Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Binnenbekabeling thuis verbeteren.

Pagina: 1
Acties:

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-11 10:45
Mede-auteur:

Verwijderd

Hallo Tweakers!

Ik hoop dat ik in het juiste subforum ben voor deze vraag..

Ik woon in een oud huis, jaren 50 waarbij de internetlijn via de straat uit een grijzen kastje via een loden kabel mijn kelder inkomt.
In de kelder vindt ik de kabel die binnenkomt, een soort wormvormige tussenlas, de verlening van deze loden kabel (circa 5 meter) en dan uiteindelijk de adres die met het NTP2007 blokje verbinden.
Op dit blokje prikt vervolgens mijn DSL filter die via een RJ11 telefoonkabel van 10 meter naar mijn Belgacom moden loopt.

Ik heb geen andere draden aangesloten op het NTP2007 blokje.

Momenteel behaal ik een schamele internet snelheid van max 20mb/s download en 2 mb/s upload. Ik zou deze graag op willen schroeven tot circa 30-40+ mb/s

Graag zou ik op een snelle simpele manier mijn internetsnelheid te kunnen versnellen, heeft het inkorten van de loden kabel bijvoorbeeld nut?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! 8)

Groeten,

Bumpkin

Hier nog twee foto's!

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/wa62u29md/Naamloos2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/jyddlud2l/Naamloos.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Rubbaa op 08-11-2016 18:03 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bumpkin schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:58:
Graag zou ik op een snelle simpele manier mijn internetsnelheid te kunnen versnellen, heeft het inkorten van de loden kabel bijvoorbeeld nut?
Die NTP2007 waar jij het over hebt, is dit niet het internetpunt aangelegd door Belgacom?

In Nederland mag je daar niks aan veranderen, aangezien dat stuk van de provider is.
Je plaatjes doen het verder niet.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 08-11-2016 14:04 ]

Verwijderd

Die paar meter "inkorten" zal echt niets uitmaken op die 800 meter die jij van de centrale zit (schatting).

En vraag eerst aan Belgacom of aan de provider, of ze wel sneller internet KUNNEN leveren.

20 Mbps duidt op ADSL. Het kan zijn dat de centrale dat ook maximaal aan kan. ADSL + (of VDSL) "zou" mogelijk kunnen zijn, maar dat kan alleen de internet provider jou vertellen.

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

- welk abbonement heb je bij proximus? (belgacom bestaat al een paar jaar niet meer :) )
- welke modem heb je?
- test eens met je modem direct aan die ntp2007 (dus met max 1 meter kabel of zo, zeker geen verlengkabel gebruiken)

Die ntp2007 moet je in principe vanaf blijven: tot daar loopt de verantwoordelijkheid van proximus, in praktijk kan je die kabel wel inkorten zelfs zonder dat achteraf zichtbaar is dat je er zelf aan geprutst hebt, wel nauwkeurig werken: een slecht contact kan een hoop problemen geven...
Test eerst maar eens direct aan de ntp2007, de kans is reeël dat het probleem eerder zit in je rj11-kabel van 10 meter.

@haik01: die laatste paar meter zijn anders heel vaak de oorzaak van een slechte verbinding, zeker als het gaat over "rj11-telefoonkabel van 10 meter", die is meestal van behoorlijk belabberde kwaliteit.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Verwijderd

Ja, dat klopt. Als men zo'n platte witte kabel gebruikt wel ja. Als je een CAT 5e netwerkkabel gebruikt, is er weinig probleem.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
De kabel in de straat is afgeschermd en gedraaid. De lintkabels zijn dit beide niet. 300m in de straat heeft minder negatief effect dan 3m lintkabel. Ik probeer de afstand van het overname punt naar het modem onder de 1m te houden.

Mocht je verder moeten adviseer ik zoals hierboven al wordt aangegeven 2 aders te gebruiken van een SFTP kabel. Daarmee heb ik wel eens tot 15m verlengd zonder verlies. Dezelfde afstand over lintkabel is garantie voor problemen.

De kabel in huis is dus zeker een factor ondanks de honderden meters in de straat.

Voor de rest inderdaad interessant om het type abonnement te weten. Wijzigingen voor het overname punt aanvragen bij de provider.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad.

Praktijkvoorbeeld: ik heb in mijn vorige woning enige tijd een ADSL2+-lijn als backup naast kabelinternet gehad. Mijn ISRA (overnamepunt, cf die NTP2007) hing in de meterkast, maar mijn kabelmodem en router stonden in de woonkamer. Daar zat ongeveer 10m telefoonlinkabel tussen.

