PC doet niets na aansluiten 4-pins voedingskabel CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-08 00:59
Goedenavond allen! Ik zit met een probleem. Vanmiddag heb ik een PC in elkaar gezet die gelukkig volledig draaide. Ik heb hem uitgezet en ben gaan eten. Na het eten wilde de PC helemaal niet meer starten, niets. Nu ben ik er achter dat de fans van de CPU en GPU wel gaan draaien als ik de 4-pins CPU voeding er uit haal. Als ik die stekker terug doe doet het hele systeem niets meer.

Hieronder even de onderdelen:
CPU: Intel I5 2400
GPU: MSI GTX970
MoBo: ASRock B75M-GL R2.0
Voeding: CoolerMaster G750M
SSD: Crucial BX100
RAM: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik kan me herinneren dat ik met de core 2 duo generatie ook goed moest kijken hoe die 4 pins erin moest. Ik kan me voorstellen dat je die omgedraaid er wel in krijgt met wat prutsen en dan werkt het niet (kortsluiting > beschermmechanisme moederbord of voeding treedt direct in werking).

Ik meende ook dat je de 4 pin ook niet persé hoefde te gebruiken; destijds had het zin qua stabiliteit als je aan de gang ging met echt hoge overclocks (fsb, ram, cpu),

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 08-11-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Heb hem zover ik weet goed aangesloten (clipje op stekker). Hij is duidelijk wel nodig, fans etc gaan nu draaien maar verder gebeurt er niets. Geen beeld etc. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kan een kortsluiting zijn op het moederbord rond de CPU waardoor de kortsluitbeveiliging van de voeding ervoor zorgt dat de voeding niet aangaat om erger te voorkomen. Kortsluiting bijvoorbeeld door de afstandsbusjes op een verkeerde plek te hebben geplaatst.

Kan ook zijn dat er iets defect is gegaan in de voeding of op het moederbord zonder aanwijsbare redenen, maar waardoor je nu wel kortsluiting hebt.

Mocht het trouwens de voeding zijn die defect is, kies dan de volgende keer iets beters dan nu. Het heeft totaal geen nut om een 750W voeding te nemen voor een PC welke hooguit 250W uit de voeding zal trekken. Je had voor hetzelfde geld ook een goede 400W voeding kunnen halen in plaats van een matige 750W voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:39

John Doos

ClaudZaque

Moederbord en cpu zijn compatibel.
http://www.asrock.com/mb/Intel/B75M-GL%20R2.0/?cat=CPU

95w moet er icm met de 4pins gewoon uit het socket komen, je voeding is overigens geen geweldig apparaat maar moet dit werk gewoon kunnen uitvoeren. Je zou wellicht met een PSU tester het een en ander kunnen testen. Heb toevallig zelf een http://www.cmstore.eu/power-supply/cooler-master-psu-tester/ ooit gehaald bij een bestelling.

Ik heb je aansluitingen even bekeken er zit een 4+4pins voeding stekker op voor de cpu, en het is mogelijk dat je de verkeerde helft van de 4pins geforceerd hebt in de 4p op je mobo bij de cpu.
Dan is het even grof gezegd je eigen schuld en kan je moederbord heel goed gaar zijn geworden.
Kun je ons vertellen welke van de 2 4pins (van de 4+4p kabel uit PSU) je gebruikt hebt?

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zo'n "PSU tester" vertelt je niet dat een voeding nog goed werkt of niet, alleen dat die nog aan gaat of niet. Aangezien die wel aangaat als de 4 pins ATX12V stekker niet is aangesloten heb je ook niks aan zo'n "tester".

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Je zou in ieder geval kunnen testen of bijvoorbeeld de 4pins voldoende spanning geeft.
En het kan je wellicht uitsluiting of bevestiging geven.

Het is ook maar een tip verder, kijk ook vooral naar de rest van mijn post :)

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
John Doos schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:41:
Je zou in ieder geval kunnen testen of bijvoorbeeld de 4pins voldoende spanning geeft.
Voldoende spanning geeft? :?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Ja de CM PSU tester doet voor zover mij bekend enkel meten op spanning.
DM me anders als je hier verder over wilt discuseren, want op deze wijze is TS niet beter geholpen.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Ik heb even een foto gemaakt van hoe hij zat, hoe kan ik die posten?

Daarnaast geloof ik niet dat de voeding het probleem is. Ik heb er intussen drie verschillende voedingen aan gehad die allemaal hetzelfde probleem gaven. De G750M dus, een VS650 van Corsair en nog een voeding van onbekend merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

peter0007 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:46:
Ik heb even een foto gemaakt van hoe hij zat, hoe kan ik die posten?

