Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Als eerste stel ik mij even voor:
Ik ben Joost, 17 jaar oud en zit nu in de examenklas 5 havo.
Oorspronkelijk kom ik van het Gymnasium af, ben daarna afgezakt naar havo en ben in 3 havo blijven zitten.

Je zou dus kunnen stellen dat ik het heb 'verknald', dit mede door gaming en gerelateerde zaken.

Maar goed, gebeurd is gebeurd, ik kan alleen nog aan mijn toekomst werken...
Met mijn toekomst ben ik bezig, na havo ga ik naar het vwo en haal ik als het goed is daar ook mijn vwo-diploma.

Echter heb ik problemen met mijn discipline en orde, die heb ik nagenoeg niet. Zelf denk ik dat het door het gamen komt.

Nu wil ik dit dus verbeteren, want, het zal mij grote voordelen brengen met het werken aan school en verder in het algemeen. Echtee vind ik het moeilijk mij tot dingen te zetten en dus discipline te leren.

Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie misschien tips voor het verbeteren van mijn discipline?

Het zou erg gewaardeerd worden.

Vriendelijke groet, Joost

Alle reacties

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Zomaar even een gokje: Je hebt op de basisschool nooit hard hoeven werken, je brugklasjaar was gemengd en met twee vingers in je neus ging je over naar het volgende jaar, je huiswerk kreeg je in de les af, incidenteel dat je even om kwart over 8 's ochtends op school nog een paar sommen moest aframmelen. Als jij een uur aan je huiswerk zat in de week was dat veel te noemen, leerwerk nam je 2x door en dan haalde je een voldoende maar voor de talen compenseerde je dat wel weer met een lees of luistertoets. Plannen vind je moeilijk.

Klopt dat? Zo ja, join the club. Goed, ik ben dan niet op gymnasium begonnen, alhoewel ik dit advies wel mee kreeg van de basisschool, maar op HAVO/VWO (mijn school deed niet anders, net als de andere scholen in de omgeving hier), 2 H/V, 3V, 4H, 5H.

Dan heb je waarschijnlijk ook hetzelfde als waar ik altijd last van heb: Ik heb mijzelf nooit hoeven leren te studeren. Alles wat stom en saai was, was zo af. Veel tijd voor dingen die je leuk vindt, in jouw geval dus gamen. Nog steeds herkenbaar? Mooi. Je bent een stap verder dan ik was des tijds, je hebt je eigen probleem in ieder geval onderkent. Het gebrek aan discipline komt, naar mijn mening, niet door het gamen. Het gamen komt door een gebrek aan uitdaging, je had er veel tijd voor. Daardoor heb je nooit lang hoeven werken aan dingen die niet leuk zijn. En heb je voor dingen die je niet leuk vindt, de spanningsboog van een garnaal.

Verknald is een groot woord. Je bent 17, de wereld ligt nog voor je. Ik heb 2 jaar weggegooid in mijn eerste studie (want op dezelfde voet doorgaan bleek toch niet zo goed te gaan als dat op de HAVO ging) en daarna nog anderhalf jaar vertraging opgelopen in mijn tweede studie.

Wat bij mij op de middelbare geholpen heeft, althans, met de talen, was een moeder die mij achter mijn reet aan zat. Om xx:yy ken je je Frans, dat is over een half uur. Dat stampen, met strakke, concrete deadlines, heeft voor mij gewerkt. En nog steeds. En dan jezelf belonen. Als ik over een half uur het eerste deel van mijn Frans kan, mag ik een kwartiertje gamen. En dan een kookwekker erbij die op een kwartier staat en na dat kwartier weer door. Des noods je ouders vragen om je te overhoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 01:01:
Wat bij mij op de middelbare geholpen heeft, althans, met de talen, was een moeder die mij achter mijn reet aan zat. Om xx:yy ken je je Frans, dat is over een half uur. Dat stampen, met strakke, concrete deadlines, heeft voor mij gewerkt. En nog steeds. En dan jezelf belonen. Als ik over een half uur het eerste deel van mijn Frans kan, mag ik een kwartiertje gamen. En dan een kookwekker erbij die op een kwartier staat en na dat kwartier weer door. Des noods je ouders vragen om je te overhoren.
Vooral dit, alhoewel ik de ratio werken:belonen iets lager zou maken. Ik werk (nu nog steeds) 1u15 min heel geconcentreerd en dan 15 min pauze, effe hoofd leegmaken. (eigenlijk puur uit gewoonte)
Het moeilijke bij die pauze vond ik meestal het stoppen met gamen, zeker in shooter-spelletjes. Probeer om games te spelen waarin je duidelijk een periode kan aflijnen (bijvoorbeeld fifa ofzo, je speelt 1 wedstrijdje en dan gedaan, terug achter je bureau).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:07