De lijn was van NL provider Tele2 en nominaal goed voor 20Mbps. Als ik de modem in de meterkast aansloot, haalde ik 16Mbps. In de woonkamer bleef daar maar 11Mbps van over. Dus die 10m lint kostte mij 5Mbps.

Aangezien dit maar een backuplijntje was, was snelheid niet van belang en plaatsing modem in kast naast router wel zo handig, dus heb ik het in die kast gelaten, maar als het m'n primaire lijn geweest was had ik het wel geweten: modem in meterkast, direct op ISRA. Ik zou dat jou ook aanraden.

Daarnaast: mijn hoofdverbinding liep over coax en was toen ik deze situatie startte (ergens rond 2009) goed voor 60Mbps en tegen de tijd dat ik de backup wegdeed (rond 2013) was die verbinding door m'n provider naar 200Mbps geupgrade. Daar kon geen DSL tegenop. Als je eisen voor de verbinding significant hoger liggen dan wat over DSL haalbaar is, kijk eens naar kabelinternet. Daar haal je (behoudens mogelijk drukte in de avonduren) altijd wat je beloofd wordt en dat kan aanzienlijk hoger liggen dan 20Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

• Rubbaa
rens-br schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:04:
[...]

Die NTP2007 waar jij het over hebt, is dit niet het internetpunt aangelegd door Belgacom?

In Nederland mag je daar niks aan veranderen, aangezien dat stuk van de provider is.

[...]

Je plaatjes doen het verder niet.
@rens-br

Het kastje is indertijd geplaatst door Belgacom/Proximus maar bij mijn nieuwe b-box3 heb ik deze zelf vervangen.

De foto's heb ik opnieuw geüpload!

• Rubbaa
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:16:
Die paar meter "inkorten" zal echt niets uitmaken op die 800 meter die jij van de centrale zit (schatting).

En vraag eerst aan Belgacom of aan de provider, of ze wel sneller internet KUNNEN leveren.

20 Mbps duidt op ADSL. Het kan zijn dat de centrale dat ook maximaal aan kan. ADSL + (of VDSL) "zou" mogelijk kunnen zijn, maar dat kan alleen de internet provider jou vertellen.
@haik01:

Volgens een VDSL2 tool test zit ik op circa 700 meter afstand. Wel heb ik elders gelezen dat enkele centimeters inkorten al enkele tientallen meters aan verschil tot aan de ROP kan opleveren..

En dan nog; volgens de lijntest van Proximus moet ik VDSL2 snelheden tot 64 mb/s kunnen halen!

• Rubbaa
roeleboel schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:36:
- welk abbonement heb je bij proximus? (belgacom bestaat al een paar jaar niet meer :) )
- welke modem heb je?
- test eens met je modem direct aan die ntp2007 (dus met max 1 meter kabel of zo, zeker geen verlengkabel gebruiken)

Die ntp2007 moet je in principe vanaf blijven: tot daar loopt de verantwoordelijkheid van proximus, in praktijk kan je die kabel wel inkorten zelfs zonder dat achteraf zichtbaar is dat je er zelf aan geprutst hebt, wel nauwkeurig werken: een slecht contact kan een hoop problemen geven...
Test eerst maar eens direct aan de ntp2007, de kans is reeël dat het probleem eerder zit in je rj11-kabel van 10 meter.

@haik01: die laatste paar meter zijn anders heel vaak de oorzaak van een slechte verbinding, zeker als het gaat over "rj11-telefoonkabel van 10 meter", die is meestal van behoorlijk belabberde kwaliteit.
@roeleboel

Proximus inderdaad! 8)7

- Een Internet Comfort Abonnement.. "onbeperkt" tot 500GB, daarna gratis pakketjes van 20GB toevoegen.
- De BBOX3 (Sagem?)
- Je opmerking ga ik ASAP testen! _/-\o_

• Rubbaa
Pakjebakmeel schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:41:
De kabel in de straat is afgeschermd en gedraaid. De lintkabels zijn dit beide niet. 300m in de straat heeft minder negatief effect dan 3m lintkabel. Ik probeer de afstand van het overname punt naar het modem onder de 1m te houden.

Mocht je verder moeten adviseer ik zoals hierboven al wordt aangegeven 2 aders te gebruiken van een SFTP kabel. Daarmee heb ik wel eens tot 15m verlengd zonder verlies. Dezelfde afstand over lintkabel is garantie voor problemen.

