Internet/Office computer voor ome Jos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrkkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
huis tuin en keuken surfen,mailen, office.
Maar dan wel lekker vlot en stil in vergelijking met de oude Vista-computer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen budget, ergens onder €400?
Prijs/kwaliteit is belangrijk, vlot opstarten en goed kunnen surfen/emailen/video afspelen/office

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, printer en hd-monitor kunnen nog worden gebruikt, ook nog een oude officelicentie aanwezig. Hergebruiken optische drive, weet alleen nog niet of het wel een sata-aansluiting heeft?

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Advies over de door mij in elkaar gestoken configuratie en ik hoor graag of jullie betere ideeën hebben.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 70,-€ 70,-
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master N200 Closed€ 41,35€ 41,35
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 22,99€ 22,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 47,50€ 47,50
1be quiet! System Power 8 400W€ 41,25€ 41,25
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,95€ 73,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 07:49
Zelfs een pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed kan deze taken allemaal prima aan.

[ Voor 44% gewijzigd door pl0xs op 09-11-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
ik zou persoonlijk de voeding vervangen naar iets als de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een stuk zuiniger en is denk ik wel fijn voor een surf pc'tje. Ik denk eerlijk gezegd dat je met 4gb ram nog wel zal wegkomen als je wilt bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrkkk
Had de voeding op geluidsproductie uitgezocht, valt de seasonic in de praktijk stil uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
uit de reviews lees ik wel dat ie stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Seasonic wordt pas enigszins hoorbaar vanaf een belasting van 270w. Daar ga je nooit aan komen. Dat zuiniger valt overigens wel mee. De Seasonic is 3% efficienter in het verbruikstraject van dit systeem. Wat 0,5 - 1,5w in houdt. De pricewatch: be quiet! System Power B8 300W zal overigens ook ruimschoots voldoen. Wel de powerstates C6/C7 uitschakelen in het bios en over 5 - 6 jaar vervangen want dan heeft die zijn beste tijd wel gehad. De Seasonic zou minimaal 10 jaar mee moeten kunnen.
De casefans van de N200 zullen altijd meer geluid dan de voeding maken. De casefan in de pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed is stiller dan die van de N200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrkkk
bedankt voor de input, interessant!

Over de pricewatch: be quiet! System Power B8 300W:
  • op de productpagina lees ik bij de specs "Zero Load design supports Intel®’s Deep Power Down C6/C7 mode"
Moet je dat met een korrel zout nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

marrkkk schreef op woensdag 09 november 2016 @ 23:06:
Moet je dat met een korrel zout nemen?
Met een kilo zout. C6/C7 kan alleen goed werken als de spanningsregeling van de 5v en 12v lijnen gescheiden zijn (DC-DC). Dat is bij heel veel be quiet! voedingen niet het geval. De goedkoopste bq die dat heeft is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

De goedkoopste voeding die het heeft is de pricewatch: Xilence Performance A+ 430 watt welke gebaseerd is op een oude bq Pure Power geupgrade met DC-DC.

• marrkkk
oke heb de lijst aangepast, andere kast gevonden die er wat sjieker uitziet:
pricewatch: Cooler Master Silencio 352

wat als ome Jos nog een diskette wil kunnen lezen?
pricewatch: MSI H110M ECO heeft geen fdd zag ik net
of toch maar het nieuws brengen dat dat echt niet meer kan ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 70,49€ 70,49
1MSI H110M ECO€ 50,75€ 50,75
1Cooler Master Silencio 352€ 58,91€ 58,91
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 47,50€ 47,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,55

[ Voor 5% gewijzigd door marrkkk op 10-11-2016 14:55 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik weet niet hoe je bij Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM € 22,99 komt, maar Windows 10 Pro is een stuk duurder naar mijn weten, meer in de richting van 150 euro, of heb ik het mis?

OEM kun je volgens mij niet kopen bij zelfbouw......?

Als dat wel zo is, hoor ik dat graag!

[ Voor 37% gewijzigd door Fairy op 10-11-2016 12:58 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Fairy schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:57:
Ik weet niet hoe je bij Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM € 22,99 komt, maar Windows 10 Pro is een stuk duurder naar mijn weten, meer in de richting van 150 euro, of heb ik het mis?
Klik eens op de link zou ik zeggen... ;) Inmiddels is het al geen 22,99 meer, maar 34,95.