g0tanks

Moderator CSA
Pizza_Boom schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 01:01:
Zomaar even een gokje: Je hebt op de basisschool nooit hard hoeven werken, je brugklasjaar was gemengd en met twee vingers in je neus ging je over naar het volgende jaar, je huiswerk kreeg je in de les af, incidenteel dat je even om kwart over 8 's ochtends op school nog een paar sommen moest aframmelen. Als jij een uur aan je huiswerk zat in de week was dat veel te noemen, leerwerk nam je 2x door en dan haalde je een voldoende maar voor de talen compenseerde je dat wel weer met een lees of luistertoets. Plannen vind je moeilijk.
Dat is wel een erg grote aanname. Ik vind het niet echt logisch dat je van gymnasium naar havo gaat, als het leren zo makkelijk afgaat als jij stelt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:12
Waarom game je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 00:22:
Dag tweakers,
Als eerste stel ik mij even voor:
Ik ben Joost, 17 jaar oud en zit nu in de examenklas 5 havo.
Oorspronkelijk kom ik van het Gymnasium af, ben daarna afgezakt naar havo en ben in 3 havo blijven zitten.
Soms zit het mee, soms zit het tegen. De ene persoon is wat serieuzer dan de andere op die leeftijd. Nog geen zorgen maken. Waarschijnlijk heb je in het verleden zaken heel eenvoudig voor elkaar gekregen en heb je nu meer tijd nodig dan vroeger met leren.
Je zou dus kunnen stellen dat ik het heb 'verknald', dit mede door gaming en gerelateerde zaken.
Je hebt het pas verknalt als je er niks mee doet. Je hebt het besef, dat is al de helft van het probleem weg gemanaged. Nog geen zorgen, je bent pas 17, je hebt laat- en vroegbloeiers. Verknalt is als je 30 bent zonder opleiding en baan. Je hebt tijd zat nog.
Maar goed, gebeurd is gebeurd, ik kan alleen nog aan mijn toekomst werken...
Met mijn toekomst ben ik bezig, na havo ga ik naar het vwo en haal ik als het goed is daar ook mijn vwo-diploma.
Top! Dit zegt genoeg, zeker als je er zelf achter staat. Dan gaat het vanzelf eenvoudiger.
Echter heb ik problemen met mijn discipline en orde, die heb ik nagenoeg niet. Zelf denk ik dat het door het gamen komt.
Gamen is maar een klein onderdeeltje. Jouw probleem zit hem in concentratie. Discipline is heb je of heb je niet, wat mensen ook zeggen. Je kan het niet aan leren, maar je kan wel jezelf helpen. Bijvoorbeeld, PC/Console uit de studeer/slaapkamer weg (hielp bij mij, alleen was dat niet PC maar mijn electro spullen). Je ouders vragen of ze je willen overhoren, willen helpen zodat je een stok achter de deur hebt.
Nu wil ik dit dus verbeteren, want, het zal mij grote voordelen brengen met het werken aan school en verder in het algemeen. Echtee vind ik het moeilijk mij tot dingen te zetten en dus discipline te leren.
Ben jij overtuigd van die voordelen, of is jou dat verteld? Maar, het heeft voordelen, kans dat iemand succesvol is zonder opleiding in het verdere leven is heel erg gering, 10 mensen op de 16.000.000 die het wel zijn zegt genoeg hoe groot die kans is :)
Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie misschien tips voor het verbeteren van mijn discipline?
Het zou erg gewaardeerd worden.
  • Geloven in je doel;
  • Een reeel doel stellen waarvan je weet dat je dat kan halen en dan steeds een volgend doel op de horizon;
  • Game PC/Console uit de buurt houden;
  • Eerlijk tegen jezelf;
  • Jezelf uitdagen met onderdelen van je opleiding(en) waardoor gamen niet meer nodig is;
  • Nee durven zeggen tegen vrienden en jezelf.
Met zo een afsluiting zit het wel goed, heb vertrouwen :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 00:22:

Het is goed dat je herkent dat er een probleem is en dit wil oplossen. Maar let erop dat dit meer moet zijn dan je initiële schrikreactie op blijven zitten. Niet dat je naarmate het jaar vordert weer in je oude gedrag terugvalt.

Discipline is iets wat je moet leren, maar ook deels uit jezelf komt. Je zal denk ik je ouders in elk geval om hulp moeten vragen zodat zij als stok achter de deur dienen dat jij al je huiswerk maakt en goed leert voor je examens/tentamens. Misschien dat je school ook aan huiswerkbegeleiding doet. Dan kan je daar je huiswerk maken en leren in een omgeving die misschien minder afleiding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:06
Aannames aanames en nog meer aannames lees ik hier boven. Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat je een gevolg duidelijk hebt voor jezelf. Dat gevolg is dat je studieresultaten niet geweldig zijn terwijl je weet dat je het wel beter kan. De directe oorzaak heb je ook en dat is een slecht concentratievermogen. Je noemt ook het feit nog dat je veel gamed maar je kan niet met zekerheid zeggen of dat een oorzaak is.
Edit: gotsamme nou doe ik het ook. Concentratievermogen en gamen zijn beide vermoedens. Dat kun je op dit moment onmogelijk nog met zekerheid zeggen.

Nu kan ik je wel doodgooien met mijn eigen ervaringen (die heb ik ook op dit vlak) zoals veel mensen doen, daar schiet je echter weinig mee op. Jij bent niet dezelfde persoon en je zal zelf uit moeten vogelen waar jou onderliggende oorzaak zit. Gamen is, verwacht ik, ook een gevolg van iets anders. Je hebt (waarschijnlijk) een psychologisch probleem, dat klinkt heel ernstig maar het is waarschijnlijk dat dit een probleem is dat zich tussen je oren afspeelt.

Ik zou dit gewoon met je huisarts bespreken, open en eerlijk. Je probleem, wat je denkt dat de oorzaken zijn en dat je hier graag aan wil werken. Bedenk dat jij jezelf het beste kent. Een arts/psycholoog of wie dan ook kan je helpen door ergens open in te gaan. Het nadeel van jezelf kennen is namelijk dat je altijd tot dezelfde conclusies komt terwijl die niet persé hoeven te kloppen.

Met andere woorden klop aan bij professionele hulp. Je kan dit beter nu goed aanpakken dan alleen met wat advies op een forum wat verder aan te modderen. Op een chat dit soort problemen goed analyseren en een oplossing bieden is onmogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Craven op 08-11-2016 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:55
Craven schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 07:29:
Aannames aanames en nog meer aannames lees ik hier boven. Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat je een gevolg duidelijk hebt voor jezelf. Dat gevolg is dat je studieresultaten niet geweldig zijn terwijl je weet dat je het wel beter kan. De directe oorzaak heb je ook en dat is een slecht concentratievermogen. Je noemt ook het feit nog dat je veel gamed maar je kan niet met zekerheid zeggen of dat een oorzaak is.

