Aankoopadvies MacBook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemE
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-11-2018
Goedemiddag allen, ik ben Willem en het moment is daar om te kijken naar een vervanger van mijn laptop. Ik heb de afgelopen jaren meerdere laptops versleten (Sony Vaio, Asus, Compaq etc). Ik heb al een beetje rond gekeken en er is enorm veel te krijgen. Daarbij heb ik niet zo veel verstand van computers.

Aangezien ik werk aan een enorme muziekcollectie in Apple lossless kwaliteit en iTunes verreweg het fijnste werkt wordt het een MacBook. Aangezien ik nu ook veel online werk is het prettig om een goed functionerende computer te hebben. Op dit moment heb ik een Compaq Pressaroio CQ61 (4GB, 2,1 GhZ, 285 GB geheugen op HDD). Deze draait op WIndows 10 en is op zich ok, maar loopt nog wel eens vast en is wat langzaam. Zeker als ik meerdere schermen en programma's open heb staan. Wordt het voor Chrome en iTunes te veel waardoor ik een minuutje moet wachten totdat 'ie alles op orde heeft. De warmteproductie is ook een dingetje: het brand net niet, maar het is wel oncomfortabel.

Wat ga ik met de laptop doen?
Ik ga absoluut niet gamen. Voor multimedia heb ik een Xbox, werkt prima. Ik zal gebruik maken van tekstverwerkers (Word of Pages) en vooral veel internetten. Dus via Google Chrome of Mozilla Firefox browsen met veel pagina's tegelijk (10-15). Verder E-Mail, lichte fotobewerking en af en toe een film. Wel ga ik veel met muziek in de weer. Dus iTunes.

Wat is mijn budget?
Lastig. Ik wilde aanvankelijk rond de €1.000 - €1.500 uitgeven, maar dat gaat hem niet worden. Iets hoger mag dus, zeker als het de moeite waard is. Het is vooral de bedoeling er een tijdje mee te doen (3-5 jaar zou wel lekker zijn).

Ben ik van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Het is de bedoeling thuis een soort 'station' te maken. Zodat ik thuis de laptop kan koppelen aan een groot (4K) scherm met separaat toetsenbord en muis. Het is de bedoeling daarmee een iMac of PC overbodig te maken. De laptop moet dit dus wél aan kunnen. Met mijn huidige laptop kan ik ongeveer een uurtje zonder stroom, en dat is te kort. Het zou lekker zijn dat mocht ik de adapter vergeten alsnog een uurtje of 6-8 kan werken. Langer mag, maar hoeft niet per se.

Heb ik nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ja. Toch wel. Ik ben geen Apple Apostel. Maar mijn vriendin heeft een MacBook die uitstekend werkt. Met name iTunes draait véél soepeler terwijl de specificaties van onze laptops (ongeveer) gelijk zijn. Ik ontvang binnenkort mijn nieuwe telefoon die tegelijk als iPod vervanger werkt (256gb geheugen, ook Apple).

Nu er nieuwe MacBooks uitgekomen zijn is de keuze behoorlijk groot en is het niet duidelijk welke keuze de beste is. Ik benader jullie omdat ik in de Apple Store niet veel wijzer werd:

Er is keuze uit 8 of 16 gb: ik neem aan dat 8gb meer dan voldoende is, daar ik niet ga gamen of video's ga bewerken. De verkoper bij het Apple Paleis zei dat 16 gb 'toch wel erg prettig is'. Dan is er keuze uit diverse groottes qua SSD: volgens mij kan ik het minimale af. Alle muziek staat op een externe harde schijf (2 TB, is dus sowieso geen optie). Maar volgens de verkoper 'is meer geheugen altijd sneller'. Dus met 128 GB kom ik prima vooruit. Op de laptop komen alleen word bestanden en dergelijke. Vervolgens is er de keuze tussen i5 en i7 processoren. Geen idee wat dat is. Volgens de verkoper was i7 'vele malen sneller'.

Resultaat: we stonden toen bij een 15" MBP met alle goodies. Iets te veel van het goede. Nogmaals, ik ga het apparaat intensief gebruiken maar ik ga geen raketten besturen of iets dergelijks. De meerprijs van 15 inch is zo groot dat het veel goedkoper is om thuis een 4K monitor te plaatsen en onderweg het voordeel te hebben van een kleinere computer.

Kortom: ik ben nog steeds nauwelijks wijzer wélke MacBook nu de beste keuze is. Ik hoef niet per se het laatste van het laatste, maar het moet wel gewoon werken. Hebben jullie wellicht suggesties? Alvast hartelijk bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
WillemE schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:35:
Aangezien ik werk aan een enorme muziekcollectie in Apple lossless kwaliteit en iTunes verreweg het fijnste werkt wordt het een MacBook.
Waarom zou iTunes het niet fijn doen op een Windows computer? Bedenk ook of alle software die je nodig hebt of die je gebruikt voor OS X beschikbaar is. Een MS Office licentie voor Windows werkt niet noodzakelijkerwijs op OS X tenzij je Office 365 hebt.
Aangezien ik nu ook veel online werk is het prettig om een goed functionerende computer te hebben. Op dit moment heb ik een Compaq Pressaroio CQ61 (4GB, 2,1 GhZ, 285 GB geheugen op HDD). Deze draait op WIndows 10 en is op zich ok, maar loopt nog wel eens vast en is wat langzaam. Zeker als ik meerdere schermen en programma's open heb staan. Wordt het voor Chrome en iTunes te veel waardoor ik een minuutje moet wachten totdat 'ie alles op orde heeft. De warmteproductie is ook een dingetje: het brand net niet, maar het is wel oncomfortabel.
Ik zou haast zeggen maak de kast een schoon (stof eruit blazen) en doe een verse installatie van Windows. Ik vermoed dat je installatie gewoon helemaal vol met crap staat. Dit zal al wonderen doen denk ik zo.