Het betreft OEM versies die je bij verschillende shops kan bestellen... die mogen 'officieel' niet los worden verkocht, maar Microsoft doet daar eigenlijk niets tegen. Maar in dit geval wordt er een compleet systeem besteld en valt het dus prima binnen de regeltjes.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MicGlou schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:01:
[...]

Klik eens op de link zou ik zeggen... ;) Inmiddels is het al geen 22,99 meer, maar 34,95.

Het betreft OEM versies die je bij verschillende shops kan bestellen... die mogen 'officieel' niet los worden verkocht, maar Microsoft doet daar eigenlijk niets tegen. Maar in dit geval wordt er een compleet systeem besteld en valt het dus prima binnen de regeltjes.
Oke, apart. Vind het nogal goedkoop, 35 euro voor een pro versie. Maarja heeft wel als voordeel dat het piratery tegengaat op die manier. Pro koop je er dus makkelijk even bij voor een prikkie. Wel vreemd dat het retail zoveel duurder is, alsof Microsoft wat aan de hardware verdiend.

• MicGlou
Fairy schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:04:
[...]

Oke, apart. Vind het nogal goedkoop, 35 euro voor een pro versie. Maarja heeft wel als voordeel dat het piratery tegengaat op die manier. Pro koop je er dus makkelijk even bij voor een prikkie. Wel vreemd dat het retail zoveel duurder is, alsof Microsoft wat aan de hardware verdiend.
Retail kan je hergebruiken op een nieuw systeem, OEM wordt aan de hardware gekoppeld en is dus niet herbruikbaar... daar zit het verschil in prijs ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:01:
[...]

OEM is voor system builders, een pc voor iemand anders in elkaar zetten maakt je nog geen system builder. OEM is hier dus niet binnen de regels.

Los daarvan zit bij de meeste van die goedkope OEM aankopen geen COA en dan is een OEM installatie ook niet geldig.

Dubbel niet o.k. dus maar MS doet er niks aan en checkt toch niet, gewoon doen dus als particulier :)

specs

• MicGlou
maratropa schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:01:
[...]

OEM is voor system builders, een pc voor iemand anders in elkaar zetten maakt je nog geen system builder. OEM is hier dus niet binnen de regels.

Los daarvan zit bij de meeste van die goedkope OEM aankopen geen COA en dan is een OEM installatie ook niet geldig.

Dubbel niet o.k. dus maar MS doet er niks aan en checkt toch niet, gewoon doen dus als particulier :)
Iedereen mag zich in Nederland uitgeven als systeembouwer, daar heb je geen diploma's of certificaten voor nodig, dat is een vrij beroep in Nederland en valt daarom prima binnen de regels.... ;)

En een COA is tegenwoordig achterhaald want je kan bij Microsoft zelf digitaal Windows bestellen en dan krijg je ook geen sticker. Op mijn Surface die ik vorig jaar heb gekocht is ook nergens een licentie op het apparaat te vinden...

Heb je toevallig het artikel van computeridee gelezen voor die info... zo ja, zie datum artikel

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 10-11-2016 14:22 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:17:
[...]

Iedereen mag zich in Nederland uitgeven als systeembouwer, daar heb je geen diploma's of certificaten voor nodig, dat is een vrij beroep in Nederland en valt daarom prima binnen de regels.... ;)

En een COA is tegenwoordig achterhaald want je kan bij Microsoft zelf digitaal Windows bestellen en dan krijg je ook geen sticker. Op mijn Surface die ik vorig jaar heb gekocht is ook nergens een licentie op het apparaat te vinden...

Heb je toevallig het artikel van computeridee gelezen voor die info... zo ja, zie datum artikel
Nee dat artikel ken ik niet :) Ik probeer me alleen te baseren op wat MS zegt. Die zijn zelf nog wel eens verwarrend..

Volgens mij kun je een OEM licentie dan wel op een zelfbouw systeem zetten, maar die moet dan wel in zijn geheel verkocht worden aan een "klant". Waarschijnlijk mag OEM op een pc die je voor familie bouwt dus niet.

