[HTPC] oude laptop upgraden naar HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik wil mijn oude laptop upgraden naar een eenvoudige HTPC, ik denk alleen een ssd nodig te hebben. Ik weet niet hoe groot nodig zal zijn. Ik weet nog niet wat voor soort besturingssysteem ik erop ga zetten, ik zat zelf te denken aan OpenElec of XBMCbuntu. Ik weet niet of deze kunnen wat ik wil.
Wat ik erop wil kunnen doen:
  • Media streamen vanaf de NAS, ik weet nog niet wat het beste protocool is, in elk geval kan DLNA.
  • Filmpjes vanaf YouTube/NPO uitzending gemist, dus een webbrowser.
  • Spotify muziek luisteren. Mag ook via de web client.
  • Media afspelen vanaf een externe HHD of USB-stick.
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar wat ik nog nodig heb om mijn oude laptop tot HTPC om te toveren. Zelf dacht ik aan een ss van 60/120 GB. Verder heb ik alles wel. Het is een laptop net een Intel Celeron N2940 en 4GB ram. Er zit een sata 300 aansluiting en een mini-pci-express aansluiting in. Ik weet niet of ik voor een msata ssd ga of voor een sata 2.5" ssd. Is een ssd wel nodig voor wat ik wil? Werkt een msata ssd goed, of gaat dat niet werken?

Als msata ssd had ik deze in gedachten: product: Kingston SSDNow mS200
Of als sata ssd deze: product: Kingston SSDNow UV400

Wat is je budget?
Maximaal €100, maar het liefst minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar werkt en ik er nog even mee vooruit kan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De laptop die ik ga ombouwen is deze: pricewatch: Acer Aspire V3-112P-C1WE
Het scherm heb ik eraf gehaald, die was stuk.

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 09-11-2016 12:04 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik den dat het verstandigst is om een gewone sata ssd te nemen. Deze zijn wat goedkoper en die kan je makkelijk nog hergebruiken in bijvoorbeeld een echte HTPC. Dit gaat wat makkelijker dan bij een msata ssd. Heb ik hier gelijk in? Hoe groot moet die zijn voor hetgene wat ik wil doen en welk besturingssysteem kan ik heb beste gebruiken?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik heb gisteren nig even getest met een usb stick en ik kreeg vanaf mijn laptop niet opgestart. Ik ga waarschijnlijk xbmcubuntu gebruiken. Iemand enig idee hoe ik een Linux versie kan op opstarten ik moet nog wel even opzoeken. Vanaf een oude pc kan ik wel opstarten, maar die maakt teveel herrie.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik vind nergens of dat mini PCIe slot een SATA controller heeft om met een mSATA SSD overweg te kunnen. Ik zou het niet riskeren en een 2,5" SATA SSD kopen.

Voor een HTPC zou LibreELEC een goed OS zijn (https://libreelec.tv/), dan draai je niet veel meer dan Kodi. Download daar de USB/SD creator, selecteer "Generic AMD/Intel/Nvidia (x86) en maak een bootable USB stick.

Op zich kun je ook gewoon Windows blijven gebruiken, er zit nu toch een licentie bij die laptop. Zet bv Windows 10 in tablet mode en dat is vrij goed met een afstandsbediening te bedienen (of auto start Kodi meteen).

Als je een USB stick wilt booten, om een OS te installeren, ga je tijdens het opstarten moeten onderbreken om een ander boot device te selecteren, anders gaat je pc altijd de harde schijf proberen. Dat is hetzelfde om Windows of een Linux distro te installeren.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
MacPoedel schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:37:
Ik vind nergens of dat mini PCIe slot een SATA controller heeft om met een mSATA SSD overweg te kunnen. Ik zou het niet riskeren en een 2,5" SATA SSD kopen.
Zo'n vermoeden had ik al.
Voor een HTPC zou LibreELEC een goed OS zijn (https://libreelec.tv/), dan draai je niet veel meer dan Kodi. Download daar de USB/SD creator, selecteer "Generic AMD/Intel/Nvidia (x86) en maak een bootable USB stick.

