Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bartmans123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-06-2021
Hallo,

ik heb 4 buitenlampen die met elk een bewegingsmelder. Ze gaan allemaal tegelijk aan bij een beweging van één van de melders. Die wil ik tevens kunnen bedienen met een app.
Dus dat ze aangaan door de bewegingsmelder of door de app.
Wat moet ik dan aanschaffen?
Hopelijk weet iemand er iets van......

groeten

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
En wat heb je zelf gevonden? Want dit is wel heel summier. Ik zou je licht eens opsteken bij domotica oplossingen: Duurzame Energie & Domotica

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bartmans123
Intussen heb ik de ICS-2000 en de ACM-2300H gevonden bij klik-aan/klik-uit.
Als je die dan schakelt met de app, kan het zijn dat de lampen juist weer uitgaan (als ze even daarvoor aan zijn gegaan ivm beweging.) Hopelijk is dit begrijpelijk op geschreven.
Is er iets mogelijk (of een bepaald circuit) dat het "aan" signaal niet per abuis ook "uit" kan betekenen?

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:16
Als je de ACM-2300H aansluit als enkele schakelaar, dan zal wanneer deze aan staat de verlichting ook aan zijn. Dus zonder een extra normale schakelaar.

Dit betekend wel dat je de ACM-2300H moet uitschakelen wil het licht uit kunnen gaan.

• Bartmans123
De ACM-2300H zal worden aangesloten én ook de normale bewegingsmelders.

Gaan die elkaar dan tegenwerken? Dus als de ene stroom geeft zodat de lampen aangaan, dat als de andere dat ook wil die hem eigenlijk uitdoet?
Hopelijk snap je mijn formulering...

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bartmans123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:51:
De ACM-2300H zal worden aangesloten én ook de normale bewegingsmelders.

Gaan die elkaar dan tegenwerken? Dus als de ene stroom geeft zodat de lampen aangaan, dat als de andere dat ook wil die hem eigenlijk uitdoet?
Hopelijk snap je mijn formulering...
KiKu heeft een apart Aan- en Uit-signaal, het is geen toggle, als hij dus al aan staat dan zal hij niet opeens uitgaan: het zijn 2 verschillende commando's.

Dat gezegd hebbende; waarschijnlijk voorziet de bewegingsmelder de lampen van spanning. Dit kan je dus niet zomaar combineren met de ACM-2300H, aangezien die bewegingsmelder geen spanning zal hebben als de ACM-2300H uit staat als je deze er voor plaatst, en andersom de ACM-2300H niet als die na de bewegingsmelder wordt geplaatst.

• Bartmans123
Ah bedankt
Wat is dan wel mogelijk in dit geheel? Is er wel iets mogelijk op mijn vraag? Lijkt me toch wel....

Dus de 4 lampen met elk een melder, gaan allemaal aan als ook maar 1 melder iets detecteert. Verder wil ik ze dus ook nog willen aansturen via een app. Als ik dan 2 schakeldraden doe? Of de ene (de melders) doen de lampen aan. Daarnaast kan ik dan ook via de app (met de ICS2000).

Of iemand een suggestie of aanlegschema? Andere tips?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bartmans123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:33:
Ah bedankt
Wat is dan wel mogelijk in dit geheel? Is er wel iets mogelijk op mijn vraag? Lijkt me toch wel....

Dus de 4 lampen met elk een melder, gaan allemaal aan als ook maar 1 melder iets detecteert. Verder wil ik ze dus ook nog willen aansturen via een app. Als ik dan 2 schakeldraden doe? Of de ene (de melders) doen de lampen aan. Daarnaast kan ik dan ook via de app (met de ICS2000).

Leg/zoek eerst eens uit wat voor buitenlamp je precies hebt en wat voor bewegingsmelders, en hoe deze de lamp schakelen anders is er weinig op te zeggen.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bartmans123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:33:
Gewoon een lamp nemen met lichtsensor. Geen gedoe met schakelingen of verveldende bewegingsmelders. Douw er een mooie LED-lamp in en het is ook nog eens goedkoop ook.

• Bartmans123
Het worden 4 of 5 oude stallampen met een spaar- of led-lamp erin. Dus weinig watt per lamp.
Ze zullen allemaal met elkaar verbonden zijn. (Heet dit parallel, volgens mij wel.) Op verschillende plekken dan een standaard bewegingsmelder (stuk of 4 of 5 stuks) die dan zorgen dat de lampen aangaan als er beweging is.
Dit systeem is wel zo aan te leggen.
Wat ik er dan graag bij wil hebben is dat ik die groep lampen ook zo op afstand kan bedienen, met een app.
Als ik ze dan aan doe (met app) om bijvoorbeeld 19.00 en er loopt iemand om 19.05 dan moeten de lampen natuurlijk niet uitgaan omdat de bewegingsmelder iets detecteert en dan gaat schakelen.
Hopelijk is het begrijpelijk ....