En voorzover ik MS begrijp is een COA normaal en nodig bij los gekochte OEM pakketjes?.

Wel zeggen ze, zoals jij zegt, dat er op sommige (MS) apparaten geen sticker zit.

specs

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 08:29
Waarom neem ome Jos geen chromebook?

Scheelt een hoop onderhoud en start binnen 10 seconden op.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

maratropa schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:42:
[...]

Nee dat artikel ken ik niet :) Ik probeer me alleen te baseren op wat MS zegt. Die zijn zelf nog wel eens verwarrend..

Volgens mij kun je een OEM licentie dan wel op een zelfbouw systeem zetten, maar die moet dan wel in zijn geheel verkocht worden aan een "klant". Waarschijnlijk mag OEM op een pc die je voor familie bouwt dus niet.

En voorzover ik MS begrijp is een COA normaal en nodig bij los gekochte OEM pakketjes?.

Wel zeggen ze, zoals jij zegt, dat er op sommige (MS) apparaten geen sticker zit.
Die stickers zitten tegenwoordig al nergens meer op. De laatste laptops die ik heb aangeschaft hebben geen COA meer (HP Laptops). Ik heb begrepen dat de licentie in de bios is opgeslagen......

Verwijderd

henkyyyyyyy schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:46:
Waarom neem ome Jos geen chromebook?

Scheelt een hoop onderhoud en start binnen 10 seconden op.
omdat Ome Jos ook nog naar een floppydrive vraagt. Wie gaat het hem allemaal uitleggen?

Daar gaat je tijdswinst.

(daarnaast gaat het hier om een desktop, dus om het dan goed te doen pricewatch: Asus Chromebox M077U (Duits model) )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2016 15:53 ]

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 08:29
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:52:
[...]

omdat Ome Jos ook nog naar een floppydrive vraagt. Wie gaat het hem allemaal uitleggen?

Daar gaat je tijdswinst.

(daarnaast gaat het hier om een desktop, dus om het dan goed te doen pricewatch: Asus Chromebox M077U (Duits model) )
FLOPPY??? 8)7

Maar waarom zou je een Chromebox nemen als je een Chromebook ook aan kan sluiten aan je monitor? Zou ome Jos hem ook nog eens mee kunnen nemen.

Tja ligt eraan hoe goed ome Jos met techniek is, maar mijn tante van 77 heeft vorig jaar ook de switch gemaakt van Windows 7 naar een Chromebook Gaat erg goed kan ik zeggen.
Ze vindt het ook fijn dat alles gesynct wordt met haar android device.

[ Voor 19% gewijzigd door henkyyyyyyy op 10-11-2016 15:58 ]

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

henkyyyyyyy schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:54:
[...]

FLOPPY??? 8)7

Maar waarom zou je een Chromebox nemen als je een Chromebook ook aan kan sluiten aan je monitor? Zou ome Jos hem ook nog eens mee kunnen nemen.

Tja ligt eraan hoe goed ome Jos met techniek is, maar mijn tante van 77 heeft vorig jaar ook de switch gemaakt van Windows 7 naar een Chromebook Gaat erg goed kan ik zeggen.
Ze vindt het ook fijn dat alles gesynct wordt met haar android device.
Het goedkoopste AM3+ bord heeft nog een PATA aansluiting, wellicht dat zoiets icm een FX4300 voldoet. Is nog goedkoper ook. Mijn ouders hebben nu dat bordje met een Crucial 275GB SSD, FX4300, BeQuiet 300W, Antec 900, Noctua NL9H (oid, even uit het hoofd :P) en 2x4 GB Corsair Vengeance. Kast, CPU en geheugen had ik zelf nog liggen.

Werkt prima, kost eigenlijk geen drol, volwaardige quadcore en de videokaart op het moederbord (jaja, HD3000) voldoet ook meer dan goed voor 1080P video. 4K heeft dat geïntegreerd ding wel wat moeite mee maar goed, denk niet dat Jos daar veel behoefte aan heeft getuige de floppy :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:56
Lekker budget voor nonkel Jos;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 36,-€ 36,-
1MSI H110M ECO€ 44,50€ 44,50
1Cooler Master Elite 342€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT4G4DFS8213€ 23,95€ 23,95
1Corsair VS350€ 35,25€ 35,25