De kabel in huis is dus zeker een factor ondanks de honderden meters in de straat.

Voor de rest inderdaad interessant om het type abonnement te weten. Wijzigingen voor het overname punt aanvragen bij de provider.
@pakjebakmeel:

Enig idee waar de las"worst" (zie foto) voor dient? Is dit de overgang van de straatkabel naar de lintkabel? Of is de lintkabel direct aangesloten op het kastje in de straat?

• Pakjebakmeel
Moeilijk te zien met alle prut erop. Lijkt erop dat ze hem inderdaad hebben verlengd of iets dergelijks. Aanpassingen voor het overnamepunt aanvragen bij de provider tenzij je precies weet wat je doet. Als er iets hersteld moet worden door jouw toedoen zullen ze de kosten waarschijnlijk op je verhalen.

• Rubbaa
Pakjebakmeel schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:55:
Moeilijk te zien met alle prut erop. Lijkt erop dat ze hem inderdaad hebben verlengd of iets dergelijks. Aanpassingen voor het overnamepunt aanvragen bij de provider tenzij je precies weet wat je doet. Als er iets hersteld moet worden door jouw toedoen zullen ze de kosten waarschijnlijk op je verhalen.
@pakjebakmeel

Ik ga morgen de bbox in de kelderplaatsen en de telefoonkabel van 10 meter vervangen voor een korte.

Als dat nog geen effect heeft dan kan ik de loden lintkabel al eens 4-5 meter inkorten (tot na het laspunt).

Zal laten weten wat het uithaald! Tips zijn nog altijd welkom en bedankt voor jullie tijd en moeite!

• Pakjebakmeel
10 meter lint weghalen gaat zeker een positief effect hebben tenzij de limiet in je abonnement zit.

Sowieso is 10m lint een uitermate slecht idee.

• Rubbaa
Pakjebakmeel schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:22:
10 meter lint weghalen gaat zeker een positief effect hebben tenzij de limiet in je abonnement zit.

Sowieso is 10m lint een uitermate slecht idee.
@Pakjebakmeel

Ter verduidelijking = Met de "lintkabel" bedoel je de RJ11 telefoonkabel, of bedoel je daarmee de (in mijn geval 4 aderige) kabel van Proximus? 8)7

• Pakjebakmeel
Alles wat niet afgeschermd is en geen twisting heeft. Meestal dit:

http://image.allekabels.n...oonkabel-rj11-2-meter.jpg

De kabel tot aan je overname punt zou goed moeten zijn. Echter is het moeilijk vast te stellen of dit de originele kabel is of dat iemand hem ooit heeft verlengd.

In Nederland herken je de provider kabel wel. Die is meestal afgeschermd met een dikke stalen mantel zoals dit:

http://www.robkalmeijer.n...es_analoog/grondkabel.jpg

• Rubbaa
Pakjebakmeel schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:21:
Alles wat niet afgeschermd is en geen twisting heeft. Meestal dit:

http://image.allekabels.n...oonkabel-rj11-2-meter.jpg

De kabel tot aan je overname punt zou goed moeten zijn. Echter is het moeilijk vast te stellen of dit de originele kabel is of dat iemand hem ooit heeft verlengd.

In Nederland herken je de provider kabel wel. Die is meestal afgeschermd met een dikke stalen mantel zoals dit:

http://www.robkalmeijer.n...es_analoog/grondkabel.jpg
Ik heb vanmorgen de Bbox naar de kelder verplaatst waarbij ik de telefoonkabel van 10m heb verruild voor eentje van 1-2m. Daarnaast heb ik de loden aanvoerkabel 4-5meter ingekort.

Huidige situatie, wordt morgen gefatsoeneerd:
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/pikricxnp/Photo_10_11_16_10_44_36.jpg

Afbeelding weggeknipte kabel:
Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/5a3b2jggt/Photo_10_11_16_10_44_49.jpg

Ik heb voor en na de wijziging een VDSL2 tool test gedaan. Hieronder post ik de resultaten.