Op zich kun je ook gewoon Windows blijven gebruiken, er zit nu toch een licentie bij die laptop. Zet bv Windows 10 in tablet mode en dat is vrij goed met een afstandsbediening te bedienen (of auto start Kodi meteen).
Dat kan. Het probleem is alleen dat Windows er nooit zo snel op draaide (ook niet met ssd). Ik wil daarom eigenlijk gewoon een Linux installeren, maar dat ging niet. Ik heb net nog even aan de hand van dit filmpje getest met een Linux installatie cd, deze werkt wel op een andere pc. Een Windows cd werkt ook. Ook een gewone Ubuntu USB werkt. Ik denk dat ik Ubuntu ga installeren en daarin XBMC of een andere mediaspeler.
Er zit inderdaad een Windows 8.1 home licentie bij, is al geüpgraded geweest naar Win 10.
Als je een USB stick wilt booten, om een OS te installeren, ga je tijdens het opstarten moeten onderbreken om een ander boot device te selecteren, anders gaat je pc altijd de harde schijf proberen. Dat is hetzelfde om Windows of een Linux distro te installeren.
Dat laatste was mijn idee. Ik moet alleen nog kijken hoe ik kan zorgen dat hij in Linux kan booten, als ik in het bootmenu de usb met een Linux aanwijs zegt hij dat er geen bootable drive is aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-11-2016 13:45 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Heb je Windows fast boot uit gezet in het BIOS? En misschien moet Secure Boot ook uit. Zie hier voor Linux compatibiliteit van je laptop: http://www.linlap.com/acer_aspire_v3_112p-c7nc.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
MacPoedel schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:36:
Heb je Windows fast boot uit gezet in het BIOS? En misschien moet Secure Boot ook uit. Zie hier voor Linux compatibiliteit van je laptop: http://www.linlap.com/acer_aspire_v3_112p-c7nc.
Ik ga er nog naar kijken, net deze pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB ssd besteld en morgen gaan installeren.

Met een 32GB ssd had ik ook al meer dan genoed, maar die zijn maar een factie goedkoper met veel minder opslag. De opslag wordt vast nog wel een keer gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-11-2016 17:48 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:09:

Dat kan. Het probleem is alleen dat Windows er nooit zo snel op draaide (ook niet met ssd). Ik wil daarom eigenlijk gewoon een Linux installeren, maar dat ging niet. Ik heb net nog even aan de hand van dit filmpje getest met een Linux installatie cd, deze werkt wel op een andere pc. Een Windows cd werkt ook. Ook een gewone Ubuntu USB werkt. Ik denk dat ik Ubuntu ga installeren en daarin XBMC of een andere mediaspeler.
Er zit inderdaad een Windows 8.1 home licentie bij, is al geüpgraded geweest naar Win 10.
Ik zou voor een HTPC toch Win10 overwegen. Een linux desktop zal vlotter werken dan win10 maar hardwarematige decoding van video werkt onder windows beter dan met linux. Youtube met linux op je laptop wordt denk ik wat schokkerig. Mijn oude Phenom X3 HTPC doet probleemloos full HD youtube in windows maar draai ik Lubuntu dan is 720p al een probleem.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
noguru schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:48:
[...]

Ik zou voor een HTPC toch Win10 overwegen. Een linux desktop zal vlotter werken dan win10 maar hardwarematige decoding van video werkt onder windows beter dan met linux. Youtube met linux op je laptop wordt denk ik wat schokkerig. Mijn oude Phenom X3 HTPC doet probleemloos full HD youtube in windows maar draai ik Lubuntu dan is 720p al een probleem.
Ik ga morgen kijken of het werkt met windows, ik ben erg vertrouwd met windows. Dan heb je gelijk alle programma's die je nodig kan hebben en fatsoenlijke browser/spotify/netflix app en dergelijke. Mocht het echt niet gaan, dan kan ik altijd nog over naar Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
noguru schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:48:
[...]

Ik heb inmiddels de ssd met Win10 erop, het loopt sneller dan ik had verwacht. :) :) .
Ik heb kodi erop gezet, nu bezig met alles instellen. Films worden soepel en vloeiend afgespeeld.
*O* *O*

Ook de webinterface van kodi is erg handig, je kan er werkelijk alles mee afspelen.

Pagina: 1