Daarnaast geloof ik niet dat de voeding het probleem is. Ik heb er intussen drie verschillende voedingen aan gehad die allemaal hetzelfde probleem gaven. De G750M dus, een VS650 van Corsair en nog een voeding van onbekend merk.
Je zou hem via google drive kunnen sharen en hier de link kunnen plaatsen, of anders eventueel een tijdelijke link zoals tinypic ofzo kunnen gebruiken.

Zo te lezen heb je voeding in ieder geval uitgesloten, dan zet ik mijn geld in op moederbord.
Het is een budget bordje, je hebt hier zeker geen garantie meer op?

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
The_Mask: de keuze voor deze voeding is overigens gebaseerd op een niet enorm ruim budget en aangezien het verschil tussen een 450W of 750W relatief klein is heb ik voor deze gekozen, om toekomst-proof te zijn. Recensies waren ook goed, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/206kigw.jpg

Hierbij een fotootje. Het bord is overgenomen van een medetweaker die ik intussen bericht heb. Het is vreemd aangezien hij het bord gewoon nog draaiende heeft gehad om de BIOS te resetten, gaf hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
peter0007 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:50:
The_Mask: de keuze voor deze voeding is overigens gebaseerd op een niet enorm ruim budget en aangezien het verschil tussen een 450W of 750W relatief klein is heb ik voor deze gekozen, om toekomst-proof te zijn. Recensies waren ook goed, vandaar.
Voor de volgende keer zie dan eerst Voeding advies en informatie topic - Deel 33 want zowel de Cooler Master G750M als de Corsair VS 650 zijn erg slechte keuzes. 650W of 750W gebruik je voor een dikke high-end PC met twee high-end videokaarten en ik hoop dat niemand zo'n PC op een budget voeding gaat aansluiten, vooral een voeding als de Corsair VS 650 lijkt mij niet slim.
peter0007 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:54:
[afbeelding]

Hierbij een fotootje. Het bord is overgenomen van een medetweaker die ik intussen bericht heb. Het is vreemd aangezien hij het bord gewoon nog draaiende heeft gehad om de BIOS te resetten, gaf hij aan.
Waarom zit er geen boutje in de daarvoor bestemde plaats naast de 4 pins ATX12V stekker?
-The_Mask- schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:44:
Kortsluiting bijvoorbeeld door de afstandsbusjes op een verkeerde plek te hebben geplaatst.
Dit je probleem misschien?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Ik ben ook maar een leek, maar zal het de volgende keer checken. Dank :) maar voeding heb ik in ieder geval al uitgesloten, dus dat kan het probleem niet zijn.

Die schroef zat er wel, maar heb hem nu even gauw opnieuw vastgeschroefd.

Afstandsbusjes zaten al in de kast, heb het moederbord daar gewoon op vastgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

@-The_Mask- lijkt er inderdaad op, je ziet ook mooi de flink gebruikte en gesleten ring aan de bovenzijde van het moederbord.

TS of de tweaker waarvan het moederbord gekocht is, heeft mogelijk de schroef te hard aangedraait en contacten beschadigd. Schroefgat zit namelijk dichtbij de 4p aansluiting en dus ook dicht bij de bijbehorende sporen ervan.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
peter0007 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:59:

Afstandsbusjes zaten al in de kast, heb het moederbord daar gewoon op vastgeschroefd.
Er er waren niet afstandsbusjes aanwezig op plaatsen waar geen plaats zit bij jouw moederbord?
John Doos schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:00:
Schroefgat zit namelijk dichtbij de 4p aansluiting en dus ook dicht bij de bijbehorende sporen ervan.
Daar lopen expres geen sporen langs die gaten, dus dat zal het niet zijn.
John Doos schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:45:
[...]

Ja de CM PSU tester doet voor zover mij bekend enkel meten op spanning.
DM me anders als je hier verder over wilt discuseren, want op deze wijze is TS niet beter geholpen.
Is technisch gezien niet mogelijk dat de spanning lager zou zijn op één connector.

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 09-11-2016 12:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Het schroefgat ziet er niet anders uit dan in de advertentie foto's van de Tweaker waarvan ik het bord overgenomen heb. Daarnaast zitten er geen afstandsbusjes op plaatsen waar geen plaats voor is op het moederbord. Er zitten er drie, en die heb ik alledrie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:22
Welke behuizing gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
NZXT S340 white

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles uit de behuizing en los op tafel testen. Mobo, cpu, ram en voeding en kijken of je in het bios komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Zojuist alles losgehaald en op tafel getest, probleem blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:58
Als je maar 3 moederbord standoffs hebt gebruikt dan kom je er 6 te kort, al durf ik niet te zeggen dat dat direct de oorzaak is van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Ik heb er niet veel verstand van, maar het lijkt me stug dat dat het probleem is toch? De andere stand offs zitten niet onder het moederbord en kunnen dus ook geen kortsluiting veroorzaken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als de afstandsbusjes op een verkeerde plek onder het moederbord zaten dat kan dit prima je moederbord slopen doordat je kortsluiting krijgt. Missende afstandsbusjes kunnen dat overigens ook, want dan kan het voorkomen dat het moederbord lichtjes door buigt en dat de behuizing wordt aangeraakt door de achterkant van het moederbord, ook dan heb je kortsluiting.

Maar zoiets moet duidelijk te zien zijn, gewoon een kwestie van kijken of je genoeg afstandsbusjes hebt gebruikt, maar niet te veel. Dus gewoon kijken of er één zit waar één hoort te zitten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Er zitten er 3 onder het moederbord, en op plek 4 zit een pinnetje wat wel door het schroefgat gaat maar niet vastgeschroefd kan/hoef te worden. Het bord buigt dus niet, en ik heb de CPU+koeler etc er van te voren al op een stuk karton ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kP2jmB6UujFSXYZx1tDYP3IV/full.jpg
Op deze 6 plaatsen moet je een afstandsbusje hebben in de behuizing, niet meer en niet minder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Okee, maar zou het feit dat ik er 4 gebruikt heb dit probleem veroorzaakt hebben? Maar kan ik concluderen dat het moederbord kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het bios al eens gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
peter0007 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:20:
Okee, maar zou het feit dat ik er 4 gebruikt heb dit probleem veroorzaakt hebben?
Welke vier heb je gebruikt op welke plaatsen? Kun je anders een foto van de afstandsbusjes maken zonder het moederbord in de PC te hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2dujuyx.jpg

Bij deze een foto van de afstandsbusjes. Ik ga nu even een bios reset doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Bios reset heeft helaas ook niets opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De onderste twee missen zo te zien, dus misschien dat het moederbord daar kortsluiting heeft gemaakt met de behuizing.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

-The_Mask- schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:11:
De onderste twee missen zo te zien, dus misschien dat het moederbord daar kortsluiting heeft gemaakt met de behuizing.
Als het moederbord over die korte afstand zo ver gebogen is om kortsluiting te kunnen veroorzaken vraag ik mij sterk af of het moederbord überhaupt al werkte voordat dat is gebeurt. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Ik heb het moederbord daar zelfs nog tegengehouden bij het vastmaken van sata en de front buttons. Het lijkt me heel sterk dat het daar mis gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:13:
[...]

Als het moederbord over die korte afstand zo ver gebogen is om kortsluiting te kunnen veroorzaken vraag ik mij sterk af of het moederbord überhaupt al werkte voordat dat is gebeurt. :+
Die paar mm die nodig is heeft het moederbord geen moeite mee. Je moet niet vergeten dat de pootjes van alle elektronica op het moederbord ook al één of twee mm uit kan steken. Ik zeg ook niet dat het de reden is, maar het kan prima de oorzaak zijn geweest.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

peter0007 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:15:
Ik heb het moederbord daar zelfs nog tegengehouden bij het vastmaken van sata en de front buttons. Het lijkt me heel sterk dat het daar mis gegaan is.
Meten is weten. Assumption is the mother of all fuck ups. ;)

Heb je het systeem al eens boven op de doos van het moederbord opgebouwd met minimale hardware? (CPU, 1 strookje RAM en de voeding)
-The_Mask- schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:16:
[...]

