Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 837167

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben 17 jaar oud, en ik heb een Instagram pagina over voetbalsupporters, waar dagelijks genoeg volgers bijkomen, op mijn account verkoop ik stickers en doe dit als hobby met veel plezier, maar omdat het nog kleinschalig was heb ik nooit belasting betaald,mensen maken het geld over of via PayPAl en tot nu toe gaat dat prima. nu wil ik binnenkort ook shirts gaan verkopen, maar ik wil graag meer informatie over of het slim is om me in te schrijven voor de KvK, of iets. Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Anoniem: 837167 op 10-11-2016 06:18)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:24
Ervaringsdeskundige hier: als 15-17-jarige lekker bijverdiend met de hobby, en op mijn 18e gelijk de hele BTW/KVK-rompslomp gedaan.

Je kan als 17-jarige überhapt geen BTW-nummer krijgen of KVK-inschrijving doen; je bent niet handelingsbekwaam. Je zou via de kantonrechter eerst handlichting moeten vragen, maar ik vraag me af of je (als je het überhaupt al zou moeten willen doen) niet beter kan wachten tot je 18 bent. Dat ene (deel van het) jaartje kan er ook nog wel bij.

Met die €2000 per jaar zit je ver onder de grens voor de KOR en zul je dus geen BTW hoeven afdragen. Ik vraag me af of het zinvol is een BTW-nummer aan te vragen, want het levert je wel een hele hoop administratieve rompslomp op en er zit geen enkel voordeel aan. Misschien is het technisch verplicht, maar de belastingdienst heeft wel iets beters te doen dan 17-jarigen achter hun broek aan zitten - zeker als je toch niks zou hoeven te betalen.
Je moet een BTW-nummer aanvragen als je meer dan "incidenteel" bijverdiensten hebt. Of €200/maand "structureel" is is een grijs gebied, maar je zou vrijstelling van de administratieve verplichtingen van de BTW kunnen krijgen (dat is eigenlijk dezelde situatie als dat je geen BTW-nummer hebt) omdat je niet boven de grens van KOR zal uitkomen. Het is alleen een vrij ingewikkeld proces om dit te krijgen (je moet eerst een paar jaar BTW-aangifte hebben gedaan), dus waarom zou je er überhaupt aan beginnen als het eindresultaat hetzelfde is als niks doen?

Een KVK-inschrijving heeft ook geen nut, met als extra nadeel dat de regels met betrekking tot marketing voor ondernemers veel soepeler zijn, en je dus overspoeld wordt met telefoontjes en spam (al dan niet per brief). Je kan geloof ik tegenwoordig opgeven dat het KVK je gegevens niet mag doorverkopen voor marketing, maar mijn ouders krijgen nog steeds telefoontjes voor het "Hoofd Inkoop van Tom-Z BV".

Ik neem aan dat het je klanten niks uit maakt of ze een BTW-factuur krijgen of niet. Als je via een derde partij verkoopt (waar je royalties van krijgt of zo) zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Die regelen alles belastingtechnisch al, en als je maar één "opdrachtgever" hebt ben je al snel geen ondernemer in de ogen van de belastingdienst.

Je zou hooguit aangifte inkomstenbelasting kunnen/moeten doen, want over die €2000 moet je wel de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Dit is (voor 2016) 5.5%, dus je bent iets van €110 verschuldigd. Dat lijkt me belangrijker dan BTW/KVK (want daar ben je niks voor verschuldigd, hiervoor wel). Je winst geef je dan op als "inkomsten uit overig werk". Gewoon de belastingdienst opbellen en zeggen dat je aangifte inkomstenbelasting wil doen.

Zorg dat je een goede administratie hebt, zodat je (in het onwaarschijnlijke geval dat de belastingdienst toch vragen heeft) je kan verantwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 17:27
Hallo mikejaja, wat heb je hierover zelf al gevonden? Op Tweakers wordt altijd een beetje eigen inzet verwacht, dus het zou zo kunnen zijn dat je topic snel gesloten is. Misschien kan je gewoon even direct contact opnemen met de KvK? Het ligt er namelijk een beetje aan wat je er mee verdient.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb al een beetje op forums gekeken, maar eigenlijk zegt iedereen wat anders qua bedragen en tips. Ik verdien rond de €200 per maand nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En je hebt natuurlijk de KvK en belastingdienst al gebeld voordat je het hier ging vragen?

