Zijn DVI-D naar vga verloopjes nutteloos?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.823 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Recent heb ik een paar keer meegemaakt dat wanneer ik een DVI naar VGA verloopje kocht ik een DVI-D naar vga verlooptje krijg. Al deze verloopjes doen helemaal niets. Na wat googlen is het antwoord vrij simpel. DVI-D stuurt geen analoge signalen uit naast de digitale dus je kunt verloopjes gebruiken wat je wilt maar er komt toch geen beeld.

Nu mijn vraag: Waarom bestaan DVI-D naar VGA verloopjes als het in theorie dus niet hoort te werken.

Noah

Beste antwoord (via br00ky op 21-02-2020 07:32)

• Noahlvb
  • Nu online

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Ja op zich is dat correct. Maar je kunt enkel analoog(vga) meesturen als je videokaart een DVI-I of DVI-A aansluiting heeft. En naar mijn weten is een DVI-D aansluiting uitsluitend digitaal.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:03
Volgens mij werkt het alleen als je videokaart een VGA (analoog) signaal over de dvi poort kan sturen. Als je videokaart dat niet ondersteunt werkt 't niet en heb je zoiets nodig:

http://www.networktechinc.com/dvi-vga.html

[ Voor 18% gewijzigd door luckyjan op 08-11-2016 11:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Nu online

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Ja op zich is dat correct. Maar je kunt enkel analoog(vga) meesturen als je videokaart een DVI-I of DVI-A aansluiting heeft. En naar mijn weten is een DVI-D aansluiting uitsluitend digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:25
Als het verloopje zelf een DVI-D aansluiting heeft maar geen actieve conversie doet naar VGA is het een foutief product. De passieve verloopjes horen een DVI-A aansluitng te hebben, daarmee passen ze niet op een DVI-D connector, maar wel op een DVI-I en DVI-A connector. De pinnen in het kruisje zijn zo gemaakt dat het alleen past als je het signaal ook daadwerkelijk kan gebruiken.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:16
Zo had ik laatst een DVI-I naar HDMI. Dat gaat dus niet passen in een DVI-D socket.
Dus dan trek je de nutteloze pinnen er gewoon uit met een tang, ze zijn toch niet aangesloten.

Spaar ze allemaal?
Afbeeldingslocatie: http://en.community.dell.com/cfs-file/__key/communityserver-discussions-components-files/3514/1588.DVI.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 08-11-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Nu online

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
OnTracK schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:13:
Als het verloopje zelf een DVI-D aansluiting heeft maar geen actieve conversie doet naar VGA is het een foutief product. De passieve verloopjes horen een DVI-A aansluitng te hebben, daarmee passen ze niet op een DVI-D connector, maar wel op een DVI-I en DVI-A connector. De pinnen in het kruisje zijn zo gemaakt dat het alleen past als je het signaal ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Precies is dus een beetje wat ik bevestigd wou hebben. Maar dan de grote vraag: Waarom zouden deze producten verkocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:25
Omdat mensen het kopen? Winst voor de producent.

Sloop hem eens open, waarschijnlijk zitten er helemaal geen draadjes die het intern aan elkaar verbinden. Scheelt weer een paar cent in productie. Dan kan ie ze goedkoper aanbieden dan de volgende chinese producent die wel de moeite doet om dingen aan elkaar te solderen. En waarschijnlijk waren de DVI-D connectoren die dag goedkoper dan de DVI-A in de chinese warenhuizen. Die Nederlanders kopen toch eerst de allergoedkoopste, zelfs op enkele centen af. Pas daarna kopen ze er nòg een die wel werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door OnTracK op 08-11-2016 11:48 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Noahlvb schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:38:
[...]

Precies is dus een beetje wat ik bevestigd wou hebben. Maar dan de grote vraag: Waarom zouden deze producten verkocht worden?
Heb je echt een DVI-D naar VGA verloopje? Staat het niet gewoon verkeerd op het product vermeld en is het niet gewoon een DVI-I naar VGA verloopje?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Nu online

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Nee ik heb het gecheckt het gaat echt om DVI-D omdat. Dit omdat rond de horizontale pin aan de zijkant 4 pinnen missen en zo als je kunt zien in de eerdere post om een dvi-d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Noahlvb schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:09:
Nee ik heb het gecheckt het gaat echt om DVI-D omdat. Dit omdat rond de horizontale pin aan de zijkant 4 pinnen missen en zo als je kunt zien in de eerdere post om een dvi-d
Of er is een apparaat met VGA aansluiting met digitaal signaal, maar door het missen van die pinnen bij de horizontale pin, weet je zeker dat dit geen analoog heeft (die 4 pinnetjes zijn juist het analoge signaal, de grote blok pinnen is het digitale single of dual link).

Edit, er zijn blijkbaar ooit digitaal-analoog converters geweest die analoge signaal over de digitale pinnen uitstuurde, zo'n verloop was dus nodig om bv een VGA monitor aan te sluiten. Of ze hebben er toen miljoenen van gemaakt en zie je ze nog steeds vandaag, of ze hebben bij de fabriek geen flauw idee wat ze produceren :P

[ Voor 22% gewijzigd door SinergyX op 08-11-2016 12:25 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Noahlvb schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:09:
Dan is het gewoon een typisch Chinees product welke niet kan werken, maar waar wel een markt voor is. Immers zolang je het product kunt verkopen en winst erop kan maken is dat voor veel van dat soort bedrijven goed genoeg. Je hebt ook bijvoorbeeld HDMI naar VGA verloopjes, doen ook niks maar er is wel vraag naar en dus worden ze gemaakt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:19
Passieve PS2 naar USB is ook een klassieker. Compatibele met een handvol apparaten maar een teleurstelling voor meeste kopers ;)
-The_Mask- schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:37:
Je hebt ook bijvoorbeeld HDMI naar VGA verloopjes, doen ook niks maar er is wel vraag naar en dus worden ze gemaakt.
De meeste HDMI naar VGA adapters werken prima. Zit gewoon een actief element (IC) in wat de conversie doet. Wel is het zo el cheapo dat het niet altijd werkt.

