Ervaringsdeskundige hier: als 15-17-jarige lekker bijverdiend met de hobby, en op mijn 18e gelijk de hele BTW/KVK-rompslomp gedaan.
Je kan als 17-jarige überhapt geen BTW-nummer krijgen of KVK-inschrijving doen; je bent niet handelingsbekwaam. Je zou via de kantonrechter eerst handlichting moeten vragen, maar ik vraag me af of je (als je het überhaupt al zou moeten willen doen) niet beter kan wachten tot je 18 bent. Dat ene (deel van het) jaartje kan er ook nog wel bij.
Met die €2000 per jaar zit je ver onder de grens voor de KOR en zul je dus geen BTW hoeven afdragen. Ik vraag me af of het zinvol is een BTW-nummer aan te vragen, want het levert je wel een hele hoop administratieve rompslomp op en er zit geen enkel voordeel aan. Misschien is het technisch verplicht, maar de belastingdienst heeft wel iets beters te doen dan 17-jarigen achter hun broek aan zitten - zeker als je toch niks zou hoeven te betalen.
Je moet een BTW-nummer aanvragen als je meer dan "incidenteel" bijverdiensten hebt. Of €200/maand "structureel" is is een grijs gebied, maar je zou vrijstelling van de administratieve verplichtingen van de BTW kunnen krijgen (dat is eigenlijk dezelde situatie als dat je geen BTW-nummer hebt) omdat je niet boven de grens van KOR zal uitkomen. Het is alleen een vrij ingewikkeld proces om dit te krijgen (je moet eerst een paar jaar BTW-aangifte hebben gedaan), dus waarom zou je er überhaupt aan beginnen als het eindresultaat hetzelfde is als niks doen?
Een KVK-inschrijving heeft ook geen nut, met als extra nadeel dat de regels met betrekking tot marketing voor ondernemers veel soepeler zijn, en je dus overspoeld wordt met telefoontjes en spam (al dan niet per brief). Je kan geloof ik tegenwoordig opgeven dat het KVK je gegevens niet mag doorverkopen voor marketing, maar mijn ouders krijgen nog steeds telefoontjes voor het "Hoofd Inkoop van Tom-Z BV".
Ik neem aan dat het je klanten niks uit maakt of ze een BTW-factuur krijgen of niet. Als je via een derde partij verkoopt (waar je royalties van krijgt of zo) zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Die regelen alles belastingtechnisch al, en als je maar één "opdrachtgever" hebt ben je al snel geen ondernemer in de ogen van de belastingdienst.
Je zou hooguit aangifte inkomstenbelasting kunnen/moeten doen, want over die €2000 moet je wel de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Dit is (voor 2016) 5.5%, dus je bent iets van €110 verschuldigd. Dat lijkt me belangrijker dan BTW/KVK (want daar ben je niks voor verschuldigd, hiervoor wel). Je winst geef je dan op als "inkomsten uit overig werk". Gewoon de belastingdienst opbellen en zeggen dat je aangifte inkomstenbelasting wil doen.
Zorg dat je een goede administratie hebt, zodat je (in het onwaarschijnlijke geval dat de belastingdienst toch vragen heeft) je kan verantwoorden.