Nu kan ik je wel doodgooien met mijn eigen ervaringen zoals veel mensen doen, daar schiet je echter weinig mee op. Jij bent niet dezelfde persoon en je zal zelf uit moeten vogelen waar jou onderliggende oorzaak zit. Gamen is, verwacht ik, ook een gevolg van iets anders. Je hebt een (waarschijnlijk) psychologisch probleem, dat klinkt heel ernstig maar het is waarschijnlijk dat dit een probleem is dat zich tussen je oren afspeelt.
TS vraagt echter om tips uit persoonlijke ervaringen om zijn discipline te verhogen. Verder denk ik dat een psychologisch probleem wat zwaar klinkt voor waar TS nu last van heeft. Ik herken hierin mezelf en een paar vrienden van me van op de middelbare school. Hier zijn vrijwel al m'n vrienden een jaar blijven zitten door een gebrek aan discipline (gamen was te aantrekkelijk). Een van hen mocht uiteindelijk zelfs niet meer verder.
Ik zou dit gewoon met je huisarts bespreken, open en eerlijk. Je probleem, wat je denkt dat de oorzaken zijn en dat je hier graag aan wil werken. Bedenk dat jij jezelf het beste kent. Een arts/psycholoog of wie dan ook kan je helpen door ergens open in te gaan. Het nadeel van jezelf kennen is namelijk dat je altijd tot dezelfde conclusies komt terwijl die niet persé hoeven te kloppen.

Met andere woorden klop aan bij professionele hulp. Je kan dit beter nu goed aanpakken dan alleen met wat advies op een forum wat verder aan te modderen. Op een chat dit soort problemen goed analyseren en een oplossing bieden is onmogelijk.
Om dan ook gelijk aan te raden professionele hulp te zoeken lijkt me op dit moment nog een stap te ver. Het klopt dat een dergelijk probleem meestal tussen de oren zit, maar met de juist motivatie en hulp van bijvoorbeeld ouders of vrienden is het vaak wel mogelijk om het roer (op z'n minst iets) om te gooien.

Zoals men hierboven al aangeeft helpt het om een strakke planning te maken en je daaraan te houden. Beloon jezelf achteraf en laat jezelf controleren door bijvoorbeeld je ouders. Voor mijn eigen eindexamen heb ik zelf bijvoorbeeld het schema aangehouden waarbij ik van 9:00 tot 12:00 leerde, dan ging lunchen en dan de middag vrij had om "leuke" dingen te doen. Het helpt hierbij trouwens wel als je in een andere ruimte gaat zitten dan die waar je pc/console staat, om de verleiding te weerstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
Ha Joost, het lijkt er eerder op dat je prima zit op de havo en dus niks hebt verknald. Als je het niet aan kunt om je 100% in te zetten en daardoor vwo niet haalt, dan ga je het wo ook niet succesvol afronden. Sterker nog, het hbo is dan voor velen ook al lastig.

Dit jaar heb je de kans om te kijken of de deadline aka eindexamen genoeg reden is om je wel in te spannen. Je zal moeten laten zien dat je wel de tijd kan maken om te leren, dat je wel afspraken met je zelf kunt maken en je zelf er ook aan houdt.

Als tip wil ik meegeven: Ga sporten en dan het liefst hardlopen of fietsen, dus 'saaie' sporten die pas leuk worden bij het vol kunnen houden. Doe dit samen met anderen, er zijn zat hardloopgroepen te vinden op internet/in de buurt. Hou dit vol, doe mee en leer te volharden in wat je doet. Neem dit mee met je opleiding en laat de hele wereld zien dat jij het inderdaad hebt verknald door van vwo naar havo te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
g0tanks schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 01:09:
[...]

Dat is wel een erg grote aanname. Ik vind het niet echt logisch dat je van gymnasium naar havo gaat, als het leren zo makkelijk afgaat als jij stelt.
Het leren gaat niet makkelijk, maar het vermogen om stof eigen te maken en kennis op te nemen is erg groot. Alleen de discipline om dat ook daadwerkelijk voor langere tijd te doen met onderwerpen die je niet interesseren, ontbreekt volledig. Been there, done that. Ik heb hetzelfde gehad. Ik heb nooit hoeven werken, nooit gas hoeven geven. In 3VWO had ik 2x een 4 en 3x een 5, terwijl ik gemiddeld nog een 7 of 8 stond op het A-cluster (B-cluster is gym, handarbeid, muziek, CKV en dat soort ongein, A-cluster de nuttige vakken). Voor scheikunde, natuurkunde, economie e.d. haalde ik gewoon 8en en 9ens, maar mijn talen vond ik niet leuk dus liet ik verslappen, etc.

In mijn examenjaar, om maar wat te noemen, heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan. Tijdens de centraal schriftelijks heb ik, op wiskunde na, geen boek open gehad. Ik maakte een examen op school, ging naar huis, gooide de computer aan en ging door met waar ik de vorige avond/ochtend gebleven was. Totdat 's avonds het modem eruit getrokken werd door mijn ouders. En dan kwam ik op school, de tijd wist ik nog net, maar het is mij meermaals gebeurt dat ik dacht dat we wat anders hadden dan dat wij daadwerkelijk hadden.

Het is voor velen moeilijk voor te stellen, maar als jij iets moest leren, ging je waarschijnlijk gewoon een paar uur zitten stampen. Ik was een kwartier aan het leren en dan: "hee, een bromvlieg, interessant." Spanningsboog van een garnaal, ten minste, bij vakken die mij niet zo zeer interesseerden. Mijn boeken voor natuurkunde of geschiedenis had ik na enkele weken schooljaar al helemaal doorgelezen, omdat ik dat wel boeiend vond. Economie (vrije deel) was ook zo'n vak waar ik, tot grote frustratie van mijn klasgenoten, niets deed en continue 8en scoorde, ik vond het boeiend en las het een keertje, maakte in de les enkele sommen en dat was genoeg om de stof op te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjmen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06-2024
Hey Joost,

Twee tips: gebruik het woord 'verknald' niet meer. Als je iets een bepaalde naam geeft ga je het geloven en wordt het moeilijker om er overheen te komen. Zelfde met: 'ik ben slecht in...' Het is misschien wel zo, maar het helpt je niet. Tweede tip is van meer praktische aard. Google eens op 'pomodori techniek'. Praktische manier om wat makkelijker aan de slag te gaan en blijven.

