Slimme thermostaten voor appartement met blokverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Hi,

Ik ben nu mijzelf een tijdje aan het verdiepen in de mogelijkheden om slimme thermostaten te gaan gebruiken. In mijn complex wordt gebruik gemaakt van blokverwarming (stadsverwarming in het klein) dus ik wil duidelijk in kaart krijgen wat de mogelijkheden zijn. Het is een complex uit 1979 dus niet het nieuwste van het nieuwste dus het leek mij een mooi moment om het te wat luxer te maken met automatische temp regelaars op de verwarming welke ik nu in elke kamer handmatig aan en uit moet zetten.

Ik wil eigenlijk 3 kamers op een centrale unit aansluiten (woonkamer, keuken en slaapkamer) maar kom er niet uit wat goed is en wat niet. De prijzen voor een centrale unit zijn behoorlijk (boven de 200 euro) en dan moet ik voor elke kamer, wat ik begreep, losse units kopen om op de verwarming te plaatsen.

Nu kwam ik deze vergelijker tegen maar echt veel verder kom ik niet ermee. Ik vind de Anna er echt mooi uitzien maar twijfel of die geen overkill is voor mijn behoefte.

Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie en heeft hiervoor een simpele en betaalbare oplossing voor gevonden of wie kan mij adviseren wat ik wel en wat ik ABSOLUUT niet moet doen?

Bedankt voor het meedenken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je zou ook voor een thermostaatkraan met tijdsklok kunnen gaan, kost 2 tientjes.
https://www.conrad.nl/nl/...0788_pla-559559&WT.srch=1

Als je een redelijk vast week-patroon hebt voor de verwarming van de verschillende ruimtes is dat wel een goede oplossing denk ik..

Zelf verwarm ik enkel mn woonkamer (met open keuken) en de badkamer en de rest van het huis niet.. scheelt ook een hoop ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-11-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Thnx, ik zat daar ook naar te kijken en dat scheelt idd behoorlijk qua prijzen maar zag opeens die mooie consoles waar je alles mee kon regelen tijdens mijn zoektocht vandaar dat ik de Anna aanhaalde.

Zijn dit soort kranen ook te bedienen via een app of bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Hoe is je situatie? Verwarming met een "klep" in je meterkast? Dan zou je eigenlijk iedere willekeurige thermostaat kunnen pakken en een "aan/uit" module.

Heb je gewoon continue warm water stromen en werk je met radiator knoppen dan zit het anders. Je moet dan of gaan zoals eerder gemeld voor "losse" knoppen waar je een tijdschema op kan in stellen of je gaat voor een systeem als Honeywell, maar daar betaal je dan ook flink (~90 per radiatorknop, ~200 voor de bedienunit).

Mijn ouders zijn hun appartement aan het verbouwen (verwarming direct via radiator) en die hebben voor het Honeywell systeem gekozen, grootste voordeel daar is "het gemak", 1 centrale unit en verder hoef je nooit aan de radiator te zitten. Plus: je kan er energie mee besparen, want zeg nou zelf hoe vaak draai je in je kamer de radiator dicht als je weg gaat?

edit:
De anna trouwens werkt op de 1e manier, of aansluiten op CV of op centrale klep van blokverwarming/stadsverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door Mattie112 op 08-11-2016 16:20 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Mattie112 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:19:
Hoe is je situatie? Verwarming met een "klep" in je meterkast? Dan zou je eigenlijk iedere willekeurige thermostaat kunnen pakken en een "aan/uit" module.

Heb je gewoon continue warm water stromen en werk je met radiator knoppen dan zit het anders. Je moet dan of gaan zoals eerder gemeld voor "losse" knoppen waar je een tijdschema op kan in stellen of je gaat voor een systeem als Honeywell, maar daar betaal je dan ook flink (~90 per radiatorknop, ~200 voor de bedienunit).

Mijn ouders zijn hun appartement aan het verbouwen (verwarming direct via radiator) en die hebben voor het Honeywell systeem gekozen, grootste voordeel daar is "het gemak", 1 centrale unit en verder hoef je nooit aan de radiator te zitten. Plus: je kan er energie mee besparen, want zeg nou zelf hoe vaak draai je in je kamer de radiator dicht als je weg gaat?

edit:
De anna trouwens werkt op de 1e manier, of aansluiten op CV of op centrale klep van blokverwarming/stadsverwarming.
Dat is waarom ik dit topic plaatste, blokverwarming dus geen eigen kachel maar via een super grote kachel in het pand en op elke verwarming zit nu een meetunit die uitgelezen wordt en op basis hiervan krijg ik een rekening voor het verbruik. Mijn probleem is idd dat laatste, ik vergeet het vaak om het uit te zetten en kom na een dag thuis in een warm huis maar wel uren lang voor niets aangestaan.

Hoopte dat iemand een soortgelijke setup als Honeywell kende alleen qua prijs wat goedkoper ;-)

Vraag me dan wel af hoe snel zou je zo'n unit terugverdienen want volgens de websites bespaar je minimaal 30% kosten maar of dat echt zo is? Ligt aan je woning lijkt mij.

