De DLC, Deluxe en Premium generatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mede gamefanaten

Allereerst wil ik mijzelf aan jullie voorstellen en dat ik nieuw ben op Tweakers dus lees even tussen de onervarenheid als 'poster' door. Peter, 27 jaar oud, woonachtig in de regio Utrecht en fanatiek gamer!
Ik game al erg lang en tot een aantal jaar terug op de PC en sinds een kleine driekwart jaar kort ook op de XBOX one vanwege het feit dat de PS4 die ik had gekocht stuk ging en wat anders wilde proberen.

Ik ben opgegroeid met games als Duke Nukem 3D en DOOM Dit is natuurlijk buiten alle NINTENDO'S om en Super Mario's die elke gamer op zijn CV heeft staan.

Genoeg over mij hoop dat het gewaardeerd wordt dat ik een korte introductie hebt gemaakt, maar leek me terecht als 'Newbie'.

Ik wil vragen wat jullie ervan vinden dat je tegenwoordig niet meer zomaar een complete game koopt maar gedoemd bent tot het aanschaffen van 1 of meerdere DLC's, een Deluxe Edition, Premium account of een Season Pass!?

Persoonlijk vind ik dit echt een verschrikkelijke ontwikkeling. Begrijp me niet verkeerd ik vind dat er niets mis mee is om een goede game te blijven ontwikkelen en dat daar hier en daar een bijdrage voor wordt gevraagd. Ik wil met alle liefde meewerken aan een goede game, maar de laatste tijd lijkt het wel een nieuwe trend te worden om bijna twee keer je game te betalen om de volledige game te kunnen ervaren. Als ik dit dan even terugkoppel naar bijvoorbeeld een game als Battlefield 1 betaal je voor de standaard game in hard-copy zo'n 55 tot 60 euro. Om deze geweldige game 100% te kunnen ervaren wordt er van de gamers gevraagd een premium account aan te schaffen van nog eens ongeveer 45 euro gemiddeld. Ik persoonlijk vind dit een kwalijke zaak want hoe je het ook bekijkt als je gek bent op een game: "Betaal je het toch wel!"

Ik vraag me gewoon af wat er mis is met ouderwets geld neerleggen voor een game en daarna lekker genieten. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Groetjes een Newbie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:53
Het klopt allemaal wat je zegt, neemt niet weg dat dlc/bonus content/premium content/special editions verkopen als warme broodjes. De huidige 'jonge' generatie weet waarschijnlijk al niet beter dan dat games in hun huidige vorm worden aangeboden.

Slim van de ontwikkelaars/uitgevers, jammer voor ons als oudere garde die de tijd van gratis dlc nog hebben meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:36
Even een goed onderscheid: Premium, als in een betaald account ipv gratis: prima. Sommige gratis spellen moeten ook gefinancierd worden.

Deluxe edition van een game: prima. In mijn ogen houdt een deluxe edition in dat je vooral wat goodies (niet in game) erbij krijgt. Dat doet niemand kwaad. Ik heb thuis ook wat deluxe edities van spellen staan, vooral omdat ik de extra boeken / beeldjes etc leuk vond.

DLC, pay to win, season pass: Nee, geen fan van. Zeker niet in combinatie met de steeds stijgende prijzen van games. Ik koop DLC dan over het algemeen dan ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 08-11-2016 07:49 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Als het in de vorm is van content die uit de game is gelaten, nee. Als het echt goede DLC is, prima. Ik ben mij ervan bewust dat content ontwikkelen geld kost. Goed voorbeeld hiervan is natuurlijk the Witcher, deze DLC voegt echt toe en hier is ook duidelijk te zien dat er door de ontwikkelaar tijd in is gestoken.

Ik begrijp de aversie tegen map packs enzo, maar het is niet zo alsof de game niet zonder te gebruiken is. Als lijkt het wel alsof de game iets kaler wordt afgeleverd, je kan ermee wat je ermee kon toen je deze kocht. Daarnaast denk ik dat voor de meeste shooters tegenwoordig met alle DLC meer maps beschikbaar zijn dan "vroeger" toen een game compleet werd uitgebracht.

Dus tot op zekere hoogte heb ik er geen probleem mee, mits de orginele game compleet is en er ook echt moeite in de DLC is gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Persoonlijk krijg ik jeuk van mensen die microtransasctions kopen om te boosten of betere wapens te krijgen (betaal cheaten dus), waarom mensen betalen voor kosmitische spullen snap ik ook niet, maar dat moeten mensen zelf weten. Het ligt nog altijd bij de consument die beslist om deze dingetjes te kopen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah ik ben van dezelfde generatie en toch heb ik er niet ALTIJD een hekel aan. Het gaat soms wel eens goed.

