Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een NAS waar het hele gezin bij terecht kan om zijn/haar data veilig op te slaan en waarvan gestreamd kan worden (muziek en 1080p video), maar ook back-ups op gemaakt kunnen worden. Er zullen ook videobestanden op komen te staan, en foto's die we wel eens willen bekijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan ongeveer 800~900 euro, inclusief twee 4 TB schijven en verzending naar België.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 128 GB SSD die ik als cache kan gebruiken, als dat ondersteund wordt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 2x 4TB schijven in RAID 1 (ik wil onze familie foto's van de voorbije 30 jaar echter niet kwijt spelen. :)),
- Genoeg RAM en processkracht en -cores om 1080p video te streamen, in sommige gevallen door verschillende gebruikers. Belasting door meerdere gebruikers.

In de software zou er idealiter dus een gebruikerssysteem moeten zijn waar elke gebruiker zijn/haar toegewezen ruimte kan gebruiken (beheerd door een admin). De software zou ook opties moeten hebben zoals automatische back-ups nemen en OneDrive synchronisatie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De klassiekers:
- liefst zo stil mogelijk
- liefst zo energiezuinig mogelijk

Wat verwacht je van ons?[i]
Antwoord op deze vragen:

- ik zie vaak dat de WD RED schijven aangeraden worden voor NAS'en, maar is die snelheid genoeg om 1080p content te streamen?
- Als er twee personen 1080p content streamen vanop de NAS op een stabiel netwerk, stoort dat dan een derde persoon die zijn/haar muziek probeert te streamen? (Simpele use case)

Ik dacht aan de WD Red WD40EFRX 4TB schijven.

En hulp met de keuze van een systeem. Ik lees veel goeie dingen over Synology, maar ik hoor toch liever het advies van de kenners!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BramVroy schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:31:
- ik zie vaak dat de WD RED schijven aangeraden worden voor NAS'en, maar is die snelheid genoeg om 1080p content te streamen?
- Als er twee personen 1080p content streamen vanop de NAS op een stabiel netwerk, stoort dat dan een derde persoon die zijn/haar muziek probeert te streamen? (Simpele use case)
Ik kan niet overal advies over geven. Streamen vanaf de NAS met 2x full HD + muziek gaat absoluut geen probleem geven qua HDD performance of network performance.

Wat je echter wel moet bedenken: Gaat de NAS de streams transcoden of alleen maar via shares aanbieden? Transcoden kan, afhankelijk van de NAS een relatief zware taak zijn en 2 streams dus 2x zo zwaar.

Hoe wil je de video gaan streamen? Wat worden de clients? Welk systeem?

Mijn clients kunnen alles weergeven en mijn NAS presenteert gewoon de data via shares. Appeltje-eitje. Maar ga je PLEX gebruiken en clients die bijv geen DTS of x264 ondersteunen en zul je zaken moeten transcoden, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Hann1BaL schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:36:
[...]

Ik kan niet overal advies over geven. Streamen vanaf de NAS met 2x full HD + muziek gaat absoluut geen probleem geven qua HDD performance of network performance.

Wat je echter wel moet bedenken: Gaat de NAS de streams transcoden of alleen maar via shares aanbieden? Transcoden kan, afhankelijk van de NAS een relatief zware taak zijn en 2 streams dus 2x zo zwaar.

Hoe wil je de video gaan streamen? Wat worden de clients? Welk systeem?

Mijn clients kunnen alles weergeven en mijn NAS presenteert gewoon de data via shares. Appeltje-eitje. Maar ga je PLEX gebruiken en clients die bijv geen DTS of x264 ondersteunen en zul je zaken moeten transcoden, dan wordt het een ander verhaal.
Bedankt voor je antwoord! Transcoden zal niet nodig zijn: er wordt enkel gestreamd naar computers of laptops, en zelfs als er naar smartphones gestreamd wordt: ik zorg ervoor dat de video files allemaal h.264 zijn.

Ik had hier eerder nog niet over nagedacht, dus bedankt dat je het aanbrengt! Aangezien er geen transcoding moet gebeuren is 2 GB RAM en een dual core CPU genoeg, veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BramVroy schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:10:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Transcoden zal niet nodig zijn: er wordt enkel gestreamd naar computers of laptops, en zelfs als er naar smartphones gestreamd wordt: ik zorg ervoor dat de video files allemaal h.264 zijn.