Een beetje eigen inzet wordt hier wel gewaardeerd hoor.

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 08-11-2016 18:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zijn het blanco stickers / t-shirts, of heb je ook nog te maken met auteursrecht en/of portretrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is met voetbalteksten en plaatjes, maar denk niet dat ik daarmee de regels overtreedn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je niet zelf de foto's maakt en niet van de maker toestemming hebt om ze zo door te verkopen, dan zal je er inderdaad waarschijnlijk problemen mee kunnen krijgen. (Incl. hoge schikkingsvoorstellen).

Edit: Kijk even op http://www.belastingdiens...ernet_hobby_of_ondeneming.

Verder: je wilt de vraag inderdaad even voorleggen aan de KVK, oid.

[ Voor 43% gewijzigd door F_J_K op 08-11-2016 19:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KvK is leuk, maar ik zou dat niet te snel doen. Kreeg deze week ook een rekening in de bus omdat mijn partner een KvK inschrijving heeft. Er wordt verder niets meer mee gedaan, die inschrijving moet eigenlijk ook weer ongedaan gemaakt worden. Toch weet de gemeente je prima te vinden voor het innen van belastingen. Kennelijk heb je bij je KvK ook een werkplek nodig en daar voor gebruik je water en drink je koffie. Kortom: zuiveringsheffingen gaan betalen... Voor hetzelfde gebruik als wat we privé doen, want geen eigen kantoorruimte.

Inschrijven zou ik dus niet eerder doen dan wanneer je tegen de grenzen aanloopt van inkomsten en andere rechtspositionele toestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-07 20:22
sypie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:53:
KvK is leuk, maar ik zou dat niet te snel doen. Kreeg deze week ook een rekening in de bus omdat mijn partner een KvK inschrijving heeft. Er wordt verder niets meer mee gedaan, die inschrijving moet eigenlijk ook weer ongedaan gemaakt worden. Toch weet de gemeente je prima te vinden voor het innen van belastingen. Kennelijk heb je bij je KvK ook een werkplek nodig en daar voor gebruik je water en drink je koffie. Kortom: zuiveringsheffingen gaan betalen... Voor hetzelfde gebruik als wat we privé doen, want geen eigen kantoorruimte.

Inschrijven zou ik dus niet eerder doen dan wanneer je tegen de grenzen aanloopt van inkomsten en andere rechtspositionele toestanden.
bezwaar maken, rekening doorscheuren en klaar. niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bezwaar is inmiddels gemaakt, rekening verscheur ik pas op het moment dat het bezwaar ingewilligd is.

Wat ik aan wil geven is dat een KvK ook nadelige gevolgen kan hebben, zeker wanneer je niet weet dat men deze rekeningen standaard verstuurt en dat je er zelf achteraan mag gaan om bezwaar in te dienen... Zo zijn er nog wat vervelende KvK dingetjes: Energiebedrijven komen ook bij je aan de deur omdat je ineens goedkopere stroom kunt krijgen, terwijl je nog steeds in je rijtjeswoning blijft zitten en geen Watt extra verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik zal eens bellen met de belastingdienst, en ik ben net 17, zit helemaal niet te wachten om al echt een bedrijf te hebben, ik vind het leuk om via insta wat stickers en shirts te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 11:22
Anoniem: 837167 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:38:
Het is met voetbalteksten en plaatjes, maar denk niet dat ik daarmee de regels overtreedn
Voetbal teksten en plaatjes? Ook clublogo's? Afbeeldingen van spelers? Foto's gemaakt door anderen?
Indien ja op een van deze dan kun je beter oppassen als je geen toestemming hebt.