VOOR:
B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 20,061 kbps
Upstream current bit rate: 3,585 kbps

Downstream max bit rate: unknown
Upstream max bit rate: unknown

Downstream attenuation: 25.8 dB

Downstream noise margin: 8.9 dB
Upstream noise margin: 5.4 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: unknown

DSL standard: VDSL2
DSL profile: Unknown
Estimated distance: 687 m

Proximus profile name: Unknown
Proximus DLM profile: Unknown
Proximus repair profile: Unknown

NA:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 20,061 kbps
Upstream current bit rate: 5,232 kbps

Downstream max bit rate: unknown
Upstream max bit rate: unknown

Downstream attenuation: 25.4 dB

Downstream noise margin: 10.4 dB
Upstream noise margin: 5.7 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: unknown

DSL standard: VDSL2
DSL profile: Unknown
Estimated distance: 652 m

Proximus profile name: Unknown
Proximus DLM profile: Unknown
Proximus repair profile: Unknown

Conclusie:

Mijn downloadsnelheid bleef ongewijzigd, wel is mijn uploadsnelheid meer als verdubbeld! :o Ook is de afstand tot de ROP met een zekere 32 meter afgenomen.. :+

Ik kom dus van een 20/2 en heb nu een 20/5 :D

Nu de vraag hoe ik mijn downloadsnelheid hoger ga krijgen.. volgens Proximus moet ik een snelheid van 64mb/s kunnen behalen :9

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ah, dat laatste probleem heb ik zelf ook gehad (kabel wel in orde - of in jouw geval 'beter').
De hele truc hier bestaat uit wachten :) De modem is nog overtuigd van de slechte kabel, en zal daarom initieel relatief traag verbinden, na enige tijd gaat die wel aan de centrale vragen of een hogere snelheid evt mogelijk is, en zo ja zal die ook sneller verbinden.
Bij mij heeft het zowat een dag geduurd voordat ik van 30Mbit tot 100 Mbit ging, met een aantal tussenstappen.

TLDR: laat hem zo eens even hangen, en test over een uur/enkele uren nog eens?

Bijkomend: moest het tegen vanavond niet beter worden: het kan zijn dat ze je bij proximus hebben 'vastgezet' op een lagere snelheid om je toch stabiel te kunnen laten verbinden, dan moet je eens bellen naar de technische helpdesk, en geef dan duidelijk aan dat je binnenbekabeling veranderd is waardoor de verbinding beter zou moeten zijn geworden, dan kunnen zij je mogelijk terug op een hogere snelheid zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door roeleboel op 10-11-2016 11:25 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Rubbaa
roeleboel schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:22:
Ah, dat laatste probleem heb ik zelf ook gehad (kabel wel in orde - of in jouw geval 'beter').
De hele truc hier bestaat uit wachten :) De modem is nog overtuigd van de slechte kabel, en zal daarom initieel relatief traag verbinden, na enige tijd gaat die wel aan de centrale vragen of een hogere snelheid evt mogelijk is, en zo ja zal die ook sneller verbinden.
Bij mij heeft het zowat een dag geduurd voordat ik van 30Mbit tot 100 Mbit ging, met een aantal tussenstappen.

TLDR: laat hem zo eens even hangen, en test over een uur/enkele uren nog eens?

Bijkomend: moest het tegen vanavond niet beter worden: het kan zijn dat ze je bij proximus hebben 'vastgezet' op een lagere snelheid om je toch stabiel te kunnen laten verbinden, dan moet je eens bellen naar de technische helpdesk, en geef dan duidelijk aan dat je binnenbekabeling veranderd is waardoor de verbinding beter zou moeten zijn geworden, dan kunnen zij je mogelijk terug op een hogere snelheid zetten.
@Roeleboel

Bedankt voor het advies! Ik had al iets dergelijks gelezen! Ik ben tevreden over mijn vandaag behaalde resultaat en wacht geduldig een dagje af! >:)

• Rubbaa
Vandaag de boel dan maar eens gefatsoeneerd.

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/qopwgvokd/Photo_11_11_16_10_40_07.jpg

Heb gisteren contact opgenomen met Proximus maar zij vertelde mij dat ik niet hoger dan mijn 20/2-20/5 profiel kan gaan vanwege de aanvoer die in mijn buurt niet goed genoeg is.. Jammer!

We zullen het moeten doen met wat we hebben..

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Sowieso zal elke aanpassing in profiel enige tijd in beslag nemen door DLM op het Proximus netwerk. Recent heeft men bij mij vectoring ingeschakeld en hoewel de upstreamsnelheid bijna onmidelijk verdubbelde heeft het enkele dagen geduurd voordat mijn downstream snelheid volgde. Mijn ISP (EDPnet) had op dat moment ook geen weet van waarom mijn downstream vast zat op de lagere snelheid. Vandaag synced deze evenwel netjes op 100/20 (spijtig dat ze geen snellere profielen hebben wat modem en DSLAM geven aan tot 135/25 te kunnen)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1