Met 1500 euro als budget kun je een 12 inch Macbook (2016) kopen:
pricewatch: Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Zilver

Alle andere exemplaren onder de 1500 euro zijn oudere modellen, die zou ik niet meer nemen.

Iets boven de 1500 euro tref je dan de 13,3 inch Macbook Pro aan:
pricewatch: Apple MacBook Pro 2016 13,3" Zilver

De 15 inch modellen heb je een tweede hypotheek voor nodig. ;) Kan je leven met werken op een kleine laptop? Als je lang daarop moet werken kan oncomfortabel zijn.

Overweeg ook een high-end Windows laptop, je krijgt meer waar voor je geld naar mijn mening. Bijvoorbeeld een Elitebook 850 G3: pricewatch: HP EliteBook 850 G3 T9X19EA

Strakke laptop met goede specs en zeer degelijke bouwkwaliteit. Hardware is beter dan de Macbook Pro van 13,3 inch en je betaald minder.

Je kan ook een Dell XPS 15 overwegen. Mooie laptop en het doet veel minder pijn in je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Croga

The Unreasonable Man

Realiseer je vooral ook dat je nu wellicht mee kunt met 8GB maar als je in deze prijsklasse kijkt zijn de Macbooks niet upgradebaar. Kies je dus nu voor 8GB dan zit je vast aan 8GB.

Voor de MacBook Pro is het nog ernstiger: De SSD van de 13.3" is niet upgradebaar. Kies je nu voor 256GB dan zit je vast aan 256GB.

Ik zie in de usecases niet persé reden om níet voor een Macbook te gaan. Zo te horen gebruik je niets wat exclusief is voor Windows (behalve wellicht de Office licentie maar daar zou ik sterk aanraden naar Office356Family te gaan....).
Aan de andere kant zie ik ook weinig reden om wél voor Apple te kiezen. En realiseer je goed dat je vergelijkbare specs kunt krijgen voor een fractie van het geld.... De 12" Macbook is daar het extreemst in; voor een euro of 500 heb je een Windows laptop met vergelijkbaar formaat en gewicht, betere specs en grotere flexibiliteit.

Als je aan een budget van 1000-1500 denkt dan zou ik, als ik jou was, zeker niet voor Apple gaan. Als je persé voor Apple wilt gaan zul je je budget serieus op moeten rekken. En dan niet omdat je die specs nodig hebt maar wel om te zorgen dat je in de toekomst ook prettig zult kunnen blijven werken.....

Mijn ervaring is overigens dat processor en videokaart niet heel veel uit gaat maken maar dat het interne geheugen gebruik bij Apple net zo goed een probleem is als in Windows. 8GB is op dit moment nog genoeg maar wie kan zeggen hoe lang dat nog zo gaat zijn......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steef2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 16:33
Ha Willem,

Wat grappig om je hier tegen te komen.

Ik kan je helaas niet verder helpen want heb geen ervaring en verstand van Macbooks maar er zijn hier genoeg mensen die niet zoveel van ICT weten als jij van auto's.;)

Groet van een fervent autobloglezer

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 18:40
Ik lees hier enkel reacties van Windows gebruikers. Nu eentje van een Mac gebruiker.

Ik gebruik nu een 27" iMac uit 2009 met 4gb ram. Ik moet zeggen dat, na het inbouwen van een ssd, het nog steeds als een zonnetje draait. Ik heb totaal niet het gevoel dat 4gb ram een limiterende factor is met wat ik ermee doe.

Nou doe ik er in principe weinig zware dingen mee. Browsen, filmpje, muziek en af en toe een potje Lol. Dat ding is al 7 jaar oud en draait de laatste MacOS Sierra.

Ik ben er erg tevreden mee. Qua aanschaf was het misschien wel een beetje meer, maar dat ding gaat na zo'n lange tijd nog zo goed mee. Terwijl andere computers na een paar jaar eigenlijk al afgeschreven zijn.

Dus ik denk dat 8gb met jouw gebruik, je makkelijk de 3-5 jaar, die je voor ogen had, mee vooruit kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Oppernerd op 10-11-2016 00:16 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Oppernerd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 00:13:
Ik ben er erg tevreden mee. Qua aanschaf was het misschien wel een beetje meer, maar dat ding gaat na zo'n lange tijd nog zo goed mee. Terwijl andere computers na een paar jaar eigenlijk al afgeschreven zijn.
Computers, inclusief Macs, zijn afgeschreven zodra ze de winkel verlaten. De punt blijft wel dat Apple een groter aanschafbedrag heeft dan een vergelijkbare laptop die met Windows geleverd wordt.

