Allereerst erg gaaf om te zien dat hackathons als deze worden georganiseerd. Ik ben van mening dat we te weinig verschillende disciplines bij elkaar opsluiten om tot innovatieve oplossingen en ideeën te komen. Ik zou graag deelnemen aan deze hackathon en kan bijdragen met mijn ideeën, kennis van (serious) gamedesign, visual en experience design (in de breedste zin van
het woord de woorden), en een klein beetje verstand van programmeren.
Bij deze mijn excuses voor mijn enorm lange (misschien veel te lange post – langste post van het jaar?). Maar is denk ik een stukje enthousiasme i.c.m. het feit dat ik er al eerder over heb nagedacht.
Virtual Reality
Voor een wedstrijd over Virtual Reality werd de vraag gesteld op welke manier VR zou kunnen bijdragen aan commerciële of maatschappelijke doelen, zoals bijvoorbeeld in de zorg. Hiervoor ben ik gaan nadenken en kwam heel snel de ouderen en dementie bij mij op en op welke manieren misschien Virtual Reality iets zou kunnen betekenen.
In eerste instantie moeten we gewoon goed voor de ouderen zorgen, ze de aandacht schenken die zij verdienen en waar mogelijk ze meenemen en met ze praten. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk, denk aan simpele dingen als het weer, maar ook gewoon aan het door ouderdom niet meer ver van huis kunnen gaan.
Ten tweede raken mensen met dementie in zichzelf gekeerd. Ze kunnen niet meer mee met de mensen om zich heen en kunnen alleen herinneringen van vroeger ophalen. En wanneer dit erger wordt, kunnen zij ook niet meer zelf op pad.
Nogmaals, wij moeten onze tijd, geld en aandacht besteden aan onze ouderen en ik zie om mij heen hoe slecht er door organisaties, die er voor hun zou moeten zijn, gezorgd en gegeven wordt om de ouderen. Laat dit daar niet de oplossing voor zijn!
Maar voor de ouderen duren de dagen lang, vooral als er helemaal geen bezoek komt behalve de verpleging. Met Virtual Reality zouden ze weer eens ergens op een bankje kunnen zitten in een park. Veel ouderen kijken naar natuurfilms, de natuur is er altijd al geweest en de meeste mensen houden hier ook van. Maar een natuurfilm is statisch, je ziet waar de camera naar kijkt, door middel van Virtual Reality zouden de ouderen zelf kunnen kijken, zoeken en dingen ontdekken in de natuur.
Ik ben geen expert op het gebied van dementie en ik weet niet wat het effect van VR is bij ouderen en in hoeverre dit aangenaam is en het aangenamer maakt voor ouderen. Ik denk wel dat hier mogelijkheden liggen. Door het zelf moeten kijken en zoeken houdt hun wel actief. En zou hun zelfs iets om over te praten kunnen geven.
Een ander idee zou kunnen zijn om mensen met dementie d.m.v. VR ze de plekken uit het verleden weer te laten zien. Het nadeel hiervan, denk ik met mijn beperkte kennis, is dat je misschien de mensen in het verleden laat leven, iets wat misschien juist niet goed is. Het zou wel kunnen helpen bij het ophalen van herinneringen.
Wel kan het de mensen met dementie (waarschijnlijk vooral met beginnende dementie) helpen bij het voorbereiden van een verhuizing. Als zij moeten verhuizen zou je het nieuwe huis al kunnen laten zien d.m.v. VR, zodat zij dit zelf ook al kunnen zien en misschien al kunnen wennen.
Maar VR zou een nieuwe manier kunnen zijn van het, uit het raam kijken, maar dan interactiever. Dit is ook geen kant-en-klare oplossing die even in elkaar gezet kan worden, dit vraagt ook om onderzoek naar de effecten van VR bij ouderen en mensen met dementie, maar ik denk dat het de moeite waard is om daar mee te beginnen.
Er is eerder wel geprobeerd hier meer onderzoek naar te doen, voor meer informatie zie dit bericht:
http://www.alzheimers.net...elps-alzheimers-patients/“It was just awesome to watch her,” says Dr. Tanya Petrovich of Alzheimer’s Australia Victoria, speaking to News.com.au about her experience observing one patient’s engagement with the virtual reality application during a trial at an aged-care facility.