Succes,
Tijmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 20:44
mathelicious schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:10:
Ha Joost, het lijkt er eerder op dat je prima zit op de havo en dus niks hebt verknald. Als je het niet aan kunt om je 100% in te zetten en daardoor vwo niet haalt, dan ga je het wo ook niet succesvol afronden. Sterker nog, het hbo is dan voor velen ook al lastig.
Dat is niet waar. Heel veel jongens (waaronder ondergetekende en TS) zijn op die leeftijd gewoon met andere dingen bezig. Dat je voor je 18e nog niet gedisciplineerd bent wil niet zeggen dat dat niet later komt. Bij de een ontwikkelt dat wat eerder dan bij de ander.

Zelf ben ik ook begonnen om het Gymnasium en afgezakt tot de HAVO omdat ik simpelweg niets deed aan school. Ik kwam net vaak genoeg opdagen om niet in grote problemen te komen, maar dat was het dan ook wel. Gelukkig niet blijven zitten op de HAVO. Daarna op dezelfde manier het HBO gedaan en pas in het 4e jaar zag ik het licht. Bij mij kwam dat omdat ik mijn huidige vrouw leerde kennen en die was wel gedisciplineerd. Ik liet me niet gebeuren dat ze verder kwam dan ik, daar was ik te competitief en te "stoer" voor, of misschien was ik wel gewoon getemd. O-) Daarna nog 2 universitaire studies afgemaakt in 3 jaar.

Lang verhaal kort gemaakt, prestaties op de middelbare school zeggen lang niet alles en TS in jong genoeg om het te herstellen. Het begint gewoon bij motivatie, de TS moet zelf uitvinden waar hij dat vandaan kan halen. Als je echt verslaafd bent kan je daar hulp voor zoeken.

Ik heb trouwens vrienden met dezelfde capaciteiten als ik, die dezelfde instelling hadden als ik die zich niet hebben kunnen herpakken. Het komt niet vanzelf zelfs als je goed kan leren, je moet het uiteindelijk wel zelf doen.

Ik zou overigens persoonlijk wel voor de HBO route kiezen ipv VWO, volgens mij is het sneller om je P op het HBO te halen en zo naar de universiteit te gaan, je hebt dan altijd nog de keuze om eerst het HBO af te maken en je bent al bezig met een zelfgekozen vakgebied wat wellicht meer stimuleert (verschrikkelijk vond ik het om vreemde talen te leren op de middelbare school, maar tijdens mij studie leerde ik voor de lol). Het risico is dat er sommige bedrijven zijn die kijken naar een VWO diploma, maar anderen waarderen het juist weer dat je een doorzetter bent gebleken en wellicht een wat meer praktische instelling hebt als je via het HBO komt.

offtopic:
Fun fact: een 3 voor godsdienst in de derde klas bezegelde mijn lot op het VWO.
.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 08-11-2016 09:11 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Eigenlijk is het heel simpel: Als het jezelf niet lukt een schop onder je kont te geven, moet je het vragen of iemand anders dat voor je kan doen ;)

Plus de meeste tips die hierboven vermeld staan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ph4ge schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:57:
[...]

*heel verhaal*

offtopic:
Fun fact: een 3 voor godsdienst in de derde klas bezegelde mijn lot op het VWO.
.
Het is een gotspe! >:) >:)

Verder komt jouw verhaal in grote lijnen wel overeen met het mijne. Weinig gedaan, weinig hoeven doen om met minimale inspanning het maximale effort te halen, over gaan. En pas laat wakker worden. Heb jij ook vaak te horen gekregen dat je je mond moest houden om anderen ook een kans te geven het antwoord te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[b]phpn3rd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 07:41:
Om dan ook gelijk aan te raden professionele hulp te zoeken lijkt me op dit moment nog een stap te ver. Het klopt dat een dergelijk probleem meestal tussen de oren zit, maar met de juist motivatie en hulp van bijvoorbeeld ouders of vrienden is het vaak wel mogelijk om het roer (op z'n minst iets) om te gooien.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een paar jaar als docent in het hoger onderwijs gewerkt en ben daarbij wel een aantal studenten met gelijkaardige problemen tegengekomen. We hadden vrij goede studentenvoorzieningen en die hebben me geleerd dat er twee soorten studenten zijn met faalangst: de groep die zich te pletter werkt en uiteindelijk verdrinkt in de details om toch maar zeker niets niet te kennen (dat zijn blijkbaar de makkelijkste studenten om te helpen), en de groep die alles doet om maar niet aan het studeren te beginnen met ergens ver weg in hun hoofd (en vaak duurt het wel even eer dat inzicht er is) dat als ze dan falen, het niet is omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze niks gedaan hebben (en het dus niet ligt aan het feit dat ze "dom" zijn). Dat is (volgens de psychologen van de studentenvoorzieningen) de lastigste groep. Het probleem is dat de oorzaak van je uitstellen/andere dingen doen maar zelden een "gebrek aan discipline" is, maar dat er meestal veel meer meespeelt. Er bestaan best wel efficiënte oplossingen, vaak in groep, om dat aan te pakken. Ik zeg niet dat het dan ineens allemaal vanzelf gaat, maar het maakt het een heel stuk makkelijker met veel meer kans op succes omdat je leert zien waarom je op zo'n moment ontsnapt aan wat je zou "moeten" doen.

Ik zou absoluut aanraden om een psycholoog of studentenbegeleider te zoeken die hier ervaring mee heeft. Er zijn honderden andere dingen die je aan professionals uitbesteed omdat ze te lastig zijn om volledig zelf te doen, dus waarom zou je dat hier niet doen. Ik ben absoluut niet op de hoogte van de organisatie van studentenondersteuning in Nederland, maar misschien kan dat via je school of misschien kunnen ze je daar naar iemand doorverwijzen. Anders kan informeren bij studentendiensten van het lokale hoger onderwijs ook helpen omdat dergelijke problemen daar door meer leerstof en meer vrijheid acuter aan de oppervlakte komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Stap 1 heb je gezet: je hebt erkend dat je een probleem hebt.