Wil eigenlijk alleen mijn woonkamer en mijn slaapkamer voorzien van zo'n luxe unit en het meest ideale zou zijn dat ik dit via mijn telefoon kon bedienen.

Edit: het mooiste zou helemaal zijn als het aan Domoticz gekoppeld zou kunnen worden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Tja, over het algemeen communiceren die kranen via iets als zigbee/zwave/whatever waar je telefoon in elk geval niet direct mee kan communiceren. Allicht kom je met een Domoticz oplossing een eind maar daar durf ik niks over te zeggen.

En tja energiebesparen je zou het natuurlijk uit kunnen rekeken maar echt makkelijk is dat niet (kan je je meters zelf aflezen?)

Stel, je radiator staat 24/7 op 21gr
Je bent wakker om 07:00
Je gaat naar werk om 08:00
Je komt thuis om 17:00
Je gaat slapen om 23:00

In dit voorbeeld is het van 08:00 - 17:00 (9 uur) en van 23:00 - 07:00 (8 uur) = 19uur "nutteloos" warm. Goed niet helemaal nutteloos natuurlijk want het opwarmen van je huis kost (extra) energie.

Maargoed, besparen zal het wel doen en ik kan me ook zomaar voorstellen dat dit aardig op kan lopen afh hoe "bewust" je nu met je verwarming omgaat.

Je zou ook eens op marktplaats kunnen kijken allicht scheelt dat een hoop. Honeywell is "duur" maar het is ook natuurlijk een stukje gemak waar je voor betaald. 1 systeem, mooie bedienunit + app etc, het support ook extra thermostaten en temperatuursensoren. Hoe het mijn ouders bevalt kan ik je nog niet vertellen, systeem is gister besteld en het duurt ook nog wel even voor de verbouwing af is :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:11:
Je zou ook voor een thermostaatkraan met tijdsklok kunnen gaan, kost 2 tientjes.
https://www.conrad.nl/nl/...0788_pla-559559&WT.srch=1

Als je een redelijk vast week-patroon hebt voor de verwarming van de verschillende ruimtes is dat wel een goede oplossing denk ik..

Zelf verwarm ik enkel mn woonkamer (met open keuken) en de badkamer en de rest van het huis niet.. scheelt ook een hoop ;)
^^dit.

Ga je in de praktijk je thermostaatkranen echt bedienen met je telefoon? Waarschijnlijk in het begin even leuk om mee te spelen, maar daarna? Ik niet in ieder geval.

Gebruik digitale thermostaatkranen zoals hierboven genoemd en stel deze in per ruimte op basis van jouw ritme. Ben je een keer eerder thuis, dan zet je de thermostaatkraan direct tijdelijk wat hoger bij binnenkomst, dat is minder erg dan je denkt :)

Kleine investering en je bespaart enorm.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Tazzios

..

Deze zag ik er in de vergelijker niet bij staan:
https://www.conrad.nl/nl/...besturing-set-596023.html
eq-3 max! ; redelijk geprijsd en via app

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 08-11-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 16:02
Een kleine twee jaar gelden heb ik dit systeem aangeschaft. https://www.conrad.nl/nl/...ermostaatoplossingen.html Ik ben er erg tevreden over, je kan per unit of units samenvoegen instellen hoe wat en wanneer. Dit kun je dan overriden met de app of op je pc.

Ik ben nu aan het kijken naar https://tweakers.net/pric...97/elgato-eve-thermo.html Puur omdat ik alles in homekit aan het plaatsen ben, en dan kan ik mijn verlichting en verwarming vanuit 1 app allemaal bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ik heb sinds een week of twee alle radiatorthermostaten vervangen door EQ-3 Max! stukken.
Die worden uitgelezen/aangestuurd via een 'cube' die op je bedraad netwerk moet.
Voor smartphone zijn er verschillende apps waarvan de niet-officïele nog het populairst is (met reclame die af te kopen is voor 2€ ofzo).
De thermostaten zijn niet stil maar valt eigenlijk enkel op als ze veel moeten regelen (van 0 naar 100% ofzo).
Het instellen zelf is relatief éénvoudig via een gui en je kunt ermee weekschema's opstellen. Het protocol is gekend dus kun je ook je eigen sturing ervoor schrijven indien gewenst (ben ik mee bezig in Java).

Controleer wel als het past op je radiator (M30 schroef ofzo) anders moet je waarschijnlijk een adapter kopen die rond de 8€/stuk kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Dankjewel allemaal! Helaas werken de linkjes niet bij mij, kom helaas op een lege pagina :-( Lijkt erop dat Conrad de site aan het herschikken is (leuk voor SEO... NOT). Helaas dus zoeken op de namen uit de link maar ik ben er wel blij mee :-)

Maar als ik het zo lees (niet alleen hier op het forum) zijn veel mensen HEEL tevreden over eQ-3 dus ik ga mij daar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 10:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je van hacken houd kan je ook voor thermostaten met 433 MHz communicatie gaan en met een raspberry-pi ze zelf besturen.