• WillemE
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-11-2018
Hallo allen! Bedankt voor de tips!

De 12" MacBook Pro is idd een lachertje, die sla ik over. De Air is betaalbaar, maar gaat te kort komen. Bij de nieuwe lichting MacBooks is het voor mij heel lastig om te zien wáár de meerwaarde zit. De prijzen zijn ridicuul. Daarbij heb ik geen zin in dongels (ik heb er sowieso 3 nodig, waardoor ik 2 mille kwijt ben voor 8Gb/i5), dat is belachelijk veel. Ik zag op MediaMarkt.nl een goede deal: 2099 voor een 15" met i7, 256 GB, 16 GB intern geheugen en quadcore processor. Volgens mij een prima deal. Is wat duurder, maar dan heb je wel wat.

@ CMD Snake:
Windows is voor mij geen optie, ik heb geen zin meer in foutmeldingen en ga mijn telefoon als iPod gebruiken met mijn muziekcollectie. Dit draait op Windows niet goed. Ik heb het geprobeerd op diverse Windows apparaten. Maar bij geen enkele computer draait het zo goed als op de MacBook Air van mijn vriendin. Muziek/iTunes is voor mij een belangrijke factor. Ik ben er zo een uur per dag mee in de weer ;)

De 13" is eventueel ook een optie. Alleen kost het wel behoorlijk wat geld om de specs goed te krijgen, waardoor een 15" even duur is.

@Croga
Dat met intern geheugen is wel een dingetje. Ik wil er een heel lang mee doen. Dus 16 GB lijkt mij een veilige investering. Opslag maakt niet zoveel uit. Ik heb nu bijvoorbeeld 40 GB in gebruik, alle muziek gaat via externe schijven (past toch op geen enkele SSD upgrade, dus zonde van het geld ;)).

@Steef2: Ja, idd! Qua computers heb ik toch een blinde vlek. Dus ik moest even een AB Adviesje inwinnen ;).

@Oppernerd:
Ik doe het nu met 4 GB en dat is echt te langzaam. De computer hapert enorm als ik meerdere programma's tegelijk draai. Dus 8 GB is het absolute minimum, denk ik. Die 16 GB kan een veilige marge zijn, alhoewel ik er geen spellen op ga spelen of videobewerking op doe.

@CMD Snake:
Oppernerd heeft wel gelijk. De MacBooks schrijven minder af. Kijk naar de handel in tweedehands computers, die is enorm. 3-5 oude Macbooks worden voor behoorlijke prijzen (500 euro)verkocht, terwijl Lenovo's, Sony's, Dell's voor een paar tientjes tot 100-200 worden aangeboden. Onderaan de streep hoeft het verschil dus niet zo heel groot te zijn.

Als ik nu die MacPro 15" 256 GB i7 16GB 2,2MhZ Quadcore haal, ben ik 2.099 kwijt. Een Zenbook met dezelfde prestaties zit op 1.700, terwijl er ook Lenovo's e.d. zijn voor 1.200. Maar dan heb je niet de look and feel van een Apple (ik werk dag en nacht met mijn laptop, dan mag het prima aanvoelen).

Ik kan de laptop op de zaak zetten, kan ik de BTW eraf halen en zit ik op 1.734 euro. Nog steeds een hoop geld. Maar na een jaar of 3 is deze computer nog prima door te verkopen. Voor 5 jaar oude exemplaren wordt er toch nog 500-700 euro gevraagd, afhankelijk van de staat. Dus ze zijn niet afgeschreven wanneer je de winkel uitloopt, als ik mij niet vergis.

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 18:40
Wil[b][/b]lemE schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:38:

@Oppernerd:
Ik doe het nu met 4 GB en dat is echt te langzaam. De computer hapert enorm als ik meerdere programma's tegelijk draai. Dus 8 GB is het absolute minimum, denk ik. Die 16 GB kan een veilige marge zijn, alhoewel ik er geen spellen op ga spelen of videobewerking op doe.
Je vergelijkt nu twee verschillende systemen en OS. Ik heb ook nog een laptop van Samsung liggen met ook 4gb ram, waar ik liever niet aan zit. Maar mijn ervaring kan je in principe makkelijker in MacOS werken met minder ram.

Dit is nog sterker zo met de nieuwe Macbook Pro (die met touch bar). Ik vind de prijzen idd ook belachelijk hoog. Maar dat ter zijde. De onderdelen die ze gebruiken zijn wel top notch. Die SSD bijvoorbeeld. Haalt snelheden van 3.1gbps! Das nog sneller dan het ram geheugen dat in m'n Samsung laptop zit. Voor veel toepassingen bij normaal gebruik hoeft het ram niet eens aangesproken te worden omdat de schijf zo snel is.

Maar goed. In principe is meer wel altijd beter. De vraag is echter, heb je het nodig en heb je het geld er voor over?
Pagina: 1