Kijk, dat ze het geen expansion meer noemen zoals vroegah, prima. We doen tegenwoordig niet meer zo aan fysieke media, dus kleinere sneller opvolgende stukjes uitbreiding vind ik ook nog niet zo gek, in veel branches is continuous integration / delivery een ding geworden, dus waarom in entertainment software niet.

ECHTER: Episodes van games vind ik tot op heden echt totaal waardeloos. Of het nu point en click adventure games zijn full games zoals de laatste hitman die missie voor missie uit komen of dat het Early Access (ja, die schaar ik er ook onder), ik vind het maar niets. Bij C.I/D hoort immers ook dat bugs / innovatie en weet ik wat niet meer de hele zooi ophouden. Het is niet als een serie of een film; zet acteurs neer, speel scenes en produceren maar. Software ontwikkelen gaan in horten en stoten.

En daar moet je als eindgebruiker niet je game ervaring door laten verstoren. Opeens een maand langer wachten op die nieuwe afleveringen van je story driven game is funest.

DLC's, tja, men kent eigenlijk vooral de negatieve. Maar neem nu eens een game zoals Borderlands of beter nog deeltje 2.

De base game was overvol met gameplay en features. Het was af. De day-1 bonussen uit de limited editions waren compleet onzin / waardeloos, maar goed, geen dikke game changers. Eigenlijk absurd dat je het later erbij kon kopen eigenlijk. De eerste DLC uit de season pass was vervolgens lauw ontvangen. Ja, meer content, orgineel materiaal, schudde het gebruikelijke in de game op, maar was wat kort. De 3e DLC eigenlijk hetzelfde met minder verhaal. De 2e echter, diepte een hoop wat meer uit en had vooral bakken met humor, nieuwe (minimalistische) mechanieken in de game, etc. Men klaagde wel dat de tot dan toe geleverde 9 uur nieuwe gameplay als je er rechtlijning doorheen ging wat kort was. Maar persoonlijk vond ik dat je toch voor die €25 al een redelijke expansion te pakken had, zeg maar net als vroeger. En toen kwam DLC 4, ook nog in dezelfde bundel. Humor, langer van duur, meer nieuwe goodies, bad guys, goed geschreven. Heerlijk dus. Al met al een prima Season Pass met redelijke tussenpauzes tussen de 4 delen.

Daarna ontspoorde het een beetje, €10 voor een 5e speelbare karakter, nog eens 5 kleine DLCtjes, die eigenlijk maar een uur per stuk duren en boven alles veelste duur waren als je ze niet vooraf in een bundle kocht. En toen nog eens een moeilijkheidsgraad erbij tegen betaling en andere content-recycling tegen betaling. Neen bedankt! Ze hebben eigenlijk het hele spectrum goed én slecht aan uitbreidingen, DLC's, cosmetische premiums etc in één game gepropt. Oh maar ook de gratis DLC, de uitbreiding van het geheel waar je niets voor hoeft neer te tellen.

Eigenlijk is het enige probleem dat ik ermee heb gehad dat je alles VOORAF moet betalen.

De al eerder genoemde Witcher DLC's maar daar wil ik ook nog wel de Dark Souls DLC's aan toevoegen zijn ook voorbeelden van complete expansions van welleer, die werkelijk iets nieuws doen met de game waar je van houd. Niet simpelweg meer van hetzelfde, maar meer van hetzelfde met extra uitdaging, dingen die de basis game veranderen etc etc.

==

Ook SAAS-achtige game oplossingen vind ik niet per definitie een probleem. Het lijkt echter alleen super moeilijk voor uitgevers om het op een winstgevende én voor de spelers acceptabele manier te doen. Mensen willen géén maandelijkse service contracten.

Het neigt veelal snel naar pay-2-win, betalen voor mechanisch comfort in een game (extra opslag, slots, auto-functies etc) en natuurlijk de veel vervelendere pay-for-time (stamina, limieten, xp-boosts, instant-levering etc). In veel gevallen worden allerlei arbitraire regels door te betalen verbroken en zitten er beperkingen in die eigenlijk nergens anders toe dienen. En dan de game zo opzetten dat mensen getriggerd raken geld uit te geven. Verderfelijke praktijken naar mijn mening.