Ik had hier eerder nog niet over nagedacht, dus bedankt dat je het aanbrengt! Aangezien er geen transcoding moet gebeuren is 2 GB RAM en een dual core CPU genoeg, veronderstel ik?
Ja, als de NAS eigenlijk alleen wordt ingezet als storage locatie (dus geen andere services gaat draaien) ben je goed voorbereid en zal de NAS geen enkel probleem hebben met de performance voor het streamen van 1080p materiaal en muziek.

1080p is ook niet veel meer dan 10-15Mbit/s (afhankelijk van het materiaal, dat begrijp ik.) Muziek is niet meer dan 1 Mbit/s

Je moet al goed je best doen om 5MB/s te streamen. Ook al gaat het hier natuurlijk om de I/O zal dat echt nog steeds peanuts zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BramVroy schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:31:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 2x 4TB schijven in RAID 1 (ik wil onze familie foto's van de voorbije 30 jaar echter niet kwijt spelen. :))
Als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat je RAID als een soort van backup ziet. Een veelgemaakte fout als dat zo is. Ik kan niet genoeg benadrukken om op z'n minst die belangrijke foto's op een extern schijfje te bewaren bij iemand anders. En ze niet alleen op je NAS te laten staan. Een foutje met configureren, rebuild of een spanningspiek en je bent ze kwijt.

Verder zou ik voor 800 euro eerder aan een htpc denken dan een pre-build nas. Veel meer mogelijkheden en minder duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Het hoeft ook geen 800 euro te kosten. Met 2 schijven van 4TB en een 2 bay NAS (bijvoorbeeld: pricewatch: Synology DiskStation DS216 ben je voor nog geen €600 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

Met dat budget kun je ook een 1 bay NAS er bij nemen voor backup op externe lokatie.
Bijvoorbeeld:
3 schijven 480 euro
DS216J 170
DS115j 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Aikon schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:25:
[...]

Als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat je RAID als een soort van backup ziet. Een veelgemaakte fout als dat zo is. Ik kan niet genoeg benadrukken om op z'n minst die belangrijke foto's op een extern schijfje te bewaren bij iemand anders. En ze niet alleen op je NAS te laten staan. Een foutje met configureren, rebuild of een spanningspiek en je bent ze kwijt.

Verder zou ik voor 800 euro eerder aan een htpc denken dan een pre-build nas. Veel meer mogelijkheden en minder duur.
Bedankt! Ik zag het inderdaad als een fail safe, voor mocht een schijf het begeven. Echter, nu ik erbij nadenk: als er genoeg configuratie opties in het besturingssysteem zitten en je bijvoorbeeld selectief kan synchroniseren met clouddiensten, dan kan ik de belangrijkste files wel in de cloud opslaan. Back-ups van computers en laptops (van de software dus) zijn niet cruciaal, en films en series ook niet. Documenten en foto's echter wel, maar die kan ik voorlopig nog ruim op mijn terabyte OneDrive kwijt. Misschien dan toch beginnen met een enkele 4TB schijf en een simpele NAS!

Ook de rest bedankt voor de antwoorden. Een HTPC lijkt me niet nodig aangezien er geen transcoding hoeft te gebeuren en er verder ook geen services hoeven op te draaien zoals Plex.

Wat vinden jullie van deze? Deze DS216+II heeft toch 1GB RAM en een Celeron cpu, i.t.t. de gewone DS216j. Of is dat écht niet nodig, meer dan 512MB? In tijden waar 8GB de standaard is lijkt 512MB echt weinig! (Nog steeds in combinatie met een 4TB Red.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
- Pak een pc,
- installeer xpenology virtueel
- installeeer daarna plex en je kan testen of een synology / plex combi wat voor je is.
- Meestal hebben de kant en klare nasjes te weinig power voor transcoderen voor de hele fam.
- en ben je uiteindelijk goedkoper uit door een 2de hands pc te kopen met een krachtige processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Utreg72 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:46:
- Pak een pc,
- installeer xpenology virtueel
- installeeer daarna plex en je kan testen of een synology / plex combi wat voor je is.
- Meestal hebben de kant en klare nasjes te weinig power voor transcoderen voor de hele fam.
- en ben je uiteindelijk goedkoper uit door een 2de hands pc te kopen met een krachtige processor
En om meteen even in te haken op het dingetje Virtueel: Probeer eens iets als Oracle VirtualBox, MS VirtualPC, VMWare, oid.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1