Die paar mm die nodig is heeft het moederbord geen moeite mee. Je moet niet vergeten dat de pootjes van alle elektronica op het moederbord ook al één of twee mm uit kan steken. Ik zeg ook niet dat het de reden is, maar het kan prima de oorzaak zijn geweest.
Klopt, maar dat is een behoorlijke bocht voor een stuk elektronica met gestapelde en zeer dunne traces. Zelfs al zou de fabrikant mij vertellen dat het veilig is zou ik het nog niet aandurven om m'n plank met opzet zo ver door te buigen. :X

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je moet eens zien hoeveel een moederbord doorbuigt met een flinke strak zittende koeler, als die niet bevestigd is in een behuizing maar gewoon plat ergens op ligt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Laatst online: 11-09 08:43
D4NG3R schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:16:
Heb je het systeem al eens boven op de doos van het moederbord opgebouwd met minimale hardware? (CPU, 1 strookje RAM en de voeding)
peter0007 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:26:
Zojuist alles losgehaald en op tafel getest, probleem blijft hetzelfde.
Misschien dat het er tussendoor is geschoten, maar hij geeft aan dat hij dit al geprobeerd heeft. Lijkt me zinvoller om daar de focus op te leggen i.p.v. verder discussiëren over afstandsbusjes en het doorbuigen van moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

PatrickPR schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:36:
[...]

[...]

Misschien dat het er tussendoor is geschoten, maar hij geeft aan dat hij dit al geprobeerd heeft. Lijkt me zinvoller om daar de focus op te leggen i.p.v. verder discussiëren over afstandsbusjes en het doorbuigen van moederborden.
Dat had ik inderdaad gemist, de vraag blijft wel of er toen ook een minimale opstelling is getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Ik heb idd de minimale opstelling getest met MoBo, 1x RAM en de CPU. Probleem blijft hetzelfde, configuratie start alleen op wanneer ik de voeding voor de CPU niet aansluit. En inderdaad, met het bevestigen van de CPU koeler buigt het moederbord ook al door. Dit lijkt mij niet de schuldige. Maar kan ik concluderen dat m'n moederbord kapot is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Die kans lijkt mij redelijk groot, maar zeker weten doe je het pas na het proberen van een ander moederbord.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Prima, heb ik besteld. Ik hou jullie op de hoogte, tot zover bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Dag allen,

Nieuw moederbord is geïnstalleerd en de PC draait gelukkig inmiddels. Alleen doet nu het volgende probleem zich voor: ik krijg geen beeld. De PC gaat aan, fans draaien 2 seconden snel en gaan daarna rustig draaien. Alle LED's etc branden, alleen geeft zowel mijn TV (HDMI) als monitor (VGA) geen beeld. Waar kan dit aan liggen?

Intussen zit er een Asus Trooper H110 moederbord in. Alle componenten die nu gebruikt zijn zijn nieuw, op de (zojuist geformatteerde) SSD na.

Overigens heb ik ook al geprobeerd te starten met een andere GPU, wat ook geen resultaat opleverde. Daarnaast heb ik hem gestart met 1x RAM, ook zonder resultaat. Heb de VGA ook al op het moederbord aangesloten, maar geeft ook geen resultaat. Ik word er zo langzamerhand wel een beetje moe van.

[ Voor 40% gewijzigd door peter0007 op 11-11-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit zelfde probleem ook gehad! de computer starte wel op alles ging draaien maar ik kreeg geen beeld.
bij mij lag het aan de hdmi ingang van de videokaart, de ingang van de hdmi zat een heel klein beetje achter de case bracked erboven waardoor ik dus steeds geen signaal kreeg. eerst ging het een tijd wel goed maar op gegeven moment kreeg ik dus helemaal geen signaal meer. nadat ik dus de ruimte om de hdmi ingang van de video kaart heb vergroot (een stuukje plaatwerk weg geknipt) werkt alles weer perfect en geen problemen meer. hopelijk hebben jullie hier wat aan. 8)7 :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:34:
Ik heb dit zelfde probleem ook gehad! de computer starte wel op alles ging draaien maar ik kreeg geen beeld.
bij mij lag het aan de hdmi ingang van de videokaart, de ingang van de hdmi zat een heel klein beetje achter de case bracked erboven waardoor ik dus steeds geen signaal kreeg. eerst ging het een tijd wel goed maar op gegeven moment kreeg ik dus helemaal geen signaal meer. nadat ik dus de ruimte om de hdmi ingang van de video kaart heb vergroot (een stuukje plaatwerk weg geknipt) werkt alles weer perfect en geen problemen meer. hopelijk hebben jullie hier wat aan. 8)7 :) _/-\o_
Haha, het probleem heeft zich een half jaar geleden voor gedaan, maar alsnog bedankt voor je reactie! Het probleem is nooit opgelost geweest, alle componenten zijn door Azerty nagekeken en alles functioneerde. Het blijft een vreemd verhaal, maar intussen heb ik een volledig nieuw systeem gebouwd wat (achteraf gezien) toch meer aan mijn wensen voldeed.
Pagina: 1