Dus als de PC/game console te veel trekt: lever je toetsenbord / controller in bij je ouders. Als je vind dat je voldoende gestudeerd hebt vraag je 'm terug. Maar spreek dan een minimale tijd af, dus minimaal 1 uur studeren (met aantoonbaar resultaat, niet een uur plafond staren)

Als dat problematisch is, dan is het wellicht handig om te vragen aan je huisarts of je niet een groter probleem hebt: een verslaving.

Maar op basis van je topicstart is dat lastig in te schatten. Maar loop anders eens zo'n lijstje door waarin de signalen staan genoemd. Of vraag je ouders hier ook eens naar te kijken.
http://www.boumanggz.nl/f...symptomen/gameverslaving/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 17:04
OT: Je kunt natuurlijk ook het leger in. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Clavis op 08-11-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 09:46
Uit alles hierboven kun je stellen dat het 'probleem' van weinig discipline erg herkenbaar is. Volgens mij is intrinsieke motivatie ook een van de lastigste dingen die er zijn, of althans, zo ervaar ik dat.

Uiteraard kan het zo zijn dat te veel gamen een gevolg is van allerlei onderliggende problemen. Misschien situatie thuis, misschien situatie in je sociale kringen, misschien.. Mocht je dat vermoeden is professionele hulp geen gek idee.
Maarrr, ik denk dat het een vrij normale gang van zaken is om je weinig voor school te interesseren. Maar vooral voor andere dingen, dat had ik ook. Kom op, je bent 17. Zo gek is het niet dat je gamen leuk vind, of dat je liever iets anders met je leven wilt doen. Het is ook niet zo gek dat langetermijn doelen (zoals goede baan) niet zo zwaar wegen als andere dingen, dat is immers volop in ontwikkeling. Je zit nu juist in een periode dat je ontdekt wat er voor jou toe doet. Mocht het zo zijn, neem het je jezelf in ieder geval niet kwalijk.

Desalniettemin heb je wel een soort balans nodig. Blijkbaar heb je ergens wel de motivatie om je school te doen. Anders zou het je niet zo dwars zitten denk ik. Wat mij hielp om toch mijn school netjes af te maken was de gedachte: omdat ik het kan. Omdat jij het kan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Stel heldere doelen. Maak eens een overzicht van alle proefwerken en schriftelijke overhoringenexamens het komend kwartaal of half jaar. Bedenk vervolgens wat je moet doen om voor al die testen minimaal een 8 te halen. Doe dat en lever het plan ook in bij je ouders die dagelijks vragen hoe het er mee staat.

Eenmaal op VWO is het mogelijk iets makkelijker omdat de feedback loop (resultaten!) korter is.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Een feest van herkenning hier; kunnen we hier niet een aparte club van maken ofzo? Ik scoor ook altijd zwaar onvoldoende op intrinsieke motivatie. Ik gok zo dat je juist een gouden combinatie hebt van praktisch, oplossingsgericht denken met een bovengemiddeld IQ. Misschien wel waar bovengemiddeld veel Tweakers "last" van hebben. Ik zou eigenlijk meer aanhalingstekens moeten gebruiken, want Tweakers vind je denk ik terug in het bovengemiddelde segment van deze samenleving.
Maar lastig is het wel. Om redenen wou ik blijven zitten op de HAVO, maar zelfs zonder te leren was dat niet mogelijk. Op 't HBO ga je dan wel onderuit, in het 2e jaar ofzo. Maar ook daar kom je met gemak weer bovenop, als je maar een motivator hebt.
Dat kan werk zijn (baanbelofte als je na 4 jaar klaar bent), geld (langer studeren is duur), een vriendin (trouwplannen tegen die tijd misschien wel).
Tot die tijd: de meeste scholen bieden huiswerkbegeleiding aan. Dan heb je in elk geval niet de afleiding van het gamen. Want een kwartier leren en dan een half uur gamen? Het werkt wel hoor, maar uiteindelijk game je dan nog tot diep in de nacht nadat je je huiswerk af hebt. Dus gewoon zorgen dat thuis zijn gelijk staat aan vrij zijn. Op die manier is het makkelijker om dingen te plannen i.p.v. de hele tijd afgeleid te worden door gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
wellicht meer een oplossing out of the box.
als je in de begin jaren van je studie zo gemakkelijk door de stof heen ging is het misschien iets om je ergens in een bepaalde techniek te verdiepen. Heb je een sterke associatie met ict kun je wellicht wat programmeertalen eigen maken. Oftewel jezelf uitdagen. De nut en noodzaak om dan te gamen zal wellicht ook wat naar achteren gaan.

Dit gecombineerd met een wat strakkere lijn vanuit je ouders zal je wellicht kunnen helpen. De kennis en kunde die je nu op doet en later wilt gebruiken kan zeer waardevol zijn bij vervolgstudies in de richting waar je interesses liggen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:32
Mijn insteek:

Het toverwoord van discipline is "regelmaat". Als je vaste patronen volgt, herstel: jezelf dwingt vaste patronen te volgen, dan slijten ze in, en wordt het een gewoonte. Sommige zaken slijten snel in, sommige duren maanden of zelfs jaren.

Maak een planning, en houd je daaraan. WAT ER OOK GEBEURT!
Klinkt simpel, maar is zo ongeveer het moeilijkste wat ik ooit heb moeten leren.
En dan bedoel ik niet een globale planning, maar het volledig blokken van je agenda voor een hele week. Slapen, gamen, sporten, huiswerk, school, stappen, "lege tijd"... Je plant je agenda 24/7 vol, echt alle uren op een dag.
Daarna ga je je eraan houden... iemand wil stappen en jij bent vergeten het in te plannen? vette pech.. gaat niet door. Had je maar beter moeten plannen. Jij wilt discipline, dus je houdt je aan je planning... misschien kan je het volgende week wel inplannen?
Had je een uur ingepland, en was je met een half uur al klaar? fijn, nu kan je een half uurtje gamen. Niet alvast doorgaan met de volgende taak, want dan klopt je planning niet meer..