“She’s normally non-verbal. She saw this virtual butterfly flying across the virtual forest, and she’s able to move her arms and create things, or make things happen. She just lit up. She started communicating, and that’s just priceless.”
Dit geeft voor mij aan dat het de moeite waard is hier in ieder geval naar te kijken. Qua realisme van de beelden zijn er natuurlijk voor- en tegenargumenten te verzinnen. Realistischer is misschien beter, in ieder geval zou de persoon die kijkt er dan sneller in mee en opgaan. Maar dit kan misschien ook juist weer niet goed zijn voor iemand met dementie die al problemen heeft met het leven in het heden.
We weten ook niet veel over dementie en in mijn idee hierboven heb ik het ook voornamelijk over Alzheimer denk ik, terwijl er nog vele andere vormen van dementie zijn. Er is sowieso nog veel onderzoek nodig naar dementie, maar dat VR mensen kan helpen, bijvoorbeeld met hersenschade, word beschreven in dit artikel:
http://www.independent.co...the-helm-of-a6946821.html
Verder kijkend naar de opdracht die is gegeven zou VR dus een manier kunnen zijn om de kwaliteit van leven te verbeteren, al is hier ook nog wel een lange weg voor te gaan en zal ook nog om veel onderzoek vragen. Dit lijkt mij het alleen meer dan waard om de mensen met dementie te kunnen helpen.
Een aantal andere kleine ideeën die ik heb, die meer bijdragen aan het ondersteunen van de familie en de mantelzorgers, maar ook op een andere manier de kwaliteit van leven verbeteren zijn:
App 1
Een app en misschien een systeem waarbij de persoon met dementie en de naasten van deze persoon muziek, foto’s, films en herinneringen kunnen opslaan. Het is voor mensen met dementie vervelend als zij vragen moeten beantwoorden waar ze geen antwoord op weten, maar met dit systeem zou je terug kunnen vragen naar dingen waar ze eerder over hebben verteld of verder met ze praten over de dingen waar zij over vertellen. Het is al bewezen dat muziek helpt bij mensen met dementie, op deze manier kan er ook een database aangemaakt worden zodat de mensen met dementie zelf of anderen voor hun muziek kunnen opzetten uit hun eigen tijd.
App 2
Een andere app of misschien deze gecombineerd zou de familie kunnen helpen bij het maken van afspraken. Door dementie kunnen er dubbele afspraken gemaakt worden door de persoon met dementie, bijvoorbeeld twee mensen vragen om boodschappen te doen, of om dezelfde tijd afspreken met verschillende mensen.
Aan de ene kant kan de familie snel zien of er dubbele afspraken gemaakt worden, aan de andere kant zou deze informatie ook een simpele manier ook gedeeld kunnen worden met de persoon met dementie, bijvoorbeeld via een tv. Denk bijvoorbeeld dat tijdens het maken van de afspraak deze digitale agenda en takenlijst tevoorschijn komt, zo kan de persoon met dementie ook gelijk zien wanneer hij of zij afspraken heeft staan en word zo niet geconfronteerd met het feit dat hij/zij weer een dubbele afspraak maakt omdat hij of zij niet meer kan vertrouwen op zijn of haar geheugen.
Verschillende onderdelen kunnen al met huidige apps als Whatsapp, een gezamenlijke Google calendar of taken app. Maar een overzicht is simpeler voor de familie en mantelzorgers en kan dus ook een hulpmiddel zijn voor de persoon met dementie. Eventueel kan dit ook via spraak benaderd worden voor deze persoon om het zo simpel mogelijk te houden.
Edit:
Na mijn lange post kon ik het niet maken alle andere posts te lezen. Maar er zitten hele gave en overlappende ideeën en concepten bij. Ook mensen met ervaring vanuit verschillende hoeken. Ik hoop echt, of ik nu mee doe of niet, dat uit deze hackathon, daadwerkelijke oplossingen en ideeën uitgewerkt gaan worden.
[
Voor 2% gewijzigd door
Kid_Stevie op 09-11-2016 01:21
. Reden: toevoeging reactie andere posts ]