Heb zelf ook blok verwarming met maar op een plek een thermostaat kraan die je met de hand moet bedienen. Vraag me af in hoeverre de draadloze hermostaat kranen er makkelijk op te zetten zijn. De kraan helemaal vervangen betekend dat je de leiding eerst dicht moet vriezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Dit heeft hier niks te zoeken, een move naar duurzame energie @ domotioca lijkt me op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
craio schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:45:
Ik heb sinds een week of twee alle radiatorthermostaten vervangen door EQ-3 Max! stukken.
Die worden uitgelezen/aangestuurd via een 'cube' die op je bedraad netwerk moet.
Voor smartphone zijn er verschillende apps waarvan de niet-officïele nog het populairst is (met reclame die af te kopen is voor 2€ ofzo).
De thermostaten zijn niet stil maar valt eigenlijk enkel op als ze veel moeten regelen (van 0 naar 100% ofzo).
Het instellen zelf is relatief éénvoudig via een gui en je kunt ermee weekschema's opstellen. Het protocol is gekend dus kun je ook je eigen sturing ervoor schrijven indien gewenst (ben ik mee bezig in Java).

Controleer wel als het past op je radiator (M30 schroef ofzo) anders moet je waarschijnlijk een adapter kopen die rond de 8€/stuk kost...
Kun je aangeven welke app je gebruikt in plaats van de originele app? Ben wel benieuwd want morgen komen de adapters binnen waarmee ik de knoppen passend kan krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Laatst online: 09-06 15:16
Plucky schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:51:
[...]

Kun je aangeven welke app je gebruikt in plaats van de originele app? Ben wel benieuwd want morgen komen de adapters binnen waarmee ik de knoppen passend kan krijgen. :)
Max! Remote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Thanks, helaas geen iOS-versie... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 11:49
Zelfde situatie gehad in mijn huidige appartement.

Evohome was toen een van de weinige goede oplossingen. Na veel wikken en wegen een keer 600 euro uitgegevn voor een centrale unit + 4 radiatorventielen....

binnen 2 jaar terugverdient....hangt er inmiddels 5 jaar in.

In mijn nieuwe huis komt er een Loxone systeem waarmee ik hetzelfde ga doen.

Go smart quick.. de winter komt eraan...kan je meteen je eerste terugverdienrondje in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Heb de termostaat, koppen en de sensor binnen blijkt dat ze de Cube vergeten zijn erbij te stoppen..... ZUCHT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 21:05
Even een shopje. Toevallig ben ik hier ook druk mee bezig. Ik zit ook in een apartement met verwarming volgens het blokverwarmingsprincipe. In de originele situatie zit er een bedrade thermostaat die gaat naar een thermostaatklep in mijn berging. Daar zit een thermische actuator op die open of dicht gaat naar gelang de thermostaat stuurt. Het systeem werkt niet direct en het is meestal of bloedheet of ijskoud.

Enige tijd terug mijn radiatorkraan binnenwerken van Comap vervangen voor een thermostatisch binnen werk: https://www.warmteservice...tisch-te-maken/p/44156955

Voor een tientje per radiator 3 stuks thermostatisch gemaakt. Vervolgens heb ik eerst Comet electronische radiatorkranen gekocht maar die werkten bal...Weer terug gebracht en twee EQ-3 N niet draadloze thermostaatknoppen aangeschaft. Niet draadloos omdat het ws. 1 keer instellen is en daarna pas je het niet meer aan. https://www.conrad.nl/nl/...3-n-regelaar-1168832.html

Vervolgens de actuator van de hoofdklep vervangen door een EQ-3 Basic draadloze thermostaat met een draadloze wandthermostaat. Die stuurt nu draadloos de hoofdklep aan vanuit de woonkamer. Temperatuur lijkt veel meer gelijk te zijn. :) Daarnaast geen sluiperbruik van 4,5watt door de 23024V transformator die 23/7 aan staat.

Toch heb ik nog een paar vragen:

1. weet iemand of je met twee draadloze wandthermostaten ook een draadloze knop kan aansturen? Anders misschien een extra wandthermostaat in de slaapkamer. Het wordt daar erg koud!
2. Wat is de ideale programmering? Hoe hebben jullie het ingesteld?
3. Weet iemand het verschil tussen de basic en de max draadloze knoppen? Alleen het display is groter?
4. Is de EQ-3 zelf lerend? Zodat hij eerder aan gaat om de temperatuur te bereiken?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 21:05
Het is al enige tijd geleden maar ben beniewd naar reacties! Zit nu te overwegen om op beide radiatoren in de woonkamer ook draadloze thermostaatknoppen te laten plaatsen en die te laten aansturen door de EQ3 wandthermostaat. Dus ipv de de hoofdklep? Zou dit nog winst opleveren?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1