Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding defect door verdeeldoos?

Pagina: 1
Acties:

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11 18:42
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik wat wijzigingen in mijn PC uitgevoerd. Hierbij heb ik netjes de voedingskabel uit de voeding getrokken. Na mijn werkzaamheden probeerde ik mijn PC weer op te starten en na een paar seconden hoorde ik een klap waarna de stroom was uitgevallen. Na wat onderzoek vond ik in eerste instantie dat de verdeeldoos waarop mijn PC (en router etc.) is aangesloten geen spanning meer doorgaf. Dit is zo'n vijfvoudige stekkerdoos met aparte aan/uit schakelaar (met lampje). Na deze te hebben vervangen bleek ook de voeding van de PC defect (deze rook ook verbrand).

Ik verwachtte schade te vinden in de voeding (geklapte condensator, ontploft IC). Dit bleek toch niet het geval te zijn, alles zag er prima uit. Hierop heb ik de verdeeldoos (destructief) geopend. In de doos lopen 2 rails (voor fase en nul). De kabelaansluiting op een van de rails bleek bij de aanhechting verbroken en lokaal zwart geblakerd.

Ik ben me nu aan het afvragen of de verdeeldoos de oorzaak kan zijn van het falen van de voeding? Ik denk hierbij eraan dat er vonkvormig is opgetreden die mogelijk de netspanning heeft beinvloed en in de voeding is terecht gekomen. Is deze aanname te ver gezocht en moet ik toch aan de PC zijde gaan zoeken?

Alvast bedankt,

Jack

Verwijderd

Hoe was de configuratie voor de wijziging en daarna?

• jack_007
Hoi ACB,

Nou, de configuratie erna bestaat niet meer. Ik wilde het risico niet lopen om een nieuwe voeding op te offeren door een (mogelijk) defect moederbord/CPU/GPU. Daarom heb ik een nieuwe voeding, moederbord en CPU gekocht. Deze combinatie werkt weer. De GPU was trouwens niet defect.
Nu zit dus nog met de onzekerheid rondom het "oude" moederbord (Z87) en CPU (i5-4670k).
Als ik het defect raken van mijn voeding met enige zekerheid kan toeschrijven aan de defecte verdeeldoos dan wil best mijn oude moederbord wel testen en weer ergens in gebruik nemen.
Als blijkt dat mijn theorie volkomen onzin is dan ga ik dit niet proberen.

Groet,

Jack

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Heb je geen oude voeding (eentje waarvan het niet erg is als die stuk gaat)? Dan zou je namelijk die op je oude moederbord kunnen aansluiten en dan kijken of het werkt. Zij er op het moederbord geen ontplofte elco, ic en dergelijke? Als die er zijn, zal dat een oorzaak kunnen zijn.

Dat de verdeeldoos de oorzaak is, is niet zo waarschijnlijk. De kans is groter dat de voeding of het moederbord de oorzaak is. De verbrande aansluiting van de verdeeldoos is waarschijnlijk door de overbelasting gekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 09-11-2016 15:55 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:52
Even theoretisch: als de verdeeldoos als eerste faalde (slecht contact), zou dit betekenen dat de spanning op de verdeeldoos zakt door de overgangsweerstand in het slechte contact.
De voeding zal daardoor in eerste instantie meer stroom vragen, gezien deze probeert het zelfde vermogen te blijven leveren, maar nu bij lagere spanning. Hierdoor wordt de spanning nog lager, etc.

Op een gegeven moment zou een goede voeding uit moeten schakelen omdat de spanning te laag is. Bij een slechte voeding zou dit echter door kunnen gaan tot de gevraagde stroom hoger is dan de voeding zelf aan kan. Gevolg: Kortsluiting, big bada boom, stekkerdoos brandt door tegelijk met zekering.

Het zou ook kunnen dat de voeding als eerste gefaald heeft, maar het lijkt me stug dat een "normale" kortsluiting o.i.d. een góéd contact in een stekkerdoos zou vernietigen vóórdat de zekering uitschakelt.

Verwijderd

Als je een goede kwaliteit voeding hebt gaat die niet kapot van een defect moederbord of een kortsluiting. Dan springt de voeding in een van de beveiligingen die aanwezig is.
Ik vermoed dat de voeding zelf het probleem is geweest. Welke voeding was het?

Wat heb je nu gekocht aan voeding, cpu en moederbord?

• jack_007
Hoi allemaal,

Helaas heb ik geen oude voeding die kan/mag sneuvelen liggen. En ja. ik heb alles (MB etc) nauwkeurig bekeken zonder een defecte component te vinden.