Wat betreft niet werkende DVI-D naar VGA verwacht ik iets als de passieve PS2 adapters: ooit gemaakt voor een paar randgevallen en op de markt gebleven wegens verwarring van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:59:

De meeste HDMI naar VGA adapters werken prima. Zit gewoon een actief element (IC) in wat de conversie doet. Wel is het zo el cheapo dat het niet altijd werkt.
Dat is een converter, ik had het over verloopjes. ;)

Afbeeldingslocatie: https://mlb-d2-p.mlstatic.com/cabo-adaptador-hdmi-para-vga-15-metros-506301-MLB20323225973_062015-F.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1EzNvKVXXXXbWXXXXq6xXFXXXZ/6FT-1-8M-font-b-HDMI-b-font-To-font-b-VGA-b-font-Cable-male.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41bKWpeN1aL._SX300_.jpg

Deze dingen bijvoorbeeld, al zijn dit kabels. Maar verloopjes zijn er ook.

[ Voor 42% gewijzigd door -The_Mask- op 08-11-2016 13:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als de pin-aansluiting wel is gedaan, 'werken' ze in de basis wel, maar niet waarvoor ze standaard zijn. Kan best dat er in de wereld apparaten zijn met een d-sub (DA-15) connector (wat wij standaard zetten aan VGA) die met een digitaal signaal werken. Afaik 1 van de eerste Apple apparaten had ook zo'n non-compatible 15 pin aansluiting, wat geen VGA was. Maarja, Apple en eigen pinlayout is niets nieuws :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:19
-The_Mask- schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:01:
[...]

Dat is een converter, ik had het over verloopjes. ;)

Deze dingen bijvoorbeeld, al zijn dit kabels. Maar verloopjes zijn er ook.
Maak er nou geen semantische discussie van. Bij die Chinesen is adapter, converter, etc. allemaal uitwisselbaar en zegt het weinig over de werking. Zelfs in het Nederlands of Engels is het niet eenduidig.

Hoe het eruit ziet zegt ook weinig want met een klein beetje electronica is zo'n 'kabel' er eentje die actieve conversie doet :P Zie bv HDMI-naar VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• POL_1953
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.electrostunt.nl/Files/10/153000/153542/ProductPhotos/MaxContent/537559054.jpg

Oude koe uit de sloot halen: de DVI-D 24+ 1 pins naar VGA passieve adapters werken als de videokaart DVI heeft en het ook ondersteund wat in 99,0 % van de gevallen ook gewoon zo is, dus deze zijn zeker zinvol.

in sommige gevallen zal het digitale signaal naar analoog signaal omzetting actief moeten gebeuren, helaas geven fabrikanten van videokaarten niet op of een bepaald merk en type dit nodig heeft. :(

[ Voor 50% gewijzigd door POL_1953 op 21-02-2020 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009

D4NG3R

kiwi

:)

POL_1953 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 01:16:
[Afbeelding]

Oude koe uit de sloot halen: de DVI-D 24+ 1 pins naar VGA passieve adapters werken als de videokaart DVI heeft en het ook ondersteund wat in 99,0 % van de gevallen ook gewoon zo is, dus deze zijn zeker zinvol.

in sommige gevallen zal het digitale signaal naar analoog signaal omzetting actief moeten gebeuren, helaas geven fabrikanten van videokaarten niet op of een bepaald merk en type dit nodig heeft. :(
DVI-D naar VGA kan sowieso al niet passief, het gaat daarbij om een DVI-I naar VGA adaptertje, en nee - er zijn nog bar weinig moderne videokaarten met een DVI-I poort.

AMD en Intel zijn in 2015 gestopt met analoge outputs, en Nvidia in 2016. Alle support hangt nu af van fabrikanten, en die bouwen eigenlijk alleen nog maar VGA ondersteuning in op de goedkopere moederborden. Ik kan zo geen mainstream videokaart meer noemen (zelfs in het aller laagste segment) van de laatste 4 jaar met een DVI-I (of VGA) poort.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• POL_1953
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
wel ik heb al een kleine 50 totaal verschillende merken en types videokaarten met DVI-D aansluiting (24+1 pins) getest met een monitor met VGA aansluiting en de door mij afgebeelde adapters werken daar toch echt prima mee hoor.

Dus DVI-D naar VGA passieve omzetting werkt wel degelijk.

Zoals gezegd een zeer klein percentage videokaarten heeft een Actieve DVI-D naar VGA adapter nodig.

Met hoeveel videokaarten met een DVI-D aansluiting heb jij dit getest?

Digitaal signaal naar analoog omzetting is erg simpel andersom is het een heel ander verhaal en is er altijd een actieve adapter nodig heeft de jarenlange ervaring geleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door POL_1953 op 21-02-2020 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:32

br00ky

Moderator Harde Waren
POL_1953 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 02:15:
wel ik heb al een kleine 50 totaal verschillende merken en types videokaarten met DVI-D aansluiting (24+1 pins) getest met een monitor met VGA aansluiting en de door mij afgebeelde adapters werken daar toch echt prima mee hoor.

Dus DVI-D naar VGA passieve omzetting werkt wel degelijk.
Nee, dat kan niet, zoals hierboven en op talloze plekken op het wijde web is te vinden. Mijn gok: het was geen DVI-D aansluiting.

Verder is dit topic ruim 3 jaar oud en laten we oude koeien in de sloot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.