Het klinkt allemaal erg rigide, maar voor mij werkte dit prima om regelmaat/discipline in te bouwen in mijn systeem. Als je merkt dat het na een aantal maanden beter gaat, en je eigenlijk nooit meer van je planning af hoeft te wijken, kan je de teugels wat laten vieren..

Een goede planning geeft overzicht, en overzicht geeft rust (en (zelf)vertrouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Herkenbaar. Ik ben nu 33 en ik ben op mijn 17e begonnen met mijn carriére, terwijl ik ook soms 10 uur op een dag aan het gamen was (MMO's met name). Dat heeft mij enorm tegengehouden in die tijd. Hier wat tips uit eigen ervaring.

Je kan prima gamen en een drukke studie volgen. Of gamen en een carriére opbouwen. Of gamen, een carriére opbouwen, studeren, en een gezin onderhouden. Ik ken genoeg mensen die het allemaal schijnbaar moeiteloos combineren (inclusief ikzelf). Maar dat vereist wel regelmaat.

Wat je moet doen is jouzelf die regelmaat opleggen. En jij bent de enige die dat kan controleren. Gamen moet je zien als beloning voor inspanning, niets anders. Pas als je tijd hebt mag die game aan. En leg jezelf op den duur ook beperkingen op: maximaal 2 uur gamen op een dag. En: als je gisteren hebt gegamed mag dat vandaag niet.

Als je deelneemt aan een guild of clan dan snap ik dat deze mensen en de ervaringen veel voor je kunnen betekenen. Maar je weet ook 100% dat dit gewoon een verslaving is. Je gamed niet (meer) omdat je anders niets te doen hebt. Je hebt letterlijk wat beters te doen, dus als je zoveel aan het gamen bent in groepsverband ga je vanaf nu daar boven staan en afstand nemen.

Regelmaat is het toverwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 16:48
Ik ben exact twee keer zo oud als jij en herken mij hier ook in. Havo/Vwo advies, uiteindelijk alleen Mavo afgerond. Oh ja tussendoor nog een een avondopleiding HBO informatica op mijn 25e.

Vanaf mijn eerste rapport was het steevast "Muffstuff kan meer dan hij laat zien" Altijd ging ik voor een 6, nooit een 9. Ik ben laks, liever lui dan moe. maar als ik eenmaal de slag te pakken heb, dan ga ik weer tot het manische door.

Anyway, inmiddels ben ik zo ver dat ik het heb weten accepteren. Ik had veel verder kunnen zijn, maar ja, alles heeft zo zijn prijs. Toch heb ik wel van een ding spijt, dat ik niet ben gaan studeren. Ik denk dat het studentleven mij wel had gelegen. of ik het had gered? Pff eerlijk gezegd denk ik van niet.

Maar ik ben niet totaal kansloos terecht gekomen. Ik ben praktisch ingesteld en heb mijzelf weten te scholen binnenmijn vakgebied (IT) en mag met mijn inkomen absoluut niet klagen (zelf meer dan de meeste afgestudeerden).

Ik lees hier heel veel goede adviezen. Regelmaat, jezelf belonen etc. Is allemaal ook niet verkeerd. Echter, soms heb ik het idee dat we in de maatschappij 1 bepaalde norm hebben qua functioneren. Door mijn luiheid en laksheid, heb ik ook weer voordeel binnen mijn vakgebied. Ik probeer altijd de boel zo te maken dat ik later minder werk hoef te verrichten. Ik ben ook zover dat ik het allemaal ook gewoon accepteer. Ik ben lui en laks en spendeer nu inmiddels veel minder energie er aan. Dit geeft mij ontzettend veel rust en ik heb nu ook de balans gevonden. Belangrijk financiele zaken regel ik meteen. Maar het kan best zo zijn dat ik bv te lui ben om een cash-back formulier op de brievenbus te doen :)

Maw, probeer je punten aan te pakken, maar raak ook niet moedeloos als je rendement te laag blijft. Misschien ben je veel gelukkiger als je bv een praktisch beroep uitvoert ipv theoretisch. Ik zelf werk bv graag met mijn handen, hoewel programmeren dat ook is, mis ik wel het fysieke gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

De grote truuk is dat als je geen doel hebt, je het nooit zult redden.....
Ik heb met twee vingers in m'n neus de Havo gehaald, ben naar HLO gegaan, kon me niet boeien. Dan maar MLO, interesseerde me niets. Dus van school af gegaan....

Nu ben ik, met hoogst genoten opleiding HAVO, ondertussen al een jaar of 5 Management Consultant met bijbehorende salaris. Juist omdat de zaken in de échte wereld me wél konden boeien.

Let op: Ik zou niemand adviseren om hetzelfde te proberen. Er zijn minder masochistische manieren om leuk werk te kunnen doen :P

Wat mijn de afgelopen paar jaar heel hard geholpen heeft is begrijpen hoe ons brein informatie tot zich neemt. Ik zou iedereen adviseren om deze eens te volgen: https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn
De truuk daarmee is dat je de efficiëntie van je leerproces enorm omhoog brengt en daarmee dus je inspanning verlaagt. Meer plezier is het gevolg, wat weer aanleiding geeft om nóg meer te willen leren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Discipline is vaak routine.

Maak voor jezelf dagelijks een blok van 2 of 3 uur vrij die je besteed aan je studie.

En studie als in studie. Geen afleiding.

Moment dat het af is ga je of vooruit werken of verdiepen in de stof. En vooruit werken betekent niet perse dat je de opdrachten van een week later gaat maken.
Vaak heb je studie-uren overdag en als je zorgt dat je dat ook daadwerkelijk kunt doen omdat je beter bent voorbereid dan scheelt dat een flinke slok op de borrel.

De stof die je op school krijgt is met de kennis van achteraf niet denderend veel, zo lang je het maar netjes bijhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 16:29
Ik meld mij even hier. Ervaring zat, helemaal herkenbaar verhaal. Ook ik ben ongeveer 2x zo oud als jij. Dus allereerst een bloemlezing van mijn eigen verhaal. Samenvatting: Discipline is best lastig. ;)

Basisschool niks hoeven doen, zelfs bewust onvoldoendes gaan halen omdat ik gepest werd als "studiebol". Op de middelbare school inderdaad ook weinig hoeven doen om het VWO te halen, het kwam altijd wel goed. Tentamens, examens, ik gok dat ik de boeken half doorgebladerd heb, ik kon het doen op de kennis opgedaan in de klas. Gemiddeld een 7, dus als ik wat gedaan had, had ik een mooier rapport gehad.

Besloten dat de vrijheid van de universiteit niet goed voor me zou zijn, dus HBO gaan doen. Daar liep ik hard tegen de muur aan het eerste jaar: Verrek.. ik moet wat doen om direct een voldoende te halen, maar hoe werkt dat? Hoe doe ik dat?
Ik heb met kunst- en vliegwerk en een dosis geluk (meerkeuzetoetsen) die opleiding afgerond, compensatiecijfers en theorie inruilen voor praktische opdrachten.

Ik ben daarna naar de universiteit gegaan en daar heb ik wel geleerd de boeken in te duiken en echt te leren doorgronden waarmee ik bezig was. Dat heeft een jaar gekost, maar ik ben er achter gekomen dat dingen me echt moesten interesseren wilde ik er in duiken. Ik wilde graag deze richting uit en moest dus ook de minder leuke kanten van die opleiding goed kunnen. Dat heeft me tot het afstuderen geholpen, daarna heb ik vrij lang over het schrijven van mijn scriptie gedaan.
(Ik had inmiddels een fulltime baan gekregen en dat combineert dan vrij lastig als je ook nog 's avonds wat vrije tijd wilt en moeite met discipline hebt. :P ).

Uiteindelijk heb ik harde afspraken gemaakt met de professor: Als we een afspraak hebben, dan plannen we als laatste punt direct een nieuwe afspraak voor 2 weken later. En ik stuur je 2 dagen tevoren de nieuwe stukken of vragen die ik heb toe. Op die manier had ik altijd een stok achter de deur, iemand die ik wat toestuurde en waarbij ik geen flater wilde slaan door niks te kunnen sturen. We hadden dus altijd wat te bespreken en ik had min of meer voortgang.

In mijn werk doe ik nu hetzelfde, ik plan afspraken met collega's voor 2nd looks of zet een deadline met bespreking in de agenda. Zo bind ik mezelf (en andere lakse/luie collega´s ;) ) aan een project en proces. Hoewel ik soms nog wat te optimistisch plan, werkt het uitstekend om in elk geval IETS te doen. Ik merk gewoon dat als ik de vrijheid heb om wat achterover te gaan hangen, dat ik die vrijheid teveel neem en alsnog last-minute met halfbakken werk (en excuses) moet aankomen. :')
Helemaal weg gaat het nooit denk ik (ik ben dan ook een groot voorstander van automatische afschrijvingen, privé gezien :+ ), maar er is genoeg om je te helpen.
Stel ook geen dingen uit als ze direct gedaan kunnen worden, je vergeet het of je gaat er meer en meer tegenop zien.

Om discipline te hebben is het dus belangrijk ook een stok achter de deur te hebben. Iemand die je controleert, die je voortgang kunt laten zien. In jouw geval denk ik dan aan je ouders, die je overhoren of die je stukken laat zien en lezen. Eventueel maak je afspraken met leraren over controleren, inleveren extra werk of vinger aan de pols houden. Docenten zijn heel bereidwillig, als je dat zelf ook bent.

Jezelf belonen kan werken, maar verbind hier ook een 2e persoon aan, het is soms te gemakkelijk om te zeggen: Ach, ik ben al op de helft van wat ik zou doen, ik kan nu ook best ff een half uurtje gamen ipv een uurtje.
Geef bijvoorbeeld het toetsenbord/de muis/controller aan je ouders en zeg dat ze die mogen geven als jij hoofdstuk X hebt samengevat of 90% van de franse woordjes goed hebt.

En wat ik eerder al zei: Heb een doel, weet wat je daarvoor nodig hebt en mogelijk interesseren bepaalde vakken je daardoor een stuk meer. Duik er in, de rest heb je ook nodig voor dat doel en dus zul je die vakken ook moeten halen. Dat is het pittige deel, maar met het betrekken van anderen kan dat werken.
Uiteindelijk wordt het misschien steeds meer eigen en gaat het makkelijker om ff 2 uurtjes de boeken in te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Ik ben iets meer dan 2 keer je leeftijd en je verhaal is herkenbaar.

- Basis school klas overgeslagen
- VWO eindexamens met maximaal 2 uur leren totaal gehaald met 5,5 t/m 8 voor m'n vakken.
- Eerste jaar university met 7s gehaald
- Tweede jaar net gehaald dankzij herkansingen, maar nog steeds weinig leren.
- Derde jaar ging ik nat. Echt geen flauw idee hoe ik moest leren.

Ik heb nooit help gezocht en ik heb nu officieel alleen maar een VWO diploma. Hierboven lees je over mensen dit he zelfde hebben meegemaakt en daar uiteindelijk goed mee omgaan. Bij mij is dat anders ik kijk best wel is terug met spijt naar mijn tijd op school/university. Gelukkige ben ik goed terecht gekomen (leuke vrouw, 3 kinderen) muv van mijn baan waar ik toch geregeld last heb van een bore-out en ben tevreden als ik 6/7 qualiteit werk aflever.

Ik ben daar absoluut niet trots op, maar ik heb mezelf er wel bij neergelegd.

Dat jij nu als 17 jarige in ziet dat je dingen moet aanpakken is ontzettend goed. Ik kan je helaas geen advies gegeven want mij is het nooit gelukt om discipline te krijgen. Wel wil ik je op het hart wil drukken dat als je kan veranderen/aanpassen moet je dat zeker doen!! Anders krijg je er later spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wow; bedankt voor al jullie goede reacties! Ik heb ze allemaal even doorgelezen en heb veel goede tips gezien! Bedankt hiervoor!

