Na afronding van mijn retro console "collectie" en een kans op wat minor hardware uit midden '90 begon het jeuken om weer eens een old fashioned pc te gaan bouwen (vriend heeft ook recent een minor pentium projectje afgerond).
Het idee was om een dos/win98 setup te bouwen niet hoger dan 300 mhz binnen het Pentium I tijdperk, helaas is mijn ervaring in dit tijdperk zeer gelimiteerd omdat ik toen een 486 had en de upgrade een compaq Pentium II was met vodoo II kaart erin. Hierdoor heb ik eigenlijk Pentium I en windows 98 in zijn geheel overgeslagen (Windows 95 naar ME).
Heb al wat kleine hardware bij elkaar wat bij bekende nog op zolder lag (niet slecht spul nota bene)
GPU
ATI Rage IIC 3D AGP 48303101 ('98)
Trident 3DImàge9750 ('97)
12x cd-rom (Samsung)
Seagate 40 GB 7200 RPM (ST340014AS)
Diskette met card reader (Teac fd-cr7-002) (ok niet echt old school maar als het past op mijn main board gebruik ik em evengoed)
Sitecom 10-100 Mbps netwerk kaartje
Verder ben ik nog aan het oriënteren wat de beste keuze zou zijn van de belangrijkste onderdelen namelijk mainboard, CPU en GPU.
Na wat onderzoek niet echt veel wijzer geworden aangezien meeste hun eigen build in elkaar zetten met daarnaast weinig vergelijkingsmateriaal of wat goede keuzes zijn hiervoor.
Momenteel ben ik toch meest geneigd naar de bekende wat neerkomt om Asus, Intel en Voodoo
Mainboard
Asus VX-97
FIC PA2005
FIC PA2007
Asus SP97-V
Processor
Intel P55C (/ Tillamook)
Intel P54C
Verder dan dit ben ik niet gekomen.
Mijn wensen zijn in principe een leuke "high end" Dos/win 98 build te maken van tussen 1995-1998, waar ik de meeste games van die tijd en van voor die tijd mee kan spelen.
Is USB supported op de main boards in die tijd?
Netwerk games mogelijk met de oude games? (had nog een oude Zoltrix ZX1848A modem gevonden)
Hoeveel ram is aan te bevelen voor het overkill word? 64-128 mb?
Voodoo kaart nodig of zijn er andere mogelijkheden die beter zijn?
Vodooo II SLI aan te raden?
Geluidskaart opties?
Hoet groot mag de HD max zijn en zijn partities bij grotere schijven goed?
Wat voor voeding heb ik nodig naast dat het oude type moet zijn voor de IDE aansluitingen?
Het idee was om een dos/win98 setup te bouwen niet hoger dan 300 mhz binnen het Pentium I tijdperk, helaas is mijn ervaring in dit tijdperk zeer gelimiteerd omdat ik toen een 486 had en de upgrade een compaq Pentium II was met vodoo II kaart erin. Hierdoor heb ik eigenlijk Pentium I en windows 98 in zijn geheel overgeslagen (Windows 95 naar ME).
Heb al wat kleine hardware bij elkaar wat bij bekende nog op zolder lag (niet slecht spul nota bene)
GPU
ATI Rage IIC 3D AGP 48303101 ('98)
Trident 3DImàge9750 ('97)
12x cd-rom (Samsung)
Seagate 40 GB 7200 RPM (ST340014AS)
Diskette met card reader (Teac fd-cr7-002) (ok niet echt old school maar als het past op mijn main board gebruik ik em evengoed)
Sitecom 10-100 Mbps netwerk kaartje
Verder ben ik nog aan het oriënteren wat de beste keuze zou zijn van de belangrijkste onderdelen namelijk mainboard, CPU en GPU.
Na wat onderzoek niet echt veel wijzer geworden aangezien meeste hun eigen build in elkaar zetten met daarnaast weinig vergelijkingsmateriaal of wat goede keuzes zijn hiervoor.
Momenteel ben ik toch meest geneigd naar de bekende wat neerkomt om Asus, Intel en Voodoo
Mainboard
Asus VX-97
FIC PA2005
FIC PA2007
Asus SP97-V
Processor
Intel P55C (/ Tillamook)
Intel P54C
Verder dan dit ben ik niet gekomen.
Mijn wensen zijn in principe een leuke "high end" Dos/win 98 build te maken van tussen 1995-1998, waar ik de meeste games van die tijd en van voor die tijd mee kan spelen.
Is USB supported op de main boards in die tijd?
Netwerk games mogelijk met de oude games? (had nog een oude Zoltrix ZX1848A modem gevonden)
Hoeveel ram is aan te bevelen voor het overkill word? 64-128 mb?
Voodoo kaart nodig of zijn er andere mogelijkheden die beter zijn?
Vodooo II SLI aan te raden?
Geluidskaart opties?
Hoet groot mag de HD max zijn en zijn partities bij grotere schijven goed?
Wat voor voeding heb ik nodig naast dat het oude type moet zijn voor de IDE aansluitingen?
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX