Doe mee met de TNO Hackathon voor dementiepatiënten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PAAWJl9m9VKGiu8cL7Q3LMtL/full.png

Tweakers ondersteunt de TNO Hackathon voor dementie patiënten. In dit topic kun je je opgeven voor de hackathon en kun je je ideeën delen. Want ook als je niet naar de hackathon kan komen, kun je wel een briljant idee hebben voor de problemen die patiënten en familie hebben.

Waarom doen we dit? Dementie komt steeds vaker voor in Nederland. Het is een verzamelnaam voor verschillende ziektes en het kan zich ook op verschillende manieren voordoen. Wat blijft is het verlies aan controle over lichaam en geest van de patiënt. De druk op familie en mantelzorgers wordt daardoor steeds hoger.

TNO wil samen met Tweakers kijken hoe moderne technieken kunnen worden ingezet om de kwaliteit van leven te verbeteren en om familie en de mantelzorgers te ondersteunen. Dat doen we tijdens een hackathon op vrijdag 2 december 2016. Een grote groep met expertise uit verschillende vakgebieden gaat zich opdelen in teams en samen werken aan nieuwe oplossingen om mensen met dementie te helpen langer prettig thuis te kunnen wonen.

Meedoen? Geef je zelf op in de poll hieronder. Er zijn 22 plaatsen beschikbaar. Meedenken? Post hieronder jouw ideeën, tips, trucs etc. etc. Laten we samen onze schouders onder deze klus zetten. De sleutel tot de oplossing van dementie vinden we er waarschijnlijk niet mee, maar een verbetering in de kwaliteit van leven voor alle betrokkenen is het streven.

TNO Hackathon voor dementerende patiënten.

Tweakers ondersteunt de TNO Hackathon voor dementie patiënten, bij de HVA op 2 december 2016. In deze poll kun je je opgeven voor de hackathon.

Poll

De opties zijn uitgeschakeld omdat de deelname gesloten is

Aantal stemmen: 98. Deelname gesloten op 18-11-2016 10:21. Stemmen is niet meer mogelijk.

Wie wat waar
  • HACKATHON: vrijdag 2 december 2016, 9:30-21:30
  • Digital Life Lab HvA, Wibautstraat 2-4 te Amsterdam
  • Teams worden ter plekke gevormd uit verschillende expertises
  • Inschrijven alleen via dit forumtopic

[ Voor 11% gewijzigd door zeef op 08-11-2016 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:52
Wat wordt er verwacht van je? Zoeken jullie iedereen of mensen met bepaalde skills?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dementie is een slopende en langzaam progressieve ziekte waarbij de ene persoon er sneller op achteruit gaat dan de ander. (Controle over het lichaam is niet een geheel juiste omschrijving; voornamelijk cognitieve problematiek terwijl men lichamelijk nog heel gezond kan zijn)
Technologie inzetten gaat, zeker bij de oudere generatie, erg lastig. En ik spreek als wijkverpleegkundige echt wel uit ervaring. Er zijn hedendaags al zat oplossingen om enigszins grip en regie te behouden op de situatie. Denk dan aan:
- GPS Trackers
- Speciale alarmsystemen
- Draadloze camera's
Naast het feit dat deze krengen ontzettend veel geld kosten (soms oplopend tot in de duizenden) moeten alle partijen (cliënt, mantelzorgers/familie en de zorgprofessional) ermee kunnen werken.

Op de zorgbeurs waar ik vorig jaar liep kwam dit onderwerp (technologie bij dementerenden) aan bod. Maar echt een antwoord op de vraag: hoe kunnen we met behulp van technologie de mensen langer thuis laten wonen? Kreeg ik toen der tijd geen concreet antwoord. Op de vraag of het ook betaalbaar kon blijven werd al helemaal geen antwoord gegeven.

De perfecte oplossing zou gezocht moeten worden in eenvoud en betaalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maniak schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:09:
Wat wordt er verwacht van je? Zoeken jullie iedereen of mensen met bepaalde skills?
Vraag ik me ook af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:50

MadEgg

Tux is lievvv

Grappig, ik ben zelf bezig met drie compagnons een Kickstarter-campagne opzetten die 28 november van start moet gaan, wat een enorm raakvlak heeft met dit thema: gericht om ouderen en hun mantelzorgers te helpen bij het langer veilig thuis te blijven wonen, tegen redelijke kosten. Het gaat daarbij om de inzet van kunstmatige intelligentie icm autonoom cameratoezicht.

Lijkt me op zich heel interessant en nuttig om hierbij aanwezig te zijn, maar het is me niet duidelijk wat nu van de inschrijvingen verwacht wordt en of ik helemaal de doelgroep van deze 22 plaatsen ben. Wat maniak hierboven ook zegt dus.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Ik ga jullie vragen even doorsturen naar TNO. We doen dit met de beste bedoelingen én gratis voor ze, spaar TNO (en mij) een beetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:52
MadEgg schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:24:
Grappig, ik ben zelf bezig met drie compagnons een Kickstarter-campagne opzetten die 28 november van start moet gaan, wat een enorm raakvlak heeft met dit thema: gericht om ouderen en hun mantelzorgers te helpen bij het langer veilig thuis te blijven wonen, tegen redelijke kosten. Het gaat daarbij om de inzet van kunstmatige intelligentie icm autonoom cameratoezicht.

Lijkt me op zich heel interessant en nuttig om hierbij aanwezig te zijn, maar het is me niet duidelijk wat nu van de inschrijvingen verwacht wordt en of ik helemaal de doelgroep van deze 22 plaatsen ben. Wat maniak hierboven ook zegt dus.
Weet niet wat jullie van plan zijn, maar zoek nog steeds een robot die autonoom mijn huis kan bewaken. Als jullie ook een vorm van robot met camera's gaan gebruiken, beveiliging is dan meteen ook een markt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:19
Als arts in de ouderenzorg ben ik veel betrokken bij deze doelgroep. Ons streven gaat dan ook vaak uit van kwaliteit van leven. Echter werk ik voornamelijk met mensen met gevorderde dementie die achter een gesloten deur in het verpleeghuis zitten. Daar werken we natuurlijk ook veel met domotica.
Maar ik weet ook niet of jullie mensen als mij zoeken? Want als ik het goed begrijp is de voornaamste doelgroep de dementerende ouderen die nog thuis wonen?

Voor mij zou het terugdringen van het valgevaar een van de aspecten zijn om de kwaliteit van leven te bevorderen. Gebroken heupen zijn een veel voorkomend probleem in de verpleeghuizen. Dit beïnvloed de kwaliteit van leven enorm, soms zelfs met de dood als gevolg. Echter in hoeverre nog meer technologie (naast de bestaande domotica) hierbij een rol kan spelen?

Psychologen die met deze doelgroep werken weten vaak ook veel over het gedrag van mensen met dementie. Misschien kunnen jullie daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

zeef schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:33:
Ik ga jullie vragen even doorsturen naar TNO. We doen dit met de beste bedoelingen én gratis voor ze, spaar TNO (en mij) een beetje. :)
Geen probleem, ben benieuwd!
maniak schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:33:
[...]
Weet niet wat jullie van plan zijn, maar zoek nog steeds een robot die autonoom mijn huis kan bewaken. Als jullie ook een vorm van robot met camera's gaan gebruiken, beveiliging is dan meteen ook een markt :)
Haha, daar zijn we ook mee bezig geweest. We hebben een robot gebouwd die daar in principe bruikbaar voor is, maar de kosten zijn dermate hoog dat het de komende tijd nog niet haalbaar is om dat op enige schaal aan consumenten te gaan verkopen (denk in de richting €10000 - €15000). De camera is er nu dus 'afgesloopt' en als zelfstandig apparaat ontwikkeld, met beeldanalyse alleen kun je ook al heel veel leuke dingen doen. Hierdoor mis je de mobiliteit maar wordt het wel een significant andere prijsklasse.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoeier
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-06 23:21
Ik heb op Nee gestemd, puur en alleen omdat ik zelf niet van de (life)hack ben..

De ouderenzorg heeft op enkele gebieden een overlap met de geestelijk gehandicapten zorg, ook hier is het veelvoorkomend dat techniek aangekeken voor oplossingen in leefbaarheid en weerbaarheid.

Zelf heb ik dit ervaring als IT medewerker bij Philadelphia Zorg, waar Xenia Kuiper ( http://xeniakuiper.nl/ ) dit als 1 van haar projecten indertijd had.

Mogelijk is het handig om het onderzoeksvlak eerst te vergroten, voor er wederom wielen worden ontworpen die al bestaan. ( digizorg/digicontact is in 2012 bij Philadelphia gelanceerd voor contact tussen cliënt en behandelaar.) Of eigenlijk om te bepalen of iets vernieuwend is of al known knowledge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:33:
Nou zeg, jou sparen, ben je gek? :>

Maar even zonder dollen, erg mooi initiatief, zelf totaal geen verstand van dit soort zaken maar mijn grote complimenten voor alle initiatiefnemers. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djimo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-04 13:26
Goede voorbereiding de film memento zien, kan misschien nuttige hulpmiddeltjes bevatten.

IMDB: Memento (2000)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 11:05
Samen met iemand anders, waarbij zijn oma dementie had en soms weleens wegliep, had ik ooit het idee om via het Lora network (oa: https://www.thethingsnetwork.org/), een soort tracker te maken.
Het evt voordeel van het Lora network is, is dat je weinig stroom nodig hebt, wat de accu dus kleiner zou moeten maken. Bovendien hoef je niet constant te weten waar iemand uithangt (dus elk kwartier een update ofzo). Daarnaast kun je doordat zo'n tracker klein is, meerdere trackers bij iemand stoppen. Om de nek, in de schoenen, etc. Met het loranetwerk kan je ook best ver rijken.
Nadeel van dit idee, is dat je wel 3 lora punten moet hebben voor triangulatie. In de grote steden is dat wel het geval, op het platteland minder.

We zijn uiteindelijk hier niet mee verder gegaan, ik had toentertijd weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrprogrammer
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 09:59
Ik doe samen met 2 anderen mee!
Wordt hopelijk een productieve dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alingebruik1978
  • Niet online
Ik ben geen ontwikkelaar/hacker maar ben Alheimer mantelzorger geweest, hier wat ideeën:
-Sensor aan de voordeur die meet dat deur nog open staat en dit vriendelijk herhaaldelijk verteld (via Pi oid? (mijn vader vergat vaak de deur achter zich dicht te trekken)
-magnetron die alleen aangezet kan worden als het deurtje is open geweest (mijn vader zette zijn oplos koffie er in en zette dan soms tot 5x toe de magnetron aan met als gevolg overstroomde en aangekoekte koffie)
-goedkope manier om de wc door te spoelen na een bezoek, bv door gewicht sensor op bril of sensor bij verlaten ruimte (waarom hoef ik niet uit te leggen hè)
-manier om planning/agenda/afspraak mondelijk over te brengen (agenda is leuk, maar men vergeet daarin te kijken, of überhaupt dat men er een heeft :) )
-of een goedkope manier om de planning in te zien (tablet op de huiskamerdeur met app die duidelijk komende afspraken laat zien? Op afstand te vullen door mantelzorgers/verzorgers?)
-klok die de tijd vermeld wanneer men uit bed stapt (om 4 's nachts uur opstaan en niet doorhebben dat het pas 4 uur is)

[ Voor 8% gewijzigd door alingebruik1978 op 08-11-2016 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:25
Bij demente ouderen gaat vaak het eerst het korte termijn geheugen sterk achteruit.
Gevolg is dat men of van alles kwijt, routines niet meer kan doen, of veel zaken vergeet.

Ik dacht aan hetvolgende idee. Een smartphone op je borst welke met een koortje om je nek hangt.
De camera van deze telefoon kan continu een stream doorsturen, naar een server die beelden analyseerd.
Ook de geluiden van de microfoon zouden kunnen helpen.
Al deze info zouden vragen kunnen beantwoorden als:
- heb ik de deur nou op slot gedaan? Camera detecteert deur, en sleutels hoor je omdraaien.
- koken om 2 uur snachts? Microfoon detecteert tikken dan gastoestellen.
- Brand of rook in een ruimte?
-Wie kwam ik nou net tegen in de winkel? Gezichtsherkening, afspraken automatisch opnemen.
- Waar bevind zich de persoon buiten als persoon gezocht word? GPS, welke word ingeschakeld bij een zoekopdracht.

Telefoon kan dan adviseren geven als;
- waarom gaat u koken om 2 uur snachts?
- het is buiten buiten 4 graden, het is verstandig een een jas aan te doen.
- neemt u wel u portomonee mee?

Met spraakherkenning kan de persoon vragen stellen aan de telefoon over bovenstaande vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Hmm, ik snap wel wat van techniek (ICT'er en hobbymatig wat met electronica en IoT enzo).
Ik heb een familielid gehad waarbij we in versneld tempo het hele dementieproces meemaakten. En ik heb een familielid die steeds vergeetachtiger wordt.
Toch lukt het me nog niet om meteen zo'n "eureka" momentje te krijgen... Hoe graag ik het eigenlijk zou willen!

Als ik iets zou kunnen betekenen dan neem ik die vrijdag 2 december graag een dagje vrij hiervoor!

EDIT, meteen even kort reageren op een andere post:
mark184 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:03:
Bij demente ouderen gaat vaak het eerst het korte termijn geheugen sterk achteruit.
Gevolg is dat men of van alles kwijt, routines niet meer kan doen, of veel zaken vergeet.

Ik dacht aan hetvolgende idee. Een smartphone op je borst welke met een koortje om je nek hangt.
Helemaal mee eens, primair is het vergeten het probleem. Niet alleen voor de persoon zelf maar vaak nog meer voor de mensen er omheen. Ik weet dat er al met eenvoudige GPS trackers wordt gewerkt, die dan in de kleding worden verstopt om te zorgen dat ze die altijd meenemen (lees: niet kunnen vergeten mee te nemen). Maar wat nu als ze per abuis andermans kleding aantrekken en daarmee verdwalen... :|
Wat ik bedoel, je kan niet verwachten dat een dementerende iets doet wat hem/haar helpt. En zelfs als je denkt dat je dat hebt opgelost gaat er nog iets mee mis!

[ Voor 52% gewijzigd door sjimmie op 08-11-2016 15:12 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Mrjraider schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:20:
En ik spreek als wijkverpleegkundige echt wel uit ervaring.
De perfecte oplossing zou gezocht moeten worden in eenvoud en betaalbaarheid.
We hebben meer mensen zoals jou nodig en écht een verbindende factor tussen alle actoren om deze patiënt. Dat laatste is technisch deels te ondersteunen en bestaat ook al. Zie: www.egpo.nl

Niet alles is technisch op te lossen, maar heb je vooral mensen nodig!!

[ Voor 9% gewijzigd door zeef op 08-11-2016 15:19 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

mark184 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:03:
De camera van deze telefoon kan continu een stream doorsturen, naar een server die beelden analyseerd.
Op zich een goed idee, maar één van de meestgehoorde klachten die wij bij onderzoek onder thuiszorgorganisaties te horen kregen was dat mensen dergelijke attributen ofwel weigerden om te doen, ofwel vergaten. Dan ging het meer om persoonalarmering, de alarmknop om je nek dus, maar die blijft veel te vaak op het nachtkastje liggen. Dan heb je er alsnog weinig aan.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ontzettend leuk om jullie positieve reacties te lezen! Wij zijn op zoek naar mensen met diverse achtergronden, dus juist van mantelzorgers die alle inhoudelijke kennis hebben tot IT experts die echt een oplossing kunnen vormgeven!

Het doel is dan ook vooral om de vraag en het aanbod van producten dichter bij elkaar te brengen. Zoals jullie ook allemaal al aangeven zijn er heel veel (technologische) oplossingen, maar deze moeten natuurlijk gematched worden aan de vraag die voor elke dementerende en mantelzorger uniek is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
meifter schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:48:
Samen met iemand anders, waarbij zijn oma dementie had en soms weleens wegliep, had ik ooit het idee om via het Lora network (oa: https://www.thethingsnetwork.org/), een soort tracker te maken.
Het evt voordeel van het Lora network is, is dat je weinig stroom nodig hebt, wat de accu dus kleiner zou moeten maken. Bovendien hoef je niet constant te weten waar iemand uithangt (dus elk kwartier een update ofzo). Daarnaast kun je doordat zo'n tracker klein is, meerdere trackers bij iemand stoppen. Om de nek, in de schoenen, etc. Met het loranetwerk kan je ook best ver rijken.
Nadeel van dit idee, is dat je wel 3 lora punten moet hebben voor triangulatie. In de grote steden is dat wel het geval, op het platteland minder.

We zijn uiteindelijk hier niet mee verder gegaan, ik had toentertijd weinig tijd.
Je hebt ook gewoon GPS sensoren die met LoRa werken. Alleen moet je dan natuurlijk weer opletten met de batterij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spelbreker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:49
leuk idee. ik heb al wat voor een demente oma gedaan van mijn vriendin om een scherm op te hangen met daarop berichten wat ze dan niet kan vergeten.

ze keek er elke 10 minuten wel op en dacht dat er wat nieuws op stond. en het werkte best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat ik weinig kan toevoegen aan de specifieke hackathon. Programmeren is niet mijn sterkste kant. Zijn er andere aspecten waarmee geholpen kan worden, die niet specifiek uit ervaring met alzheimer danwel hacken volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:29:
Ik ben bang dat ik weinig kan toevoegen aan de specifieke hackathon. Programmeren is niet mijn sterkste kant. Zijn er andere aspecten waarmee geholpen kan worden, die niet specifiek uit ervaring met alzheimer danwel hacken volgen?
Ik denk het wel als je de reactie van Lotte leest:
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:18:
Wat ontzettend leuk om jullie positieve reacties te lezen! Wij zijn op zoek naar mensen met diverse achtergronden, dus juist van mantelzorgers die alle inhoudelijke kennis hebben tot IT experts die echt een oplossing kunnen vormgeven!

Het doel is dan ook vooral om de vraag en het aanbod van producten dichter bij elkaar te brengen. Zoals jullie ook allemaal al aangeven zijn er heel veel (technologische) oplossingen, maar deze moeten natuurlijk gematched worden aan de vraag die voor elke dementerende en mantelzorger uniek is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:40:
[...]

Ik denk het wel als je de reactie van Lotte leest:

[...]
Ah, die had ik net even over het hoofd gezien! Dit soort initiatieven zijn fantastisch en ik vind het bewonderenswaardig dat Tweakers zich hier onbezoldigd voor in zet. Chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Het eerste wat er bij mij opkomt is VR.

De plek waar de Cliënt woont digitaliseren en als cliënt dmv spraakherkenning aangeeft dat hij (bijv) wat uit de koelkast wil hebben er een duidelijke lijn wordt uitgestippeld.

Daarbij een eventuele camera die mogelijk gevaar herkend en dan een omleiding creëerd. Denk bij eventueel gevaar aan dingen waar ze over kunnen struikelen zoals hun Kat of iets wat van tafel is gevallen.

Ik moet morgen weer naar mijn vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis en zal dit topic aankaarten.
Mogelijk hebben hun nog feedback of ideeën.

Goede actie iig

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Interessant onderwerp, zeker aangezien mijn vader ook jong dementerend is. Helaas kan ik 2 december niet aangezien ik dan in Londen ben :(

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn tip zou zijn om muziek meer toe te passen. Laat mensen die in de beginnende fase zijn nummers selecteren die voor hun erg betekenisvol zijn. Aanleiding voor deze suggestie is het filmpje dat waarschijnlijk iedereen wel gezien heeft:

Zingende Opa met Alzheimer

Dit is waarschijnlijk vrij simpel te integreren in multiroom audioset-up, wat het leven voor hulpverleners en mantelzorgers waarschijnlijk een stuk draaglijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompmaker
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-07 09:03
Persoonlijk denk ik eerst aan een sensor (een aantal), die kunnen meten of "zien" wanneer de cliënt in stress/paniek raakt en dus hulp behoevende is.
Omdat je zo een persoon niet meer kan leren om voor assistentie te vragen.

In de zorg wordt dit goed opgevangen door mensen die zien dat de ouder hulp nodig heeft.
Dit lijkt mij de belangrijkste stap; daarna komt pas een soort hulp: Iets kwijt? Verdwaald?

Daarnaast zijn er vanzelf sprekende oplossingen in vorm van robotica: Opruimen, Boodschappen, Eten maken en natuurlijk mentale gymnastiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 18:18

Ryan1981

Je ne sais pas

Eerste gedachte was om grafische ondersteuning te bieden. Instructiefilmpjes/plaatjes/pictogrammen. Geef die mensen een tablet mee en plaats RF tags overal waarbij hij laat zien wat ze moeten doen en waarbij een agenda/alarm ze verteld wanneer. Waar ze ingredienten kunnen vinden etc. Ook als ze wakker worden en vergeten zijn waar ze zijn kan zoeen tablet ze laten zien wie ze zijn waar ze zijn en hoe en wat.

Ook dat ik zelf soms iets beter kan herinneren als ik terug ga naar de plek waar ik het laatst er mee bezig was moet misschien iets mee te doen zijn.

Wellicht allang bedacht en toegepast maar niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 4% gewijzigd door Ryan1981 op 08-11-2016 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
In de poging de 'breedte' van de ideeën een schop te geven.
"Er zijn geen slechte ideeën alleen een heleboel goeie ideeën om een paar uit te kiezen".
Dus schroom niet en 'stort/plug' je voorstellen!

De 'Quality of Life' kan op zoveel mogelijk manieren verbeterd worden. En dat is een breed begrip.

De grote uitdaging is dat 'dementia' in zich in zoveel verschillende vormen uit.

Alles wat zowel mantelzorger als de persoon behulpzaam kunnen zijn om het leven prettiger te maken is welkom. Het gaat er niet om om ze alles uit handen te nemen. Het zijn geen kasplantjes.

Maar die oplossingen die de belasting op de mantelverzorger kan verlichten en de dementerende persoon in kwestie plezier kan laten houden in het leven, dat zijn de gouden oplossingen.

Inspiratie nodig? Hier een serie van Tony Luciani om een impressie te geven over de complexiteit van dementie en hoe eenieder daar zijn wijze voor vindt om dat op een (positieve) manier te omarmen.

Afbeeldingslocatie: https://www.slrlounge.com/wp-content/uploads/2015/08/Internal-Reflection-200x183.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppie13
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Er komen de volgende ideeën bij me op.

Een apparaat dat de lumen kan meten die een dementerende nodig heeft om duidelijk te kunnen functioneren.

Een app waarin mantelzorgers kunnen zien hoe ze de omgeving zo vriendelijk mogelijk kunnen inrichten voor hun partner. Kijk ook eens bij de http://www.margavanoort.nl/brein-omgevings-methodiek-bom/

Een paniek app die reageert als de dementerende in paniek raakt en om bijvoorbeeld om zijn of haar moeder roept. Er kan dan een centralist reageren maar ook vaste boodschappen van partner of kinderen kunnen er in staan.

Een app waarin de belangrijkste personen van de dementerende staan, en soort van digitale dit is uw leven
op een tablet die verankert is aan de muur. Doordat dementerenden niet meer hun omgeving begrijpen kunnen ze onbedoeld alles slopen.

Dit is even kort wat er in mijn gedachten op komt.

Vriendelijke groet, Ben Luberti cliëntenraad Charlois, locatie Humanitas Hanny Dekhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Dit onderwerp lijkt me zeer interessant voor enkele collega's van me. Ze werken aan een communicatiemiddel dat een brug bouwt tussen een persoon die om bepaalde redenen de taal niet eigen is of kan zijn, en hun verzorger/omgeving anderzijds. Denk daarbij aan mentaal gehandicapten, dementerenden, maar ook anderstaligen of nieuwkomers in dat taallandschap. (De initiële focus lag echter op "people with intellectual disabilities".) Het idee is de natuurlijke taal van de verzorger/omgeving om te zetten naar pictogrammen die begrijpelijk zijn voor die doelgroep. De tool heet bijpassend dan ook Text2Picto.

Afbeeldingslocatie: http://picto.ccl.kuleuven.be/Tekening.png

Het systeem werd ontwikkeld in het kader van Able to Include, een Europees project dat erop mikt mensen met een verstandelijke handicap of intellectuele beperking mee op te nemen in de alomtegenwoordige communicatie in onze maatschappij. Denk daarbij bijvoorbeeld aan chat en e-mail voor deze doelgroep, of het gebruik van sociale media. Het leuke hieraan is overigens dat ze alles open-sourcen en altijd op zoek zijn naar testers en geïnteresseerde groepen (scholen, omroepen, hulpverlening enz.)

Zeef, sluit dit een beetje aan bij de doelgroep die jullie op het oog hebben? If so, dan geef ik dit topic en het artikel op de frontpage aan hen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinPeters
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03-2024
Helaas heb ik in mijn enthousiasme te vroeg op ja geklikt. Hoe wijzig ik mijn antwoord in de poll?

[ Voor 99% gewijzigd door ErwinPeters op 08-11-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 12:18
Uit ervaring:

Een panel-pc die todo-items toont, gevoed door een google calendar. Todo's kunnen afgevinkt worden, omdat anders vergeten wordt dat het al gedaan is. Tevens een vereenvoudigde interface voor buienradar: "komend uur droog".

Op zich heeft het goed gewerkt, behalve dat mijn vader vaak zei geen zin te hebben om erop te kijken. Als de todo-items te lang open bleven staan, dan ging de telefoon en kreeg hij een bandje te horen dat hem herinnerde. Voor mijn moeder heeft het wel geholpen. Als zij thuiskwam van werk had m'n vader toch meestal wel geluncht en koffie en thee gedronken, de kattenbak leeggemaakt of de kliko aan de straat gezet.

Uiteraard is er nog veel meer te bedenken, zoals eenvoudige bediening van muziek, eenvoudig bellen van vrienden en familie.

Mijn eerste gedachte bij een tablet: die raakt kwijt.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
...
Technologie inzetten gaat, zeker bij de oudere generatie, erg lastig. En ik spreek als wijkverpleegkundige echt wel uit ervaring. Er zijn hedendaags al zat oplossingen om enigszins grip en regie te behouden op de situatie. Denk dan aan:
- GPS Trackers
- Speciale alarmsystemen
- Draadloze camera's
...
Onlangs voor mijn moeder van een thuiszorgorganisatie in Oldenzaal overgestapt naar Buurtzorg. De oude organisatie vond 3 maanden niet douchen wel acceptabel maar liep wel steeds te zeuren over de 3 camera's die ik beneden opgehangen had. (Meer akkefietjes en uiteindelijk schreven wij effectief het zorgplan zorgden er voor dat we overgestapt zijn)

Enige suggestie wat er te doen valt aan acceptatie van dergelijke technologie bij zorggevers en daarnaast aan digibetisme bij zorggevers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicenemo
T_E_O schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:45:
Uit ervaring:

Een panel-pc die todo-items toont, gevoed door een google calendar. Todo's kunnen afgevinkt worden, omdat anders vergeten wordt dat het al gedaan is. Tevens een vereenvoudigde interface voor buienradar: "komend uur droog".

Op zich heeft het goed gewerkt, behalve dat mijn vader vaak zei geen zin te hebben om erop te kijken. Als de todo-items te lang open bleven staan, dan ging de telefoon en kreeg hij een bandje te horen dat hem herinnerde. Voor mijn moeder heeft het wel geholpen. Als zij thuiskwam van werk had m'n vader toch meestal wel geluncht en koffie en thee gedronken, de kattenbak leeggemaakt of de kliko aan de straat gezet.

Uiteraard is er nog veel meer te bedenken, zoals eenvoudige bediening van muziek, eenvoudig bellen van vrienden en familie.

Mijn eerste gedachte bij een tablet: die raakt kwijt.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Heb bij Telematica Instituut, later Novay, gewerkt aan een memo recorders voor demente bejaarden op een Smartphone. (,Windows Mobile, 2007). Voor sommigen zal het helpen, voor anderen niet. Er zijn veel soorten dementie. In dat zelfde jaar werd er op CeBIT slimme vloerbedekking gedemonstreerd voor val detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
nicenemo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:19:
[...]

Onlangs voor mijn moeder van een thuiszorgorganisatie in Oldenzaal overgestapt naar Buurtzorg. De oude organisatie vond 3 maanden niet douchen wel acceptabel maar liep wel steeds te zeuren over de 3 camera's die ik beneden opgehangen had. (Meer akkefietjes en uiteindelijk schreven wij effectief het zorgplan zorgden er voor dat we overgestapt zijn)

Enige suggestie wat er te doen valt aan acceptatie van dergelijke technologie bij zorggevers en daarnaast aan digibetisme bij zorggevers?
Grappig, ik werk zelf ook bij Buurtzorg. Digibetisme is het mijn inziens niet het probleem, we kunnen immers met de ingewikkeldste pompen overweg. Voornamelijk het niet hebben van ervaring met dit type domotica is het probleem. Dit weer wordt veroorzaakt door te weinig cliënten met bijvoorbeeld een camera, wat weer komt doordat het voor ouderen met alleen een aow niet te betalen is en ook familie het te duur vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Suggestie. Als mantelzorger kregen we voor de zorg een Case Manager van de thuiszorg organisatie waar ook zorg werd afgenomrb. Haar telefoon nummer zou 404 kunnen zijn, was er nooit en kwam net suggesties als we iets al lang geregeld hadden. Een website met checklists en stappenplannen? Kan ik zo aan bijdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nicenemo
Mrjraider schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:30:
[...]

Grappig, ik werk zelf ook bij Buurtzorg. Digibetisme is het mijn inziens niet het probleem, we kunnen immers met de ingewikkeldste pompen overweg. Voornamelijk het niet hebben van ervaring met dit type domotica is het probleem. Dit weer wordt veroorzaakt door te weinig cliënten met bijvoorbeeld een camera, wat weer komt doordat het voor ouderen met alleen een aow niet te betalen is en ook familie het te duur vind.
Buurtzorg is een verademing vergeleken met de vorige organisatie. Mensen die zelf nadenken en wel kunnen communiceren met een tegenstribbelen de zorgvrager. Tot nu toe erg blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
nicenemo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:34:
[...]

Buurtzorg is een verademing vergeleken met de vorige organisatie. Mensen die zelf nadenken en wel kunnen communiceren met een tegenstribbelen de zorgvrager. Tot nu toe erg blij!
d:)b

Top dat het bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Er is een zwarte lijst van verpleeghuizen. de zorgorganisatie waar mijn moeder eerst zorg afnam voor thuiszorg stond voor haar verpleeghuizen ook op die lijst.

Ik dacht aan een positieve lijst, de Quote 500 van de beste thuiszorg organisaties O.id.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik hoor hoe het er in de (ouderen)zorg aan toe gaat dan zou ik eerder denken aan hoe technologie de zorg in zijn geheel kan helpen dan specifiek tav dementie.
Praktijkvoorbeeld: vrouw in verzorgngstehuis breekt been, heeft daardoor extra zorg nodig. Dan denk je: prima, regelen we ff. Helaas. Extra zorg wordt niet vergoed, en budgetten laten het niet meer toe personeel meer dingen te laten doen of meer personeel in te zetten. Die extra zorg mag pas door het tehuis verstrekt worden nadat daar door een instantie goedkeuring aan gegeven is. Die instantie heeft een doorlooptijd van 6 tot 8 weken om een beslissing te nemen, want semi-overheid en/of gerelateeerd aan verzekeraars. Tegen de tijd dat er akkoord kwam was het al niet meer nodig, plus was onnodig veel geld en bureaucratie verspeeld aan een zinloos lange procedure met 0 resultaat.
DIt is maar 1 voorbeeld, er zijn er legio.

Laat ze daar maar eens over nadenken imho. Pak het probleem aan bij de bron en je helpt veel meer mense, niet allen de dementen :)

Just my 2ct :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento smit
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik zou het leuk en interessant vinden om deel te nemen maar ben qua opleiding meer bezig met bedrijfsprocessen. Dus hou me even afzijdig vanwege het beperkte aantal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtphaans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-03 14:45
Als net afgestudeerd ergotherapeut en tevens eerder afgestudeerd ingenieur, vind ik dit een geweldig initiatief waar ik graag aan deel neem. Ik heb al goede ideeën gelezen in dit forum en ga er zelf ook over na denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Allereerst erg gaaf om te zien dat hackathons als deze worden georganiseerd. Ik ben van mening dat we te weinig verschillende disciplines bij elkaar opsluiten om tot innovatieve oplossingen en ideeën te komen. Ik zou graag deelnemen aan deze hackathon en kan bijdragen met mijn ideeën, kennis van (serious) gamedesign, visual en experience design (in de breedste zin van het woord de woorden), en een klein beetje verstand van programmeren.

Bij deze mijn excuses voor mijn enorm lange (misschien veel te lange post – langste post van het jaar?). Maar is denk ik een stukje enthousiasme i.c.m. het feit dat ik er al eerder over heb nagedacht.

Virtual Reality
Voor een wedstrijd over Virtual Reality werd de vraag gesteld op welke manier VR zou kunnen bijdragen aan commerciële of maatschappelijke doelen, zoals bijvoorbeeld in de zorg. Hiervoor ben ik gaan nadenken en kwam heel snel de ouderen en dementie bij mij op en op welke manieren misschien Virtual Reality iets zou kunnen betekenen.

In eerste instantie moeten we gewoon goed voor de ouderen zorgen, ze de aandacht schenken die zij verdienen en waar mogelijk ze meenemen en met ze praten. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk, denk aan simpele dingen als het weer, maar ook gewoon aan het door ouderdom niet meer ver van huis kunnen gaan.

Ten tweede raken mensen met dementie in zichzelf gekeerd. Ze kunnen niet meer mee met de mensen om zich heen en kunnen alleen herinneringen van vroeger ophalen. En wanneer dit erger wordt, kunnen zij ook niet meer zelf op pad.

Nogmaals, wij moeten onze tijd, geld en aandacht besteden aan onze ouderen en ik zie om mij heen hoe slecht er door organisaties, die er voor hun zou moeten zijn, gezorgd en gegeven wordt om de ouderen. Laat dit daar niet de oplossing voor zijn!

Maar voor de ouderen duren de dagen lang, vooral als er helemaal geen bezoek komt behalve de verpleging. Met Virtual Reality zouden ze weer eens ergens op een bankje kunnen zitten in een park. Veel ouderen kijken naar natuurfilms, de natuur is er altijd al geweest en de meeste mensen houden hier ook van. Maar een natuurfilm is statisch, je ziet waar de camera naar kijkt, door middel van Virtual Reality zouden de ouderen zelf kunnen kijken, zoeken en dingen ontdekken in de natuur.

Ik ben geen expert op het gebied van dementie en ik weet niet wat het effect van VR is bij ouderen en in hoeverre dit aangenaam is en het aangenamer maakt voor ouderen. Ik denk wel dat hier mogelijkheden liggen. Door het zelf moeten kijken en zoeken houdt hun wel actief. En zou hun zelfs iets om over te praten kunnen geven.

Een ander idee zou kunnen zijn om mensen met dementie d.m.v. VR ze de plekken uit het verleden weer te laten zien. Het nadeel hiervan, denk ik met mijn beperkte kennis, is dat je misschien de mensen in het verleden laat leven, iets wat misschien juist niet goed is. Het zou wel kunnen helpen bij het ophalen van herinneringen.
Wel kan het de mensen met dementie (waarschijnlijk vooral met beginnende dementie) helpen bij het voorbereiden van een verhuizing. Als zij moeten verhuizen zou je het nieuwe huis al kunnen laten zien d.m.v. VR, zodat zij dit zelf ook al kunnen zien en misschien al kunnen wennen.

Maar VR zou een nieuwe manier kunnen zijn van het, uit het raam kijken, maar dan interactiever. Dit is ook geen kant-en-klare oplossing die even in elkaar gezet kan worden, dit vraagt ook om onderzoek naar de effecten van VR bij ouderen en mensen met dementie, maar ik denk dat het de moeite waard is om daar mee te beginnen.

Er is eerder wel geprobeerd hier meer onderzoek naar te doen, voor meer informatie zie dit bericht:
http://www.alzheimers.net...elps-alzheimers-patients/
“It was just awesome to watch her,” says Dr. Tanya Petrovich of Alzheimer’s Australia Victoria, speaking to News.com.au about her experience observing one patient’s engagement with the virtual reality application during a trial at an aged-care facility.

“She’s normally non-verbal. She saw this virtual butterfly flying across the virtual forest, and she’s able to move her arms and create things, or make things happen. She just lit up. She started communicating, and that’s just priceless.”
Dit geeft voor mij aan dat het de moeite waard is hier in ieder geval naar te kijken. Qua realisme van de beelden zijn er natuurlijk voor- en tegenargumenten te verzinnen. Realistischer is misschien beter, in ieder geval zou de persoon die kijkt er dan sneller in mee en opgaan. Maar dit kan misschien ook juist weer niet goed zijn voor iemand met dementie die al problemen heeft met het leven in het heden.

We weten ook niet veel over dementie en in mijn idee hierboven heb ik het ook voornamelijk over Alzheimer denk ik, terwijl er nog vele andere vormen van dementie zijn. Er is sowieso nog veel onderzoek nodig naar dementie, maar dat VR mensen kan helpen, bijvoorbeeld met hersenschade, word beschreven in dit artikel:
http://www.independent.co...the-helm-of-a6946821.html

Verder kijkend naar de opdracht die is gegeven zou VR dus een manier kunnen zijn om de kwaliteit van leven te verbeteren, al is hier ook nog wel een lange weg voor te gaan en zal ook nog om veel onderzoek vragen. Dit lijkt mij het alleen meer dan waard om de mensen met dementie te kunnen helpen.

Een aantal andere kleine ideeën die ik heb, die meer bijdragen aan het ondersteunen van de familie en de mantelzorgers, maar ook op een andere manier de kwaliteit van leven verbeteren zijn:

App 1
Een app en misschien een systeem waarbij de persoon met dementie en de naasten van deze persoon muziek, foto’s, films en herinneringen kunnen opslaan. Het is voor mensen met dementie vervelend als zij vragen moeten beantwoorden waar ze geen antwoord op weten, maar met dit systeem zou je terug kunnen vragen naar dingen waar ze eerder over hebben verteld of verder met ze praten over de dingen waar zij over vertellen. Het is al bewezen dat muziek helpt bij mensen met dementie, op deze manier kan er ook een database aangemaakt worden zodat de mensen met dementie zelf of anderen voor hun muziek kunnen opzetten uit hun eigen tijd.

App 2
Een andere app of misschien deze gecombineerd zou de familie kunnen helpen bij het maken van afspraken. Door dementie kunnen er dubbele afspraken gemaakt worden door de persoon met dementie, bijvoorbeeld twee mensen vragen om boodschappen te doen, of om dezelfde tijd afspreken met verschillende mensen.
Aan de ene kant kan de familie snel zien of er dubbele afspraken gemaakt worden, aan de andere kant zou deze informatie ook een simpele manier ook gedeeld kunnen worden met de persoon met dementie, bijvoorbeeld via een tv. Denk bijvoorbeeld dat tijdens het maken van de afspraak deze digitale agenda en takenlijst tevoorschijn komt, zo kan de persoon met dementie ook gelijk zien wanneer hij of zij afspraken heeft staan en word zo niet geconfronteerd met het feit dat hij/zij weer een dubbele afspraak maakt omdat hij of zij niet meer kan vertrouwen op zijn of haar geheugen.

Verschillende onderdelen kunnen al met huidige apps als Whatsapp, een gezamenlijke Google calendar of taken app. Maar een overzicht is simpeler voor de familie en mantelzorgers en kan dus ook een hulpmiddel zijn voor de persoon met dementie. Eventueel kan dit ook via spraak benaderd worden voor deze persoon om het zo simpel mogelijk te houden.

Edit:
Na mijn lange post kon ik het niet maken alle andere posts te lezen. Maar er zitten hele gave en overlappende ideeën en concepten bij. Ook mensen met ervaring vanuit verschillende hoeken. Ik hoop echt, of ik nu mee doe of niet, dat uit deze hackathon, daadwerkelijke oplossingen en ideeën uitgewerkt gaan worden.

[ Voor 2% gewijzigd door Kid_Stevie op 09-11-2016 01:21 . Reden: toevoeging reactie andere posts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 17:42
Ben normaal vooral een lezende gebruiker op Tweakers, maar voor dit toffe initiatief maak ik zeker even een uitzondering. Ik zou graag aan willen sluiten, lijkt me erg boeiend om mee te doen en denken. Ik denk als software ontwikkelaar uit technisch oogpunt zeker mijn steentje bij te kunnen dragen. Heb zelf een tijdje in een ziekenhuis en verpleeghuis gewerkt en we hebben helaas een geval van vroege dementie in de familie. Vandaar dat ik dit een mooi initiatief vind en graag mee zou willen helpen. Een erg diverse doelgroep waar denk ik nog zat gedaan kan worden om mensen het leven beter te maken.

PS: Volgens mij heb ik in de poll op ja gedrukt, maar twijfel. Zie geen optie om het meer aan te passen.

[ Voor 7% gewijzigd door R1chardTM op 09-11-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtphaans
kwakzalver schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:58:
In de poging de 'breedte' van de ideeën een schop te geven...
...Maar die oplossingen die de belasting op de mantelverzorger kan verlichten en de dementerende persoon in kwestie plezier kan laten houden in het leven, dat zijn de gouden oplossingen....
[afbeelding]
Bovenstaande lijkt mij ook erg belangrijk. Techniek moet niet in de plaats komen van persoonlijk contact, maar kan wel de belasting op de mantelzorger verlichten.

Onder het motto 'breder kijken' wil ik de volgende vragen in brengen:
- Hoe zou het ziekte inzicht vergroot kunnen worden bij zowel de cliënt met beginnende dementie als bij zijn omgeving? Ik heb tijdens mijn stages gemerkt dat er regelmatig mensen zijn die niet willen geloven dat zijn/haar partner dementie heeft en/of niet weten hoe zij hiermee om moeten gaan. Ik ben benieuwd hoe andere dit zien, die meer ervaring hebben met dementerende.
- Hoe zouden oude herinneren opgehaald kunnen worden, en hoe kunnen deze herinneren gebruikt worden om met meer plezier en/of langer veilig zelfstandig te wonen. Inspiratie: http://www.innovatiekring...van-toen-helpt-herinneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtphaans
Woy schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:55:
Interessant onderwerp, zeker aangezien mijn vader ook jong dementerend is. Helaas kan ik 2 december niet aangezien ik dan in Londen ben :(
Jammer dat je 2 december niet kunt. Mocht je vanuit jou ervaring ideeën hebben voel je vrij om ze te delen. Mensen die dagelijks in aanraking komen met dementie weten het beste tegen welke problemen zij aanlopen. Deze inbreng is van grote waarde, ik denk dat van hieruit makkelijker kleine, eenvoudige, betaalbare oplossingen gevonden kunnen worden die een groot effect kunnen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
ik zal als mantelzorger/ervaringsdeskundige nog even wat tips posten:

-"slimme" lichtschakelaars/thermostaten/kranen/etc werken voor de meeste mensen met dementie niet, die dingen moeten gewoon zoals vroeger blijven. Er zijn gevallen bekend van dementerende mensen die elke dag uren naar de lichtschakelaar zoeken omdat ze niet meer begrijpen dat het licht vanzelf aan en uitgaat. badgereaders etc voor deuren zijn leuk voor verzorgend personeel, mijn oma en vele anderen op haar afdeling weten niet terug op hun eigen kamer te komen omdat ze simpelweg niet snappen dat dat pasje hun deur openmaakt.

-bewaar telefoon apps en dergelijke voor de mantelzorgers en verzorgers, dementerenden gaan dit simpelweg niet meer willen en kunnen leren. De high tech oplossingen zijn veeeel efficienter toe te passen bij de mensen die dementerenden ondersteunen

-simpele versies van veel apparaten zijn gewenst: een TV met een grote aan/uit knop, volume, zappen en de zenderknopjes en niets anders. Een magnetron die slechts 1 knop heeft waarmee hij een minuut aangaat zou ook geweldig zijn, het idee magnetron zit ondertussen wel redelijk ingebakken maar alle timers en knopjes zijn verwarrend.

-digitale fotolijstjes vinden de meeste dementerenden heel leuk, misschien is er iets met een appje mogelijk waarmee kinderen, kleinkinderen etc vanaf hun telefoon leuke fotos kunnen sturen? als je dan een dagje weg bent kun je een leuke foto naar de dementerende sturen met bijv de tekst, "je kleinkinderen in amsterdam"

-valdetectie is een heikel punt, als tweaker ga je er niks aan kunnen doen dat die mensjes vallen maar vaak liggen ze uren (zelfs in verzorgingstehuizen waar het gewoon letterlijk 2 uur duurt eer iemand ze naar de wc kan helpen liggen oudjes gerust een hele nacht op de grond). een alarm dat de verpleegkundigen alarmeert kan dit mogelijk iets korter maken. het tekort aan geld/personeel kunnen jullie niet oplossen maar als ze er na een kwartiertje zijn ipv na uren is ook al fijner.

-een overzicht met simpele tips is handig, stom voorbeeld maar veel dementerenden hebben moeite met diepte en contrast zien. een witte wc bril, op een witte wc, in een witte badkamer zien ze slecht waardoor ze soms een meter ervoor op de grond landen. een zwarte bril op een witte wc heeft een flink hoog contrast wat die mensen helpt om ruimtelijk beter te zien wat ze doen. bizar simpele oplossing maar je moet het maar net weten.

-systemen die "uit het niets" tegen die mensen gaan praten wanneer ze iets geks gaan doen (om 3 uur snachts de straat op ofzo) maken die mensen alleen maar bang, want waar komt in godsnaam die stem vandaan?

als me nog meer dingen te binnenschieten dan zal ik ze hier nog posten, maar het komt erop neer dat in mijn ogen de hightech oplossingen beter op de verzorgers gericht kunnen zijn en dat voor de dementerenden juist naar zeer low-tech oplossingen moet worden gekeken.

Verwijderd

Ik heb op de pol gestemd dat ik er bij ben. Kan ik nu gewoon binnenlopen of hoe werkt dit? Ben hier niet bekend mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Als we het hebben over techniek inzetten, dan denk ik aan:
1. Amazon Echo of Google Home, daarmee kan zowel de verzorger als de client bijvoorbeeld op de hoogte worden gehouden van wat er "moet" gebeuren op bepaalde tijdstippen, zonder dat er telkens op een scherm gekeken moet worden. Of andersom, er kunnen interactief vragen aan worden gesteld. Ik denk wel dat er dan qua software iets moet worden veranderd aan hoe AE of GH nu werken, want een client die Hey Alexa ofzo moet roepen werkt natuurlijk niet (de verzorgende kan dat wel).

2. Valdetectie zie ik een aantal keren voorbij komen, en hoewel het bij mijn opa niet had gered als er valdetectie was geweest (de fatale breuk was er al meteen), denk ik dat er wel veel ellende mee kan worden voorkomen. Alleen kan je dus niet een detectie-systeem om de nek hangen want ofwel ze vergeten het om te hangen, ofwel het gebeurt als ze 's nachts zonder kastje even naar de WC gaan.
Ik kan me voorstellen dat je een val in een ruimte (waar ze wonen) ook anders kan detecteren, op basis van geluid en/of beweging. Dan kunnen er sensoren tactisch worden geplaatst om altijd een val op te merken zonder dat de client zelf iets mee hoeft te dragen. (dat werkt dan well alleen in hun huisje/kamer, maar ik denk dat daar het meeste risico is omdat ze daar alleen zijn)

Sowieso denk ik dat "iets aan een touwtje" niet handig is.
Naast vergeten om te hangen, zie ik ook wel het risico van het touwtje wat eens om de nek kan verstrengelen. Denk daarbij aan het voorbeeld dat de oprol-koordjes van rolgordijnen sinds kort aan regels zijn gebonden om kinderen te beschermen. Waarom zouden we dan wel een koordje bij een oudere om de nek hangen...

Dan buiten de techniek, ik heb bij mijn oma gemerkt dat ze rustig werd van de herinneringen die ze nog WEL had. Niet alleen liedjes van haar kindsjaren, maar ook woorden, enzo. Haar in het heden proberen te houden werkte niet meer, met haar mee naar haar verleden (wat haar heden was) werkte heel goed.
Daar is weinig techniek voor nodig, een rondje over een grote rommelmarkt werkt prima. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Histamine
sjimmie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:47:
Dan buiten de techniek, ik heb bij mijn oma gemerkt dat ze rustig werd van de herinneringen die ze nog WEL had. Niet alleen liedjes van haar kindsjaren, maar ook woorden, enzo. Haar in het heden proberen te houden werkte niet meer, met haar mee naar haar verleden (wat haar heden was) werkte heel goed.
Daar is weinig techniek voor nodig, een rondje over een grote rommelmarkt werkt prima. ;)
zelfs daar kan de techniek helpen; scan oude foto's in en zet ze op een digitaal lijstje zodat ze constant leuke dingen terugzien zonder dat je 100 fotolijsten in hun huis moet zetten. download een berg oude muziek uit hun tijd en zet dat op een "radio" (wederom maak daar een simpel apparaat voor, aan/uit en volume, niet meer). Een televisie zender met oude series zou ook geweldig zijn, voor mijn part maakt iemand een soort netflix achtige app die alleen maar series van minstens 20 jaar oud afspeelt, daar kunnen verzorgingstehuizen en verzorgenden de mensen heeeel goed mee entertainen.

en inderdaad van jvdmast zegt, ga niet geforceerd proberen ze in het heden te houden, je maakt die mensjes er gek mee. Ga lekker met ze mee, mijn oma hoor ik regelmatig verhalen vertellen die van ze lang zal je leven niet mogelijk zijn, maar dan vraag ik gewoon heel enthousiast of het gezellig was bij haar (inmiddels al jaren overleden) broer of familielid dat 200 km van haar af woont maar waar ze blijkbaar even naar toe was gewandeld. Doe jezelf en de dementerende een plezier en ga mee in hun wereldje :) *

• sjimmie
Ja leuk en simpel:

- een MP3 speler in een gesloopte oude radio inbouwen en oude liedjes af laten spelen!
- een simpele tablet in een klassiek fotolijstje bouwen (tablet heeft doorgaans een beter beeld dan die flut-digitale-fotolijstjes) en foto's van vroeger laten afspelen!
- een drukker vragen om een stel kranten uit de oude tijd opnieuw te drukken (is toch wel ergens een archief?).

Dat kan zelfs ik wel met mijn "beperkte" kluskennis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Histamine schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:18:
[...]
en inderdaad van jvdmast zegt, ga niet geforceerd proberen ze in het heden te houden, je maakt die mensjes er gek mee. Ga lekker met ze mee, mijn oma hoor ik regelmatig verhalen vertellen die van ze lang zal je leven niet mogelijk zijn, maar dan vraag ik gewoon heel enthousiast of het gezellig was bij haar (inmiddels al jaren overleden) broer of familielid dat 200 km van haar af woont maar waar ze blijkbaar even naar toe was gewandeld. Doe jezelf en de dementerende een plezier en ga mee in hun wereldje :) *
Dat is wel zeer persoonlijk; er zijn inderdaad heel veel ouderen die er niets van moeten weten. Maar moderne techniek is ook al weer jarenlang in opkomst en er zijn ook veel ouderen die wel helemaal gewend zijn aan tablets en smartphones en regelmatig Skypen, en daar ook redelijk handig mee zijn. Het is sowieso lastig om beide groepen helemaal tevreden te stellen. Een digitaal fotolijstje wordt inderdaad wel erg gewaardeerd, en dat wordt ook al veelvuldig toegepast.
sjimmie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:46:
- een drukker vragen om een stel kranten uit de oude tijd opnieuw te drukken (is toch wel ergens een archief?).
www.dekrantvantoen.nl ;) Maar dat je ze niet geforceerd in het heden wilt trekken betekent ook niet dat je ze geforceerd in het verleden wilt houden. Heel veel ouderen die ik gezien heb volgen dagelijks het nieuws. Ook als ze aan het dementeren zijn. Als je ze dan oud nieuws gaat voeren vergroot je de verwarring alleen maar, en daardoor raken ze sneller in paniek omdat ze meer aan zichzelf gaan twijfelen. Dat zou juist averechts werken.

Tja

• sjimmie
MadEgg schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:10:
Maar dat je ze niet geforceerd in het heden wilt trekken betekent ook niet dat je ze geforceerd in het verleden wilt houden. Heel veel ouderen die ik gezien heb volgen dagelijks het nieuws. Ook als ze aan het dementeren zijn. Als je ze dan oud nieuws gaat voeren vergroot je de verwarring alleen maar, en daardoor raken ze sneller in paniek omdat ze meer aan zichzelf gaan twijfelen. Dat zou juist averechts werken.
Ja inderdaad, ik was met dat idee in gedachten bij mijn oma die toen al op een gesloten PG afdeling zat. Als ze daar het nieuws zouden kijken dan is dat puur omdat het beweegt, niet omdat ze er iets mee kunnen. Dit topic gaat (zoals ik het begrijp) meer om de dementerenden die nog thuis wonen. Ik denk dat dan het opgeleukte fotolijstje (omgebouwde tablet ivm betere beeld) en de omgebouwde "oude radio" het daar wel goed doen.

• Histamine
Zo'n oud krantje is een gok, de ene vind het leuk de ander zal er inderdaad van in de war raken. maar daar is luckytv soms al goed voor :9

http://www.dumpert.nl/med...een_kudt_van_luckytv.html

Maar oude radio en oude televisie die niet op het nieuws gebaseerd zijn (anders denkt iemand zn opa/oma dalijk dat de duitsers weer binnen komen vallen >:) ) zal het altijd goed doen. Als je dan toch iets van een app/tablet wil bouwen dan zou iets in die richting leuk zijn. Ook steeds meer ouderen krijgen een smart tv als hun ouwe CRT bakbeest kapot is, als je een app daarop zou kunnen zetten die kan worden geactiveerd om de TV om te toveren in een retro tv dan zou dat geweldig zijn. Gewoon een paar kanalen waarop series van vroeger draaien. Wat hardware hackers zouden een super simpele afstandsbediening kunnen maken die aan/uit, kanaal selectie (voor mijn part enkel zappen) en volume kan regelen.

Het enige waar ik niet thuis in ben zijn de auteursrechten op 20 jaar en oudere series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48

iChaos

It's Lupus.

Wat een schitterende ideeen allemaal hier! Zelf nooit echt nagedacht over dergelijke lifehacks, maar als geneeskundestudent en softwareontwikkelaar hoop ik hier in ieder gevak bij te zijn om te zien wat er te realiseren valt in 1 dag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Mrjraider schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:30:
[...]

Er is een ENORM verschil in kennisniveau maar ook attitude tussen de vorige zorgorganisatie en Buurtzorg.
Dit begint al met waarnemen en communicatie met en rond de zorgvrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
mtphaans schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:43:
[...]

Bovenstaande lijkt mij ook erg belangrijk. Techniek moet niet in de plaats komen van persoonlijk contact, maar kan wel de belasting op de mantelzorger verlichten.

Onder het motto 'breder kijken' wil ik de volgende vragen in brengen:
- Hoe zou het ziekte inzicht vergroot kunnen worden bij zowel de cliënt met beginnende dementie als bij zijn omgeving? Ik heb tijdens mijn stages gemerkt dat er regelmatig mensen zijn die niet willen geloven dat zijn/haar partner dementie heeft en/of niet weten hoe zij hiermee om moeten gaan. Ik ben benieuwd hoe andere dit zien, die meer ervaring hebben met dementerende.
- Hoe zouden oude herinneren opgehaald kunnen worden, en hoe kunnen deze herinneren gebruikt worden om met meer plezier en/of langer veilig zelfstandig te wonen. Inspiratie: http://www.innovatiekring...van-toen-helpt-herinneren
Helaas meegemaakt dat partner van de dementerende dit ontkende en de dementerende voor de buitenwereld afschermde. Eerstelijnszorg kon pas ingrijpen bij een calamiteit. In dit geval trad dit op toen de partner van de dementerende een hersenbloeding kreeg en na operatie en revalidatie op een gesloten afdeling van een verpleeghuis moest verblijven. Hoe maak je een 83 jarige duidelijk dat zijn partner dement is? Succes!!!

Mogelijk beetje offtopic, wat eigen observaties in de zorgketen in Nederland en een vraag:

Iemand een idee of/hoe ik de oorspronkelijke thuiszorg organisatie van een zorgvrager kan (laten) aanpakken. Via BIG heb ik niet zo'n zin in want dan pak je per persoon aan. Organisatie te Oldenzaal is rot/ondergekwalificeerd. Heeft voor verpleeghuiszorg op zwarte lijst gestaan en zou imho daar voor thuiszorg meteen op moeten.

Achtergrond.

Wat daarbij ook opviel is dat de communicatie tussen de zorggevers tussen verschillende instellingen maar ook binnen 1 instelling of 1 discipline soms beroerd was. (Wist ik al uit werkervaring in de zorg) Meestal kwam er het op neer dat men het dossier niet las of slecht overdroeg. Meest bonte maakte UMC Utrecht het. Op de Intensive care vroeg men zich na de operatie af waarom de zorgvrager niet reageerde op vragen. Ze hadden er niet aan gedacht dat de zorgvrager wel eens gehoorapparaten kon dragen. Hadden ze ook in het dossier kunnen lezen maar met een beetje logisch nadenken? Persoon was 83... Vervolgens was men verbaasd toen men naar zijn huisadres belde om te vragen hoe het ging en de dementerende partner aan de lijn kreeg... Men was vergeten dat ze de zorgvrager per ambulance naar de geriatrie afdeling van het ziekenhuis in Almelo hadden gestuurd. Vervolgens waren ze vergeten zijn trouwring mee te sturen. Het horloge van de inmiddels overleden zorgvrager is tot op heden nog steeds zoek. Laat de drager er gelukking mee zijn!!! Geriatrie ZGT te Almelo. Het leek of die afdeling door ZZP'ers gerund werd. Elke dag andere gezichten, onrust en dossiers werden niet overgedragen of gelezen. De Neuro afdeling was daar anders, veel meer rust. Revalidatie bij Sint Jozef te Deventer ging super. Vervolgens heeft de zorgvrager nog 8 maanden relatief fijn kunnen wonen in een klein schalige woonvorm van Carinova. Ondertussen namen we de dementerende partner mee door de molen in ZGT Hengelo werd de zorgvrager die met een gebogen rug liep hardhandig door de hersenscan gehaald waardoor ze weken later nog rugklachten had. Door de thuiszorgorganisatie werd de dementerende zorgvrager zonder overleg met familie op zware medicatie gezet voor de pijn maar ook tegen hallucinatie. Het laatste middel is in de USA verboden. Het heeft gek genoeg als bijwerking... Hallucinaties. Daarnaast lukte het de thuiszorg 3 maande niet om de zorgvrager te douchen. De case manager was nooit bereikbaar, ziek of op vakantie en kwam als spuit 11 met adviezen.Oh dat hebben we al geregeld.... "Muts" Huisarts is op vakantie en andere arts schrijft op verzoek van thuiszorg medicatie voor. Als je in het dossier van de Apotheek meekijkt zie je dat eigen arts het heeft voorgeschreven. Ik kreeg op de dag van voorschrijven toch echt een bandje. Ja daar heb ik opname van. Ik neem na de eerste ervaringen alle telefoongesprekken op. Apotheek Boots liet ons ook zonder legitimatie meekijken in het dossier en we kregen ook zo een uitdraai mee. Toen we de medewerker hier mee confronteerden kregen we smoesjes als uitvlucht. Wat ook opviel is dat er wel erg veel medicatie/hulpmiddelen besteld werden. Meer dan verbruikt zouden kunnen worden. deze medicatie/hulpmiddelen verdwenen. Helaas geen bewijs. Na nog een keer 5 weken niet douchen en andere incidenten waaruit bleek dat de huidige organisatie de zorg niet aan kon was voor ons de maat vol. We schreven inmiddels effectief het zorgplan. We zijn daarom naar andere thuiszorgorganisaties gaan kijken en toen bij Buurtzorg uitgekomen. Dit bevalt tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Histamine schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:11:
Zo'n oud krantje is een gok, de ene vind het leuk de ander zal er inderdaad van in de war raken. maar daar is luckytv soms al goed voor :9

http://www.dumpert.nl/med...een_kudt_van_luckytv.html

Maar oude radio en oude televisie die niet op het nieuws gebaseerd zijn (anders denkt iemand zn opa/oma dalijk dat de duitsers weer binnen komen vallen >:) ) zal het altijd goed doen. Als je dan toch iets van een app/tablet wil bouwen dan zou iets in die richting leuk zijn. Ook steeds meer ouderen krijgen een smart tv als hun ouwe CRT bakbeest kapot is, als je een app daarop zou kunnen zetten die kan worden geactiveerd om de TV om te toveren in een retro tv dan zou dat geweldig zijn. Gewoon een paar kanalen waarop series van vroeger draaien. Wat hardware hackers zouden een super simpele afstandsbediening kunnen maken die aan/uit, kanaal selectie (voor mijn part enkel zappen) en volume kan regelen.

Het enige waar ik niet thuis in ben zijn de auteursrechten op 20 jaar en oudere series?
Net SmartTV van een zorgvrager uit voorzorg vervangen. Oude was eerste generatie Smart TV en verre van stabiel. Dit gaf gewenningsproblemen met de nieuwe afstandbediening. Dementen van nu aan de apps op SmartTV laten wennen zie ik in het algemeen niet snel gebeuren tenzij ze er al mee bekend zijn. Ja ik ken 2 accuut demente personen die dit wel kunnen.

Wellicht dat naast afstandsbediening een spraakinterface ook uitkomst biedt.
Een Homey/Google Home met "kinderslot"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
sjimmie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:53:
[...]

Ja inderdaad, ik was met dat idee in gedachten bij mijn oma die toen al op een gesloten PG afdeling zat. Als ze daar het nieuws zouden kijken dan is dat puur omdat het beweegt, niet omdat ze er iets mee kunnen. Dit topic gaat (zoals ik het begrijp) meer om de dementerenden die nog thuis wonen. Ik denk dat dan het opgeleukte fotolijstje (omgebouwde tablet ivm betere beeld) en de omgebouwde "oude radio" het daar wel goed doen.
Mijn vader, techneut, en zorgvrager op een gesloten afdeling vond het digitale fotolijstje met foto's uit 1933-2015 geweldig. De zorggevers moesten het 's nachts van hem afpakken.

Een tablet is mogelijk ingewikkeld. Een fotolijstje met een usb stick voor de data is redelijk eenvoudig te gebruiken. Bij verzoek verwissel je de stick met een nieuwe set foto's. Ik heb een Nexus 2013 geprobeerd maar dat was te ingewikkeld of de lettertjes te klein. Daar heb je een speciale app bij nodig die automatisch opstart en een kinderslot. Daarnaast heb je medebewoners die aggressief of destructief kunnen zijn. Dan is een fotolijstje goedkoper dan een tablet.

Mijn moeder kan en wil helemaal niets met digitale fotolijstjes. Geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
sjimmie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:46:
Ja leuk en simpel:

- een MP3 speler in een gesloopte oude radio inbouwen en oude liedjes af laten spelen!
- een simpele tablet in een klassiek fotolijstje bouwen (tablet heeft doorgaans een beter beeld dan die flut-digitale-fotolijstjes) en foto's van vroeger laten afspelen!

Dat kan zelfs ik wel met mijn "beperkte" kluskennis. ;)
Fotolijstje met usb stickje plugin werkt in de praktijk prima en had best goede kwaliteit. Kost geen tijd welke je beter aan quality time met de zorgvrager kan besteden.

Mogelijk moet je de oude teksten wel in een groter lettertype laten printen.
Een levensverhaal met foto's opschrijven en achterlaten voor de zorggevers kan ook helpen. Dan kunnen ze verhalen van de zorgvrager ook beter duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
sjimmie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:47:
Als we het hebben over techniek inzetten, dan denk ik aan:
Haar in het heden proberen te houden werkte niet meer, met haar mee naar haar verleden (wat haar heden was) werkte heel goed.
Rommelmarkt!! Super idee voor sommige zorgvragers!!! Ik zou willen dat ik de kans had gehad dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
nicenemo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:29:
Een tablet is mogelijk ingewikkeld. Een fotolijstje met een usb stick voor de data is redelijk eenvoudig te gebruiken. Bij verzoek verwissel je de stick met een nieuwe set foto's.
Ik bedoelde ook een tablet als echt 1:1 vervanging van een digitaal fotolijstje. Doorgaans zijn die digitale fotolijstjes tamelijk klein en onscherp, terwijl een goedkope tablet een beter beeld heeft. Met een beeldvullende app (moet toch wel iemand kunnen ontwikkelen, als het niet al bestaat) die gewoon net als een normaal digitaal fotolijstje werkt, is het niets moeilijker dus. En zo'n app kan "op afstand" worden bijgewerkt, bijvoorbeeld door de fotos niet van een lokaal medium te lezen maar uit een dropbox/icloud/onedrive,... (klein)kinderen kunnen dan naar hartelust nieuwe foto's uploaden zonder dat de demente iets op de tablet hoeft te doen.
Dan kan de tablet ook nog worden voorzien van een klassiek lijstje er omheen, feest compleet.
Dat was mijn idee bij een tablet als fotolijstje.

Hetzelfde idee als met zo'n mp3-omgebouwde oude radio. Net zo simpel maken. Kan niet moeilijk zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 14-11-2016 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Histamine
Een "slim" cloud fotolijstje zoals Jvdmast, wat anderen en ikzelf beschrijven zou in mijn ogen een geweldig high tech/ict project zijn waar je zeker 75% van de dementerende patiënten een plezier mee kan doen. Indirect ook leuk voor familie, verzorgenden en niet dementerende mensen/bejaarden.

Andere projecten zijn er natuurlijk volop maar dit lijkt me echt iets dat je in een dag met een groep kan voltooien. Ik kan er zelf niet bijzijn helaas maar als ik ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, ik kan niet want ik heb de handen al vol (als soort van) mantelzorger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Een "retro-radio-mp3" doos zou volgens hetzelfde idee kunnen als het tablet gebaseerde fotolijstje wat ik beschreef. Een eenvoudige tablet of smartphone zonder simkaart kan dan via de achterkant van de retro behuizing bedienbaar worden.

De knoppen van de "radio" aan de voorkant zouden dan via een bluetooth constructie de smartphone kunnen bedienen.
Aan/uit knop en volume spreken voor zich.
Door aan de zenderknop te draaien wordt dan vorige/volgende nummer of playlist gestart.

Alternatief voor het ombouwen van een echte oude radio, is een retro radio/mp3 speler van ebay/aliexpress/... van een paar tientjes. Dat zijn vaak wel al mp3 spelers alleen missen die dan de mogelijkheid om ze muziek van een internet-bron zoals onedrive/googledrive/... af te lezen.

Iets meer in de bouw-sfeer is niet op basis van een smartphone/tablet maar bijvoorbeeld een esp8266 wifi module. Dit soort hardware, maar dan met andere software: https://hackaday.io/proje...o-with-esp8266-and-vs1053

[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 16-11-2016 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk als geriatrisch verpleegkundige binnen een organisatie die thuiszorg en intramurale zorg aanbied. Waardoor de meeste dementerende naar de intramurale zorg moeten is omdat het voor de mantelzorgers niet meer haalbaar is. Je merkt dat voornamelijk de omgang met de dementerende in huis heel veel energie kost. Ik denk dat het belangrijk is om te zorgen dat we via technologie kunnen zorgen dat het heel makkelijk is voor een mantelzorger om extra hulp in te schakelen en dat er een "oproepbaar"netwerk door middel van 1 druk op de knop kan zijn. Dit maakt de drempel,om dat te doen lager. Bovendien zou het in het meest wenselijke beeld ideaal zijn als er een automatische "meter"kwam die de belastbaarheid van die mantelzorger inschat en per dag een alarm kan geven naar de totale mantelzorg kring eromheen om dingen over te nemen zonder daar om te hoeven vragen. Door de mantelzorger in huis langer op de been te houden houden we ook de dementerende langer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackmighty
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-11-2023
Allereerst mooi initiatief. Kort samengevat hebben we te maken met een vaak oudere dementerende patiënt waarbij nieuwe technologie simpel moet zijn en daadwerkelijk moet worden gebruikt en niet vergeten. Daarnaast goedkoop en makkelijk te implementeren. Wat ik tot nu toe eruit distilleer en door ervaring als arts zijn problemen als 1.frequent vallen, 2.oproepen van herinneringen 3. Ontbreken van routine/ vergeten dagelijkse handelingen en 4. Ondersteuning mantelzorger. Je zou aan volgende oplossingen kunnen denken.
1. Valdetectie met Kinect sensor. Goedkoop, eenvoudig te koppelen aan een computer en er is al een sdk beschikbaar evenals meerdere projecten.
2. Digitale Fotolijstjes, muziek, maar misschien ook iets met geur of smaak
3. App met reminders voor medicatie, ondersteunende domotica
4.webplatform voor mantelzorger, oproepbaar netwerk voor extra hulp. Hoe je extra hulp kan creeeren is best moeilijk. Eerst goed meten en kijken waar je effect kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 12:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Histamine schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:38:
Een "slim" cloud fotolijstje zoals Jvdmast, wat anderen en ikzelf beschrijven zou in mijn ogen een geweldig high tech/ict project zijn waar je zeker 75% van de dementerende patiënten een plezier mee kan doen. Indirect ook leuk voor familie, verzorgenden en niet dementerende mensen/bejaarden.
Ik heb, al voor dit initiatief ontstond, ook al met het idee lopen dubben om zoiets te maken. Mijn idee kwam meer voort uit het idee eenzaamheid wat meer aan te pakken, maar kan waarschijnlijk net zo goed op demente ouderen worden toegepast.
Mijn idee is vooral een tablet die niet bediend hoeft te worden (want dat is eng/onduidelijk), en waarbij de tablet ook een functie heeft om de (al dan niet demente) oudere meer te betrekken bij wat er in de familie- en kennissenkring gebeurt. Ik heb namelijk zowel een oma als een schoonmoeder die beide op leeftijd zijn, oma begint te dementeren, en je merkt dat er veel eenzaamheid speelt, en daarmee veel behoefte is om te weten wat er in de omgeving gebeurt.
Bij ons in de familie wordt er bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van WhatsApp groepen. Nu zouden we oma nooit kunnen leren om whatsapp te gebruiken, maar wat als berichten nu worden voorgelezen en foto's worden getoond, ook vergezeld van gesproken tekst? Iets in de trand van "Christa zegt: de hond is weer eens in de sloot gevallen!" Zelfde zou kunnen toegepast worden met facebook en the likes.

Natuurlijk moet zoiets niet constant te pas en te onpas worden voorgelezen. Zoiets zou bijvoorbeeld met de camera en/of bewegingsmelder geregeld kunnen worden. Zo zou de tablet bijvoorbeeld kunnen beginnen met voorlezen als oma toevallig langs loopt, en/of wanneer de tablet opgepakt wordt.
Daarbij lijkt het me erg belangrijk dat de tablet in het geheel niet reageert op aanrakingen, de hele touch-interface schept vooral verwarring en de mogelijkheid om per ongeluk apps te sluiten etc etc.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
NaliXL schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:41:
vergezeld van gesproken tekst? Iets in de trand van "Christa zegt: de hond is weer eens in de sloot gevallen!" Zelfde zou kunnen toegepast worden met facebook en the likes.
Lijkt me heeeel eng voor oma, als ze telkens een stem hoort wanneer ze ergens loopt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Histamine
mwah een whatsapp verteller lijkt me toch een stapje te ver. visuele dingen zoals een fotolijstje vinden ze heel leuk maar ik weet dat veel dementerenden het niet helemaal snappen als de zusters via de speaker iets tegen ze zeggen wanneer ze bijvoorbeeld op die knop om hun nek duwen. sommigen zijn dan zo erg bezig met uit te zoeken waar die stem nou vandaan komt dat ze niet eens meer antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Voor iedereen die niet is uitgenodigd: na alle mooie, creatieve en volgens mij een paar hele sterke ideeën in dit topic, dit is niet wat ze willen bereiken met de hackathon. Stukje uit een mail van TNO:
Het gaat namelijk niet om het ontwikkelen van het zoveelste nieuwe en moeilijk vindbare hulpmiddel voor mensen met dementie of mantelzorgers.

Het gaat om het ontwikkelen van een manier waarop we vraag aan bestaand product aanbod willen koppelen. Daarbij staan de volgende vragen centraal:
1. Hoe kom je achter de behoeften van de doelgroep
2. Hoe maak je een versnipperd aanbod, duidelijk en inzichtelijk
3. Hoe breng mensen met een bepaalde behoefte in contact met het juist aanbod.
Ze willen dus eigenlijk een platform (website?) waarom je kan zoeken naar wat je behoefte is, wat je daar aan kan doen en waar je die kan oplossen?

Misschien was dit vanaf het begin al de bedoeling en heb ik dit gemist, dus geen sneer naar Tweakers of organisatie, maar dit is niet wat ik er van had verwacht. Als ik naar dit topic kijk, mijn mede-tweakers ook niet. Heb mij daarom toch maar afgemeld, maar hopelijk rolt er vrijdag iets moois uit.

Denk wel dat een platform, waar ze denk ik naar opzoek zijn, een kans mist als dit niet voor meer zorgbehoevende/gevende behoeften gebruikt word en niet alleen op Alzheimer gericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik ben ook de weg helemaal kwijt. Er werd op Tweakers gezegd:
Na een dag vol creatieve oplossingen zal de avond in het teken staan van inspiratie, stimuleren en overtuigen. Oplossingen worden gepitcht en beoordeeld door een expertjury. Het team met de beste oplossing krijgt de kans om het product verder te ontwikkelen met hulp in de vorm van een technologisch consult bij TNO.
Ook werd met een "hackathon" toch wel gesuggereerd dat het op z'n minst een groot deel technisch gericht zou zijn.

Wat er nu in de mail staat:
Het gaat namelijk niet om het ontwikkelen van het zoveelste nieuwe en moeilijk vindbare hulpmiddel voor mensen met dementie of mantelzorgers.
Het gaat om het ontwikkelen van een manier waarop we vraag aan bestaand product aanbod willen koppelen.
Dat vind ik nogal wat anders. Eerlijk gezegd zie ik mijzelf daar als techneut niets in betekenen. :?
Eerder iets voor sales ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid_Stevie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:26:
Voor iedereen die niet is uitgenodigd: na alle mooie, creatieve en volgens mij een paar hele sterke ideeën in dit topic, dit is niet wat ze willen bereiken met de hackathon. Stukje uit een mail van TNO:

[...]

Ze willen dus eigenlijk een platform (website?) waarom je kan zoeken naar wat je behoefte is, wat je daar aan kan doen en waar je die kan oplossen?

Misschien was dit vanaf het begin al de bedoeling en heb ik dit gemist, dus geen sneer naar Tweakers of organisatie, maar dit is niet wat ik er van had verwacht. Als ik naar dit topic kijk, mijn mede-tweakers ook niet. Heb mij daarom toch maar afgemeld, maar hopelijk rolt er vrijdag iets moois uit.

Denk wel dat een platform, waar ze denk ik naar opzoek zijn, een kans mist als dit niet voor meer zorgbehoevende/gevende behoeften gebruikt word en niet alleen op Alzheimer gericht is.
Beste Kid_Stewie en andere tweakers die zich hebben ingeschreven,

Onze excuses als de communicatie niet helder genoeg is geweest vanaf het begin. Jammer dat de uiteindelijke doelstelling van de hackathon niet goed past bij wat jij (en mogelijk andere tweakers) voor ogen hebben.

De hackathon richt zich inderdaad op een keuzehulpmiddel, of dit een platform, website, app, vragenlijst, quiz of iets anders zal worden, dat moeten we op de dag zelf gaan ontdekken. De reden dat we jullie niet vragen om zelf met nieuwe technische hulpmiddelen voor mensen met dementie te komen is omdat uit onderzoek juist blijkt dat er al heel veel is. Waar het mis gaat is de connectie tussen al dat aanbod en de mensen die geholpen willen worden. Het bij elkaar brengen van die twee werelden, dat is de uitdaging.

Dit betekent overigens niet dat alle goede ideeën die zijn geopperd verloren gaan. We inventariseren ze, bekijken in hoeverre het al bestaat en komen zo mogelijk bij jullie terug op een later tijdstip.

Je opmerking over dat het meer zorgbehoevenden zou kunnen dienen is heel terecht. De bedoeling is dat het keuzehulpmiddel straks gepilot gaat worden. Als het een succes blijkt te zijn, gaan we zeker de opties verkennen om het breder uit te rollen.

Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker is wat er verwacht wordt.

Joep van den Eerenbeemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:33:
Ik heb op de pol gestemd dat ik er bij ben. Kan ik nu gewoon binnenlopen of hoe werkt dit? Ben hier niet bekend mee...
Beste Moonandback,

Je kan inderdaad gewoon komen binnenlopen! Wij versturen vandaag de laatste informatie om jullie zo goed mogelijk voor te bereiden.

Groet, Joep van den Eerenbeemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:06:
Ik ben ook de weg helemaal kwijt. Er werd op Tweakers gezegd:

[...]

Ook werd met een "hackathon" toch wel gesuggereerd dat het op z'n minst een groot deel technisch gericht zou zijn.

Wat er nu in de mail staat:

[...]

