Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 23:10
Beste allemaal,

Ik zit met het volgende probleem en hoop dat iemand mij kan helpen. (en dat dit onder het goede kopje geplaatst is)

Ik heb begin dit jaar een Lenovo Ideapad 500s-14ISK gekocht. Tot op heden was ik er erg tevreden over.
Nu ben ik sinds een maand verhuisd naar een warm land en merk ik dat de accu van mijn laptop leeg loopt terwijl deze uit staat.
Afgelopen nacht zelfs 25%.

Ik gebruik de laatste W10 versie.
Ik weet 100% zeker dat de laptop echt afgesloten en uit is en niet in slaapstand/standby blijft staan (wat ik overigens in Nl soms wel deed, maar waarbij er dan minimaal batterijverbruik was).

Waar ik zelf aan denk is dat het mogelijk het verschil tussen warm en koud is. De laptop ligt als ik 'm niet gebruik in een kluis in de kamer waar ook de airco aan staat.
Ik gebruik 'm in de woonkamer of buiten, waar het gemiddeld zo'n 30 graden is.

De batterij is niet verwijderbaar zonder de laptop open te schroeven, dus eruit klikken en kijken wat gebeurt is geen mogelijkheid.
De laptop niet in de kluis leggen of de airco uit laten is helaas ook geen optie.

Maar mogelijk heeft iemand hét antwoord of de tip voor mij. Misschien ligt het helemaal niet aan het verschil tussen warm en koud?

Dank alvast!
Toos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Garantie claimen is natuurlijk lastig als je ver van de leverancier bent gekomen.
Ik geloof er niets van dat dit met de temperatuur te maken heeft. Zeker niet bij de ontlading zoals jij die noemt.
Het lijkt mij toch dat er iets actief blijft op je laptop, ook al zegt deze zelf van niet. Er kan natuurlijk zowel iets met de hard- als software aan de hand zijn.
Mss dat hier iets bij staat dat je op het spoor kan zetten: https://www.google.nl/#q=...eter+windows+10&tbs=qdr:y

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
Dank voor je bericht. Heb de meter geinstalleerd, maar daar lijkt niets uit te komen.
Nu 2 nachten de laptop toch maar in een andere kamer gelegd (zonder airco) en de eerste nacht daalde het verbruik van de batterij met 1% per uur (ipv 3% zoals daarvoor) en afgelopen nacht 1% over de hele nacht.
Ik herinner me van een vakantie in Lapland dat de batterij van de telefoon ook in no-time leeg was als we buiten waren (al waren dat extreem koude temperaturen), maar kan er inderdaad weinig over vinden op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Dit lees ik op wiki:
Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de accu volledig is opgeladen.
Bewaartemperatuur Capaciteitsverlies na 1 jaar Capaciteitsverlies na 1 jaar
(half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0 °C 2% 6%
25 °C 4% 20%
40 °C 15% 35%
60 °C 25% 40% (na 3 maanden)
Dat is niet in lijn met jouw conclusie. Dat wil niet zeggen dat die fout is maar dat het effect uit je hardware zou kunnen komen.

Dan zou je nog aan de capaciteit bij zeer lage temperatuur kunnen denken, maar als je de accu eerst laat opwarmen moet hij weer ongeveer de behoorlijke lading aangeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Veng7 op 11-11-2016 16:02 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
Ik zal dat laatste eens checken. Dat ik wacht met aanzetten tot het op 'kamertemperatuur' is.
Dank voor je uitleg.

Ik hoop gewoon dat het niets met de hardware is natuurlijk. Vooral ook omdat garantie nu lastig te claimen is en ik nu eigenlijk verder heel blij met mijn laptop ben.

[ Voor 42% gewijzigd door Too5 op 12-11-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zoiets wel eens vaker mee gemaakt met een Asus T100. Met de batterij 100% laden en het apparaat volledig afsluiten was ie nog binnen 4 dagen helemaal leeg. Hij is er toen een aantal keer voor naar Asus geweest en uiteindelijk hebben ze een hele rits aan onderdelen vervangen en was het opgelost. Geen idee wat het precies is geweest, maar het komt dus vaker voor.

Een batterij zal altijd wel wat verliezen natuurlijk, maar in 4 dagen van vol naar leeg is niet normaal. Zelfs in een maand tijd zou er niet meer dan 30% vanaf moeten gaan.

Als je nog garantie hebt is die claimen het beste wat je kan doen.
Pagina: 1