Zo zijn er nog meer regels waar je je eerst eens op zou moeten inlezen. Achteraf zeggen "dat wist ik niet" zal je niet helpen als je een schikkingsvoorstel op de mat krijgt. Een KvK inschrijving is dan niet je ergste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 16:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Anoniem: 837167 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:35:
Ja, ik zal eens bellen met de belastingdienst, en ik ben net 17, zit helemaal niet te wachten om al echt een bedrijf te hebben, ik vind het leuk om via insta wat stickers en shirts te verkopen
Je kunt het beste bij de Belastingdienst een BTW nummer aanvragen. Dit kost je niets (de BTW die je aan je klanten moet rekenen mag je tot ongeveer 1.345 euro/jaar in eigen zak steken, mits je het netjes onder de KOR zet). Dit is de way-to-go voor dit soort kleine ondernemingen om te voorkomen dat het allemaal zwart gaat.

Verder is het inderdaad belangrijk goed op te letten met auteursrecht schending, maar dat is al vaak genoeg hierboven vermeldt.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee auteursrechten heb ik zeker geen last van, het gaat over bijvoorbeeld modern football, en heb ze iemand laten designen, maar ik zal de reactie boven mij is verder uitzoeken, klinkt goed, bedankt allemaal als iemand nog een tip heeft hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Kleine titelfix. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:24
Ervaringsdeskundige hier: als 15-17-jarige lekker bijverdiend met de hobby, en op mijn 18e gelijk de hele BTW/KVK-rompslomp gedaan.

Je kan als 17-jarige überhapt geen BTW-nummer krijgen of KVK-inschrijving doen; je bent niet handelingsbekwaam. Je zou via de kantonrechter eerst handlichting moeten vragen, maar ik vraag me af of je (als je het überhaupt al zou moeten willen doen) niet beter kan wachten tot je 18 bent. Dat ene (deel van het) jaartje kan er ook nog wel bij.

Met die €2000 per jaar zit je ver onder de grens voor de KOR en zul je dus geen BTW hoeven afdragen. Ik vraag me af of het zinvol is een BTW-nummer aan te vragen, want het levert je wel een hele hoop administratieve rompslomp op en er zit geen enkel voordeel aan. Misschien is het technisch verplicht, maar de belastingdienst heeft wel iets beters te doen dan 17-jarigen achter hun broek aan zitten - zeker als je toch niks zou hoeven te betalen.
Je moet een BTW-nummer aanvragen als je meer dan "incidenteel" bijverdiensten hebt. Of €200/maand "structureel" is is een grijs gebied, maar je zou vrijstelling van de administratieve verplichtingen van de BTW kunnen krijgen (dat is eigenlijk dezelde situatie als dat je geen BTW-nummer hebt) omdat je niet boven de grens van KOR zal uitkomen. Het is alleen een vrij ingewikkeld proces om dit te krijgen (je moet eerst een paar jaar BTW-aangifte hebben gedaan), dus waarom zou je er überhaupt aan beginnen als het eindresultaat hetzelfde is als niks doen?

Een KVK-inschrijving heeft ook geen nut, met als extra nadeel dat de regels met betrekking tot marketing voor ondernemers veel soepeler zijn, en je dus overspoeld wordt met telefoontjes en spam (al dan niet per brief). Je kan geloof ik tegenwoordig opgeven dat het KVK je gegevens niet mag doorverkopen voor marketing, maar mijn ouders krijgen nog steeds telefoontjes voor het "Hoofd Inkoop van Tom-Z BV".

Ik neem aan dat het je klanten niks uit maakt of ze een BTW-factuur krijgen of niet. Als je via een derde partij verkoopt (waar je royalties van krijgt of zo) zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Die regelen alles belastingtechnisch al, en als je maar één "opdrachtgever" hebt ben je al snel geen ondernemer in de ogen van de belastingdienst.

Je zou hooguit aangifte inkomstenbelasting kunnen/moeten doen, want over die €2000 moet je wel de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Dit is (voor 2016) 5.5%, dus je bent iets van €110 verschuldigd. Dat lijkt me belangrijker dan BTW/KVK (want daar ben je niks voor verschuldigd, hiervoor wel). Je winst geef je dan op als "inkomsten uit overig werk". Gewoon de belastingdienst opbellen en zeggen dat je aangifte inkomstenbelasting wil doen.

Zorg dat je een goede administratie hebt, zodat je (in het onwaarschijnlijke geval dat de belastingdienst toch vragen heeft) je kan verantwoorden.
Pagina: 1