Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02 09:55
Goedemiddag,

Zal het even snel proberen duidelijk te maken, mijn schoonvader is in 2010 komen te overlijden, hierbij is de woning naar zijn vrouw heengegaan, welke hier is blijven wonen ( vruchtgebruik ), woning is dus van mij vriendin.

Mijn schoonmoeder is hier afgelopen maand uitgegaan en we hebben ook reeds een koper voor de woning gevonden. Voor zover alles goed.

Nu ben ik zelf reeds op zoek geweest hoe het nu zit qua belasting en met welke voordelen ( of nadelen ) we nog te maken krijgen.

Erfbelasting is destijds reeds voldaan door mijn schoonmoeder, dus hier hebben wij geen last meer van.

Ik kom hier eerlijk gezegd niet heel veel verder meer mee, zie door de bomen het bos niet helemaal meer. 8)7 .

Er zit op het moment een redelijke overwaarde op, dus hiermee zitten we wat dat betreft goed, woning staat niet onder water.

Alvast dank voor jullie suggesties / opmerkingen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat voor belasting verwacht je nog, als de successierechten al zijn voldaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk12
Qua aanslag van de belasting eigenlijk niets meer, maar moeten we hier met onze inkomstenbelasting komend jaar nog ergens mee rekening houden ? Valt er nog ergens iets terug te vorderen ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zou dit met een accountant opnemen die aan de hand van je persoonlijke situatie het beste advies kan geven. Dat levert je meer op dan het kost als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Do woning is (nog) niet van je vriendin maar van je schoonmoeder. Als zij overlijdt dan erft ze het huis cq het geld en dan moet zij er belasting over betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Bigfoot schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:49:
Do woning is (nog) niet van je vriendin maar van je schoonmoeder. Als zij overlijdt dan erft ze het huis cq het geld en dan moet zij er belasting over betalen
Dat hoeft toch niet als de vriendin het huis geërfd heeft, maar de vrouw van haar vader (ik heb niet het idee dat het haar moeder is) er in woonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
418O2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:51:
[...]

Dat hoeft toch niet als de vriendin het huis geërfd heeft, maar de vrouw van haar vader (ik heb niet het idee dat het haar moeder is) er in woonde
Je hebt gelijk ik las het verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nighthawk12 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:33:
Goedemiddag,

Zal het even snel proberen duidelijk te maken, mijn schoonvader is in 2010 komen te overlijden, hierbij is de woning naar zijn vrouw heengegaan, welke hier is blijven wonen ( vruchtgebruik ), woning is dus van mij vriendin.

Mijn schoonmoeder is hier afgelopen maand uitgegaan en we hebben ook reeds een koper voor de woning gevonden. Voor zover alles goed.

Nu ben ik zelf reeds op zoek geweest hoe het nu zit qua belasting en met welke voordelen ( of nadelen ) we nog te maken krijgen.

Erfbelasting is destijds reeds voldaan door mijn schoonmoeder, dus hier hebben wij geen last meer van.

Ik kom hier eerlijk gezegd niet heel veel verder meer mee, zie door de bomen het bos niet helemaal meer. 8)7 .

Er zit op het moment een redelijke overwaarde op, dus hiermee zitten we wat dat betreft goed, woning staat niet onder water.

Alvast dank voor jullie suggesties / opmerkingen
Voor als je uit Nederland komt: http://www.belastingadviesdirect.nl/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het huis was reeds van jullie. Ik zie niet hoe dit jullie inkomsten kan beinvloeden op basis van de informatie hier. Uiteraard heeft de verkoop wel gevolgen voor je vermogen en de eventuele vermogensbelasting (tenzij je het allemaal direct uitgeeft of in je eigen schulden/hypotheek pompt.)

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 09-11-2016 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is een vrij simpele zaak. Bij overlijden is de successiebelasting afgedragen door zowel jouw vriendin (over het blote eigendom) als je schoonmoeder (over het vruchtgebruik). Hier betaal je niet nogmaals voor.

Nu wordt de woning verkocht en zal de overdrachtsbelasting betaald moeten worden. Dit gebeurt door de koper. Dit wordt doorgaans bij verkoop geregeld door de notaris.

Daarnaast moet je de hypotheek aflossen, dit regel je met de bank en de notaris. Je schoonmoeder kan gebruik maken van HRA op de woning. Zorg dat, indien een voorlopige aangifte is ingevuld, deze gegevens gecorrigeerd worden.

Kijk wel even goed of het recht op vruchtgebruik daadwerkelijk is afgelopen. Een verhuizing hoeft zeker geen beëindiging van het recht op vruchtgebruik te betekenen. Laat dan goed vastleggen dat je schoonmoeder afstand doet van haar recht.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:29
Tsurany schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:03:
Kijk wel even goed of het recht op vruchtgebruik daadwerkelijk is afgelopen. Een verhuizing hoeft zeker geen beëindiging van het recht op vruchtgebruik te betekenen. Laat dan goed vastleggen dat je schoonmoeder afstand doet van haar recht.
Dit. Daar moet je schoonmoeder voor tekenen. Dat moet eerst geregeld worden, daarna kan het huis verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk12
Tsurany schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:03:
Daarnaast moet je de hypotheek aflossen, dit regel je met de bank en de notaris. Je schoonmoeder kan gebruik maken van HRA op de woning. Zorg dat, indien een voorlopige aangifte is ingevuld, deze gegevens gecorrigeerd worden.
Vruchtgebruik heeft ze afstand van gedaan, begrijp je niet helemaal hoe je bedoelt dat ze gebruik kan maken van de HRA op de woning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nighthawk12 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:11:
[...]

Vruchtgebruik heeft ze afstand van gedaan, begrijp je niet helemaal hoe je bedoelt dat ze gebruik kan maken van de HRA op de woning ?
Zij heeft vruchtgebruik op de woning. Dat betekent doorgaans dat zij de hypotheek blijft betalen aangezien die plichten verschuiven naar de vruchtgebruiker. Dat betekent ook dat zij HRA mag toepassen op de woning. Zodra ze afstand heeft gedaan van het vruchtgebruik mag ze geen gebruik meer maken van HRA. Als ze al een voorlopige aangifte heeft gedaan voor dit jaar (om elke maande HRA te ontvangen) moet ze of nu een correctie doorvoeren of rekening houden met een verrekening bij de definitieve aangifte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Lordy79

Vastberaden

Als het huis van je vriendin is betaalt ze al enkele jaren Box-3 belasting over de waarde van de woning (WOZ) minus de (hypotheekschuld). Uiteraard is er een vrijstelling in box-3 en ik ga er even van uit dat ze verder geen significante schulden of bezittingen heeft die in Box-3 thuishoren.

Als het huis is verkocht en de overwaarde wordt geboekt naar de bankrekening van je vriendin zal ze over dat saldo dus box-3 belasting gaan betalen.
Dat is alles.
Tsurany geeft wel een goede tip voor je schoonmoeder al denk ik dat het wel meevalt omdat het jaar 2016 al bijna om is.

Je schoonmoeder moet wel opletten met de voorlopige aanslag / voorlopige aangifte inkomstenbelasting voor 2017, dat ze daar inderdaad geen HRA meer verrekent en dat dat ook niet automatisch gedaan wordt, anders krijgt ze in 2018 een heel zure naheffing.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Even een move naar persoonlijke financiën (PFSL). :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1