Dat vind ik nogal wat anders. Eerlijk gezegd zie ik mijzelf daar als techneut niets in betekenen. :?
Eerder iets voor sales ofzo?
De dag wordt geopend door twee sprekers van bol.com. Zij zullen iets vertellen over wat er onder de motorkap zit bij hun website. Wat ze bij bol doen is een combinatie van verkopen en technisch vernuft dus ik begrijp je opmerking over sales zeker. Toch weet ik zeker dat jullie technische kennis essentieel is om straks een keuzehulpmiddel te kunnen maken waarin mensen met dementie achter hun behoeften komen en waarbij dit goed gematched kan worden met het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Er zullen zeker tweakers zijn die verstand hebben van dergelijke systemen en methodes.
Echter, de meeste tweakers die nu getriggerd werden, waren vooral aan het nadenken over de producten en niet over iets om die ergens te matchen.

Naar mijzelf kijkend heb ik zeker interesse in het werken aan producten, maar van methodes rondom het ontwikkelen van een systeem om vraag en aanbod aan elkaar te matchen heb ik echt geen verstand.

Ik blijf erbij dat ik vind dat de vraagstelling heel anders is dan het doel, waardoor ik een heel ander beeld had dan wat nu de bedoeling blijkt te zijn. En wat nu de bedoeling is, past niet bij mij. Sorry...

EDIT:
Er wordt gevraagd om mee te doen met een hackathon. Dat duurt vrijdag maarliefst 12 uur. Zo lang zo veel energie kan ik echt niet steken in iets wat niet past. Zou het een paar uurtjes zijn dan zou het makkelijker zijn. Om er echt zo lang mee aan de slag te moeten kunnen gaan, moet het echt iets zijn waar ik ook zo lang mee aan de slag kán. Daarbij komen nog zaken als reistijd en de vrije dag opnemen. Alles bij elkaar moet het simpel gezegd wel "de moeite waard zijn".

[ Voor 33% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als inspiratie zouden we nog wel graag een blog, geschreven door Stefan Witkamp de co-founder van Homey, over de hackathon aan willen dragen!

Er zijn nog wat plekken vrij, dus als je vrijdag deel wilt nemen neem dan contact op met mij via lotte.schuilenborg@tno.nl of stuur me een berichtje!

Blog Stefan:

Nog een wiel?

Waarom een link leggen vaak meer toevoegt dan een nieuw product maken.
Opnieuw het wiel uitvinden – het is een gevleugelde uitdrukking die vaak gebruikt wordt. Desondanks is het vandaag de dag meer dan ooit nodig om dit in het achterhoofd te houden. Er zijn namelijk nog altijd veel bedrijven en instellingen die spreekwoordelijke wielen opnieuw uitvinden – of soms nog erger, kopiëren of rebranden.

Nieuwe wielen

Het probleem met nieuwe wielen is dat deze vaak geen tot weinig meerwaarde bieden ten opzichte van het oude wiel. Hierdoor komen er weliswaar meer producten, maar geen betere. Ook kun je je als bedrijf of instelling natuurlijk lastig onderscheiden met een gekopieerd of geïmporteerd wiel. Deel van het probleem is echter dat bedrijven graag willen groeien, diversifiëren. Bij producten betekent dit bijna altijd: meer producten.

Een goed voorbeeld hiervan is de markt van Smart Home, domotica of huisautomatisering – of hoe je het wil noemen, waar wij ons met ons bedrijf ook in begeven. De afgelopen jaren is het aantal aanbieders van slimme lampen, stekkers, schakelaars en sensoren enorm gestegen. Veel van deze producten lijken echter enorm op elkaar, soms zelfs omdat het dezelfde producten zijn, maar dan rebranded. Hierdoor krijg je veel systemen die allemaal op elkaar lijken, niet of nauwelijks met elkaar werken, en waarvan de user experience uiteindelijk er niet op vooruit gegaan is bij het zoveelste nieuwe merk.

Gelukkig, er zijn uitzonderingen. Er zijn bedrijven die producten dusdanig verbeteren, zij het technologisch, zij het esthetisch of anderszins, dat deze niet zomaar meer een kopie zijn, maar daadwerkelijk een superieur product. Dit zijn de bedrijven die kritisch naar zichzelf blijven kijken, totdat ze een product, dienst of ervaring kunnen bieden die echt (ten goede) verschilt van alternatieven. Dit zijn de bedrijven die zichzelf onderscheiden. En dit zijn de bedrijven die echt succesvol worden. Niet door een extra product te maken, maar door te focussen op hun toegevoegde waarde, en die te blijven vergroten.

Focus op je toegevoegde waarde

Daar gaat het namelijk allemaal om binnen een markt: jouw toegevoegde waarde. Wat voegt jouw product of dienst toe aan de huidige situatie; die van je gebruiker, maar ook aan de markt? Belangrijk hierbij is om kritisch naar jezelf te blijven kijken: ben je onderscheidend genoeg van (reeds bestaande) concurrenten? Maar ook: waar zit je échte meerwaarde? Dit kan soms een heel klein onderdeel zijn van je originele plannen. De missing link die er op dit moment nog niet is.

Het is belangrijk, zeker als beginnend bedrijf of initiatief, om hier zicht op te houden. Door te weten van jezelf waarmee jij meerwaarde biedt in de markt, weet je waarop je je moet focussen. Dan weet je ook waar je product of dienst aan moet voldoen. Houd dit in het achterhoofd, ook wanneer je gaat groeien en uitbreiden – voldoen de nieuwe ideeën wel aan de eisen die je jezelf in het begin hebt gesteld, en passen ze bij jouw meerwaarde op dit moment?

Een klassiek voorbeeld van bedrijven die dit toepassen is natuurlijk Apple – met een klein, langzaam groeiend portfolio producten met een duidelijke focus: gebruiksgemak en design. Maar ook bedrijven als Sonos, of bijvoorbeeld Bol.com, kijken constant waar hun grootste meerwaarde ligt, en blijven daarop bouwen. Dit betekent ook dat je bedrijf kan veranderen, wanneer je meerwaarde verandert. Op deze manier is Bol (net als Amerikaanse broer Amazon) steeds meer van een webwinkel in een marktplaats veranderd. Blijven reflecteren op je eigen meerwaarde is dus van groot belang.

De kracht van verbinden

Wat het voorbeeld van Bol en Amazon ook laat zien, is dat er steeds meer waarde komt te liggen in het verbinden. Het verbinden van vraag en aanbod. Het verbinden van bestaande oplossingen met elkaar en het verbinden van een oplossing met een gebruiker.

Een bestaande oplossing hoeft namelijk niet nagebouwd te worden. Daar heeft eigenlijk niemand wat aan. Echter, wanneer er dóórgebouwd wordt op bestaande oplossingen, wanneer er verbonden wordt, nieuwe links worden gelegd, dan ontstaat er meerwaarde.

Ditzelfde hebben wij gedaan met ons product, Homey. Wij maken geen nieuwe slimme lamp, stekker of schakelaar. Ook hoeven we deze producten niet onder ons eigen merk uit te brengen, als geïmporteerde kopie. Wat wij namelijk toevoegen, is de link tussen al deze bestaande oplossingen. Het grootste probleem op dit moment is namelijk niet dat een slim apparaat niet bestaat, maar dat al die slimme apparaten samen geen slim huis of systeem vormen. Het is geen geheel, en het werkt niet samen, laat staan makkelijk – en dat lossen wij op met Homey: alles in huis verbonden.

Op dezelfde manier zou ik jullie op deze Hackathon, of bij je eigen product, bedrijf, instelling of initiatief willen vragen: waar ligt jullie meerwaarde? En bedenk dat deze net zo goed –of zelfs beter – kan liggen op het goed combineren van bestaande producten, dan op het maken van (nog) een wiel. Dus blijf om je heen kijken – er is immers al zoveel moois gebouwd - en bepaal waarin je meerwaarde mist die jij wilt bieden.

Blijf je onderscheiden, blijf verbinden, blijf innoveren, maar blijf ook gefocust.

Veel succes!

Stefan Witkamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zal er helaas ook niet bij zijn morgen, maar dat had ik al enkele dagen na de initiële poll aangegeven. Als ik de insteek lees ben ik het wel met Kid_Stevie en jvdmast eens dat dit niet is wat ik ervan verwacht had.

Ik wil onze insteek nog wel even delen. mackmighty noemde hierboven al valdetectie met behulp van een Kinect. In die richting zijn wij ook bezig met een volledig geïntegreerd platform waar een variant op de Kinect samen met een kleine computer in een geïntegreerd zit. Om valdetectie betrouwbaar te doen komt er nog wel iets meer bij kijken dan de beschikbare SDK's te gebruiken maar het zijn mooie startpunten. Daarnaast kun je bij de gemiddelde mantelzorger niet aankomen met een heel bouwpakket van onderdelen. We hebben hier nu een aardig prototype van in elkaar gezet wat het in ieder geval al een stuk laagdrempeliger maakt, en daarnaast ook juist werkt bij afwezigheid van impulsen. Hiermee kun je bijvoorbeeld kijken of dementerende ouderen wel "gebruikelijke" patronen volgen.

Wat betreft de vele wielen denk ik dat dat wat te kort door de bocht is. In nieuwe toepassingsgebieden zul je vaak héél veel wielen zien, juist omdat het ultieme wiel er simpel nog niet tussen zit. Veel ontwikkelaars hebben hun eigen ideeën over de aanpak en werken dat uit, om toe te werken naar dat ultieme wiel. Hiervoor is een grote populatie nodig. Net als biologische evolutie eigenlijk. Veel grote en kleine mutaties, in de hoop op een doorbraak. Op den duur zullen er waarschijnlijk veel producten afvallen en een kleinere selectie overblijven die wat meer boven het maaiveld uitsteekt. Maar zover zijn we nog niet - zorg is nou eenmaal zeer complex en de problemen zijn niet zo makkelijk eenduidig op te lossen.

Het idee van de verbindende factor is net zo goed het zoveelste wiel, overigens. Een kleine zoektocht levert je tientallen sites, platforms en organisaties op die beweren de ideale oplossing voor elk probleem te kunnen vinden.

Ik wens een ieder die er morgen wel naartoe gaat een productieve dag en lees graag het verslag!

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mic1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-09 06:39
Ik heb de kans gekregen om aan deze hackathon mee te mogen doen!

Mijn drijfveer om mee te doen is mijn oma, die inmiddels helaas niet meer thuis kan wonen. Voor haar kan ik niets meer doen, als ik kijk naar de opdracht van de hackathon: Verbind vraag en aanbod, zodat mensen zolang mogelijk op zichzelf kunnen blijven wonen.

Een redelijk simpele opdracht, toch ?
Na rond 10.00 de keynote van TNO/FIT te hebben gezien realiseer je je goed, waarom ze deze hackathon hebben georganiseerd. Na de keynote startte de dag, waarin je brainstormend je ideeën ontwikkeld tot het "ultieme" en het beste concept...... nou ja volgens ons team dan. ;) Nog even je concept presenteren en je de dag zit er bijna op. De borrel is afgelopen, en twaalf uurtjes later ga je weer naar je 'eigen veilige thuis'.

Thanks Tweakers en FIT, het was een super gezellige en inspirerende dag! _/-\o_
Pagina: 1