Graag wil ik melden dat ik inmiddels niet meer aan gaming doe, ik heb dit jaar februari de wereld van het gamen gedag gezegd (voorgoed). Ik was met het gamen gestopt omdat ik er veel te druk mee bezig was, en mijn toekomst fout zag gaan. Dit omdat ik mensen 'in de echte wereld' om mij heen heb waar ik dat fout heb zien gaan.
Dat was toentertijd een moeilijke keuze, maar waar ik nu wel blij mee ben. Sinds die tijd heb ik dus niet gegamed.

In een reactie lees ik terug dat ik wellicht een 'psychologisch' probleem heb. Zelf vind ik het nog al zwaar om dat zo te noemen... Zo zou elk klein probleem een 'psychologisch probleem' zijn. Ook zou ik graag de oplossing niet bij een arts/instantie zoeken, ik haal het liever uit mijzelf.
Uiteindelijk zal het uit mijzelf moeten komen, zoals veel mensen hier ook zeggen.

Nogmaals, heel erg bedankt voor jullie goed tips/hints richting het verbeteren van mijn discipline en daarmee mijn concentratie!

Wellicht houd ik jullie up-to-date met forum-posts hoe verschillende methodes werken bij mij, als daar behoefte aan is, meldt dat dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Nou, als je gamen zo los kan laten dan is de discipline er zeker wel. Doe datzelfde ook met leren (andersom ;) ) en dan komt het wel goed.

Gebrek aan concentratie is wel lastig, dat kan je alleen maar oefenen en proberen uit te bouwen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De beste tip is denk ik probeer een regelmaat te vinden.
Bv: ga elke dag als je thuiskomt eerst 15min iets drinken en dan studeren / huiswerk maken tot etenstijd oid.
Als je dat stug elke dag doet dan wordt het zo vanzelfsprekend dat het "vanzelf" gaat.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:46:
Beste Tweakers,

Wow; bedankt voor al jullie goede reacties! Ik heb ze allemaal even doorgelezen en heb veel goede tips gezien! Bedankt hiervoor!
Ik heb bijna hetzelfde gehad (ik ben nu net 29j oud): 3jaar VWO en in het derde jaar kon ik blijven zitten in 3 vwo of over gaan naar 4HAVO.

Over gegaan naar HAVO want: jaar vooruit, why not!....
Om vervolgens het 4e jaar HAVO te blijven zitten (bijna bewust? vond ik niet zo erg) uiteindelijk met veel 'zelf gemaakte' eerste uren vrij mijn HAVO diploma gehaald.
Wel moest ik voor wiskunde een herexamen doen om van een gemiddeld cijfer 4 voor ik aan mijn examen begon, een 5.5+ moest maken. Uiteindelijk een 8.x behaald door in 1 a 2 weken alles ''in te halen''.

Ik speelde toen veel WoW maar heb dat niet zozeer als oorzaak gezien, ik vond dat leuk, speelde dat echt veel, maar had een sociaal leven en meer dan genoeg tijd over om naast een bijbaan als vakkenvuller ook nog te leren voor school (maar in de praktijk deed ik dit alleen als het echt ''moest'')

Na mijn HAVO diploma ben ik toen HBO Cummunicatie & Multimedia Design gaan doen, best leuk maar veel te breed en toch niet iets wat ik wilde.

--- fastforward 5& 10jaar verder, misschien interessant omdat ik geen idee had wat ik dan ging doen op jou leeftijd ----

Uiteindelijk door omstandigheden (vriendin andere kant van het land) ben ik MBO opleidingen gaan doen waarbij ik kon werken en minimaal een fulltime minimumloon kon bijverdienen, boeken, opleiding etc werden zelfs door het bedrijf betaald!

Mijn originele idee was Niv.4 MBO ''Technisch Specialist Personenwagens'' te behalen waar je (toen ik er aan begon) 2500-3000 euro bruto per maand mee kon gaan verdienen, ideale en leuke baan.

Helaas moest ik 3x 2 jaar =6jaar een dag (of halve dag) per week naar school (Niv2, 3 &4) wat de eerste 3 jaar prima te doen was.

Helaas moest ik daar vorig jaar mee stoppen toen ik bijna mijn niv.4 diploma had behaald omdat ik elke keer ''niks'' te doen had bij zo'n beetje elke garage waar ik met lof ben aangenomen (en ook elke keer weer vertrokken na proeftijd zonder verlenging)

Na over te zijn geschakeld werk ik nu al bijna 2jaar bij een groot technologisch bedrijf waar je opleidingen niet het belangrijkste zijn en je best goed kan doorgroeien in functie/salaris.
Momenteel houd dat in dat ik werk met (op kleine schaal geproduceerde) nederlandse hardware te maken heb met diverse verantwoordelijkheden.

Helaas is mijn salaris nog niet echt vooruit gegaan maar daar lijkt in februari verandering in te komen i.v.m. doorgroeien en vast contract, zie dit als een MBO start salaris naar een HBO startsalaris.
Bij een goede beoordeling komt daar ook nog eens een 5.xx % per jaar aan extra salaris bij, volgens een vaste schaal. =)

Uiteindelijk komt alles goed: mijn vriendin & ik hebben een leuk leven, kunnen alles doen wat wij in redelijkheid willen, elektrisch rijden en ik hoop dan ook om in maximaal 9-13 jaar financieel onafhankelijk te zijn! (Ook een topic in tweakers)

Oh en: Gamen doe ik nog steeds, alleen nooit meer WoW omdat dat betekent dat ik nooit andere spellen speel met mijn (game) vrienden

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 08-11-2016 18:14 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:57
Nog een tip, voor wie er wat aan heeft:
Streef niet naar maximaal resultaat op de inhoud(=snappen, mooie oplossingen, etc), maar streef naar regelmaat in je inspanning. En je hoeft ook niet alles leuk/interessant/relevant te vinden, je moet je geplande taak gewoon doen.
Resultaat is dat je minder schuldgevoel hebt (perfectie is geen doel meer), en bovendien geleidelijk vooruit gaat. Dit werkt zo bij huiswerk, scripties (héél berucht) maar ook bij hardlopen!
Pagina: 1