Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris237
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-04 16:05
Beste tweaker,

Op dit moment heeft mijn vertrouwde samsung LE26B450C4W wat kuren. Zo springt 9 van de 10 keer wanneer ik hem aanzet de backlight van mn tv niet aan, maar hoor ik wel geluid en zie ik enig beeld.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, nog de apparatuur voor om het te maken. Heeft een van jullie hier enige ervaring mee en zou me kunnen vertellen wat ik hier mee kan doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr.

Floris

Beste antwoord (via Floris237 op 11-11-2016 13:40)

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 15:40
Heb je een set schroevendraaiers en goeie ogen? Dan heb je genoeg gereedschap voor de eerste diagnose.

Grote kans dat een van de elco's (elektrolytische condensators) van de voeding van de backlight stuk zijn. Dit kun je zien aan het bol staan of het ontsnapt zijn van het spul dat erin zit.

Let op: condensators zijn potentieel gevaarlijk, ook als de tv uit staat. Er kan nog een tijd spanning in blijven, ook als je de stekker eruit trekt. Als je niet de verkeerde onderdelen aanraakt is er weinig aan de hand. Maar je wilt bijvoorbeeld niet uitschieten met je schroevendraaier.

Als je eenmaal gevonden hebt of en welke condensators stuk zijn, kan je die waarschijnlijk voor een paar dubbeltjes vervangen. Wat je verder nodig het is een soldeerbout en een beetje tin. De eenvoudigste is eigenlijk al goed genoeg. Kost misschien een tientje of twee voor de bout, en een paar euro voor een beetje soldeertin (je zoekt 60/40 of 63/37).

Zie deze video voor hoe zo'n reparatie zou kunnen gaan: YouTube: EEVblog #347 - Bad Cap LCD Monitor Repair

Ik heb het alleen over de condensators. Natuurlijk kan er van alles stuk zijn aan een monitor/tv, maar dit komt verreweg het meeste voor en is redelijk makkelijk en goedkoop te herkennen en te fiksen.

Verder is het niet heel gek om die tv gewoon te vervangen. Het ding is 7 jaar oud, en nieteens full hd. Verder verbruikt een nieuwe grotere tv minder dan de helft (!) van de energie. Scheelt niet genoeg om terug te verdienen, maar voordat je meerdere tientjes aan soldeerspul uitgeeft wil je dit waarschijnlijk eerst overwegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Peetz0r op 10-11-2016 04:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
Heb je een set schroevendraaiers en goeie ogen? Dan heb je genoeg gereedschap voor de eerste diagnose.

Grote kans dat een van de elco's (elektrolytische condensators) van de voeding van de backlight stuk zijn. Dit kun je zien aan het bol staan of het ontsnapt zijn van het spul dat erin zit.

Let op: condensators zijn potentieel gevaarlijk, ook als de tv uit staat. Er kan nog een tijd spanning in blijven, ook als je de stekker eruit trekt. Als je niet de verkeerde onderdelen aanraakt is er weinig aan de hand. Maar je wilt bijvoorbeeld niet uitschieten met je schroevendraaier.

Als je eenmaal gevonden hebt of en welke condensators stuk zijn, kan je die waarschijnlijk voor een paar dubbeltjes vervangen. Wat je verder nodig het is een soldeerbout en een beetje tin. De eenvoudigste is eigenlijk al goed genoeg. Kost misschien een tientje of twee voor de bout, en een paar euro voor een beetje soldeertin (je zoekt 60/40 of 63/37).

Zie deze video voor hoe zo'n reparatie zou kunnen gaan: YouTube: EEVblog #347 - Bad Cap LCD Monitor Repair

Ik heb het alleen over de condensators. Natuurlijk kan er van alles stuk zijn aan een monitor/tv, maar dit komt verreweg het meeste voor en is redelijk makkelijk en goedkoop te herkennen en te fiksen.

Verder is het niet heel gek om die tv gewoon te vervangen. Het ding is 7 jaar oud, en nieteens full hd. Verder verbruikt een nieuwe grotere tv minder dan de helft (!) van de energie. Scheelt niet genoeg om terug te verdienen, maar voordat je meerdere tientjes aan soldeerspul uitgeeft wil je dit waarschijnlijk eerst overwegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Peetz0r op 10-11-2016 04:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
50W verschil bij 20u/week scheelt iets meer dan een tientje per jaar. Leuk, maar niet spectaculair.

Probleem met condensatoren vervangen is dat je bezig *blijft*, of je in één keer maar beter alles vervangen kunt. Iemand die dat niet eerder gedaan heeft, zeker met de spreekwoordelijke yuan-hang-lo soldeerbout, gaat daar nog een aardige kluif aan hebben.

Daarnaast goede kans dat een jaar later een MOSFET of twee in de voeding poef zeggen, en dan kun je het helemaal wel vergeten.

Het beste argument om te vervangen is eerlijk gezegd gewoon dat het het (vaak zelfs blijven) repareren niet meer waard is en je gewoon beter die €250 aan een mooiere TV besteden kunt.
Maar laten nou niet beginnen mensen blij te maken met het idee van significante kostenbesparing, want (zoals je ook al een beetje zegt) zo'n feest is dat in de praktijk eigenlijk vrijwel nooit.

NB. in mijn ervaring kunnen kapotte elco's nog best wel vrij 'subtiel' kapot ogen, of zo nu en dan zelfs nog eigenlijk helemaal niet bol staan oid en op de LCR-meter toch zo dood als een deur blijken te zijn. Alles vervangen is met TV's/monitoren IMO dan ook écht, écht het enige juiste advies om te geven als het al de moeite waard is. Zeker als iemand al niet de ervaring (en ik vermoed ook zeker niet de zin) heeft om als het vervangen van alleen de zichtbaar stukke caps geen soelaas biedt verder te gaan speuren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
Het is inderdaad wellicht een verstandig idee om - als je ze toch gaat bestellen - ze dan maar gelijk allemaal te vervangen. Wordt ook in de video gezegd.

En inderdaad, de energiebesparing is maar een paar euro per jaar (pakweg 3 euro "per jaar per uur per dag", oftewel een tientje als je 3 uur per dag kijkt). Als je een nieuwe tv koopt, moet je dat zeker niet alleen doen vanwege de energiebesparing, maar het is zeker wel een voordeel.

Maar ondanks al het bovenstaande, als je graag meer wilt leren over elektronica en het repareren van tv's, pak dan die schroevendraaier en doe je ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris237
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-04 16:05
Erg bedankt voor jullie antwoorden en de suggesties! Wonder boven wonder doet hij het de afgelopen paar dagen weer perfect, maar als het hij het helemaal niet meer doet ga ik het zeker proberen. Niet geschoten is altijd mis zeggen we maar :)

Overigens ben ik na veel googlen bij een service bulletin van samsung terecht gekomen. Voor iemand met een vergelijkbaar probleem, via deze link kan je de van de inhoud hiervan vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Floris237 op 11-11-2016 13:46 ]