==

En dan is er nog in essentie gratis games, alle features beschikbaar, waar je cosmetische items kan bemachtigen met (voornamelijk) geld. Prima. Zo kan je fans de kans bieden een donatie te doen, zonder dwingend erin te worden. Ook hier verliezen mensen zich in, maar als het betekend dat zo een deel van de spelersbasis nieuwe content voor allen kunnen bekostigen, is er eigenlijk ook weinig kwaad over te spreken.

==

En zo zijn er games van €0 waar ik na honderden uren spelen vrijwillig €30 heb gedoneerd voor extra stuff d.m.v. microtransacties. (PoE, MH2015 etc)
Of games die ik eigenlijk 2 maal heb aangeschaft, waar de DLC echt wat toevoegde; neem Dark Souls 2- totaal €67, maar ook 180 uurtjes mee zoet geweest.
Terwijl een knaller als Doom 2016 voor €35 uiteindelijk maar 20 uur gespeeld is. Geen spijt van, maar zo zie ik dat er het klassieke model niet altijd meer waar voor je geld betekend als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superkanjo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 07:48:
Als het in de vorm is van content die uit de game is gelaten, nee. Als het echt goede DLC is, prima. Ik ben mij ervan bewust dat content ontwikkelen geld kost. Goed voorbeeld hiervan is natuurlijk the Witcher, deze DLC voegt echt toe en hier is ook duidelijk te zien dat er door de ontwikkelaar tijd in is gestoken.

Ik begrijp de aversie tegen map packs enzo, maar het is niet zo alsof de game niet zonder te gebruiken is. Als lijkt het wel alsof de game iets kaler wordt afgeleverd, je kan ermee wat je ermee kon toen je deze kocht. Daarnaast denk ik dat voor de meeste shooters tegenwoordig met alle DLC meer maps beschikbaar zijn dan "vroeger" toen een game compleet werd uitgebracht.

Dus tot op zekere hoogte heb ik er geen probleem mee, mits de orginele game compleet is en er ook echt moeite in de DLC is gestoken.
Ik kan me hier in vinden, met de aanvulling dat mappacks een community versplinteren. Er is immers slechts een deel van de gamers die de Season Pass of losse DLC aanschaft. Dit heeft tot het gevolg dat je de nieuwe mappacks het beste kunt spelen, wanneer ze net uit zijn. Kort na de release zal het namelijk lastiger zijn om de map in al haar glorie te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Ik ben dankzij mijn backlog overgegaan op het vrijwel alleen kopen van de Deluxe, GOTY, Premium of Complete versies tijdens sales. Voorbeelden te over. Tropico-serie, Total War serie, Skyrim, etc. Die hebben rustig 10-20 DLC per spel. Die ga je toch niet allemaal los zitten kopen? Nu heb ik bij bv Cities Skylines wel het spel in een sale gekocht terwijl die halverwege de DLC-cyclus zit. Maar dat is dan ook een zeer uitgebreid spel waarbij je je zonder DLC ook prima kan vermaken zonder het te missen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45
De enige season pass die ik ooit heb gekocht - en meteen de laatste - was die van Fallout 4 toen ie nog redelijk geprijsd was en ze aankondigden dat ze die prijs gingen opvoeren. Pre-orderen doe ik sowieso niet. Day one purchases zijn sterk afhankelijk van het vertrouwen in de studio en de beschikbaarheid van pre-launch reviews. Bethesda staat wegens het actief tegengaan van pre-launch reviews op dit moment helemaal bovenaan mijn shit list. Waar ik echt niet tegen kan zijn micro-transactions in "AAA" of in ieder geval full-price games. Dat is echt zo'n schandalig concept. Ik kan er niet bij dat mensen dat business model faciliteren. Ik ben geen mobile gamer, maar daar is het natuurlijk helemaal uit de klauw aan't lopen. Zie bijvoorbeeld: YouTube: DC Legends IS A RIP-OFF! Angry Rant!
Dit kan toch niet? Wie trapt hier in vredesnaam in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Kwistnix schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:18:
Dit kan toch niet? Wie trapt hier in vredesnaam in?
Heel simpel, "wij" als consumenten trappen daarin, omdat er zoveel geld in omgaat is het lucratief. Zakelijk gezien heel slim natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-08 17:46

Franko P.

Hit it.

Superkanjo schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:46:
[...]

Heel simpel, "wij" als consumenten trappen daarin, omdat er zoveel geld in omgaat is het lucratief. Zakelijk gezien heel slim natuurlijk.
Je kan natuurlijk gewoon stemmen met je portemonnee.
Ik ben het ook niet eens met bovenstaande voorbeelden, daarom koop ik het ook niet.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Pagina: 1