op 10-11-2016 14:44 ]

• kazzzdafke
Misschien verwacht ik teveel van de "snelheid"?

Is er een photoshop benchmark ofzo dat ik kan laten lopen om te zien hoe mijn config presteert tov andere?

• Sir_Hendro
  • Nu online
Je kunt de website van CPU goed gebruiken als vergelijkings site tussen CPU's. Het geeft meestal wel een goed global beeld wat je kunt verwachten van je huidige cpu vs nieuwer type.

Een nieuwe PC zal 2x zo snel zijn. Dit zal je vooral bij zware continue belasting herkennen zoals games en ander renderwerk. Maar bij Photoshop zet je niet continue dikke load op de CPU. Daar zit eerder af en toe een zware berekening tussen en dan springt hij weer op idle. Deze pieken zijn te kort om echt een groot verschil te gaan merken.

Eerst zou ik beginnen met het permanent verwijderen van de OCZ uit de PC en daarna Windows installaren op de Crucial SSD.

[ Voor 59% gewijzigd door Sir_Hendro op 10-11-2016 14:54 ]

• kazzzdafke
Stel, los van het LR of PS probleem dat ik mijn pc wil upgraden, om mee te kunnen in de toekomst, is dit een goed idee:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 183,95€ 183,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 194,50€ 194,50
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 296,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 994,85

Wat zou ik dan doen:

NIeuwe SAMSUNG SSD:
* install van windows
* install van meest gebruikte app waaronder ook LR + PS
* catalogus LR
* alle andere software, ook games
* Import van RAW
* Export van JPEG

Backup van RAW + JPEG naar de NAS
Na +1 maand RAW + JPEG move naar Crucial SSD

Goed idee?

Is geen goedkope upgrade, maar wel toekomstgericht denk ik?

• Sir_Hendro
  • Nu online
Wil je regelmatig gaan gamen of dingen renderen? Dan is de upgrade zeker geen slechte keuze aangezien de pc dan 2x zo snel wordt.

• kazzzdafke
Gamen, ja af en toe wel ja.
Rendern: ja gopro vids vanop het circuit

• Aikon
  • Niet online
Je zal er zeker je doel mee bereiken. Ik denk echter dat je hetzelfde doel bereikt met een i5 en vrijwel elk andere SSD of met de helft of zelfs een kwart van 32GB. Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar die paar honderd euro die je bespaart kan je uitgeven aan een videokaart waardoor je wel kan gamen. Dat zal nu niet gaan. Of je haalt een 1TB SSD voor hetzelfde geld en hoeft 'nooit' meer 'moeilijk' te doen met raw's en jpegs opslaan.

Goede videokaart is bijv de RX480 of GTX1060, dan kan je alle huidige games echt prima aan. Of een RX470/1050.

• kazzzdafke
Aikon schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:37:

Goede videokaart is bijv de RX480 of GTX1060, dan kan je alle huidige games echt prima aan. Of een RX470/1050.
En mijn huidige 970GTX 4GB kan niet meer mee?
Ik dacht dat mijn CPU de bottleneck was in mijn setup?

• Aikon
  • Niet online
Oh nee, die kan idd nog prima mee, ik dacht dat je een nieuwe wou/nodig had.

• kazzzdafke
Voorlopig dus dit als wenslijst, waar ik nog twijfel tussen de 2 CPU's en 2 MOBO's.
Als ik dat weet ga ik ook nog de waterkoeling bekijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1ASRock Z170 Extreme7+€ 237,50€ 237,50
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C14D-32GVR€ 200,42€ 200,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.597,17

Alles zal dan in de pricewatch: Lancool Dragon Lord PC-K62 case moeten en met deze voeding: pricewatch: Antec TruePower TP-650 wat dat geen probleem mag vormen hoop ik?

• XrN
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-11 12:29

XrN

De upgrade die je voorstelt zal ongetwijfeld een snelheidswinst geven binnen lightroom.
Wat ik veelal heb gemerkt binnen Lightroom is dat het aantal foto's per catalog ook nog een enorm verschil kan geven.

Wat ik altijd doe is per evenement een nieuwe catalog maken, zo blijft hij bij mij een heel stuk sneller!

Ik draai op een ouder systeem (i7-4790k, 16gb en samsung evo 250gb), waarbij mijn foto's en catalogs draaien op een WD Black van 1TB.
Het zou dus bij mij nog sneller kunnen door op een SSD te werken, maar voor nu heb ik nog niet echt problemen gehad met de snelheid.

edit: Ik had staan dat ik de 6700k had, maar heb de 4790k (tegenwoordig zie je de 6700k zo vaak voorbij komen, was even in de war 8)7 )
edit2: dan heb ik dus ook verre van hetzelfde systeem.. |:(

[ Voor 16% gewijzigd door XrN op 17-11-2016 15:19 ]

• kazzzdafke
Ondertussen ga ik voor deze complete setup (mits overbouw GPU + SSD's en HDD's):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,99€ 358,99
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Grijs€ 171,51€ 171,51
1Lepa EXllusion 240€ 108,94€ 108,94
1G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-32GVR€ 205,74€ 205,74
1Corsair RM550x€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.420,63

• kazzzdafke
Naar aanleiding van mijn topic hier, en de nieuwe CPU's, alles even in de koelkast gestoken.

Nu ben ik terug wat aan het kijken naar een nieuwe pc met bestaande graka, maar.. ik lees bij de nieuwe INTEL CPU dit:

"Voor upgraders kan Kaby Lake dus interessant zijn als ze van een paar generaties geleden willen upgraden, maar voor nieuwere systemen kun je waarschijnlijk beter wachten, bijvoorbeeld totdat usb 3.1 in de chipset is geïntegreerd of totdat Optane volwassen is. Opvolger Cannonlake zal echter nog met de Series 200 Union Point-chipset gecombineerd moeten worden."

...uit volgende artikel:
reviews: Kaby Lake voor de desktop: de kleine stap van 6700K naar 7700K

Dus conclusie: wacht ik inderdaad beter en hoe lang zal dit ongeveer duren?

• Aikon
  • Niet online
Ja zo blijf je bezig (en wij dus ook)... er is altijd iets beters op komst. Je kan ook op de Ryzen cpu's wachten. Of tot de eventuele kinderziektes daar uit zijn. Of tot het antwoord van Intel op de Ryzen...

• kazzzdafke
Neen, dat zeg ik ook niet. Ik was van plan tot aankoop over te gaan maar met de eindejaarsdagen etc.. beetje uit het oog.

Nu zijn we weer on track en ben ik weer even aan het kijken.

Is wel de eerste keer dat het er zo duidelijk in staat voor te wachten.. Daarmee dat ik het vraag.

• kazzzdafke
Klein upke voor advies: doen of niet?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou wachten tot de R7 1800X beschikbaar is en daar wat geld naartoe smijten :) Intel blijft een beetje steken en de upgrade naar de i7000 serie is weg gegooid geld.

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 12-02-2017 18:14 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• kazzzdafke
Ok das nog een 3 tal weekjes wachten, valt goed mee!

Paar testjes afwachten. Zal wel eerste keer een AMD cpu worden tov Intel.
Iets wat ik daardoor in achterhoofd moet houden, zoals bv stabiliteit, compatibiliteit of levensduur?

Pagina: 1