De opmerking van ACB ligt in lijn met mijn eigen gedachtegang. Een goede voeding zou niet moeten sneuvelen bij een short. Vandaar dat ik ook ben gaan zoeken naar de oorzaak.
Het betrof trouwens een 650 W Corsair (RM650). Lijkt me geen Chinese low-cost junk.

Nu heb ik weer een Corsair RM650x gekocht, een Asus Maximus VIII Ranger en een i7-6700k.

@mcDavid: Je verklaring lijkt plausibel maar heeft een dergelijke voeding hiervoor geen beveiligingen?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat geschakelde voedingen slecht tegen "ruis" kunnen op hun voedingsspanning.Vandaar dat ik de link legde tussen de vermoedelijke vonkvorming en het falen van de voeding.

Groet,

Jack

Verwijderd

De RM650x is veel beter dan de RM650 en hebben niets met elkaar van doen. Je hebt trouwens nog wel garantie op de RM650. Maak daar gebruik van.

• jack_007
Dat er nog garantie zat op de RM650 viel me net iets te laat in.
Toen had ik de voeding al geopend (waranty void) en de fan er als spare uit gehaald. Jammer, anders had ik wellicht een extra voeding om het oude(re) moederbord te testen.

• jack_007
Wat bedoel je precies met dat de RM650x veel beter is dan de RM650? Waaraan zou ik dit moeten zien?

[ Voor 12% gewijzigd door jack_007 op 10-11-2016 12:20 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

jack_007 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:50:
garanty void=waranty void

Wat bedoel je precies met dat de RM650x veel beter is dan de RM650? Waaraan zou ik dit moeten zien?
Je kan ook een reactie/post wijzigingen, dat is handiger in dit geval.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

jack_007 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:50:
Aan het merk van de secundaire condensators. Voor 12v zijn in de RM650 Teapo en Capxon gebruikt. Geen hoogwaardig spul wat maar kort mee zal gaan in een semi-passieve voeding en zeker als er zoals hier een hele bundel kabels overheen ligt.
Afbeeldingslocatie: http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/CorsairRM650/DSC_1483.jpg
In de RMx zijn alle caps van Nippon Chemi-Con welke minimaal 10 jaar mee moeten kunnen. De caps staan hier bijna helemaal vrij zodat de koeling optimaal is.
Afbeeldingslocatie: http://www.pctekreviews.com/Reviews/RM650X/25.jpg

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-11 16:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Het kan bijna niet anders dan dat de voeding de oorzaak was. Een fout in externe factoren kan en mag er niet toe leiden dat een dergelijke voeding op deze manier defect raakt. Blijkbaar was de fout in de voeding dermate hardnekkig dat er een contact is losgeraakt in de waarschijnlijk geen hoogwaardige stekkerdoos?
Elektrasysteem was waarschijnlijk niet snel genoeg om in te grijpen, maar die zijn vaak net iets te laat bij harde kortsluitingen.

Koop een goedkope voeding via V&A en test oude mobo en cpu.

• jack_007
@ACB: Bedankt voor de uitleg.
@Flyeragon: Ik begin ook steeds meer te geloven dat de PSU heeft gefaald en dat de verdeeldoos slechts de gevolgen heeft (proberen) te dragen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

jack_007 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:50:
@ACB: Bedankt voor de uitleg.
@Flyeragon: Ik begin ook steeds meer te geloven dat de PSU heeft gefaald en dat de verdeeldoos slechts de gevolgen heeft (proberen) te dragen.
Dat verwacht ik ook, een degelijke voeding is niet zomaar stuk bij een korstsluiting. Zeker niet met een rookgeur. De stekkerdoos kon de zeer korte enorme hoge stroom niet aan en brande dus door voordat de zekering eruit vloog.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Sterker nog. Een kapotte stekkerdoos kan je PC niet slopen.
Een kortsluiting in de stekkerdoos betekent per definitie dat je PC geen stroom meer krijgt.

De gevolgen van een kortsluiting kunnen alleen schade veroorzaken dichter bij de stroombron. (behalve door brandschade dan).

TheS4ndm4n#1919

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:52
RocketKoen schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:23:
Sterker nog. Een kapotte stekkerdoos kan je PC niet slopen.
Een kortsluiting in de stekkerdoos betekent per definitie dat je PC geen stroom meer krijgt.

De gevolgen van een kortsluiting kunnen alleen schade veroorzaken dichter bij de stroombron. (behalve door brandschade dan).
Als ik het zo lees is er in de stekkerdoos geen kortsluiting geweest maar een slecht contact.

• jack_007
McDavid heeft gelijk. Er was geen kortsluiting in de verdeeldoos, alleen de aansluiting op een contactrail was verbroken en zwart geblakerd.
Pagina: 1