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik snap nu pas wat je bedoeld. Je kunt gewoon meerdere lampen op je KaKu ontvanger aansluiten, dan KaKu bewegingsmelders koppelen, en zo'n KaKu controlstation(ICS100?) of iets dergelijks gebruiken om via telefoon te kunnen schakelen.

• Bartmans123
ah bedankt voor de info. (Was dus niet helemaal helder omschreven....)
Wat ik echter niet graag heb zijn de bewegingsmelders van KaKu, die worden gevoed met batterijen. Ik heb liever de reguliere, zonder batterijen.
Kan dat dan ook?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom geen phillips hue ? Kan je nog een kleurtje maken met kerst ook. :)
Kan de sensor blijven en met app te regelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rol-Co schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:26:
Waarom geen phillips hue ? Kan je nog een kleurtje maken met kerst ook. :)
Kan de sensor blijven en met app te regelen.
Hij heeft nog geen sensor begrijp ik. En als hij die wel had: een Philips hue lamp geen spanning heeft doet hij ook weinig ;)
Bartmans123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:23:
ah bedankt voor de info. (Was dus niet helemaal helder omschreven....)
Wat ik echter niet graag heb zijn de bewegingsmelders van KaKu, die worden gevoed met batterijen. Ik heb liever de reguliere, zonder batterijen.
Kan dat dan ook?
Dat weet ik niet bij KaKu. Verdiep je even in de verschillende ecosystemen die er ook zijn. Z-wave, zigbee, etc. Genoeg info op dit forum.

[ Voor 27% gewijzigd door EddoH op 08-11-2016 21:30 ]

• Bartmans123
ah bedankt, ik had gehoopt dat iemand dit al eens gedaan had en dat ik zodoende het wiel niet meer hoefde uit te vinden. Zal nog weer eens verder onderzoeken...
Of als iemand het zo kan zeggen.....

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bartmans123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:38:
ah bedankt, ik had gehoopt dat iemand dit al eens gedaan had en dat ik zodoende het wiel niet meer hoefde uit te vinden. Zal nog weer eens verder onderzoeken...
Of als iemand het zo kan zeggen.....
Er zijn er vast meerderen die het gedaan hebben, maar het is op heel veel manieren mogelijk, en elke heeft weer zijn eigen apparatuur nodig. Vaak werk je vanuit iets wat je al deels hebt en breidt je dat uit.

• Bartmans123
Dit is iets wat gedeeltelijk aangelegd is dus alles is nog mogelijk. Vandaar dat ik het nu vraag.

Verwijderd

Ik zou het (indien mogelijk als volgt doen)

Je lampen worden allemaal onderling parallel (vrij logisch aangezien anders geen enkele werkt als er eentje defect is) verbonden. En dan voedt je je lampen vanuit 2 bronnen.
Bron 1 zijn je bewegingsmelders, wel opletten dat je melder voldoende vermogen kan schakelen!
Bron 2 is een teleruptor die je schakelt met een stukje domotica en die je kan bedienen met een app.

• Bartmans123
Dus dat kan wel?
De lampen dus voorzien van 2 schakeldraden dan werken ze elkaar dus niet tegen?

Is dan de ICS-2000 en de ACM-2300H een optie als teleruptor met regelstation

Verwijderd

Klopt, je kan je lampen voorzien van 2 schakeldraden zonder dat die elkaar tegenwerken.
Je moet wel opletten dat zowel je bewegingssensoren en die ACM-2300H dat ondersteunen.

Die ACM-2300H ondersteunt het alvast (omdat die ook werkt met bestaande schakelaars en dus ondersteund), voor je bewegingssensor moet je er gewoon op letten dat die parallel gekoppeld kunnen worden (staat beschreven in handleiding/technische fiche).

• Bartmans123
Ah mooi, zal ik dat eens nagaan.
Dus de lampen van 2 schakeldraden voorzien.

• Bartmans123
Wat ik me wel afvraag is dat als ik de lampen zelf aan doe met de app en nadien loopt er iets/iemand. Dan geeft de melder ook een "aan" signaal. Na een tijdje geeft die melder dan ook automatisch een "uit" signaal. Dan zullen de lampen toch uitgaan ondanks dat de ACM-2300H ze had aangezet in het begin.....

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Niet als je de lamp met 2 afzonderlijke schakeldraden voedt natuurlijk. Welke bewegingsmelder heb je nu in gedachte? Je maakt het er niet duidelijker op allemaal.

• Pietje NL
Je hebt nu waarschijnlijk meerdere bewegingssensoren.
Ongeacht welke sensor beweging ziet, alle lampen gaan aan.
Dit betekend dat de sensoren parallel zitten aan elkaar.
Pas wanneer geen 1 sensor meer beweging ziet gaat alles uit.

Waarschijnlijk loopt er nu een 4 of 5 aderige kabel langs alle lampen en sensoren.
De fase draden gaan naar de sensoren.
Hiervandaan komt dan een zwarte draad, deze loopt naar alle lampen.
De ACM-2300H moet schakelen tussen de bruine en zwart draad.

Wanneer nu de ACM-2300H uit staat schakelen de lampen via de bewegingssensoren.
Wanneer de ACM-2300H aan staat zal het licht aan blijven, ook als er geen beweging is gedetecteerd.

• Bartmans123
De bewegingsmelders zullen gewoon standaard bewegingsmelders zijn.
Ze zijn niet door batterijen gevoed.
Ze zijn dan parallel geschakeld.
De voeding zal met een vijf-aderige draad gaan.

Wat Pietje NL aangeeft klopt volgens mij.
Ik ben geen expert, maar samen met mijn zwager hebben we weer net wat meer kennis in huis.

• Pietje NL
Zo zal het zijn geschakeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaforum.nl/files/2bew_1lijn.gif

Enige wat je nu doet is de ACM-2300H ook als schakelaar toevoegen.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bartmans123 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:34:
De bewegingsmelders zullen gewoon standaard bewegingsmelders zijn.
Ze zijn niet door batterijen gevoed.
Ze zijn dan parallel geschakeld.
De voeding zal met een vijf-aderige draad gaan.

Wat Pietje NL aangeeft klopt volgens mij.
Ik ben geen expert, maar samen met mijn zwager hebben we weer net wat meer kennis in huis.
Dan zal het goed gaan werken, immers de bewegingsmelder geeft geen uit-signaal naar de ACM-2300H oid.

• Bartmans123
Pietje NL schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:39:
Zo zal het zijn geschakeld:

[afbeelding]

Enige wat je nu doet is de ACM-2300H ook als schakelaar toevoegen.
Erg bedankt voor dit schema.
Ja zo lijkt het me toch te kunnen. Ik zal dan overleggen.
De ACM-2300H moet dan ergens worden toegevoegd.

• Bartmans123
Inmiddels had ik de tekening aangepast en er de ACM-2300H in getekend, nu kan ik die afbeelding echter niet plaatsen....

Verwijderd

Bartmans123 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:21:
Inmiddels had ik de tekening aangepast en er de ACM-2300H in getekend, nu kan ik die afbeelding echter niet plaatsen....
gewoon je afbeelding ergens online posten op imgur ofzo en dan linkje hier plaatsen is ook voldoende.

Verwijderd

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Wil je meer met domotica gaan doen of blijft het bij de buitenverlichting?

Ik bouw stap voor stap steeds meer in Domoticz en gebruik Zwave modules. Ik zou dus de intelligentie in Domoticz bouwen en de bewegingsmelders laten communiceren met Domoticz. Domoticz kan dan bijvoorbeeld ook een push bericht naar je telefoon sturen als een bepaalde melder tussen 01:00 en 05:00 getriggerd wordt, of naast de buitenverlichting ook de lamp in de gang inschakelen.

Ik stuur er mijn mechanische ventilatie ook mee aan. Maar er hangt een prijskaartje aan en voor alleen buitenverlichting is het wel wat overkill.

• Bartmans123
Bedankt voor je berichtje. Ik laat het eerst bij de buitenlampen.
Ik wil dan ook graag dat de bewegingsmelders gewoon gevoed worden zonder batterijen. De melders zijn allemaal buiten en dan wil ik niet zo af en toe de batterijen moeten vervangen.

Verwijderd

Bartmans123 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:45:
Bedankt voor je berichtje. Ik laat het eerst bij de buitenlampen.
Ik wil dan ook graag dat de bewegingsmelders gewoon gevoed worden zonder batterijen. De melders zijn allemaal buiten en dan wil ik niet zo af en toe de batterijen moeten vervangen.
Je zult vast ook modules hebben die gewoon op 230v werken.

Mijn punt is, dat je even iets verder in de toekomst moet kijken, zodat je nu iets koopt wat in dat plaatje past. KaKu heeft zo zijn beperkingen. Zonde als je dat over 2 jaar weer moet vervangen.

Als jij verder geen plannen hebt, kan het voor jou een prima keuze zijn.

• Bartmans123
ja klopt. Wat me vooral tegenstaat is dat je op de app op de telefoon niet kunt zien wat de actuele stand is. Als je hem aan of uitzet, kun je dus niet zien op je telefoon.
Als dat ergens wel opzit, zou dat het overwegen waard zijn.

klopt dit plaatje?

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/gallery/pvrKv

rechtermuisknop op die link regel en dan afbeelding bekijken, dan kun je de afbeelding zien.

[ Voor 32% gewijzigd door Bartmans123 op 11-11-2016 08:22 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bartmans123 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:17:
ja klopt. Wat me vooral tegenstaat is dat je op de app op de telefoon niet kunt zien wat de actuele stand is. Als je hem aan of uitzet, kun je dus niet zien op je telefoon.
Als dat ergens wel opzit, zou dat het overwegen waard zijn.

klopt dit plaatje?

[afbeelding]

dat lukte dus niet.....
Dan moet je naar z-wave of zigbee producten kijken. Die hebben 2 weg communicatie, waardoor je ook status kunt zien.

• Bartmans123
ah zal ik daar eens naar kijken. Of heb je zelf al een idee welk type of merk?
Pagina: 1